Skocz do zawartości

Lampy błyskowe w pojazdach ITD/SM a okresowe BTP


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Część materiałów z szkolenia diagnostów 19.12.2012r. Perfekt Bydgoszcz.

 

Na początek zaznaczę, że na co dzień ściśle współpracuję z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego i Strażą Miejską i jest to współpraca na najwyższym poziomie wzajemnego poszanowania.

 

Nie ma to nic wspólnego z ludźmi nazywającymi siebie inspektorami ITD jako organ kontroli ruchu drogowego i łamiącym prawo mających czelność wystawiać mandaty za przekroczenie prędkości udowodnione urządzeniem nielegalnie zamontowanym w słynnych czarnych Fordach Mondeo albo niektórych pojazdach Straży Miejskiej.

 

Perfidność jest niesamowita, gdyż przed okresowym badaniem technicznym lampy błyskowe są demontowane i montowane po wyjeździe z stacji.

 

ITD jako organ kontroli ruchu drogowego ma (nie powiem jaki) obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny w swoim pojeździe ale tego nie robi.

 

Każdy Inspektorat mówi to nie my to Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

 

Jakim cudem ktoś wyposażył te służby w pojazdy niezgodne z warunkami technicznymi i jakim cudem sami inspektorzy mając uprawnienia kontroli ruchu drogowego wsiadają do tych pojazdów robiąc zdjęcia z wyposażenia pojazdu, które nie może być zainstalowane w radiowozie?

 

Chyba, że są tak pewni, że prawo ich nie obowiązuje?

 

Najlepsze jest to, że pojazd posiada na wyposażeniu lampę błyskową czerwoną wystawianą na statywie, której źródłem zasilania jest gniazdo zapalniczki. Tylko komuś nie chce się jej wystawiać.

 

Czy w pojeździe wolno zamontować i używać lampy błyskowe?

 

Odpowiedź: NIE w żadnym wypadku. Wynik badania technicznego powinien być NEGATYWNY.

 

Dlaczego?

 

Rozmawiamy wśród fachowców, a więc nie będę prowadził wywodów, że lampa błyskowa biała to co innego niż sygnał błyskowy pojazdu uprzywilejowanego.

 

To tak jak by wysłać fotografa na dyskotekę i mówić mu zrób zdjęcie "kogutem" niebieskim zamiast lampą błyskową.

 

Sygnał świetlny uprzywilejowany ma odpowiednie warunki techniczne do zamontowania i musi mieć kolor niebieski lub czerwony.

 

Na początek fakty: widząc pojazd z zamontowanymi lampami pod tablicą rejestracyjną zobaczcie na znaki homologacyjne.

 

W kółku będzie znak E8 - to oznacza, że ta lampa została wyprodukowana w Czechach.

 

Wszystkie symbole i oznaczenia są opisane w książce Niezbędnik Diagnosty 2012 lub kiedyś było pismo ITS.

 

par. 10 Dz. 32 mówi, że w pojeździe mogą być montowane wyłącznie urządzenia posiadające znak E.

 

Nad znakiem E8 znajduje się przeznaczenie lampy znak "B".

 

Dla nie wtajemniczonych przypominam znak "B" oznacza światło przeciwmgłowe przednie.

 

Pkt 16 Nr 1 Dz. U. z 2003. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.

1. światła przeciwmgłowe przednie włączenie nie jest możliwe bez świateł pozycyjnych (nie dziennych jak to kombinuje ITD i SM),

 

2. rozmieszczenie nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu a nie na środku pojazdu.

 

3. § 12. Wymienia jakie lampy można montować w pojeździe, czytając dalej gdzie i w jakiej ilości oraz barwie. Nie dopuszcza się montażu LAMP BŁYSKOWYCH w pojeździe.

 

4. § 12. Nie powinny OŚLEPIAĆ innych uczestników ruchu – wyjątek światła drogowe.

 

5. Art. 51, 52 Pord nie dopuszcza oślepiania innych uczestników drogi.

 

Nawet, gdyby Minister właściwy ds transportu dał odstępstwo od warunków technicznych dla nieoznakowanych zwykłych pojazdów ITD to i tak nie może dać odstępstwa od oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.

 

Poniżej zamieszczam zdjęcia takich pojazdów oraz skutek jak w dzień potrafią oślepić. Innymi słowy, ktoś komu błyśnie może zostać oślepiony a wtedy powinien wezwać policję drogową w celu zatrzymania dowodu rejestracyjnego w takim pojeździe.

