Skocz do zawartości

Lampy błyskowe w pojazdach ITD/SM a okresowe BTP


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Mobilna stacja nie służy do wykonywania urzędowych badań technicznych tylko do sprawdzania stanu technicznego pojazdów na drodze.

 

No jak to gdzie, u siebie

 

Czyżbyś nie wyczuł nutki ironii w moim poście :D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 281
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Marek Kulik

    35

  • blakop

    25

  • Bogusław Maćkowski

    24

  • Jacdiag

    22

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rence opadajom. Po prostu żenada. Ja rozumiem, jakby w tak kretyński sposób tłumaczył się ktoś kto o warunkach technicznych nie ma pojęcia. Ale służba, która m. in. owych warunków ma pilnować, wypowiada się w ten sposób...Dno dna zostaje po raz kolejny osiągnięte. Niekompetencja bije po oczach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GAZETA WYBORCZA: 10.01.2013R. "GITD bezprawnie egzekwuje prawo?"

 

http://moto.pl/MotoPL/1,88389,13169224,GITD_bezprawnie_egzekwuje_prawo.html

z13078705Q,Ford-Mondeo-GITD.jpg

 

GAZETA POMORSKA: w załączniku scan artykułu (dla zalogowanych)

10.01.2013r. "Pstrykają kierowcom fotki i oślepiają ich lampami błyskowymi"

http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130110/BYDGOSZCZ01/130119962

 

 

GAZETA POLITYKA: 09.01.2013R. "Sprawa dla policji: jakim prawem dopuszczono do ruchu nieznakowane pojazdy z fotoradarami?"

ŹRÓDŁO: http://wpolityce.pl/dzienniki/dziennik-jerzego-polaczka/44377-sprawa-dla-policji-jakim-prawem-dopuszczono-do-ruchu-nieznakowane-pojazdy-z-fotoradarami

 

"Pismo posła Jerzego Polaczka do Komendanta Głównego Policji, w którym poseł domaga się zatrzymania przez Policję dowodów rejestracyjnych wszystkich nieoznakowanych pojazdów Inspekcji Transportu Drogowego w Polsce wyposażonych w fotoradary."

 

CYTAT:

"Bytom, 9 stycznia 2013 r.

 

Szanowny Pan

Nadinspektor Marek Działoszyński

Komendant Główny Policji

 

 

 

Dotyczy: podjęcia przez Policję niezwłocznych działań wyjaśniających podstawy prawne dopuszczenia do ruchu nieoznakowanych pojazdów Inspekcji Transportu Drogowego wyposażonych w fotoradary oraz dodatkowe lampy.

 

 

Ustawa prawo o ruchu drogowym w Dziale III Pojazdy - art. 66 ust. 7 - który stanowi postawę prawną do wydania rozporządzenia dla Ministra Spraw Wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości oraz Ministra właściwego do spraw transportu – warunków technicznych pojazdów specjalnych nie wymienia Inspekcji Transportu Drogowego pośród wymienionych w tym artykule służb objętych tymi przepisami.

 

W nieoznakowanych samochodach Inspekcji Transportu Drogowego (aktualnie 29 pojazdów w Polsce) zamontowano urządzenia - m.in.: fotoradary wraz z dodatkowymi lampami, co zdaniem ekspertów prawa ruchu drogowego stanowi podstawę dla Policji do zatrzymania kierowcy takiego samochodu wraz z dowodem rejestracyjnym i skierowania pojazdu na dodatkowe badania techniczne.

 

W dniu wczorajszym materiał pt. „Samochody z fotoradarami nie powinny zostać dopuszczone do ruchu” opublikowała rozgłośnia RMF FM wraz z wypowiedziami ekspertów. Dodatkowo pragnę zwrócić uwagę na konieczność posiadania przez tego typu nieoznakowane pojazdy specjalne Inspekcji Transportu Drogowego wyposażone w tego typu urządzenia właściwych homologacji i certyfikatów.

 

Wyżej opisany stan faktyczny jest niezgodny również z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach – § 2 ust. 1 punkt 3 (sprawdzenie i ocena prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy) oraz z niektórymi wymogami technicznymi zawartymi w załączniku nr 1 do tegoż rozporządzenia.

 

Mając powyższe na uwadze wnoszę do Pana Komendanta o wydanie polecenia podległym Komendantom Wojewódzkim podjęcia natychmiastowych działań wyjaśniających legalność poruszania się na drogach nieoznakowanych pojazdów Inspekcji Transportu Drogowego wyposażonych w fotoradary oraz lampy niespełniające wymogów technicznych w zakresie bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego.

