Skocz do zawartości

Gniazdo 7 czy 13 PIN? Reguluje to jakiś przepis?


timo

Rekomendowane odpowiedzi

Trochę to kuriozalne, że dwa sprawne pojazdy po połączeniu ze sobą stają się niesprawne w ruchu drogowym

 

Dokładnie. Zresztą to nie jedyny przypadek bo i po porównaniu mas tych pojazdów może okazać się, że ta konkretna przyczepa nie będzie mogła być ciągnięta przez ten konkretny samochód pomimo, że oba pojazdy są sprawne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jest jeszcze przepis

§ 3.1.Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać ...

 

3.W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiązka haka holowniczego: 7 czy 13-biegunowa?

Wiązki haków przez administrator

Witam,

Chciałbym wytłumaczyć dlaczego właściwa wiązka haka holowniczego jest aż tak ważna. Wiele osób stojąc przed zakupem i montażem haka holowniczego dzwoniąc po sklepach, lub będąc u mechanika jest zakłopotanych pytaniem o wiązkę 7- lub 13-biegunową (inaczej: 7-pin i 13pin). O co w zasadzie tu chodzi, jakie są różnice, spróbuję to wszystko opisać krótko i na temat.

Odpowiem na pytanie z tytułu:

Wiązka haka holowniczego: 7 czy 13-biegunowa?

Wiązka haka holowniczego jest bardzo ważnym elementem, na którym nie warto oszczędzać. Tanie zamienniki oferowane na allegro są tragicznie wykonane, kiedyś po zakupie takiej wiązki musiałem wybrać inny sklep, i zamówić odpowiedni zestaw przyzwoitej jakości. Tanie wiązki posiadają bardzo krótkie przewody, a po usunięciu izolacji praktycznie brak żył miedzianych. Również gniazdo elektryczne pozostawia wiele do życzenia.

Podstawowym pytaniem, które musimy sobie zadać przed wyborem zestawu elektrycznego to „Do czego będę używał swój hak holowniczy?” ;-)

Przyczepki dostępne w lokalnych supermarketach są w większości wyposażone w wiązki 7 PIN – zestaw podstawowych świateł, brak światła cofania. Jeżeli będziemy haka używać do holowania lekkich zestawów do ok 750kg, taka wiązka będzie idealnym rozwiązaniem.

Opis podłączenia gniazda haka 7PIN:

Wiązka haka holowniczego

 

Na rynku są również dostępne wiązki 13 biegunowe, które mają dodatkowe funkcje takie jak:

Obsługa światła cofania

Stałe napięcie

Ładowanie akumulatorów przyczep kempingowych

Standard 13 PIN występuje w ciężkich lawetach oraz dużych przyczepach, np. hol do łodzi. Wiązka taka pojawia się też w coraz popularniejszych na naszym rynku bagażnikach rowerowych, w których jest światło cofania, np. włoskie produkty Menabo, Peruzzo oraz renomowana Niemiecka Westfalia BC60, nie wspominając już o bagażnikach Thule. Zestaw wiązki 13 PIN jest również idealnym rozwiązaniem przy holowaniu przyczepy kempingowej. Stałe napięcie na przyczepę jest niezbędne, jak i również funkcja ładowania akumulatora przyczepy.

Opis podłączenia gniazda haka 13PIN:

Wiązka haka holowniczego

 

Masz nowsze auto – zapewne potrzebuje ono moduł do haka

Większość samochodów po roku produkcji 2005r do właściwej pracy potrzebuje wiązki wyposażonej w moduł elektroniczny, który jest wymagany przez samochody wyposażone w szynę CAN sterującą oświetleniem samochodu. Zastosowanie zwykłej wiązki bez modułu kończy się z reguły w szczęśliwych przypadkach błędami wyświetlanymi na desce rozdzielczej oraz brakiem świateł na przyczepie. Jeżeli będziemy mieli mniej szczęścia możemy spalić instalację swojego samochodu.