 

Pierwsze co powinien zrobić policjant to sprawdzić co to za światła. Znak "B" a więc wydać polecenie kierowcy proszę włączyć światła pozycyjne i następnie przeciwmgielne przednie. Z oczywistych powodów albo zapalą się 2 lampy i 2 będą błyskać o ile pozwolą siedzieć kierowcy obok włącznika. Albo zapalą się 2 skrajne lampy przeciwmgielne a te pod tablicą wogóle gdyż one błyskają tylko na impuls z urządzenia pomiarowego prędkości. Następnie policjant zada pytanie dlaczego światła są zamontowane dalej niż 400mm od obrysu i dowód leci i taki pojazd powinien się pojawić na cywilnej SKP.

 

Normalnie też się pojawi na okresowym badaniu i właściciel pojazdu zamacha homologacją (tylko nie wpadnie na to, że diagnosta umie czytać), ale nie ma ona nic wspólnego z zamontowaniem urządzenia niezgodnie z warunkami technicznymi w pojeździe.

 

 

Nie otrzymałem mandatu za przekroczenie prędkości od ITD. Staram się jeździć nie przekraczając prędkości. Jednak nie mogę spokojnie patrzeć jak organ kontroli ruchu drogowego łamie prawo wymagając jednocześnie od kierowców przestrzegania prawa.

 

Osobiście jestem za karaniem osób przekraczających prędkość. Można to robić tymi Fordami Mondeo. Wystarczy zdemontować te lampy błyskowe. Pomiar robić w dzień bez nich lub po zmierzchu po wystawieniu specjalnej czerwonej lampy błyskowej o zwykłym błysku.

 

Pragnę nadmienić, że przeprowadzone badania wykazały, że lampa w Fordzie Mondeo ITD ma 30x krotnie mocniejszy błysk od lampy błyskowej w aparacie.

 

Stańcie sobie przed aparatem i wieczorem błyśnijcie w oczy, a wtedy pomnóżcie to przez 30 i w czasie jazdy w niczego niespodziewającego się kierowce grzmotnie piorun błysku.

Panowie jeździjmy zgodnie z przepisami bo wtedy nie powodujemy zagrożenia BRD, badania techniczne wykonujmy zgodnie przepisami by takie lampy błyskowe nie powodowały zagrożenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

 

A ktoś, kto za to odpowiada w GITD niech zawczasu się obudzi by świecić przykładem jako organ kontroli ruchu drogowego zanim dojdzie do wypadku z powodu oślepienia przez lampy błyskowe zamontowane w pojazdach ITD i SM.

 

Pytanie otwarte: czy można wykorzystać zdjęcie potwierdzające przekroczenie prędkości jeśli zostało pozyskane z urządzenia nie zgodnie z prawem zamontowanego w pojeździe w sytuacji gdy lampa błysnęła?

 

Inna kwestia to podłączenie lamp błyskowych.

 

(skreślono: gdyż źródło zasilania ponoć pochodzi z czujników ABS. )

 

Z czujników ABS pochodzi informacja o prędkości pojazdu, niezbędna do wyliczenia własnej prędkości. Fakt jest taki ze jest to ingerencja.

Kwestia, czy można włączać się w układ elektryczny przy układzie hamulcowym?

 

PS. Małe sprostowanie. Mówiąc o czarnych fordach Mondeo jak się okazało mam na myśli również inne kolory oraz Fordy Focusy. Wykaz tutaj

 

Chodzi o zasadę, gdyż wszystkie one są prawdopodobnie tak samo wyposażone w lampy błyskowe a numery rejestracyjne wskazują, że pojawią się na cywilnych SKP.

 

PS.2. Ja nie wspomnę o popełnianiu wykroczeń drogowych przez inspektorów/strażników. W momencie pomiaru pojazdy te są zwykłymi pojazdami a nie uprzywilejowanymi ( do tego trzeba mieć załączone sygnały błyskowe i dźwiękowe). A więc nie wolno pojazdów takich ustawiać pod prąd, na chodniku czy ścieżce rowerowej. Wówczas jak każdy uczestnik ruchu podlega taki właściciel pojazdu postępowaniu mandatowemu.

Ciekawe jak zwykły pojazd, potraktuje ITD/SM jak na drodze jednokierunkowej, gdy nawrócę i pod prąd wjadę na chodnik parkując tam swój pojazd? Z całym szacunkiem dla wyobraźni pieszych jak tu przejść czy umiejętności rowerzysty jak przejechać na drodze rowerowej?