 

Z powyższych względów wnoszę o zatrzymanie przez Policję dowodów rejestracyjnych wszystkich nieoznakowanych pojazdów Inspekcji Transportu Drogowego w Polsce wyposażonych w fotoradary.

 

 

Jerzy Polaczek

Wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych

 

 

 

Do wiadomości: Pan nadinspektor Dariusz Działo Śląski Komendant Wojewódzki Policji"

Gazeta Pomorska_10_01_2013r._Pstrykająkierowcom fotki z błyskiem lampy i oślepiają.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dojdzie do wypadku, kto będzie odpowiadał?

 

Tu by musiał wypowiedzieć się jakiś znawca z policji drogowej.

 

Ale odpowiedź jest prosta:

1. kto był uczestnikiem ruchu drogowego?,

2. kto miał prawo jazdy?,

3. kto miał kierownicę i kluczyki do auta w ręku?

 

Gdy kierowca jakim jest również inspektor ITD czy funkcjonariusz SM zaznajomi się z art. 51, 52 i 66 Pord i zanim wsiądzie do radiowozu widzi, że pojazd ma zamontowane urządzenia zagrażające BRD poprzez oślepianie innych uczestników ruchu, to gdy dojdzie do błyśnięcia cóż wtedy wypowiedzą się eksperci motoryzacyjni, policja i Sąd.

 

Jest takie fajne powiedzenie lepiej dmuchać na zimne a inne jeszcze trafniejsze: lepiej jest przeciwdziałać niż leczyć.

 

Diagności samochodowi znają warunki techniczne i potrafią podejmować właściwe decyzje. Cieszę się, że na zgłaszane tutaj wątpliwości szybko zadziałały media prasowe, internetowe i radiowe, a nawet Sejmowa Komisja Spraw Wewnętrznych i Policja, gdyż eksperci motoryzacyjni w tym przedstawiciele urzędów nie dadzą sobie wmówić, że jakieś zatwierdzenie typu wydane przez GUM na urządzenie rejestrujące zastępuje homologacje pojazdu lub odstępstwo od warunków technicznych wydane przez MTBIGM.

 

Nie zmienia to faktu, że nawet, gdyby takie odstępstwo Minister wydał, to, żaden pojazd nie może oślepiać innych uczestników ruchu drogowego bo to stwarza zagrożenie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

 

Być może niektórzy zapominają, że nie chodzi tylko o urzywanie błysków podczas jazdy.

art. 2 Pord

1) droga - wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt;

6) jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów; określenie to nie dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni;

7) pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi;

8) pobocze - część drogi przyległą do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt;

9) chodnik - część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych;

 

Gdziekolwiek radiowóz nie stanie, na chodniku, pasie zieleni, drodze dla rowerzysty, chodniku to zawsze będzie to pas drogowy, na którym nie można oślepiać błyskiem.

Ja nie wspominam, o tym, że zwykły pojazd (nie uprzywilejowany w "akcji: syreny i koguty") nie ma prawa tam stawać :-)

 

Natomiast jak stanie poza pasem drogowym to pewnie naruszy zasady dokonywania pomiaru pod właściwym kątem w stosunku do pojazdu popełniającego wykroczenie poprzez przekroczenie prędkości.

 

Moi drodzy starajmy się nie przekraczać prędkości bo naprawdę jest to bezpieczniejsze, i zapobiega skutkom zdarzeń drogowych a właściwe osoby powinny doprowadzić wyposażenie zamontowane na stałe w przednich zderzakach w "radiowozach" ITD i niektórych pojazdach SM, do zgodności z warunkami technicznymi być może dzięki interwencji sejmu poprzez policję, skoro tylko tak można do tego zachęcić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dojdzie do wypadku, kto będzie odpowiadał?

 

Tu by musiał wypowiedzieć się jakiś znawca z policji drogowej.

ale potem pewnie niezawisły znawca z łańcuchem na barkach stwierdzi, że winny jest kierowca, który sprowokował "błyśnięcie"

[scroll] :shoot:[/scroll]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że kluczem do sprawy będzie wykazanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy tym błyskiem, a reakcją kierowcy. Czyli mówiąc krótko, że ten błysk faktycznie aż tak oślepia... Chętnie bym poznał wyniki takich niezależnych badań, ale coś mi mówi, że się nie doczekam... :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyniki badań potwierdziła firma specjalizująca się w wyposażaniu policji i straży miejskiej w wideorejestratory i tę wypowiedź oraz nazwę firmy znajdziecie w Gazecie Pomorskiej.

