maidan2 Napisano 20 Maj 2013 Share Napisano 20 Maj 2013 Witam serdecznie - w przypadku pojazdów sprowadzonych z USA w przypadku kiedy nie znamy daty 1 rejestracji w dokumentacji praktykuje się zapis: rok produkcji - rok modelowy z cerificate of titlle , data I rejestracji - 1.01. roku modelowego. Czy ktoś z szanownych kolegów mógłby mi przesłać link do przepisu/rozporządzenia/ustawy która definiuje ten sposób postępowania przy określaniu daty produkcji i daty I rejestracji ? Pytanie 2 - czy raport Carfax jest wiarygodnym dokumentem przy rejestracji pojazdu w RP ? W/w jest mi potrzebne do napisania opinii dla prywatnego importera do US Użytkownik wpisał w dokumentacji rok produkcji 1997 (z Titlle) a datę I rejestracji listopad 1996 (z Carfax) i urzędnik poprosił o przedstawienie opinii Rzeczoznawcy. Z góry dziękuję i pozdrawiam Wojtek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
biker100 Napisano 20 Maj 2013 Share Napisano 20 Maj 2013 MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2) z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dział I Przepisy ogólne pkt. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marek4017 Napisano 20 Maj 2013 Share Napisano 20 Maj 2013 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2) z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposaŜenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.) 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 1) "stosowaniu warunków technicznych w zaleŜności od daty zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy", rozumie się przez to stosowanie tych warunków odpowiednio do daty pierwszej rejestracji pojazdu, którą jest: a) data pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, z zastrzeŜeniem lit. b i c, b) data pierwszej rejestracji za granicą w przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą, c) data zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy podana przez organy, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy, d) 1 stycznia roku produkcji - w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy, dla którego nie moŜna ustalić daty pierwszej rejestracji za granicą; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 20 Maj 2013 Share Napisano 20 Maj 2013 data I rejestracji - 1.01. roku modelowego. Nie modelowego, a produkcji... d) 1 stycznia roku produkcji - w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy, dla którego nie moŜnaustalić daty pierwszej rejestracji za granicą; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 20 Maj 2013 Share Napisano 20 Maj 2013 Czy carfax jest wiarygodny?? Hmmm - jak dla mnie jak najbardziej, ale nie wymagaj podania podstawy prawnej dla tego stanu rzeczy Przyznam, że nie bardzo wiem dla kogo i w jakim celu robisz tą opinię.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 20 Maj 2013 Share Napisano 20 Maj 2013 Czy ktoś z szanownych kolegów mógłby mi przesłać link do przepisu/rozporządzenia/ustawy która definiuje ten sposób postępowania przy określaniu daty produkcji i daty I rejestracji ? http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20071370968 strona 13 - par. 11 ust. 2 pkt 2 - jest zdefiniowane co wpisuje się przy kodzie B. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maidan2 Napisano 20 Maj 2013 Autor Share Napisano 20 Maj 2013 Witam, bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi, szczerze mówiąc nie spodziewałem się tak szybkich i wyczerpujących. Pozwolę na koniec się odnieść do dwóch > psuj : ...data I rejestracji - 1.01. roku modelowego. Nie modelowego, a produkcji...