 

Uzupełniam wypowiedź o stan prawny:

 

Kraj produkcji lampy:

E6 - Belgia

 

E8 - Czechy

 

E9 - Hiszpania

 

Nad kółkiem homologacyjnym na lampie jest znak "B", który oznacza światło przeciwmgłowe przednie.

 

 

(Dz. U. z 2012r., poz. 1137 z późn. zm.)

 

2012.10.19 zm. przen. Dz.U.11.222.1321 art. 1

 

USTAWA

z dnia 20 czerwca 1997 r.

Prawo o ruchu drogowym

 

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

38) pojazd uprzywilejowany - pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego;

59) urządzenie rejestrujące - stacjonarne, przenośne albo zainstalowane w pojeździe albo na statku powietrznym urządzenie ujawniające i zapisujące za pomocą technik utrwalania obrazów naruszenia przepisów ruchu drogowego przez kierujących pojazdami.

 

Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo;

2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;

3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

4. (uchylony).

5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

6. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.

 

Art. 52. 1. Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni.

2. Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami.

3. Światło oświetlające przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.

 

(przypis własny: szperacz to nie lampa błyskowa urządzenia rejestrującego prędkość)

 

 

(Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)

 

2012.10.08 zm. Dz.U.2012.997 § 1(ostatnia zmiana)

 

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2)

 

z dnia 31 grudnia 2002 r.

 

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 

Rozdział 3

Światła

§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:

1) drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h;

2) mijania - pojazd samochodowy;

3) kierunkowskazów - pojazd samochodowy i przyczepa; nie stosuje się do motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.;

4) hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa;

5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i przyczepa;

6) pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej;

7) pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa;

8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy;

9) odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa;

10) odblaskowe przednie - przyczepa;

11) odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa;

12) awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;

13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;

14) cofania - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;

15) obrysowe przednie i tylne - pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1 m; nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną w zakresie świateł obrysowych tylnych;

16) pozycyjne boczne - pojazd samochodowy i przyczepa, których długość przekracza 6 m (długość przyczepy powinna być liczona razem z dyszlem).

17) oznakowanie odblaskowe konturowe:

a) tylne - pojazd o szerokości większej niż 2.100 mm należący do następujących kategorii:

- N2 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 t oraz N3; nie dotyczy podwozia samochodu ciężarowego z kabiną i ciągnika siodłowego,

- O3 i O4,

b) boczne - pojazd o długości większej niż 6.000 mm należący do następujących kategorii:

- N2 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 t oraz N3; nie dotyczy podwozia samochodu ciężarowego z kabiną i ciągnika siodłowego,

- O3 i O4

- stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 10 października 2009 r.

2. Przepisów ust. 1:

1) pkt 12-15 nie stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. oraz pojazdu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) pkt 16 nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną.

3. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:

1) drogowe - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 1;

2) przeciwmgłowe przednie - pojazdu samochodowego;

3) pozycyjne przednie - przyczepy innej niż wymieniona w ust. 1 pkt 6;

4) postojowe - pojazdu samochodowego o długości nieprzekraczającej 6,0 m i szerokości nieprzekraczającej 2,0 m; zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach;

5) odblaskowe boczne - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 11;

6) odblaskowe przednie - pojazdu samochodowego;

7) jazdy dziennej - pojazdu samochodowego;

8) pozycyjne boczne - pojazdu innego niż wymieniony w ust.1 pkt 16;

9) obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, o szerokości od 1,8 m do 2,1 m oraz podwozia samochodu ciężarowego z kabiną;

10) cofania - przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg oraz przyczepy, o której mowa w ust. 1 pkt 14, zarejestrowanej po raz pierwszy do dnia 1 sierpnia 2009 r.;

11) awaryjne - motocykla;

12) przeciwmgłowe tylne - motocykla;

13) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - przyczepy;

14) oznakowanie odblaskowe konturowe - wszystkich innych kategorii pojazdów, niewymienionych w ust. 1 pkt 17, w tym podwozia samochodu ciężarowego z kabiną i ciągników siodłowych;

15) narożne - pojazdu samochodowego.

4. Na wózku bocznym motocykla powinny być umieszczone światła:

1) pozycyjne przednie,

2) pozycyjne tylne,

3) odblaskowe tylne,

4) kierunkowskazów; przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 30 czerwca 1993 r.,

odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł; światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie ze światłami pozycyjnymi motocykla.

5. Na wózku bocznym motocykla zabrania się umieszczania światła drogowego, światła mijania i światła przeciwmgłowego.

6. Na pojazdach kategorii M1 i O1 nie umieszcza się oznakowania odblaskowego konturowego.

7. W przypadku braku szczegółowych wymagań, charakterystyki świateł wymienionych w § 2 załącznika nr 6 do rozporządzenia, takie jak: światłość, barwa, powierzchnia widoczna, nie powinny się zmieniać podczas świecenia się lampy.

