Skocz do zawartości

Nie tylko alarmy


grand

Rekomendowane odpowiedzi

Samochody często padają łupem złodziei. Dlatego towarzystwa ubezpieczeniowe nakładają na właściciela obowiązek wyposażenia samochodu w zabezpieczenia odpowiednie do jego wartości.

43535e37e6f19.jpeg

Blokady mechaniczne na koło kierownicy są mało przydatne.

Zabezpieczenie podstawowe

 

 

Podstawowym urządzeniem zabezpieczającym samochody jest alarm. Ta grupa zabezpieczeń podlega ciągłemu rozwojowi. Ich podstawową funkcją jest ostrzeganie sygnałem optyczno akustycznym o włamaniu. Mogą także sterować centralnym zamkiem, domykać otwarte szyby w drzwiach, powiadamiać drogą radiową o dokonanym włamaniu, informować o uszkodzonym czujniku. Korzystne jest, jeżeli centralki alarmów posiadają funkcje antynapadową i przeciwporwaniową. Działanie systemu antynapadowego polega na automatycznym zamykaniu centralnego zamka po włączeniu stacyjki. Blokada przeciwporwaniowa występuje w centralkach dobrych alarmów lub może być montowana niezależnie. Polega ona na tym, że w uprowadzonym pojeździe po kilkunastu sekundach zostaje przerwany przepływ prądu w ważnych obwodach i samochód jest trwale unieruchomiony.

Podczas montażu alarmu należy zwrócić uwagę, aby centralka była ukryta w trudnodostępnym Fot. archiwum: Blokady skrzyni biegów dłużej stawiają opór amatorom cudzej własności, są jednak do sforsowania. miejscu. Im mniej osób zna sposób zabezpieczenia i miejsce umieszczenia urządzeń w samochodzie, tym jest on bezpieczniejszy.

43535e52f34ac.jpeg

Blokady skrzyni biegów dłużej stawiają opór amatorom cudzej własności, są jednak do sforsowania.

Immobiliser

 

Urządzeniem, które może skutecznie ochronić samochód przed uruchomieniem przez niepowołane osoby jest immobiliser. Uniemożliwia on rozruch silnika przez odcięcie przepływu prądu w jednym lub kilku obwodach. W praktyce spotykamy immobilisery fabryczne stanowiące fragment komputera pojazdu sterowane kluczykiem wkładanym do stacyjki oraz urządzenia montowane dodatkowo. Ponieważ wiedza o instalacjach fabrycznych jest znana nie tylko w kręgu mechaników autoryzowanych serwisów, godne polecenia są urządzenia montowane dodatkowo.

43535e66830bf.jpeg

Najkorzystniejsze są zabezpieczenia elektroniczne w razie potrzeby unieruchamiające silnik. Wymagają jednak właściwego montażu.

Lokalizacja satelitarna

 

Pojazdy o wartości powyżej 100 tysięcy złotych warto wyposażyć w trzecie zabezpieczenie, którym jest najczęściej system lokalizacji pojazdu. W tym przypadku moduł nadawczy montuje się w obserwowanym pojeździe, a odbiornik sygnałów znajduje się w centrali firmy świadczącej usługi monitoringu. Dzięki systemowi GPS położenie pojedynczego pojazdu lub floty może być ustalone z dokładnością do kilku metrów. Zaginięcie pojazdu, bądź zboczenie z wytyczonej trasy, jest wychwytywane natychmiast przez centrum monitorowania. Usługi lokalizacyjne świadczą wyspecjalizowane firmy dysponujące odpowiednią infrastrukturą techniczną. Opłaty pobierane są za instalację i aktywację modułu antenowego oraz dodatkowych urządzeń. Ponadto, co miesiąc trzeba dokonywać opłat abonamentowych za usługę. Ten system sprawdza się w sytuacjach, gdy jest potrzebna precyzyjna informacja o położeniu pojazdu, czasie przejazdu czy zużyciu paliwa.

 

Dla użytkowników, którzy nie chcą być permanentnie nadzorowani opracowano alternatywne rozwiązanie. System lokalizacji Lojack działa w oparciu o elektroniczny nadajnik, który jest montowany w chronionym pojeździe i nie wysyła żadnych sygnałów. W przypadku kradzieży samochodu powiadamia się centrum operacyjne, które zdalnie uaktywnia nadajnik. Emitowanych sygnałów nie tłumią tunele, parkingi podziemne, kontenery czy blaszane garaże. Sygnały z nadajnika odbierane są przez radiowozy policyjne i specjalne jednostki Lojack. Skuteczność tej metody jest zdumiewająco wysoka. W tym przypadku jednorazowo płaci się za moduł nadawczy i montaż oraz co miesiąc za abonament.

 

Należy podkreślić, że na rynku jest wiele urządzeń elektronicznych oferowanych przez różnych sprzedawców. Gdy zawiedzie elektronika, użytkownik pojazdu staje się bezradny. Dlatego wybierając typ zabezpieczeń powinniśmy przeprowadzić szerokie rozeznanie stawiając na urządzenia trwałe i niezawodne. Warto montować systemy, dla których istnieje sieć serwisowa.