moduł haka quasar wh1pro

 

Foto: Quasar Electronics, źródło: DobreHaki.pl

Zastosowanie wiązki z modułem odciąża instalację elektryczną samochodu, moduł z przewodów pobiera tylko sygnały i dzięki swojemu niezależnemu zasilaniu załącza odpowiednie światła na przyczepie. Niektóre moduły z wiązką 13-biegunową (np. topowy model Quasar MP5S) dodatkowo sterują funkcjami stałego napięcia, które jest podawane tylko na załączonym zapłonie. Powinien też sterować dodatkowo ładowaniem akumulatora przyczepy kempingowej, zabezpieczając akumulator samochodu przed rozładowaniem.

Bardziej zaawansowane moduły elektroniczne (np. produkcji Quasar Electronics) posiadają również sekwencyjne sterowanie światłem przeciwmgłowym. Przy holowaniu wysokiej przyczepy światło przeciwgielne na samochodzie może odbijać się i oślepiać kierowcę, jest to kłopotliwe i niebezpieczne.

A może dedykowana wiązka do haka holowniczego?

Od kilku lat na naszym rynku o swoją popularność walczy wiązka haka holowniczego dedykowana do konkretnego modelu samochodu, które są standardowo montowane w serwisach za naszą zachodnią granicą. Zastosowanie takiej wiązki gwarantuje fachowość montażu oraz brak możliwości popełnienia błędu podczas instalacji wiązki. Przewody zakończone wtyczkami są przypisane w oryginalne punkty przygotowane przez producenta samochodu. Dodatkowo przewody są idealnie dopasowane długością do danego samochodu, posiadają również korki zabezpieczające. Rozwiązanie to jest jest na pewno lepsze od wiązek uniwersalnych, niestety droższe. To powoduje, że większość z nas przy zakupie haka holowniczego wybiera wiązkę uniwersalną. Jest więcej pracy przy montażu i niezbędna jest znajomość podstaw elektryki, trzeba lutować przewody (względnie zastosować szybkozłączki), ale cóż – CCC – czyli Cena Czyni Cuda :-)

 

[ Dodano: 04-08-2017, 08:25 ]

http://hakiholownicze.info/wiazki-elektryczne-haka-holowniczego-713-pin/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

A ja mam pytanie odnośnie złącz przyczepy. Od 1 sierpnia 2009 r. przyczepy muszą posiadać światło cofania. A czy takie przyczepy muszą posiadać złącze 13 pinowe ?? Jest to gdzieś uregulowane ?? 

Chodzi głównie o to że przyjechała przyczepa rok produkcji 2010 a złącze 7 pinowe. Lampy są wyposażone w światło cofania, elektryka wygląda jak by fabrycznie była robiona z gniazdem 7 pinowym... na wstecznym światło cofania nie świeci, natomiast po włączeniu przeciwmgłowego świeci z lewej przeciwmgłowe a z prawej na biało cofania :). 

Jest możliwość żeby fabrycznie wyszła przyczepka w 2010 roku z gniazdem 7 pinowym ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeźba a nie fabryka. Na pierwszy rzut oka wygląda mi to na  zworę cofania w przeciwmgłowe.  :evil:

Ja bym to gniazdo rozbebeszył. :silent:

Zakładam, że lamy oryginał, a nie jakieś przeróbki lub dopasowywanki z anglika.

Bo już przeciwmgłowe do białego skrobane widziałem, jak i cofania białe różem do paznokci na przeciwmgłowe malowane. :nausea:

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozkładałem na czynniki pierwsze ale po odłączeniu pojazd miał gniazdo 7 pinowe i przyczepa złącze 7 pinowe, nie było tam żadnej przejściówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Logen napisał:

przyczepa złącze 7

Bo ktoś wymienił 13-sto stykowa wtyczkę na 7-mio stykową. Fabrycznie 13-sto pinowe złącze w przyczepie było na 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Paprock napisał:

Zakładam, że lamy oryginał, a nie jakieś przeróbki lub dopasowywanki z anglika.