 

§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:

1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;

2) osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni, osie świateł odblaskowych bocznych i pozycyjnych bocznych powinny być ponadto prostopadłe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, a osie pozostałych świateł sygnalizacyjnych - równoległe do tej płaszczyzny; dopuszcza się odchylenia od powyższych kierunków nie większe niż 3°;

3) światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;

4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;

5) światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;

6) światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych przewidzianych w § 24 ust.1 pkt 8, § 25 ust. 2, § 26 ust. 3, § 27 ust. 2, § 31 ust. 1 oraz w § 32 ust. 1.

2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:

1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;

2) światła drogowe, mijania i przeciwmgłowe przednie nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła wymienione w pkt 1; przepisu nie stosuje się do świateł drogowych lub mijania, kiedy są używane do wysyłania krótkich, przerywanych sygnałów ostrzegawczych.

3. Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

 

Rozdział 8

 

Warunki dodatkowe dla pojazdu samochodowego uprzywilejowanego

 

§ 25. 1. Pojazd samochodowy uprzywilejowany wyposaża się w sygnały ostrzegawcze:

 

1) dźwiękowy;

2) świetlny błyskowy.

 

2. Pojazd samochodowy uprzywilejowany może być ponadto wyposażony w umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku strumienia świetlnego (szperacz); światło to powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych świateł.

 

§ 26. 1. Urządzenia wysyłające ostrzegawcze sygnały dźwiękowe powinny spełniać następujące wymagania:

 

1) wysyłać sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie;

 

2) fale dźwiękowe powinny być wysyłane co najmniej do przodu, a oś ich rozchodzenia się powinna być równoległa do podłużnej osi symetrii pojazdu; dopuszcza się odchylenie od tego kierunku nie większe niż 15°;

 

3) być tak sterowane, aby ich włączenie nie było możliwe bez równoczesnego włączenia sygnału świetlnego.

 

2. Ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy powinien odpowiadać następującym warunkom:

 

1) liczba świateł: co najmniej jedno, nie więcej niż dziesięć;

 

2) rozmieszczenie świateł: na dachu nadwozia (kabiny); dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności sygnału;

 

3) barwa światła: niebieska;

 

4) włączanie świateł błyskowych powinno być niezależne od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika oraz od włączenia sygnałów dźwiękowych;

 

5) powinien być widoczny z każdej strony pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu.

 

3. Pojazd może być dodatkowo wyposażony w sygnały świetlne błyskowe barwy czerwonej, odpowiadające warunkom określonym w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, widoczne co najmniej z przodu i z tyłu pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nieoślepiające innych uczestników ruchu.

 

(...)

 

 

 

§32b. 1. Pojazd straży gminnej (miejskiej), z wyjątkiem motocykla, powinien:

 

1) mieć srebrną barwę nadwozia;

 

2) być oznakowany:

 

a) pasem wyróżniającym odblaskowym w postaci trójrzędnej szachownicy barwy żółto-granatowej,

 

b) pasem barwy granatowej umieszczonym poniżej pasa, o którym mowa w lit. a, o szerokości nie mniejszej niż 30 cm i nie większej niż do dolnej krawędzi drzwi,

 

c) odblaskowym napisem "STRAŻ GMINNA" ("STRAŻ MIEJSKA") barwy żółtej umieszczonym na pasie, o którym mowa w lit. b, po obu stronach pojazdu na drzwiach przednich oraz z tyłu pojazdu,

 

d) świetlnym napisem "STRAŻ GMINNA" ("STRAŻ MIEJSKA") barwy granatowej lub czarnej na białym tle, umieszczonym na dachu pojazdu,

 

e) emblematem o wymiarach nie mniejszych niż 30 x 22 cm umieszczonym po obu stronach pojazdu na drzwiach tylnych, a w przypadku pojazdów posiadających inny układ drzwi - za drzwiami przednimi; emblemat powinien być tożsamy z emblematem gminy, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779, z późn. zm.).

 

2. Motocykl straży gminnej (miejskiej) powinien:

 

1) mieć błotniki barwy granatowej;

 

2) być oznakowany odblaskowym napisem "STRAŻ GMINNA" ("STRAŻ MIEJSKA") barwy żółtej na granatowym tle umieszczonym z przodu motocykla; dopuszcza się dodatkowo umieszczenie tego napisu na obydwu bokach oraz z tyłu motocykla.