 

Błażej jak chcesz zgłębić temat (ja też w tym zakresie zdaje się na opinie fachowców i im ufam) to masz 2 wyjścia:

1. przekroczyć po zmierzchu prędkość (nieznacznie) przed fordem mondeo ITD (czytałem komentarze tych, którym błysnęło i odradzam,

2. skontaktować się ze swoim sąsiadem - jak się okazuje są nie tylko importerem na Polskę wideorejestratorów i fotoradarów ale także pasjonuje ich fotografowanie a więc znają się na rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moi drodzy starajmy się nie przekraczać prędkości bo naprawdę jest to bezpieczniejsze, i zapobiega skutkom zdarzeń drogowych a właściwe osoby powinny doprowadzić wyposażenie zamontowane na stałe w przednich zderzakach w "radiowozach" ITD i niektórych pojazdach SM, do zgodności z warunkami technicznymi być może dzięki interwencji sejmu poprzez policję, skoro tylko tak można do tego zachęcić.

 

I to niech będzie mottem tego tematu. Trzeba jeździć przepisowo jak ja, na 20 lat posiadania prawka 1 mandat i to nie za prędkość :D Czy będą działać legalnie czy nie na mnie się nie wzbogacą :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-samochody-z-fotoradarami-pod-lupa-ministerstwa-transportu,nId,769478

Wiadomo natomiast, że ITD cały czas utrzymuje, że wszystko z lampami jest w najlepszym porządku, gdyż nie są one wyposażeniem samochodów, a fotoradarów. Mimo takiej pewności szef inspekcji wysłał jednak jeden z takich samochodów do stacji diagnostycznej na poszerzone badania. Jeśli okaże się, że samochód nie przejdzie poszerzonych badań, trzeba będzie jakoś ten problem rozwiązać - mówi szef inspekcji Tomasz Połeć. Najprawdopodobniej klosze na reflektorach zostaną wymienione - dodaje.

 

tzn.jakie badanie maja na myśli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tzn.jakie badanie maja na myśli

 

No jak to jakie? Poszerzone - czyli nie pogrubione... Dzisiaj w radiu słyszałem znowu, że i owszem wysłali na badanie, ale do ITS-u...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba jeździć przepisowo jak ja, na 20 lat posiadania prawka 1 mandat i to nie za prędkość

 

mam trochę dłużej prawo jazdy i żadnego mandatu, ale my tu nie o tym.

 

mnie chodzi o to, że jak wiadomo lampa błyśnie i najbardziej oślepi kierowcę w porze nocnej. mało tego że oślepi to jeszcze przestraszy, kierowca w takiej sytuacji może zareagować różnie. zresztą zdjęcie może być zrobione za duże przekroczenie prędkości, jak i za małe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewalone ma ten diagnosta co będzie robił te badania :lol: :lol: :lol:

- najlepsze jest to, że nie wiadomo jakie ten pojazd powinien spełniać warunki., gdyż istniejące

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1) w sprawie wzoru odznaki identyfikacyjnej inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego oraz oznakowania pojazdów służbowych Inspekcji Transportu Drogowego z dnia 10 kwietnia 2012 r.

to jedyny akt prawny traktujący o pojazdach służbowych ITD. Innego nie znalazłem.

 

Osobiście jestem za ściganiem i karaniem kierowców przekraczających prędkość, ale jeśli faktycznie te lampy mogą oślepiać, a dodatkowo zostały zamontowane w sposób niezgodny z przepisami to troszkę lipa. Tak nie powinno być.

 

Zbytnich pretensji do tych co wykonują polecenia też nie można mieć. Prawdopodobnie to ustawodawcy dali ciała z dostosowaniem przepisów ITD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- najlepsze jest to, że nie wiadomo jakie ten pojazd powinien spełniać warunki.,

 

Wiadomo.

§ 1. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

1) pojazdu specjalnego lub uŜywanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z

wyjątkiem oznakowania określonego dla pojazdu uprzywilejowanego;

2) pojazdu specjalnego lub uŜywanego do celów specjalnych Policji, Biura Ochrony Rządu, Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, SłuŜby Kontrwywiadu Wojskowego, SłuŜby Wywiadu

Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, StraŜy Granicznej, kontroli skarbowej i SłuŜby Celnej,

SłuŜby Więziennej i straŜy poŜarnej, z wyjątkiem oznakowania określonego dla pojazdu

uprzywilejowanego;

3) pojazdu zabytkowego;

4) tramwaju i trolejbusu, dla których warunki techniczne określają odrębne przepisy.

 

Pojazd ITD nie jest tu wyszczególniony, więc rozporządzenie (Dz.U.32) normalnie go dotyczy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.