Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

timo

Gniazdo 7 czy 13 PIN? Reguluje to jakiś przepis?

Polecane posty

timo

Czy obecnie w Polsce dopuszczone są obydwa rodzaje gniazdek do przyczepy (7 i 13 PIN) w samochodach osobowych? Z tego co pamiętam daaawno temu był jakiś przepis, który mówił, że do podłączania świateł przyczepy służy gniazdo 7-biegunowe...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Czy obecnie w Polsce dopuszczone są obydwa rodzaje gniazdek do przyczepy (7 i 13 PIN) w samochodach osobowych?

Oba rodzaje gniazd mogą być stosowane zamiennie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
timo

Dzięki. A tak z ciekawości - gdzie to jest napisane?

 

P.S. Nie wiem jak teraz, ale kilka lat temu zdarzały się auta z dwoma gniazdami (7 i 13). Czy takie rozwiązanie również jest dozwolone?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
kilka lat temu zdarzały się auta z dwoma gniazdami (7 i 13). Czy takie rozwiązanie również jest dozwolone?

Tez nie ma żadnych przeciwskazań.

Teraz najlepiej jak samochód ma gniazdo 13 pinowe a do tego własciciel dokupi sobie przejściówkę 13->7 PIN i wtedy bez problemu będzie mógł pofłaczuć każda przyczepę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
każda przyczepę.

dla niektórych może być potrzebne jeszcze "7" typ S

:D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
danielg539
dla niektórych może być potrzebne jeszcze "7" typ S

Teoretycznie tak ale ja takowej nie widziałem :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Regan55
Teoretycznie tak ale ja takowej nie widziałem

Ty moze nie ale Mod ...czuwa... :x:D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
timo

Odkopuję temat, żeby nie zakładać nowego. Jest sobie przyczepa lekka z instalacją 13-żyłową, a więc posiadająca nieobowiązkowe światło cofania. Czasami bywa ciągnięta przez samochód z gniazdem 7-pinowym, więc siłą rzeczy nie działa wówczas światło cofania. Jakiś przepis reguluje taką sytuację? Z jednej strony jak światło jest, to ma działać, z drugiej strony przecież działa (w sensie sprawności instalacji przyczepy), ale nie z tym pojazdem... Można tak jeździć?

 

W pewien sposób jest to "podchwytliwe" dla innych uczestników ruchu, bo jak widzą przyczepę ze światłem cofania, to osłabia ono ich czujność na ewentualną jazdę takiego zestawu do tyłu bez jego włączenia...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No ale co ma przepis regulować?

Są regulacje dla świateł cofania w przyczepie powyżej 750 kilogramów d.m.c. i rejestrowanej po 1 sierpnia 2009 roku:

14) cofania – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;

 

Dopuszcza się też możliwość takiego światłą dla przyczepy lekkiej i cięższej rejestrowanej wcześniej:

10) cofania – przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg oraz przyczepy, o której mowa w ust. 1 pkt 14, zarejestrowanej po raz pierwszy do dnia 1 sierpnia 2009 r.;

 

Po mojemu instalacja ma być tak dobrana aby pozwalała na funkcjonowanie obowiązujących świateł.

Ale jak się komuś chce, to niech tam szuka sobie po szrotach przyczep starszawych.

Ale drugie 'ale' jest takie, że podczas badania złącza haka nie ma zgadywania co będzie podpięte, więc...

Więc na dzisiaj instalacja haka ma spełniać warunki dla każdej przyczepy i każdego światła razem i z osobna. ;)

Mogą być złączki, redukcje i temu podobne rozwiązania różne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mecher
... to osłabia ono ich czujność na ewentualną jazdę takiego zestawu...

 

Zasada ograniczonego zaufania. O dostosowaniu prędkości i odległości nie wspominam.

 

Jak komuś wjedziesz w zadek, to czyja wina ?

No chyba, że masz świadków, iż poprzednik cofając stuknął ...

 

Prawo jazdy nie zwalnia o myślenia na drodze. Od tego zwalnia sprawowanie władzy :evil:( choć ostatnio chyba żaden rządowy nie uczestniczył w zdarzeniu drogowym)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No i proszę, tak jeszcze w porze chlipania porannej kawy przypomniał mi się najnowszy zapis regulujący haki:

8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ.

 

Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

 

Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
max72

Na pewno jak ktoś zakłada hak z myślą o wożeniu rowerów to gniazdo 13 PIN

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Więc na dzisiaj instalacja haka ma spełniać warunki dla każdej przyczepy i każdego światła razem i z osobna.