- i chyba tu chyba tkwi klucz do w/w problemu, w Titlle z USA pojazd ma wpisany "model year" - 1997 co niektórzy zinterpretowali jako rok produkcji. Ciekawy tylko jestem czy jakby użytkownik nie znał daty 1 rej. to na 1 przeglądzie by otrzymał 01.01.1997 czy 01.01.1996 ? >blakop : Przyznam, że nie bardzo wiem dla kogo i w jakim celu robisz tą opinię.. W sumie to żadna tajemnica - , ustalenie roku produkcji pojazdu sprowadzonego, na zlecenie prywatne od osoby która go sobie przywiozła, z tego co zrozumiałem (nie jestem pewien że w 100%) pojazd oclony poza RP jako 1997 , we wniosku do US o VAT użytkownik wpisał rp. 1997 a 1 rej. 11.1996 (z Carfax) stąd powstał problem. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
luk Napisano 21 Maj 2013 Share Napisano 21 Maj 2013 Zobacz tabliczkę tam przeważnie jest rok produkcji,chyba że jej nie ma albo rok zakazany co wskazuje na inny rocznik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maidan2 Napisano 22 Maj 2013 Autor Share Napisano 22 Maj 2013 Witam serdecznie - po oględzinach pojazdu jestem już mądrzejszy. Na tabliczce jest wyraźnie 1996 i taką datę przyjmę (a nie 1997 czyli rok modelowy) Natomiast żeby nie było tak prosto na 10 poz w vin jest V - czyli 1997 , a jeżeli byśmy identyfikowali pojazd jako Ford (jest to Lincoln) to 11 pozycja to Y czyli w ogóle bez sensu (2000) Tak z ciekawości - potraficie panowie to jakoś racjonalnie wytłumaczyć - pozdrawiam Wojtek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 Przepraszam madian2, że zapytam... Z jakiej dziedziny Ty jesteś rzeczoznawcą?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 na 10 poz w vin jest V - czyli 1997 , Bo w vin-ie masz rok modelowy a nie produkcji... Przepraszam madian2, że zapytam... Z jakiej dziedziny Ty jesteś rzeczoznawcą?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 Natomiast żeby nie było tak prosto na 10 poz w vin jest V - czyli 1997 , a jeżeli byśmy identyfikowali pojazd jako Ford (jest to Lincoln) to 11 pozycja to Y czyli w ogóle bez sensu (2000)Tak z ciekawości - potraficie panowie to jakoś racjonalnie wytłumaczyć - To o czym piszesz odnosi się do VINu europejskiego, natomiast w wersji amerykańskiej to nie działa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 natomiast w wersji amerykańskiej to nie działa. dla amerykańców jest metoda " CHECK DIGIT " Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maidan2 Napisano 22 Maj 2013 Autor Share Napisano 22 Maj 2013 >blakop - Kolego, zamiast silić się na złośliwości spróbuj napisać racjonalną odpowiedź. Przedmiotowy przypadek jest trochę inny niż np w grupie VW. Zgadza się - w przedmiotowym przypadku w VIN jest "prawdopodobnie" rok modelowy natomiast pytanie bardziej dotyczyło dlaczego ford nie zastosował oznaczenia na 11 i 12 poz. I tu podziękowanie dla kol. adam 1501 "...To o czym piszesz odnosi się do VINu europejskiego, natomiast w wersji amerykańskiej to nie działa .." Dlaczego napisałem prawdopodobnie i dlaczego zadałem to pytanie - jeżeli jest wątpliwość należy ją rozwiązać całkowicie pozbywając się wszelkich wątpliwości a nie automatycznie i rutynowo - tym bardziej że mógłbym wskazać z własnego doświadczenia wiele pojazdów gdzie rp został błędnie zidentyfikowany (np przy 1 rejestracji) Dziękuję wszystkim kolegom którzy pomogli, pozdrawiam też tych złośliwych - Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 Kolego - nie jest moim celem silenie się na złośliwości, ale nie chce mi się wierzyć, że rzeczoznawca samochodowy nie zna podstawowych struktur dotyczących nr VIN i zależności z tego wynikających, skoro początkujący diagnosta powinien się wykazać taką wiedzą... 1. W nr VIN kodowany jest prawie zawsze rok MODELOWY, a nie rok produkcji (wyjątek stanowią pojedyncze marki). 2. Kod roku modelowego potrafi się zmienić już około połowy roku, a czasem nawet wcześniej, więc w żaden sposób nie może oznaczenie literowe jednoznacznie sugerować roku produkcji - i nie ma w tym nic niezwykłego. 