Bo już przeciwmgłowe do białego skrobane widziałem, jak i cofania białe różem do paznokci na przeciwmgłowe malowane. :nausea:

 

Przyczep marki WIOLA, tak że anglik raczej nie... Lampy coś w tym stylu co tutaj http://www.przyczepy-wiola.eu/oferta/b2630.html tyle ze kierunki nie miały żółtych plastików... tylko białe i białe żarówki...

Edytowane przez Logen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym słuchał się @danielag539. Na bank było 13 PIN, a że zostały puste kable 'czy cuś', to wpiął od wstecznego do przeciwmgłowego.

http://hakiholownicze.info/wiazki-elektryczne-haka-holowniczego-713-pin/

Acha! Powieliłem IVVO. ;-) 

A jak równiutko co do daty problem się odrodził. 

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

odkopię temat.

Dacia Logan z 2011 roku

o1 650kg

o2 640kg

Haka nie było jak kupiłem , auto z salonu, myślę teraz kupić hak - jaka wiązka? 7 czy 13 pin?

Edytowane przez Nikita_Bennet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ma spełniać to:

Dz.U.2016r.2022 z późn. zm. – rozp. w/s warunków techn. pojazdów i zakresu ich wyposażenia

 

8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ. Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.

ale to przecież znasz, tym bardziej, że powyższe wpisy to odpowiedź na to o co pytasz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakazu na gniazdo 7 pin nie ma ale .... wszystko zależy jaką przyczepkę będzie się ciągnąć ( chodzi o DMC i ew rok produkcji przyczepy ) . jeśłi przyczepa ma śiwatło cofania to gniazdo 7 pin nie da rady . jeśli będzie to przyczepa , która nie musi mieć światła cofania to 7 pin wystarczy . podobnie z platformami rowerowymi . ale  to nie problemy dla diagnosty ( chociaż częściowo przy badaniu przyczepy pow  750 kg dmc ) tylko kontroli drogowej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Cytat

( chociaż częściowo przy badaniu przyczepy pow  750 kg dmc )

co znaczy to częściowo?, do kontroli złącza przyczepy jak i gniazda pojazdu służy obowiązkowy przyrząd do ich sprawdzania, i za jego pomocą sprawdza się prawidłowość działania wszystkich świateł, tak w przyczepie (każdej) jaki i pojeździe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie bardzo wiem dlaczego @piter1973 zapodał tekst po skosie, ale wnioskuję, że to wytrzaśnięty cytat skądś inąd. ;-)

A wracając do "częściowo", to trzeba jeszcze raz przeczytać całe zdanie i zakumać treść w nawiasie.

"ale  to nie problemy dla diagnosty ( chociaż częściowo przy badaniu przyczepy pow  750 kg dmc ) tylko kontroli drogowej"

Jeżeli opuścimy treść w nawiasie to mamy zdanie: "ale to nie problemy dla diagnosty tylko kontroli drogowej".

A teraz analiza treści w nawiasie: "(chociaż częściowo przy badaniu przyczepy pow 750 kg dmc)" mogą wystąpić "częściowe problemy" a to z tego względy, że 7 PIN nie poradzi sobie z przyczepą dla której warunki techniczne przewidują kompletne oświetlenie tak przednie jak i tylne. ;-)

No! Teraz można chwycić się za "obowiązkowy przyrząd" i iść sobie posprawdzać te gniazdo siedmiopinowe z baczeniem, czy aby nie wystąpiły "problemy częściowe", bo mowa o przyczepie, "która musi mieć światło cofania". ;-)

 

 

Czy zrobiło się jaśniej?

Edytowane przez Paprock
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Paprock napisał:

nie bardzo wiem dlaczego @piter1973 zapodał tekst po skosie,

ja też nie wiem :564: .  przypadek ?