 

3. Na pojazdach, o których mowa w ust. 1 i 2, można umieszczać w tylnej części boków pojazdu, symetrycznie po obu jego stronach, oraz z tyłu pojazdu inne oznaczenia określające ich przynależność do określonej komórki organizacyjnej straży gminnej (miejskiej) lub numer telefonu kontaktowego danej straży; oznaczenia i numer telefonu kontaktowego powinny mieć barwę żółtą.

 

 

§37. Oznakowanie określone w § 27-35 lub oznakowanie do niego podobne nie może być stosowane na pojeździe innym niż pojazd, dla którego zostało ono określone.

 

 

 

ZAŁĄCZNIK Nr 6

WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY

§ 1. 1. Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło, jeżeli rzut ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę poprzeczną zajmuje co najmniej 60% powierzchni najmniejszego prostokąta opisanego na rzutach tych powierzchni świetlnych oraz pod warunkiem, że światła te zostały homologowane jako światło typu D (zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym); nie stosuje się do świateł drogowych, świateł mijania i świateł przeciwmgłowych przednich.

2. Ilekroć w niniejszych przepisach jest mowa o "odległości rozmieszczenia świateł", należy przez to rozumieć, że:

1) największą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni do najwyższego punktu powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;

2) najmniejszą wysokość mierzy się od płaszczyzny jezdni do najniższego punktu powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym;

3) odległość od bocznego obrysu pojazdu mierzy się do najbardziej odległego od podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu punktu powierzchni świetlnej;

4) odległość od przedniego lub tylnego obrysu pojazdu mierzy się do najbardziej wysuniętego odpowiednio do przodu lub do tyłu punktu powierzchni świetlnej;

5) odległość między dwoma światłami skierowanymi w tę samą stronę mierzy się między najbliższymi punktami rzutów ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę prostopadłą do osi tych świateł.

3. Powierzchnia świetlna oznacza dla świateł widoczną powierzchnię wysyłającą światło, a dla świateł odblaskowych - widoczną powierzchnię odbijającą światło.

4. Boczny obrys pojazdu oznacza płaszczyznę równoległą do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, przechodzącą przez najdalej wysunięty punkt na zewnątrz pojazdu, z wyjątkiem lusterek, świateł bocznych i elementów elastycznych (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

5. Przedni lub tylny obrys pojazdu oznacza pionową płaszczyznę prostopadłą do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, przechodzącą przez najdalej wysunięty odpowiednio do przodu lub do tyłu punkt pojazdu.

6. Przewidziane w § 2 kol. 12 i 13:

1) kontrolny sygnał włączenia, który wskazuje, że urządzenie zostało włączone, ale nie wskazuje, czy działa ono normalnie;

2) kontrolny sygnał działania, który wskazuje, że urządzenie zostało włączone i działa normalnie,

jeśli są to sygnały świetlne, powinny być umieszczone w miejscu zapewniającym kierowcy dobrą ich widoczność i nie powinny utrudniać obserwacji drogi; kontrolny sygnał włączenia może być zastąpiony kontrolnym sygnałem działania; jeżeli umieszczenie kontrolnego sygnału włączenia jest zabronione, nie oznacza to, że zabronione jest umieszczenie kontrolnego sygnału działania.

§ 2. Światła zamontowane na pojeździe powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:

Grafika w załączniku

2) włączenie świateł nie jest możliwe, jeśli nie są włączone światła pozycyjne

na szerokości: nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu

 

 

lampasmmondeo.jpg

 

lampasmmondeo2.jpg

5ae1a560a8c8a_za_6Dz_32.jpg.aa33b0adbfea1eeba099ac05e1fbe970.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 281
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Marek Kulik

    35

  • blakop

    25

  • Bogusław Maćkowski

    24

  • Jacdiag

    22

Top Posters In This Topic

Posted Images

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 

§ 31.

3.W wyjątkowym przypadku może uczestniczyć w ruchu pojazd Policji niespełniający warunków określonych w ust. 1 i 2 oraz w § 26 ust. 1 pkt 2.

 

6.W wyjątkowym przypadku może uczestniczyć w ruchu pojazd Inspekcji Transportu Drogowego niespełniający warunków określonych w ust. 5 i § 26 ust.1 pkt 2.