3. Niektóre marki nie stosują oznaczenia roku w kodzie VIN, a inne stosują, ale odmiennie (np. FORD - na 11, zamiast na 10 pozycji). 4. Niezależnie od upodobań producenta o których mowa w pkt.3, to jeśli pojazd jest przeznaczony na rynek USA musi mieć VIN zgodny z ISO - bezwarunkowo. Dlatego nawet ford w USA będzie miał zakodowany rok na 10 miejscu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maidan2 Napisano 22 Maj 2013 Autor Share Napisano 22 Maj 2013 Kolego - nie jest moim celem silenie się na złośliwości, ale nie chce mi się wierzyć, że rzeczoznawca samochodowy nie zna podstawowych struktur dotyczących nr VIN i zależności z tego wynikających, skoro początkujący diagnosta powinien się wykazać taką wiedzą... Niestety pewnie dlatego źle zidentyfikowane auto trafia w ostateczności do rzeczoznawcy aby poprawił zapis po "początkującym diagnoście" 1. W nr VIN kodowany jest prawie zawsze rok MODELOWY, a nie rok produkcji (wyjątek stanowią pojedyncze marki). Zgadza się - to napisz jeszcze te wyjątki - 2. Kod roku modelowego potrafi się zmienić już około połowy roku, a czasem nawet wcześniej, więc w żaden sposób nie może oznaczenie literowe jednoznacznie sugerować roku produkcji - i nie ma w tym nic niezwykłego. W fabryce Forda po wakacjach - i co z tego? 3. Niektóre marki nie stosują oznaczenia roku w kodzie VIN, a inne stosują, ale odmiennie (np. FORD - na 11, zamiast na 10 pozycji). No tak 4. Niezależnie od upodobań producenta o których mowa w pkt.3, to jeśli pojazd jest przeznaczony na rynek USA musi mieć VIN zgodny z ISO - bezwarunkowo. Dlatego nawet ford w USA będzie miał zakodowany rok na 10 miejscu. O - i to jest informacja , choć teraz na szybko wyczytałem że ISO w USA stosują dla vin od 1977 a oglądałem kilka aut z USA z późniejszych lat w których nie było to takie oczywiste (jak gdzieś odgrzebię w kompie to przedstawię) Kolego - problem jest inny. Jak pewnie zauważyłeś ja od samego początku znałem datę 1 rej.(z Carfax) czyli siłą rzeczy rok produkcji, znałem też rok modelowy (z VIN i z Certificate of Titlle) więc nie musiałem sie nad tym zastanawiać , po oględzinach miałem datę na tabliczce - więc przy tym konkretnym przypadku sprawa jest oczywista. Natomiast (być może ja niejasno opisałem problem, być może Ty nie odczytałeś o co mi chodzi) a późniejsza rozmowa poszła w kierunku ocenienia "kto jest mądrzejszy" Spróbuję więc raz jeszcze. Zapytanie dotyczyło : czy jeżeli nie znamy 1 rejestracji za granicą i roku produkcji (tabliczka niepełna lub nieczytelna, nie znaleźliśmy w AutoIdent, nie ustaliliśmy z cech identyfikacyjnych pojazdu, producent nie udzielił info itp) a mamy rok modelowy (z VIN, Titlle) - czyli w naszym przypadku 1997 to czy zapis 1 rejestracji w RP zostanie przyjęty jako 01.01.1997 czyli roku modelowego (no bo dlaczego automatycznie 01.01.1996 - skoro nie jesteśmy pewni roku produkcji?) czy może w takim przypadku zostaną zlecone dod. czynności i jaka procedura to określa? Cześciowo koledzy odpowiedzieli na pytanie ale wydaje mi się że nie wszystko zostało wyjaśnione. A tak na zakończenie - możesz wierzyć lub nie, klient zanim trafił do mnie był na kilku SKP i nikt nie chciał Mu pomóc . I bynajmniej nie pisze tego aby oceniać diagnostów czy porównywać do rzeczoznawców - bo przecież w ogóle chyba nie o to chodzi. Proponuję zakończyć na tym etapie niemerytoryczne "złośliwostki" pozdrawiam Wojtek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 w przypadku pojazdów sprowadzonych z USA w przypadku kiedy nie znamy daty 1 rejestracji w dokumentacji praktykuje się zapis: rok produkcji - rok modelowy z cerificate of titlle , data I rejestracji - 1.01. roku modelowego. 