Skocz do zawartości

Pierwsze rachunki za bezpłatne autostrady dla tirów


berecik

Rekomendowane odpowiedzi

Aż 24 mln zł odszkodowania dostanie od państwa spółka Autostrada Wielkopolska za pierwszy miesiąc zwolnienia ciężarówek z opłat za przejazdy autostradą A2 z Konina do Nowego Tomyśla

 

Firmy eksploatujące płatne autostrady mogą już wystawiać Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rachunki za zwolnienie ciężarówek z opłat. W poniedziałek GDDKiA uregulowała tę sprawę w aneksie do umowy koncesyjnej ze spółką Autostrada Małopolska, która eksploatuje płatną autostradę A4 z Krakowa do Katowic. We wtorek taki aneks GDDKiA podpisała ze spółką Autostrada Wielkopolska (AWSA), która eksploatuje płatną autostradę A2 z Konina do Nowego Tomyśla.

 

Sejm zwolnił od września tiry z opłat, gdyż według unijnych przepisów nie można pobierać jednocześnie pieniędzy za przejazd po autostradach i z winiet dla ciężarówek oraz opłat za autostrady.

 

Za pierwszy miesiąc zwolnienia tirów z opłat AWSA wystawiła rachunek na 24 mln zł brutto - powiedziała nam rzecznik AWSA Zofia Kwiatkowska. Rocznie dawałoby to kwotę prawie 290 mln zł odszkodowań. - Od września do połowy listopada mamy największe natężenie ruchu ciężarówek, potem do stycznia ruch jest mniejszy - twierdzi Kwiatkowska, sugerując spadek kwoty odszkodowań w innych miesiącach. Od chwili zniesienia opłat na A2 ruch ciężarówek się podwoił.

 

Odszkodowania są wypłacane z Krajowego Funduszu Drogowego, który miał gromadzić pieniądze na polski wkład do inwestycji drogowych finansowanych głównie z funduszy UE.

 

Rzecznik Autostrady Małopolska Alicja Rajtar nie powiedziała nam, jakiej wysokości rachunek za zwolnienie ciężarówek z opłat wystawiła ta spółka Stalexportu. Autostrada Małopolska ma za to jeszcze większy powód do satysfakcji. Podpisany w tym tygodniu aneks reguluje ostatecznie sprawy koncesji przyznanej w 1997 r. w ostatnich dniach urzędowania poprzedniego rządu SLD. Na podstawie podpisanego z GDDKiA aneksu do umowy koncesyjnej Autostrada Małopolska w ciągu trzech miesięcy będzie mogła uzyskać na co najmniej 15 lat ok. 350 mln zł kredytu inwestycyjnego. Zdaniem Rajtar taki kredyt przygotowało już konsorcjum niemieckich banków Westdeutsche Landes Bank, Depfa i Kreditanstalt fuer Wiederaufbau i polskiego BPH.

 

Powody do zadowolenia ma też Stalexport. Spółka ta poinformowała, że umowa z GDDKiA otwiera jej drogę do rozliczeń z tytułu przeniesienia w lipcu 2004 r. na Autostradę Małopolską praw do koncesji przyznanej pierwotnie Stalexportowi. Według Alicji Rajtar Stalexport wydał ok. 193 mln zł na koncesję i inwestycje w dostosowanie A2 do warunków płatnej autostrady. Rajtar nie powiedziała, ile z tej kwoty i kiedy Autostrada Małopolska zwróci Stalexportowi. Sprawa ta zostanie uregulowana w osobnej umowie.

 

ŹRÓDŁO: www.auto.gazeta.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Słowacja: Droższe autostrady dla ciężarówek

O 20 procent wzrosną w przyszłym roku na Słowacji opłaty za korzystanie przez ciężarówki z autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg I kategorii - zdecydował rząd w Bratysławie. Opłaty dla samochodów osobowych pozostają niezmienione.

To już ostatnia podwyżka cen winiet. W 2007 roku Słowacja odchodzi od nalepek na rzecz pobierania opłat za przejechane kilometry.

W przyszłym roku kierowcy samochodów osobowych, podobnie jak w roku obecnym, zapłacą za roczną winietę 1100 koron słowackich (ok. 110 zł), za miesięczną - 300 koron (ok. 30 zł), a za tygodniową - 150 (ok. 15 zł).

Roczne winiety dla samochodów ciężarowych o masie do 3,5 tony zdrożeją w 2006 roku z 7,5 tys. do 9 tys. koron (z 750 do 900 zł), miesięczne z 2 tys. do 2,4 tys. (z 200 do 240 zł), tygodniowe z 800 do 1000 koron (z 80 do 100 zł), a jednodniowe z 200 do 250 koron (z 20 do 25 zł).

Roczne winiety dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony podrożeją z 15 tys. do 17850 koron (z 1500 do 1785 zł), miesięczne z 3 tys. do 3600 koron (z 300 do 360 zł), tygodniowe z 1400 do 1700 koron (ze 140 do 170 zł) oraz jednodniowe z 300 do 310 koron (z 30 do 31 zł).

Słowacja ma 270 km autostrad i dróg ekspresowych. Samochody ciężarowe muszą także płacić za przejazd wybranymi drogami I klasy, o łącznej długości 377 km.

 

 

Polska Agencja Prasowa SA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.