Skocz do zawartości

Przyczepa - hamulec najazdowy elektryczny.


markes30

Rekomendowane odpowiedzi

Mam mieć na badaniu przyczepę do przewozu koni z USA 2000 kg z hamulcem najazdowym sterowanym elektrycznie z dodatkowego gniazda w samochodzie.

Spotkaliście się już z czymś takim?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście nie miałem, ale czytałem o takim systemie artykuł.

Sterowanie z tego co pamiętam było od świateł STOP, a dodatkowa wtyczka była do zasilania elementów wykonawczych i sterowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukając na szybko nie znalazłem przeciwwskazań ale obawiam się czy jakiegoś przepisu, który zabraniałby takiego rozwiązania nie przeoczyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DzU 32 par.14 ust. 7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi;

 

Ciekawe jat w przypadku tego elektrycznego jest z zapewnieniem tej bezwładności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy)

 

No właśnie Marku, dopuszcza się najazdowy. Dopuszcza się najazdowy jeśli nie ma sterowanego bezpośrednio z miejsca kierowcy.

 

hamulcem najazdowym sterowanym elektrycznie

 

Markes - to nie jest najazdowy. Gdzieś na forum było o tych hamulcach elektrycznych w przyczepach, ale nie mogę znaleźć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dopuszcza się najazdowy.

No właśnie!

Najazdowy się dopuszcza, a co z dopuszczeniem innych?

Elektryczny jest dopuszczony bo.... nie jest najazdowy? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy jestem, jak rozwiązano problem dozowania siły hamowania, jeżeli jest to podłączone pod "stop". Natężenie prądu w żarówce nie wzrasta wraz siłą nacisku na pedał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie!

 

Marek, Ty chyba się lubujesz w komplikowaniu prostych spraw...

 

Hamulce

§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":

1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza się użycie jednej ręki;

 

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy:

a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,

b) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 7,

c) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

b) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób - uruchamiany również z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.

6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do:

1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone w ust. 7;

2) jednoosiowej przyczepy dłużycowej.

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

 

 

Powiem to brutalnie - jaki masz problem ze zrozumieniem powyższego tekstu? Bo ja żaden i takie głupie pytania typu

Najazdowy się dopuszcza, a co z dopuszczeniem innych?

nie przychodzą mi do głowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli też nie znajdujecie przeciwwskazań do P dla hamulców elektrycznych. Dzięki za pomoc.

 

Do mnie jeździ jedna p-pa sprowadzona z USA właśnie z hamulcem elektrycznym. Czytając przepisy doszedłem do tego samego wniosku co Psuj, i gość dostał P. A hamulec sam w sobie działa skutecznie, najazdówki sobie gorzej radzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli też nie znajdujecie przeciwwskazań do P dla hamulców elektrycznych. Dzięki za pomoc.

 

Ciekawe tylko jak ma rozwiązany hamulec postojowy.To taka moja osobista wątpliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe tylko jak ma rozwiązany hamulec postojowy.To taka moja osobista wątpliwość

 

Zapewne klasycznie, wajcha i linki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 years later...

Uzywalem tego Systemu w Kanadzie.

To nie sa hamulce najazowe(najazdowe dzialaja z opuznieniem gdy auto zwalnia lub hamuje)

Hamulce elektryczny dzialaja gdy proszek magnetyczny zaczyna gestniec po dostaniu pradu ze specialego regulators kolo nog kierowcy. Dziala po dostaniu sygnalu ze swiatel stopu gdy tylko kierowca lekko ncisnie pedal hamulca. Dzialaja z wyprzedzeniem do hamowanego pojazdu i sa w stanie zatrzymac caly zestaw samodzielnie.  System duzo bespieczniejczy od najazdowego  bo najazdowy popycha pojazd a elektryczny praktycznie ciegnie pojazd do tylu. Posiada regulator potencjometrem do ustalenia sily hamowania w zaleznosci do masy przyczepy z ladunkiem.

Holowalem maszyny budowlane bez problemu na 5 m przyczepie dwuosiowej.

W latch 90 tych taki regulator kosztowal ok. 200$.

A tak calkiem a innej beczki. 

Czy w kraju moge kupic 2 osiowa z elektrycznymi?. Regulator dalej mam.

Czekam na info pod moim e mailem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Bor napisał:

Czy w kraju moge kupic 2 osiowa z elektrycznymi?

Ja raczej zastanowił bym się czy taki układ hamulcowy ma europejską homologację i czy może być stosowany na naszych drogach. W naszych przepisach obowiązuje zapis, że w przypadku zerwania połączenia pomiędzy pojazdem ciągnącym a przyczepą mają samoczynnie zadziałać hamulce w przyczepie. Jak się domyślam elektryczny układ hamulcowy może nie spełniać tego wymogu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Bor napisał:

Hamulce najazdowe także nie zadziałają.

 

Zadziałają, bo przyczepa połączona jest z holownikiem linką, która w razie oderwania się przyczepy zaciągnie hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Jacdiag changed the title to Przyczepa - hamulec najazdowy elektryczny.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.