01.01.roku produkcji,,, [ Dodano: 22-05-2013, 18:13 ] Proponuję zakończyć na tym etapie niemerytoryczne "złośliwostki" Zgadzam się z Tobą, choć musisz przyznać, iż też się kapkę rozpędziłeś ,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 tabliczka niepełna lub nieczytelna No to jak górna część tabliczki jest "niepełna" lub "nieczytelna" to i 1997 RP obleci... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 22 Maj 2013 Share Napisano 22 Maj 2013 jeżeli nie znamy 1 rejestracji za granicą To ustalamy ją jako pierwszy stycznia roku produkcji. A rok produkcji MUSIMY znać. Każdy diagnosta bierze na siebie odpowiedzialność w jaki sposób tenże rok ustali. Tajemnicą Poliszynela jest, iż pewnie z 30% amerykanów ma zawyżony rok produkcji wg opisanych zasad... Co do VIN - przepis być może i wszedł od 1977 roku - pytanie po którym roku w USA zaczęli go skutecznie egzekwować. Nie wiem tego, ale dla pojazdów po 1990 roku nie spotkałem się już z niezgodnością... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 23 Maj 2013 Share Napisano 23 Maj 2013 Zapytanie dotyczyło : czy jeżeli nie znamy 1 rejestracji za granicą i roku produkcji (tabliczka niepełna lub nieczytelna, nie znaleźliśmy w AutoIdent, nie ustaliliśmy z cech identyfikacyjnych pojazdu, producent nie udzielił info itp) a mamy rok modelowy (z VIN, Titlle) - czyli w naszym przypadku 1997 to czy zapis 1 rejestracji w RP zostanie przyjęty jako 01.01.1997 czyli roku modelowego (no bo dlaczego automatycznie 01.01.1996 - skoro nie jesteśmy pewni roku produkcji?) czy może w takim przypadku zostaną zlecone dod. czynności i jaka procedura to określa? Ponieważ u nas na SKP załatwia się połowę rzeczy za klienta (poprzez wolny rynek....), weryfikacja i nadzór jest pod psem, a przepisy tak jednoznaczne, to mamy właśnie taki bajzel jaki mamy. Normalnie to jak diagnosta nie może ustalić roku produkcji (lub innego parametru) to powinien zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, który powinien z całą pewnością to ustalić (ponosząc z tego tytułu konsekwencję)- czyli obejrzeć, zmierzyć, ważyć a jak to nie pomaga napisać oficjalne pismo do producenta i otrzymać (pewnie za opłatą) odpowiedź - wystawić stosowne kwity i z nimi klient zaś na stację i do WK. Wówczas po tych wszystkich zabiegach klient dostanie pełną dokumentację i szczęśliwie zarejestruje pojazd. Jak to wygląda w rzeczywistości wszyscy wiemy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maidan2 Napisano 23 Maj 2013 Autor Share Napisano 23 Maj 2013 Witam, dziękuję wszystkim za odpowiedzi, zwłaszcza za 3 ostatnie Pozwolę sobie krótko skomentować Zacznę od wpisu kol. blakop To ustalamy ją jako pierwszy stycznia roku produkcji. A rok produkcji MUSIMY znać. Każdy diagnosta bierze na siebie odpowiedzialność w jaki sposób tenże rok ustali. Tajemnicą Poliszynela jest, iż pewnie z 30% amerykanów ma zawyżony rok produkcji wg opisanych zasad... Zrozumieliśmy się -, wątpliwość nasunęła się przy pisaniu przedmiotowej opinii - czy te 30% to błąd/niedopatrzenie (wykluczam celowe działanie - osoby interpretującej rok produkcji (diagnosta, rzeczoznawca,urzędnik) czy może niedoprecyzowanie w przepisach pozwalające na "luźną interpretację". Po Twoim ostatnim wpisie mniej więcej mam obraz całej sytuacji - i o to mi chodziło od początku. wpis kol marek 1 No to jak górna część tabliczki jest "niepełna" lub "nieczytelna" to i 1997 RP obleci... No właśnie, czyli jak ktoś będzie chciał sobie "odmłodzić" auto to na dobrą sprawę ma częściowo otwartą furtkę. wpis kolegi adam1501 Ponieważ u nas na SKP załatwia się połowę rzeczy za klienta (poprzez wolny rynek....), weryfikacja i nadzór jest pod psem, a przepisy tak