Skocz do zawartości

Jaką największą przyczepę mogę ciągnąć?


blakop

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie niby banalne, ale jak się domyślacie ma drugie dno.

 

Ale nie uprzedzajmy faktów - na początek proste i krótkie pytanie.

 

Czy jeśli w dowodzie rejestracyjnym w pozycji O1 mam wpisane powiedzmy 2000 kg, to mogę ciągnąć przyczepę, w której w dowodzie rejestracyjnym w polu F1/F2 jest powiedzmy 2500 kg?? Zakładam przy tym, że masa RZECZYWISTA przyczepy faktycznie nie przekroczy 2000 kg.

 

Jak myślicie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę = boli.

Łykam etopirynę zapijam red bullem i targam na siłę. :evil:

A F.3 auta ile???

Bo jak przedobrzę to i prawo jazdy i wiadomo opłaty za autostrady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może nie wprost, ale odpowiem - zarówno PORD jak i taryfikator mandatów mówią o masie rzeczywistej, więc de facto DMC schodzi na dalszy plan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak myślicie??

Przychodzi mi do głowy to że w innym podobnym temacie chyba nawet sama Komenda Główna wybiła Kotletowi rzeczywiste z głowy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał, to już było z tysiąc razy!

Więc może po raz 1001:

PoRD

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej

nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy

całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

Natomiast zgodnie z DzU 32:

 

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3500 kg,

 

Więc zapomnij o legalnym ciągnięciu przyczepy o dmc większym niż MMC wyznaczone dla pojazdu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc zapomnij o legalnym ciągnięciu przyczepy o dmc większym niż MMC wyznaczone dla pojazdu

 

Ja to wiem - ale zerknij w taryfikator. Mowa tam jedynie o rzeczywistej masie większej niż dopuszczalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś z mojego forum o przyczepach - stanowisko KGP:

Art. 88 ust 3 pkt 3 reguluje kwestię ciągnięcia przyczepy lekkiej. W przypadku innej przyczepy zastosowanie ma art. 88 ust. 2 pkt 3 lit. b (prawo jazdy kat B uprawnia do kierowania pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 i.)

Z kolei zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 10 Prawa o ruchu drogowym, prawo jazdy kategorii B+E uprawnia do kierowania pojazdem określonym w prawie jazdy kategorii B łącznie z przyczepą. Jest to zatem prawo jazdy poszerzające zakres uprawnień do kierowania pojazdami. Należy podkreślić, że kategoria B+E jest samodzielną wyodrębnioną kategorią prawa jazdy, tak jak każda inna wyszczególniona w art. 88 ust. 1-3.

W odniesieniu do prawa jazdy kategorii B+E ustawodawca nie określił dodatkowych warunków dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy i jej relacji do masy pojazdu (warunek dotyczący proporcji masy pojazdu ciągnącego i przyczepy ma zastosowanie jedynie do przyczepy z hamulcem najazdowym).

Tak, więc ze względu na zakres uprawnień, posiadając prawo jazdy tej kategorii, można kierować pojazdem silnikowym określonym wprawie jazdy kategorii B, ciągnącym dowolną przyczepę, przy spełnieniu warunków dotyczących proporcji masy w przypadku przyczep z hamulcem najazdowym.

Niezależnie od uwarunkowań wynikających z posiadanych uprawnień oraz z przepisów dotyczących warunków technicznych, w każdym przypadku ciągnięcia przyczepy, zastosowanie ma także art. 62 Pord, mówiący o rzeczywistych masach pojazdów: ciągnącego oraz przyczepy.

 

Wynika z tego iż PJ kat B uprawnia do ciągnięcia przyczepy lekkiej gdzie DMC zespołu tych pojazdów wynosi max 4250 kg, bądź przyczepy której DMC jest >750 a DMC zespołu tych pojazdów wynosi max 3500kg!

Natomiast pj kat B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC max do 3500 kg a DMC zespołu składającego się z w/w pojazdu i przyczepy o DMC >750 wynosi max 6125 kg.

Pozdrawiam

Poniżej tabela:

 

tabelka9ys.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa tam jedynie o rzeczywistej masie większej niż dopuszczalna.

 

No tak jest w taryfikatorze...

Czyli holowanie takiej o RMC większym jest karane mandatem a tej o większej DMC jest niedopuszczalne... 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś z mojego forum o przyczepach - stanowisko KGP:

 

Pytanie było trochę inne (nie o kategorię prawa jazdy). Czy można ciągnąć przyczepę o DMC większym niż masa maksymalna przewidziana przez producenta samochodu pod warunkiem, że rzeczywista masa przyczepy nie przekroczy tej masy?

 

[ Dodano: 06-12-2012, 21:34 ]

Czyli holowanie takiej o RMC większym jest karane mandatem a tej o większej DMC jest niedopuszczalne... 8)

 

Jest niedopuszczalne ze względu na warunki techniczne, ale czy karalne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie było trochę inne

Oczywiście, że masz rację, ale pewnie niejednemu się przyda taka tabelka. Mając informację jak wyżej nie wrzucałem byle gdzie, a tu mowa o masach itp, więc PRAWIE pasuje :oops: no ale prawie czyni wielka różnicę. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, holowanie o rzeczywistej masie większej niż dopuszczalna jest karane.

Nie, karane jest gdy rzeczywista masa przyczepy jest większej niż maksymalna masa całkowita przyczepy, czyli ta dopuszczalna masa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego brodaty - a może jednak odpowiesz jako Policjant na zadane pytanie? :cool:

 

Jak byś potraktował takiego gościa na drodze? O.1 w DR 2000 kg, a on ciągnie przyczepę o DMC/MMC 2500 kg, ale pustą, więc jej masa rzeczywista nie przekracza tych 2000 kg.