 

czy normalna kontrola ruchu drogowego zalicza się do wyjątkowych przypadków ... :?::razz:

 

wyjątki to raczej obserwacja mety dilerów narkotykowych czy innego mafiozy i potem ewentualny pościg ...

bo raczej mieli by mizerne skutki obserwacji z kogutami na dachu

 

a oznakowany radiowóz w zasięgu wszystkich widzących go kierowców powoduje z pewnością zwiększenie dyscypliny w przestrzeganiu PoRD - a przecież właśnie o bezpieczeństwie słyszymy chyba w każdym programie TV typu "drogówka" czy "uwaga pirat" :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać, że te zwolnienie od spełniania dodatkowych warunków dla pojazdów policji dotyczy tylko tego, że nie musi mieć lampy świetlnej niebieski/czerwony i sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie.

 

 

Natomiast jeśli chodzi o ITD to się wiele pozmieniało od 2009r.

 

6.W wyjątkowym przypadku może uczestniczyć w ruchu pojazd Inspekcji Transportu Drogowego niespełniający warunków określonych w ust. 5 i § 26 ust.1 pkt 2.
- już nie obowiązuje od 2009r. :-)

 

Dz.U.2009.75.639

 

ROZPORZĄDZENIE

 

MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

 

z dnia 4 maja 2009 r.

 

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia2)

 

(Dz. U. z dnia 20 maja 2009 r.)

 

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

 

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:

 

4) w § 31:

 

d) uchyla się ust. 5 i 6;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać, że te zwolnienie od spełniania dodatkowych warunków dla pojazdów policji dotyczy tylko tego, że nie musi mieć lampy świetlnej niebieski/czerwony i sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie.

dotyczy też barwy nadwozia :!:

§ 31.

3.W wyjątkowym przypadku może uczestniczyć w ruchu pojazd Policji niespełniający warunków określonych w ust. 1 i 2 oraz w § 26 ust. 1 pkt 2.

§ 31. 1. Pojazd Policji, z wyjątkiem motocykla, powinien mieć:

1) niebieskogranatową barwę nadwozia oraz ...

albo

2) srebrną barwę nadwozia oraz ...

2. Samochód osobowy Policji ... w przypadku nadwozia o barwie niebieskogranatowej powinien być oznakowany pasem wyróżniającym ...

 

::claus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Tak na marginesie tylko:

=W kółku będzie znak E8 - to oznacza, że ta lampa została wyprodukowana w Czechach.

Nie wyprodukowana a homologowana w Czechach:)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Nieoznakowane-radiowozy-ITD-z-nielegalnym-wyposazeniem,wid,15230010,wiadomosc.html [2013-01-08]

 

Nieoznakowane radiowozy ITD z nielegalnym wyposażeniem?

 

Kierowców dotyczy obowiązek przestrzegania przepisów i na drogach pojawia się coraz więcej urządzeń, które to sprawdzają. Skoro żyjemy w państwie prawa, powinniśmy wymagać jego przestrzegania również od służb mundurowych. Nie zawsze tak jednak jest. Wątpliwości budzą nie tylko popisy policjantów w oznakowanych radiowozach nie jadących na sygnale, ale też nieoznakowane radiowozy Inspekcji Transportu Drogowego. Pojawiły się głosy, że wyposażono je w sprzęt, który uniemożliwia pozytywne przejście okresowych badań technicznych.

 

[...]

 

Jak można przeczytać na forum Norcom, w wątku dotyczącym badań technicznych, na kloszach dodatkowych reflektorów w autach ITD znajduje się oznaczenie B. Są to więc światła przeciwmgłowe, a te - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - nie mogą być umieszczone dalej niż 40 cm od bocznego obrysu samochodu, a jednocześnie odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm. Jak widać na powyższym zdjęciu, w rzeczywistości jest ona mniejsza niż długość tablicy rejestracyjnej, czyli 52 cm.

 

Wspomniane rozporządzenie mówi też, że światła zamontowane w samochodzie nie mogą oślepiać innych użytkowników drogi. W przypadku tych, które w nieoznakowanych autach ITD pełnią rolę lamp błyskowych, musi być inaczej. Co więcej, jak wynika z dyskusji na wymienionym wcześniej forum, światła te były montowane już po uzyskaniu przez samochody pozytywnego wyniku badań w stacji kontroli pojazdów. Czy tak było rzeczywiście, nie wiadomo. Do czasu publikacji tego materiału nie udało nam się skontaktować z rzecznikiem prasowym Inspekcji Transportu Drogowego.