 

Czyli "stare" gniazdo to wynik N?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Ależ, no gdzieżby tam zaraz wynik N z wszystkiego i do wszystkiego. Co najwyżej może być ustereczka drobna i to wyłącznie z badania okresowego. ;)

Można, owszem, pouczenie zastosować, żeby tak zespół skonfigurować coby światła w zależności od potrzeb świeciły z przepisami zgodnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jast

Ale przyczepę badasz samą, nie podłączoną do pojazdu ciągnącego tylko do Złącza diagnostycznego pojazd- przyczepa i w zależności, jaka jest wtyczka to takie stosujesz gniazdo. Bo również może klient przypchać przyczepę ręcznie i nie wiesz jaki pojazd będzie ją ciągnął.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Jak ręcznie? A do hamulca swoim się podepnę czy o co kaman? Może w zejściówce do kanału na pierwszym stopniu zamontować imitację haka/kulę haka? ;)

OK. Sprawdzam oświetlenie przyczepy, sprawdzam wtyczkę i co?

Przecież wszystko w warunkach jest opisane jakie i od kiedy ma być w przyczepie oświetlenie..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Można tak jeździć?

Nie.

 

Trochę to kuriozalne, że dwa sprawne pojazdy po połączeniu ze sobą stają się niesprawne w ruchu drogowym, no cóż był czas przywyknąć...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nikita_Bennet

pojazd+przyczepa i gniazda elektryczna 7 i 13pin

ciągnik+przyczepa i hamulce w jednym jednoobwodowe a w drugim dwuobwodowe

ciągnik+przyczepy i hamulce olejowe i pneumatyczne.

 

Trzeba myśleć co z czym się czepia i jak sie nie myśli to mandacik na drodze i dowody za pokwitowaniem bo pojazdy niesprawne ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
dwa sprawne pojazdy

 

Czyli jednak wystarczy "stare" gniazdo w samochodzie, tak?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
timo

Czytając ostatnie posty wnioskuję, że nie ma żadnej regulacji, który by dawała odpowiedź jednoznaczną i wprost, skoro nawet wśród was są takie rozbieżności w interpretacji przepisów... Rozumiem, że również na drodze wszystko zależy od tego, jaka wersja jest bliższa policjantowi dokonującemu kontroli...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Tak sobie myślę, że kwestię kontroli drogowej bardzo wylewnie opisał kolega Adam Tysioncpińcytjeden stosując partykułę przeczącą. :evil:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jast
Odkopuję temat, żeby nie zakładać nowego. Jest sobie przyczepa lekka z instalacją 13-żyłową, a więc posiadająca nieobowiązkowe światło cofania. Czasami bywa ciągnięta przez samochód z gniazdem 7-pinowym, więc siłą rzeczy nie działa wówczas światło cofania. Jakiś przepis reguluje taką sytuację? Z jednej strony jak światło jest, to ma działać, z drugiej strony przecież działa (w sensie sprawności instalacji przyczepy), ale nie z tym pojazdem... Można tak jeździć?

 

W pewien sposób jest to "podchwytliwe" dla innych uczestników ruchu, bo jak widzą przyczepę ze światłem cofania, to osłabia ono ich czujność na ewentualną jazdę takiego zestawu do tyłu bez jego włączenia...

Tu jest mowa Paprock o instalacji elektrycznej w przyczepie lekkiej, a nic o badaniu hamulców. Więc możesz zbadać samą przyczepę. A czy ją można ciągnąć takim czy innym pojazdem to już musi wiedzieć kierowca.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Tak, wiem że w temacie głównie idzie o elektrykę. Z tym hamulcem to ja do tego wyskoczyłem:

Bo również może klient przypchać przyczepę ręcznie i nie wiesz jaki pojazd będzie ją ciągnął.

Też kiedyś miałem taki plan zacwaniakować i naczepę bez ciągnika zostawić przed bramą stacji, która pewnie nie tknięta stałaby tam do dzisiaj. ;)

O ile do elektryki mam walizeczkę, o tyle hamulca bez haka/kuli nie sprawdzę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jast
o tyle hamulca bez haka/kuli nie sprawdzę.

I tu się z Tobą zgadzam. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No i browarek na tą zgodę w tym upalnym letnim sezonie.

:piwo

Dobrze, że nie jestem na urlopie... Pod namiotem na urlopie. :hihi:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.