 

[ Dodano: 06-12-2012, 21:41 ]

Nie, karane jest gdy rzeczywista masa przyczepy jest większej niż maksymalna masa całkowita...

 

W taryfikatorze mowa jest o rzeczywistej większej niż dopuszczalna, ale zapewne chodzi o "dopuszczalną" określoną przez producenta pojazdu, czyli de facto maksymalną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego brodaty - a może jednak odpowiesz jako Policjant na zadane pytanie? :cool:

Jakbym znal odpowiedź to bym, to zrobił. Jednak nie znam, a zagłębiał się w temat nie będę, bo mi to jest niepotrzebne do szczęścia. :evil: Na wszystko nie znam odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra - a jak od strony przepisów do takiej kwestii

 

DMC pojazdu (F1/F2) + O1 wynosi więcej niż F3 pojazdu?? Wszystko niby OK, jak analizujemy osobówki i małe masy - grunt to nie przekroczyć F3 i wszystko gra.

 

Ale co jeśli F1/F2 + O1 znacząco wykracza poza warunki techniczne?? Interesuje nas to w ogóle?

 

Czyli np. DMC samochodu 26 ton, przyczepy pod O1 wpisane 24 tony, a zestaw 40 ton (zespół 44). Bo już trochę zgłupiałem od tego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[quote name="

Dz.U.z2003r.Nr32' date='poz.262zpóźn.zm."]

§3.1.Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ,z zastrzeżeniem ust.2 , nie możeprzekraczać w przypadku:

...

 

3. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których

mowa w ust 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas.

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra - a jak od strony przepisów do takiej kwestii

 

DMC pojazdu (F1/F2) + O1 wynosi więcej niż F3 pojazdu?? Wszystko niby OK, jak analizujemy osobówki i małe masy - grunt to nie przekroczyć F3 i wszystko gra.

 

Ale co jeśli F1/F2 + O1 znacząco wykracza poza warunki techniczne?? Interesuje nas to w ogóle?

 

Czyli np. DMC samochodu 26 ton, przyczepy pod O1 wpisane 24 tony, a zestaw 40 ton (zespół 44). Bo już trochę zgłupiałem od tego...

 

O1 i O2 to MMC przyczepy, a F.3 dopuszczalna masa zespołu pojazdów, czyli nasza administracyjna, więc tego kierowca musi się trzymać. Więc nie ma mowy tu o 44 tonach lecz 42 lub 40 ton w zależności od pierwszej rej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli np. DMC samochodu 26 ton, przyczepy pod O1 wpisane 24 tony, a zestaw 40 ton (zespół 44). Bo już trochę zgłupiałem od tego.

Blakop czy Ty wczoraj nie spiknąłeś się z moimi mądralińskimi z firmy ? Wczoraj zaczęli mi ciśnienie podnosić bo nie mogli pojąć że zamiast dwudziestu paru ton mają ładować 18000 na zestaw. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blakop czy Ty wczoraj nie spiknąłeś się z moimi mądralińskimi z firmy ?

 

Baaaaardzo możliwe :)

 

Po prostu tak patrze, że auta o DMC 26 ton bardzo często przyczepę mają rzędu kolejnych 24 ton. Do tego F3: 40.000, ale w adnotacjach zespół 44.000, ale i nawet 60.000. I pyta mi się ile ona właściwie może ładować na przyczepę zgodnie z takimi DR :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie niby banalne, ale jak się domyślacie ma drugie dno.

 

Ale nie uprzedzajmy faktów - na początek proste i krótkie pytanie.

 

Czy jeśli w dowodzie rejestracyjnym w pozycji O1 mam wpisane powiedzmy 2000 kg, to mogę ciągnąć przyczepę, w której w dowodzie rejestracyjnym w polu F1/F2 jest powiedzmy 2500 kg?? Zakładam przy tym, że masa RZECZYWISTA przyczepy faktycznie nie przekroczy 2000 kg.

 

Jak myślicie??

To ja też zadam pytanie (przewrotnie) - czy możesz jeździć samochodem, na prawo jazdy kategorii "B" , w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w polu F1/F2 jest powiedzmy 4800 kg który ma masę rzeczywistą 3455 kg?

Po prostu tak patrze, że auta o DMC 26 ton bardzo często przyczepę mają rzędu kolejnych 24 ton. Do tego F3: 40.000, ale w adnotacjach zespół 44.000, ale i nawet 60.000. I pyta mi się ile ona właściwie może ładować na przyczepę zgodnie z takimi DR :?

 

To jest bardziej proste do wytłumaczenia - ponieważ przyczepy w takich samochodach mogą mieć masę większą od pojazdu - przytoczę skrajną sytuację

pojazd o dmc 26 ton jest pusty i jego masa rzeczywista wnosi 16 ton, ale może ciągnąc przyczepę załadowaną o DMC 24 tony co daje w sumie 40 ton i może poruszać się po drogach, natomiast, jeżeli załaduje na maksa pojazd tzn jego masa rzeczywista będzie 26 ton to przyczepę pomimo jej dmc 24 ton może załadować do masy rzeczywistej 14 ton, ot i wszystko :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przytoczę skrajną sytuację

pojazd o dmc 26 ton jest pusty i jego masa rzeczywista wnosi 16 ton, ale może ciągnąc przyczepę załadowaną o DMC 24 tony co daje w sumie 40 ton i może poruszać się po drogach,

 

Nieprawda. Samochód ciężarowy o rzeczywistej masie 16 ton może ciągnąć przyczepę o rzeczywistej masie całkowitej do 140% masy pojazdu, a więc 22,4 t.

 

Podstawa prawna - art. 62 ust. 1 pkt 2 PORD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.