 

Źródło: norcom.com.pl

 

tb, moto.wp.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No już w prasie piszą o naszym forum -Super :D

 

 

No i czekamy jakie bzdury wymyśli ITD ,jak to robią od dłuższego czasu -jak to im zależy na naszym bezpieczeństwie

 

 

Oświadczenie w związku z nieprawdziwymi informacjami w Dzienniku Gazecie Prawnej

Dodano: 08/01/13

 

W związku nieprawdziwymi informacjami zamieszczonymi w dzisiejszym artykule opublikowanym w Dzienniku Gazecie Prawnej pod tytułem: „Chcą łapać piratów z powietrza”, którego autorem jest redaktor Robert Zieliński, Główny Inspektorat Transportu Drogowego oświadcza, że:

1. GITD nie planuje zakupić i wykorzystywać do nadzoru nad ruchem drogowym żadnych statków powietrznych.

2. Na etapie projektowania centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym analizowano możliwość zastosowania wszelkich urządzeń stosowanych w tego rodzaju systemach w innych krajach, które mogłyby być potencjalnie używane do wykrywania naruszeń przepisów ruchu drogowego polegających na niestosowaniu się do ograniczeń prędkości.

3. W wyniku przeprowadzonej analizy uwarunkowań technicznych, prawnych i ekonomicznych, rozważana koncepcja zakupu statków powietrznych została odrzucona już na etapie wstępnym.

4. GITD nie prowadził również żadnych szacunków dot. liczby zarejestrowanych wykroczeń w odniesieniu do przebytej trasy i czasu lotu statku powietrznego.

5. W skład systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce wejdą stacjonarne urządzenia rejestrujące (fotoradary), urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle oraz urządzenia mobilne.

6. W Policji obsługą blisko 100 fotoradarów zajmowało się około 500 funkcjonariuszy, zaś w GITD ponad 350 fotoradarów stacjonarnych i mobilnych obsługuje około 200 pracowników.

7. Główny Inspektorat Transportu Drogowego realizuje wiele zadań związanych m.in. z:

- szeroko rozumianym bezpieczeństwem w transporcie drogowym (kontrole ciężarówek, autobusów itp.),

- ruchem drogowym,

- zapewnieniem zasad uczciwej konkurencji w transporcie drogowym;

- regulacją rynku transportowego, m.in. wydawanie licencji.

 

 

http://www.gitd.gov.pl/content/oswiadczenie-w-zwiazku-z-nieprawdziwymi-informacjami-w-dzienniku-gazecie-prawnej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No już w prasie piszą o naszym forum -Super :D

 

To ITD teraz zacznie nas czytać!

Przewiduję wzrost merytorycznego poziomu technicznego kontroli ciężarówek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że wypłynęło to już na wszystkie portale niemal. ITD rzekomo odpiera atak mówiąc, że lampy to część fotoradaru, a nie samego auta... Hmmm - no i teraz właśnie. Jak do tego podejść. Już pomijam kwestię tego, że ten niby element fotoradaru jest właśnie jednocześnie oświetleniem!! (na tej zasadzie to ja moje 6 halogenów na dachu zadeklaruję jako element do komunikacji świetlnej z kosmitami - bo takie badania prowadzę i wara mi od nic, tak??). Załóżmy, że ma racje ten Pan. To teraz pytanie - czy diagnosta podczas badania ma prawo sprawdzać warunki techniczne tych urządzeń? Bo tym samym powinien sprawdzić homologację i wszelkie certyfikaty i legalizację samego urządzenia pomiarowego również - prawda? Jest na to podstawa? Jaka?

Oddajmy głos Bogusiowi, bo to On zaczął (oczywiście słusznie!) tą burzę :)

 

PS Choć nieskromnie śmiem zauważyć, że to ja pierwszy skomentowałem zdjęcia tych aut na forum właśnie pod kątem tego oświetlenia - ale bardziej w kwestii ilości i rozmieszczenia, bo wszak o cechach produkcyjnych z fotki wiedzieć nie mogłem... ale jakoś nikt z kolegów nie podchwycił... :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS Choć nieskromnie śmiem zauważyć, że to ja pierwszy skomentowałem zdjęcia tych aut na forum właśnie pod kątem tego oświetlenia

Blakop Ty to jesteś :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Dzięki za słowa otuchy i wolę w tym temacie się nie wypowiadać więcej bo o sprawie zrobiło się za głośno i temat wyszedł dalej poza badanie techniczne.

