Skocz do zawartości

Obwieszczenie MTBIGM ws jedn.upraw. do badań homologacyjnych


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Do pobrania najnowsza wersja obwieszczenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 20 sierpnia 2013r. w sprawie wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego.

(Dz. Urz. MTBIGM z 2013r., poz. 48)

 

(dopisek: proszę nie mylić przy poszukiwaniach przepisu D.U. Dziennika Ustaw z D.Urz. Dziennik Urzędowy danego resortu)

[scroll]===================================================

NOWOŚĆ - NOWY STAN PRAWNY - ZAKTUALIZOWANY DNIA 28.08.2013R.

===================================================[/scroll]

 

 

Witam.

Otrzymaliśmy dzisiaj ten przepis stąd od razu dzielę się wiedzą.

 

Ministerstwo określiło wyłącznie 2 jednostki uprawnione do powyższych badań mówiąc w skrócie pojazdów marki SAM i nowych itp.

 

Są to:

1. Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT, w 03-301Warszawie, przy ul. Jagiellońskiej 55

2. Instytut Transportu Samochodowego ITS, w 03-301 Warszawie, przy ul. Jagiellońskiej 80.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Poniższej informacji osobiście nie sprawdzałem jednak klienci, którzy chcieli przejść procedurę przyczepki marki SAM mówią tak. W Ministerstwie powiedziano im, że wniosek o dopuszczenie Samki kosztuje 800 zł. a w Instytucie usłyszeli, że badanie kosztuje 4500 zł.

Od miesiąca nikt więcej nie złożył wniosku o nadanie numerów na pojazd-przyczepkę marki SAM.

Nie wspominam o kosztach dowozu przyczepki do Warszawy na badania, noclegu to w sumie koszt zbudowania przyczepki lekkiej to pikuś :-)

 

Myślę, że teraz jedynie koneser budujący samochód lub motocykl będzie zainteresowany tą procedurą a przyczepki będą tylko homologowane.

NORCOM_Dz.Urz.MTBIGM_2013.48_obwieszczenie ws jednostek uprawnionych do badań homologacyjnych i jednostkowych_2013_08_20.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szkoleniach słyszałem, że nie. Taka jednostka otrzymuje tylko pełne uprawnienia coś jak okręgówka albo wcale. Aczkolwiek zaznaczam to nie moja działka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można starać się o bycie jednostka upoważnioną do dopuszczenia jednostkowego tylko kategorii O

 

Nie wiem czy można na same przyczepy ale gdybyś chciał być "jednostką upoważnioną" to załatwienie tego się nie kalkuluje ekonomicznie. W mojej Firmie kierownik się tym swego czasu interesował i wyszło że około 20 tys. zł trzeba byłoby wyłożyć żeby doposażyć SKP i załatwić papiery. To za tyle kasy Samów to chyba przez 5 lat nie zrobimy więc temat upadł :lol: i bardzo dobrze :cool:

 

No chyba że badanie będzie kosztowało ze 2000 zł dla p-py lekkiej ale jaki klient wówczas będzie chciał robić takie badanie :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To za tyle kasy Samów

 

Bo powinieneś się nastawiać bardziej na zabudowy jednostkowe, a nie SAMy. Gdybyś dał konkurencyjną cenę na przeprowadzenie badań zabudów jednostkowych miałbyś kolejkę - uwierz... Tylko właśnie wszyscy o tych jednostkowych tylko w kontekście SAMów mówią. Bez sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej Firmie kierownik się tym swego czasu interesował i wyszło że około 20 tys. zł trzeba byłoby wyłożyć żeby doposażyć SKP i załatwić papiery.

Czyli można starać się tylko o kategorię O, bo w przeciwnym wypadku kwota jest nieadekwatna do zakupu hamowni podwoziowej aby przystosować OSKP do wymogów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Firmie kierownik się tym swego czasu interesował i wyszło że około 20 tys. zł trzeba byłoby wyłożyć żeby doposażyć SKP

20 tys. to kosztuje sam papierek .A pełnowymiarowe drugie "stanowisko" macie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 tys. to kosztuje sam papierek

 

Qnick'u mógłyś kierownika podpytać skąd ta kwota?

 

No właśnie na tym się skończyło że za papiery ze 20 tysięcy a gdzie reszta :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qnick'u mógłyś kierownika podpytać skąd ta kwota?

Coś takiego mi wpadło w ręce.

Pojazdy podlegające dopuszczeniu jednostkowemu:

pojazdy marki „SAM"

pojazdy wyprodukowane lub importowane w ilości jednej sztuki rocznie (pojazdy nowe, które nie mają

świadectwa homologacji typu WE albo homologacji typu pojazdu lub pojazdy na którego typ zostało

wydane świadectwo homologacji typu WE pojazdu albo świadectwo homologacji typu pojazdu, w którym

przed rejestracją zostały wprowadzone zmiany w pojeździe, przedmiocie wyposażenia lub części,

wpływające na zmianę warunków stanowiących podstawę do wydania świadectwa homologacji typu tego

pojazdu [pojazdy po zabudowie]).

