berecik Napisano 19 Październik 2005 Share Napisano 19 Październik 2005 Aż 24 mln zł odszkodowania dostanie od państwa spółka Autostrada Wielkopolska za pierwszy miesiąc zwolnienia ciężarówek z opłat za przejazdy autostradą A2 z Konina do Nowego Tomyśla Firmy eksploatujące płatne autostrady mogą już wystawiać Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rachunki za zwolnienie ciężarówek z opłat. W poniedziałek GDDKiA uregulowała tę sprawę w aneksie do umowy koncesyjnej ze spółką Autostrada Małopolska, która eksploatuje płatną autostradę A4 z Krakowa do Katowic. We wtorek taki aneks GDDKiA podpisała ze spółką Autostrada Wielkopolska (AWSA), która eksploatuje płatną autostradę A2 z Konina do Nowego Tomyśla. Sejm zwolnił od września tiry z opłat, gdyż według unijnych przepisów nie można pobierać jednocześnie pieniędzy za przejazd po autostradach i z winiet dla ciężarówek oraz opłat za autostrady. Za pierwszy miesiąc zwolnienia tirów z opłat AWSA wystawiła rachunek na 24 mln zł brutto - powiedziała nam rzecznik AWSA Zofia Kwiatkowska. Rocznie dawałoby to kwotę prawie 290 mln zł odszkodowań. - Od września do połowy listopada mamy największe natężenie ruchu ciężarówek, potem do stycznia ruch jest mniejszy - twierdzi Kwiatkowska, sugerując spadek kwoty odszkodowań w innych miesiącach. Od chwili zniesienia opłat na A2 ruch ciężarówek się podwoił. Odszkodowania są wypłacane z Krajowego Funduszu Drogowego, który miał gromadzić pieniądze na polski wkład do inwestycji drogowych finansowanych głównie z funduszy UE. Rzecznik Autostrady Małopolska Alicja Rajtar nie powiedziała nam, jakiej wysokości rachunek za zwolnienie ciężarówek z opłat wystawiła ta spółka Stalexportu. Autostrada Małopolska ma za to jeszcze większy powód do satysfakcji. Podpisany w tym tygodniu aneks reguluje ostatecznie sprawy koncesji przyznanej w 1997 r. w ostatnich dniach urzędowania poprzedniego rządu SLD. Na podstawie podpisanego z GDDKiA aneksu do umowy koncesyjnej Autostrada Małopolska w ciągu trzech miesięcy będzie mogła uzyskać na co najmniej 15 lat ok. 350 mln zł kredytu inwestycyjnego. Zdaniem Rajtar taki kredyt przygotowało już konsorcjum niemieckich banków Westdeutsche Landes Bank, Depfa i Kreditanstalt fuer Wiederaufbau i polskiego BPH. Powody do zadowolenia ma też Stalexport. Spółka ta poinformowała, że umowa z GDDKiA otwiera jej drogę do rozliczeń z tytułu przeniesienia w lipcu 2004 r. na Autostradę Małopolską praw do koncesji przyznanej pierwotnie Stalexportowi. Według Alicji Rajtar Stalexport wydał ok. 193 mln zł na koncesję i inwestycje w dostosowanie A2 do warunków płatnej autostrady. Rajtar nie powiedziała, ile z tej kwoty i kiedy Autostrada Małopolska zwróci Stalexportowi. Sprawa ta zostanie uregulowana w osobnej umowie. ŹRÓDŁO: www.auto.gazeta.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
OLEK Napisano 23 Październik 2005 Share Napisano 23 Październik 2005 Jasiu to ma głowę do interesów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 28 Grudzień 2005 Share Napisano 28 Grudzień 2005 Słowacja: Droższe autostrady dla ciężarówek O 20 procent wzrosną w przyszłym roku na Słowacji opłaty za korzystanie przez ciężarówki z autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg I kategorii - zdecydował rząd w Bratysławie. Opłaty dla samochodów osobowych pozostają niezmienione. To już ostatnia podwyżka cen winiet. W 2007 roku Słowacja odchodzi od nalepek na rzecz pobierania opłat za przejechane kilometry. W przyszłym roku kierowcy samochodów osobowych, podobnie jak w roku obecnym, zapłacą za roczną winietę 1100 koron słowackich (ok. 110 zł), za miesięczną - 300 koron (ok. 30 zł), a za tygodniową - 150 (ok. 15 zł). Roczne winiety dla samochodów ciężarowych o masie do 3,5 tony zdrożeją w 2006 roku z 7,5 tys. do 9 tys. koron (z 750 do 900 zł), miesięczne z 2 tys. do 2,4 tys. (z 200 do 240 zł), tygodniowe z 800 do 1000 koron (z 80 do 100 zł), a jednodniowe z 200 do 250 koron (z 20 do 25 zł). Roczne winiety dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony podrożeją z 15 tys. do 17850 koron (z 1500 do 1785 zł), miesięczne z 3 tys. do 3600 koron (z 300 do 360 zł), tygodniowe z 1400 do 1700 koron (ze 140 do 170 zł) oraz jednodniowe z 300 do 310 koron (z 30 do 31 zł). Słowacja ma 270 km autostrad i dróg ekspresowych. Samochody ciężarowe muszą także płacić za przejazd wybranymi drogami I klasy, o łącznej długości 377 km. Polska Agencja Prasowa SA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.