19 minut temu, Paprock napisał:

No! Teraz można chwycić się za "obowiązkowy przyrząd" i iść sobie posprawdzać te gniazdo siedmiopinowe z baczeniem, czy aby nie wystąpiły "problemy częściowe", bo mowa o przyczepie, "która musi mieć światło cofania

wzorowo rozpracowałeś moją myśl . napisałem to ( starałem sie przynajmniej ) "językiem " jakim napisane są nasze przepisy , czyli jaśniej sie nie da :657: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, piter1973 napisał:

zakazu na gniazdo 7 pin nie ma ale .... wszystko zależy jaką przyczepkę będzie się ciągnąć.....

sam dmc750kg z 1997r i żadnej innej.

Po prostu nie wiem jaka jest fabryczna wiązka do tego haka bo jak na 13PIN do dla mnie lepiej - w obu będę miał tak samo, jak 7pin to ciekaw jestem jak z badaniem haka.

Edytowane przez Nikita_Bennet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Nikita_Bennet napisał:

sam dmc750kg z 1997r i żadnej innej.

 

... na wieki wieków. Amen! Prawda! :zzz:

 

A prawda jest taka, że diagnosty na stacji nie interesują klienckie bajki, że tylko jutro..., że tylko do kościoła... Bo dziś i jutro owszem do kościoła, ale w lecie ten Logan do Chorwacji z elegancką przyczepą pojedzie i co będzie jak wszystkich świateł nie zaświeci. Do kogo żale, do kogo pretensje, że puścił, że podbił, że nie powiedział…?

A druga prawda jest taka, że to prosta sprawa.

A trzecia prawda jest taka, że samo sprawdzenie haka literalnego zakresu nie posiada i pozostaje improwizacja coby wyeliminować hakowe zakłócenia i zgrzyty na najbliższym okresowym badaniu pojazdu. Bo co, jak co, ale tam już obowiązuję po całości zakres, który mówi między innymi o połączeniu elektrycznym jak i widocznej lub słyszalnej sygnalizacji niesprawnych kierunkowskazów w zespole pojazdów.

A czwarta prawda jest taka, że "częściowo" ten problem został rozwikłany ciut wyżej w postach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Nikita_Bennet napisał:

jak 7pin to ciekaw jestem jak z badaniem haka.

Skoro będziesz ciągnął tylko przyczepę lekką to na badanie chyba z nią nie przyjedziesz, bo niby po co. A jak przyjedziesz na badanie samym samochodem to bez różnicy czy będziesz miał 7 czy 13 pinowe gniazdo, i tak do sprawdzenia połączenia elektrycznego trzeba będzie podłączyć urządzenie z odpowiednią końcówką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Paprock napisał:

.....ale w lecie ten Logan do Chorwacji z elegancką przyczepą pojedzie i co będzie jak wszystkich świateł nie zaświeci. Do kogo żale, do kogo pretensje, że puścił, że podbił, że nie powiedział…?

o1 650kg

o2 640kg
więc raczej tylko i wyłącznie lekka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No OK Nikita. Twój Logan i jeszcze kilka modeli innych marek ma mikre możliwości co do większej przyczepy. Ja się o negatywny wynik nie ciskam, bo powtarzam: nie istnieje zakres badania. Ale czujność i zdrowy rozsądek należy zachować szczególnie przy laweciarzach i miłośnikach kamperingu;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi chodzi tylko o to czy się nikt nie przyp(#@ na stacji jak kupię sobie hak i wiązkę (oryginał renault/dacia) a wyjdzie że fabryczna wiązka jest tylko na gniazdo 7 pinowa bo jeżeli będzie 13sto to dla mnie jeszcze lepiej. Sam sobie to zamontuję bo to żaden wyczyn. Natomiast nie widzę sensu kołować haka jeżeli mam mieć marudzenie na stacji bo gniazdo 7 pin. Ciąć kabli i wlutowywać się w instalację nie mam zamiaru jak oryginalne okablowanie wpina się w światła z tyłu auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.