Dopuszczenia jednostkowego pojazdu dokonuje:

Wyznaczona przez ministra właściwego do spraw transportu w drodze decyzji administracyjnej jednostka

uprawniona.

Jednostką uprawnioną może być podmiot, który spełnia następujące warunki:

1. posiada osobowość prawną

2. posiada personel o wiedzy i doświadczeniu odpowiednio do zakresu realizowanych badań i kontroli

3. dysponuje warunkami lokalowymi, środkami i wyposażeniem do przeprowadzania badań homologacyjnych

odpowiednio do zakresu uprawnienia

4. posiada certyfikat akredytacji wydany przez Polskie Centrum Akredytacji dla jednostki kontrolującej lub

laboratorium badawczego, odpowiednio do zakresu uprawnienia

5. jest niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów bezpośrednio lub pośrednio związanych z

realizowanymi badaniami lub kontrolami.

Warunki lokalowe jakie musi spełnić jednostka uprawniona w zakresie dopuszczeń jednostkowych pojazdów:

warunki lokalowe odpowiadające Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów

urządzenie ważące umożliwiające wyznaczenie ciężaru pojazdu i nacisków poszczególnych osi na podłoże

zestaw przyrządów pomiarowych do wyznaczenia wymiarów geometrycznych pojazdów i ich elementów

urządzenie umożliwiające sporządzenie dokumentacji fotograficznej

Uzyskanie certyfikatu wydanego przez PCA wiąże się z przejściem procesu akredytacji, który obejmuje:

Złożenie wniosku o akredytacje

Przegląd wniosku

Przygotowanie procesu oceny i powołanie zespołu oceniającego

Przegląd nadesłanej dokumentacji i opcjonalnie wizyta wstępna

Przeprowadzenie oceny na miejscu oraz obserwacji prowadzonych usług

Ocena wdrożenia korekcji / działań korygujących

Podsumowanie wyników oceny

Decyzja o udzieleniu akredytacji i o jej zakresie lub odmowie udzielania akredytacji

Planowany nadzór i ponowna ocena

Opłaty związane z akredytacją określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2012 r. (Dz.U.12.0.711) w

sprawie sposobu ustalania opłat za czynności związane z oceną zgodności oraz akredytacją jednostek oceniających

zgodność. Cennik określa szczegółowe zasady kalkulowania następujących opłat:

Opłata wstępna (2500 PLN)

Opłata proces akredytacyjny (za przeprowadzoną wizytę wstępną)

Opłata związana ze sprawowaniem nadzoru nad akredytowanymi podmiotami

Opłata za uczestnictwo w krajowym systemie akredytacji

Jednocześnie ustawa PORD wyznacza górny limit za wyznaczenie jednostki uprawnionej na 40 000 PLN. Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie wysokości opłaty za wyznaczenie jednostki uprawnionej, wysokość opłaty za wydanie uprawnienia w zakresie przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w ramach dopuszczenia jednostkowego pojazdu, wynosi 20 000 PLN.

Taki byłby koszt dla skp za wyznaczenie

jej, jako jednostki uprawnionej.

Jednostka uprawniona może także przeprowadzać badania homologacyjne sposobu montażu instalacji przystosowującej

dany typ pojazdu do zasilania gazem oraz kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do

zasilania gazem (dodatkowo m.in. wymóg posiadania dwóch hamowni: podwoziowej i silnikowej) oraz badania

potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu, w celu dopuszczenia

indywidualnego WE pojazdu. Każdy z nich kosztuje dodatkowo 20 000 PLN, przy czym suma opłat za wszystkie trzy

moduły, nie może przekroczyć 40 000 PLN. Po analizie przepisów, należy stwierdzić, że SKP raczej nie będą

zainteresowane tymi dwoma dodatkowymi modułami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ta informacja to ma jakieś potwierdzenie w obecnym stanie prawnym? Przepraszam że tak molestuję ale nie mogę tych informacji potwierdzić w odpowiednich przepisach albo nie umiem ich odnaleźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No oczywiście, że ma. Wszystko znajdziesz w tych magicznych nowych art. PoRD - głównie w 70 z całym stadem literek (zaledwie kilkadziesiąt stron A4 więc nawet nie chce mi się przytaczać) ;) (+ wskazane przepisy wykonawcze - wtedy jeszcze w projektach, dziś już obowiązujące).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Obwieszczenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 listopada 2013 r. w sprawie wykazu jednostek uprawnionych

 

Minister Sławomir Nowak podpisał Obwieszczenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 listopada 2013 r. w sprawie wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu (Dziennik Urzędowy MTBiGM Poz. 68, dn. 5 listopada 2013 r.)

obw.poz.68.2013.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.