 

Przykładowe ceny urządzeń (w zł):

Autoalarm z diagnostyką komputerową i pamięcią 50 zdarzeń 680
Autoalarm z podwyższonym poziomem ochrony                 480
Autoalarm klasy profesjonalnej                            od 800
Pozycjoner satelitarny GPS                                2138
Montaż pozycjonera                                        od 600
Abonament miesięczny                                      120
Moduł Lojack standard system                              1390
Instalacja modułu Lojack                                  600
Abonament miesięczny                                      79

 

Źródło: motofakty.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

A jednak ukradli

Pewien jegomość wyposażył swój samochód w znakomity system przeciwkradzieżowy, blokujący w aucie właściwie wszystko, co można zablokować, pozostawił samochód w biały dzień na kilka minut bez opieki, a gdy wrócił, po jego aucie nie było śladu. I do dziś nie może się nadziwić, że mimo super zabezpieczenia zostało ono mu skradzione.

Dla profesjonalistów jedno jest wszakże pewne. Otóż każdą blokadę elektroniczną, zarówno zapłonu, jak i wszelkich innych urządzeń można ominąć. Można je “zmostkować”, stosownie “zewrzeć”, w wyniku czego zainstalowane urządzenie, chociaż nie uszkodzone, przestaje działać, ponieważ ominięte niczego już nie blokuje i nie odcina.

Podobnie rzecz ma się z blokadami mechanicznymi, które dla złodzieja profesjonalisty nie stanowią przeszkody. Między bajki można włożyć opowieści o ciekłym azocie, którym złodzieje kruszą stal, ale faktem jest, że blokady skrzyni biegów oraz wszelkiego rodzaju sztaby nie dają całkowitej gwarancji, bo zazwyczaj otwierane są z kluczyka.

Dzisiaj rozwojowi elektroniki towarzyszy burzliwy rozwój zabezpieczeń antykradzieżowych. Ale to co stworzył i wymyślił człowiek, człowiek również może obejść. Jeżeli złodziej ma gruntowne przygotowanie w dziedzinie elektroniki samochodowej i jeżeli zna elektronikę konkretnego samochodu, wówczas będzie umiał obejść zabezpieczenie.

Swego czasu Mercedes chwalił się, że ma zabezpieczenie nie do pokonania. To był taki system uruchamiania samochodu na kartę. A co zrobili złodzieje? Kupili pojazd, wchodząc tym samym w posiadanie urządzenia sterującego i karty, następnie włamywali się do aut tego typu, wypinali urządzenie sterujące znajdujące się w aucie i wpinali swoje. Potrzebowali tylko kilka miesięcy, aby nauczyć pokory jeden z największych koncernów na świecie. Dzisiaj już żaden koncern samochodowy nie chwali się, że jego samochodów nie da się ukraść.

Pod koniec ubiegłego roku brytyjski magazyn “What Car?” sprawdził zabezpieczenia antywłamaniowe ponad dwudziestu samochodów. Wynajął w tym celu kilku “specjalistów”, dał im dwie minuty czasu, śrubokręt, kawałek drutu i nieduży pręt. Specjaliści większość aut rozbroili w ciągu kilkudziesięciu sekund. Najszybciej sforsowali Fiata Pandę (8 sekund), Kia Picanto (11 sekund) i VW Golfa (26 sekund).

Samochodu przed złodziejem profesjonalistą ustrzec nie sposób, w razie czego załadowanie go na zwykły wózek używany przez pomoc drogową trwa kilka minut.

Czy oznacza to, że nie warto montować w samochodach zabezpieczeń? Oczywiście warto. Zabezpieczenia przeciw kradzieżowe nie stanowią przeszkody dla złodziei profesjonalistów, ale dla złodzieja leniwego będą zaporą nie do pokonania. Tymczasem, jak mówią przedstawiciele specjalnej sekcji policji do walki z przestępczością samochodową, dziś na złodziejskim rynku w Polsce dobrze wyszkolonych złodziei zbyt wielu nie ma.

Znakomita większość to amatorzy, których zasoby intelektualne są za słabe nawet na fabryczne immobilisery, raczej preferują rozbój na kierowcy i zagarnięcie kluczyków. Bardziej subtelni złodzieje samochodów wynajmują kieszonkowców do kradzieży kluczyków z kieszeni kierowcy, na przykład w supermarkecie.

A jak zabezpieczyć się najlepiej? Najskuteczniejszym sposobem, może nie tyle uniknięcia kradzieży, co złagodzenia jej skutków, jest stosowne ubezpieczenie. Bo dla kogoś, kto chce mieć prawdziwy komfort psychiczny na wypadek kradzieży, zabezpieczenia są interesujące tylko wtedy, gdy stanowią ulgę w ubezpieczeniu.

 

 

 

 

Autor: Aureliusz Mikos www.motofakty.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.