 

Tu z Interia pl ciekawie opisany artykuł

http://m.interia.pl/motoryzacja/news,1879501,324

 

Wirtualna Polska - bardzo obiektywny artykuł

http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Nieoznakowane-radiowozy-ITD-z-nielegalnym-wyposazeniem,wid,15230010,wiadomosc.html

 

E.Transport.PL

http://etransport.pl/wiadomosc,21911,radiowozy_itd_nielegalne.html

 

FOTORADARY.NET

http://fotoradary.net.pl/przeglad-prasy-internetu-vt360.htm?t=360&start=2235

 

TIRCENTER

http://www.tircenter.eu/radiowozy-itd-nielegalne-nie-powinny-dostac-przegladu#more-5698

 

ONET.PL -po komentarzu GITMD

http://moto.onet.pl/1674533,2,itd-tlumaczy-sie-ws-legalnosci-radiowozow,artykul.html?node=2

Za chwilę będą artykuły w 2 gazetach.

 

Ja się wypowiadałem w zakresie tego co widzę na zdjęciu czyli białych lamp pod rejestracją.

 

Z tego co zasłyszałem homologacja na urządzenie fotoradarowe powiązana jest z czerwoną lampą błyskową, dołączaną na statywie, która nie jest używana (bo ponoć nie widać wyraźnie pojazdu po zmierzchu - za mała znaczy normalna siła błysku).

Aby ktokolwiek wydał homologacje na montaż świateł innych niż określone w warunkach technicznych musi być odstępstwo od warunków technicznych wpisane w adnotacjach dowodu rejestracyjnego.

Ja takiego nie widziałem, ale może u kogoś taki pojazd pojawi się na badaniu to będzie miał okazję sprawdzić.

Jeśli jest to zwykły cywilny pojazd to przyjedzie za 3 lata jeśli pojazd uprzywilejowany to za rok (art. 81 Pord).

 

PS. A tak wygląda słynna "legalna" czerwona lampa błyskowa montowana oddzielnie na statywie - co podczas badania diagnostę nie interesuje - zauważcie, że nie ma ona nic wspólnego z białymi lampami błyskowymi po tablicą rejestracyjną.

c14892186e92b018.jpg

foto%20mal%20przyborek1.jpg?lvqeet

źródło: http://regiomoto.pl/portal/zachodniopomorskie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dzięki za słowa otuchy i wolę w tym temacie się nie wypowiadać więcej bo o sprawie zrobiło się za głośno i temat wyszedł dalej poza badanie techniczne.

 

Właśnie dlatego, z powodu tego rozgłosu, można nie obawiać się scenariusza rodem z Cesarstwa Rzymskiego gdzie ginął posłaniec, który złą wieść przynosił...

 

Zostali celnie trafieni i słusznie wypunktowani .

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę, że już niedługo ITD wskoczy w odpowiednie miejsca w PoRD i w Dz.U.Nr 32 obok swoich wszystkich innych siostrzanych, trzyliterowych służb ucisku państwowego i temat będzie można zamknąć :)

 

Nie czarujmy się - żaden diagnosta nie da za to N. Żaden Policjant nie zatrzyma DR takiego pojazdu... Z całym szacunkiem, ale Pan Stefański to chyba za bardzo wierzy w teorie prawa nie wiedząc jak istotne jest patrzenie na to prawo przez pryzmat realiów w jakich żyjemy...

 

Ale kto nam zabroni pokrzyczeć? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nieźle się rozlazło dziennikarze zaglądają nawet do nas i czuwają, zobaczymy kiedy będzie zmiana Dz.U. 32 i PoRD :evil::evil::evil: żeby zalegalizować te pojazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zobaczymy kiedy będzie zmiana Dz.U. 32

 

Kosmetyczna pewnie. Dopiszą ITD do listy...

 

§ 1. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

1) pojazdu specjalnego lub uŜywanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z

wyjątkiem oznakowania określonego dla pojazdu uprzywilejowanego;

2) pojazdu specjalnego lub uŜywanego do celów specjalnych Policji, Biura Ochrony Rządu, Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, SłuŜby Kontrwywiadu Wojskowego, SłuŜby Wywiadu

Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, StraŜy Granicznej, kontroli skarbowej i SłuŜby Celnej,

SłuŜby Więziennej i straŜy poŜarnej, z wyjątkiem oznakowania określonego dla pojazdu

uprzywilejowanego;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z tego ,że dopiszą zwolnienie jeżeli będzie to zaprzeczało

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

 

Jak pisze Boguś nie chciał bym dostać takim nagłym błyskiem w oczy ,bo nie wiem jak bym zareagował ,a pod drugie na pewno długi czas bym nic nie widział :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kosmetyczna pewnie. Dopiszą ITD do listy...

ale co z tego że dopiszą ,skoro jest tam jak byk

 

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

z wyjątkiem oznakowania określonego dla pojazdu uprzywilejowanego; :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.