jednoznaczne, to mamy właśnie taki bajzel jaki mamy. Normalnie to jak diagnosta nie może ustalić roku produkcji (lub innego parametru) to powinien zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, który powinien z całą pewnością to ustalić (ponosząc z tego tytułu konsekwencję)- czyli obejrzeć, zmierzyć, ważyć a jak to nie pomaga napisać oficjalne pismo do producenta i otrzymać (pewnie za opłatą) odpowiedź - wystawić stosowne kwity i z nimi klient zaś na stację i do WK. Wówczas po tych wszystkich zabiegach klient dostanie pełną dokumentację i szczęśliwie zarejestruje pojazd. Jak to wygląda w rzeczywistości wszyscy wiemy... I to chyba jest wpis podsumowujący najbardziej trafnie całą sytuację. Dadałbym jeszcze do tego że czasami Urzedy (celny, skarbowy) rządzą się własnymi "wewnętrznymi przepisami/ustaleniami" które nie zawsze idą w parze z zapisami ustawodawcy. Dlatego też w pracy rzeczoznawcy stawia się często antytezę z ustaleń oczywistych by móc ją później wyeliminować (co zresztą kilku kolegów w wątku rozbawiło) jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam p.s - usunąłem "rzeczo" z profilu aby w przyszłości nie spierać się kto jest mądrzejszy - Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 23 Maj 2013 Share Napisano 23 Maj 2013 czy te 30% to błąd/niedopatrzenie (wykluczam celowe działanie - osoby interpretującej rok produkcji (diagnosta, rzeczoznawca,urzędnik) No to już sobie sam odpowiedz hehe Chyba, że ostatnie 15 lat spędziłeś np. w Anglii i realia kraju są Ci obce - to sorki Jedyna osoba określająca rok produkcji to diagnosta. Wysłanie auta do rzeczoznawcy to przypadek jeden na 100 (zresztą dla pewniejsze jeśli już byłoby wysłanie zapytania do producenta - co mi po rzeczoznawcy niby? - bez urazy). Prędzej się jedzie na inną stację i tyle. Urzędnik spisuje dane z badania (innej opcji nie ma przy aucie z USA), więc ta opcję możesz wykluczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lopez Napisano 23 Luty 2022 Share Napisano 23 Luty 2022 Witam, a ja mam absurd w swoim wydz. komunikacji. Zakupiłem auto Ford Explorer z USA sprowadzonym do kraju w 2021.06. Na tabliczce Forda jest rok prod.09/2014, modelowo w/g VIN 2015, na certyfikacie jest dokładna data produkcji 4 września 2014, a urzędnik przy rejestracji wpisał mi data pierwszej rejestracji 01/01/2014. Przecież auto nie mogło być zarejestrowane zanim nie zostało wyprodukowane? Czy to nie kolejny absurd. Chcę się odwołać od decyzji aby wpisali poprawną datę, przynajmniej 4.09.2014, choć to też mało prawdopodobne powinni uznać 01/01/2015. Proszę napiszcie co o tym myślicie? SN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cezary Napisano 23 Luty 2022 Share Napisano 23 Luty 2022 @Lopezprzeczytaj i zapamiętaj. Poz. 2130 OBWIESZCZENIE Ministra Infrastruktury z dnia 4 października 2019 r. § 11. Cytat 2) w rubryce przy kodzie B – wpisuje się datę pierwszej rejestracji pojazdu; w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy i rejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po raz pierwszy jest to dzień pierwszej rejestracji pojazdu za granicą; jeżeli w dokumentach załączonych do wniosku o rejestrację pojazdu brak jest informacji o dacie pierwszej rejestracji pojazdu, to w tej rubryce wpisuje się datę 1 stycznia roku produkcji pojazdu; 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek_handlarz Napisano 23 Luty 2022 Share Napisano 23 Luty 2022 I warto dodać, że ten 56 minut temu, Lopez napisał: kolejny absurd jest korzystny z punktu widzenia spełnienia przez konkretny pojazd określonych warunków technicznych, które to odnosi się do daty pierwszej rejestracji pojazdu, więc @Lopez nie złość się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.