Skocz do zawartości

Aktualne przepisy dla czterokołowców


Psuj

Rekomendowane odpowiedzi

Cytat z w-w Dyrektywy:

....b) pojazdy czterokołowe, inne niż te, o których mowa w lit. a), których masa bez ładunku nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych i których maksymalna moc użyteczna nie przekracza 15 kW. Te pojazdy należy uważać za motocykle trzykołowe i powinny one spełniać wymagania techniczne stosujące się do motocykli trzykołowych kategorii L5e, chyba że odrębne dyrektywy stanowią inaczej.

Ten przepis + temat: http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=11005 odnośnie braku wymagania wbijania do dowodu haka w motocyklu trzykołowym, każe mi się zastanowić nad obowiązkiem wpisywania haka w dowód quada L7e.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis ten nie dotyczy motocykla.

 

Czterokołowiec - pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla .........

 

Więc jak, musi nieć wpis HAK :?:

 

[ Dodano: 10-11-2013, 13:46 ]

Następny zapis wzajemnie się wykluczający :evil: i jak tu normalnie pracować :shoot:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następny zapis wzajemnie się wykluczający :evil: i jak tu normalnie pracować :shoot:

Niestety smutne ale prawdziwe :(

 

[ Dodano: 10-11-2013, 14:29 ]

Moim zdaniem to literalnie należy rozumieć tak:

-motocykl trzykołowy - bez adnotacji HAK

-czterokołowiec-powinien mieć adnotację HAK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następny zapis wzajemnie się wykluczający :evil:

 

Nic się tutaj nie wyklucza. Czterokołowiec to nie motocykl (ma jedynie spełniać dla niego warunki), więc hak musi mieć wpisany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie masz rację, ale trzymając się litery prawa, to jakie dokładnie przepisy to określają? Trzeba przecież mieć jakąś podstawę prawną, nie można przecież opierać się na przypuszczeniach, co nasi kochani posłowie mieli na myśli definiując ten przepis?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba przecież mieć jakąś podstawę prawną.

Jest

uPoRD art.71

4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla.

 

Czterokołowiec nie jest motocyklem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie są motocyklem, ale wymagania techniczne powinny spełniać jak dla motocykli trójkołowych:

Cytat z w-w Dyrektywy:

b) pojazdy czterokołowe, inne niż te, o których mowa w lit. a), których masa bez ładunku nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych i których maksymalna moc użyteczna nie przekracza 15 kW. Te pojazdy należy uważać za motocykle trzykołowe i powinny one spełniać wymagania techniczne stosujące się do motocykli trzykołowych kategorii L5e, chyba że odrębne dyrektywy stanowią inaczej.

Z mojej wiedzy i nie tylko ( http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=11005 ) w motocyklu trójkołowym nie trzeba wbijać haka w dowód.

A skoro wymagania dla L7e są identyczne, to jak jest w myśl prawa z wbijaniem haka w dowód w quadzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba przecież mieć jakąś podstawę prawną, nie można przecież opierać się na przypuszczeniach, co nasi kochani posłowie mieli na myśli definiując ten przepis?

Ten przepis to właśnie podstawa prawna -art.71 ust.4 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

 

[ Dodano: 10-11-2013, 15:16 ]

Z mojej wiedzy i nie tylko (http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?t=11005) w motocyklu trójkołowym nie trzeba wbijać haka w dowód.

Zgadza się bo "Przepis ten nie dotyczy motocykla"

A skoro wymagania dla L7e są identyczne, to jak jest w myśl prawa z wbijaniem haka w dowód w quadzie?

Dokładnie to brzmi tak:

"Te pojazdy należy uważać za motocykle trzykołowe i powinny one spełniać wymagania techniczne stosujące się do motocykli trzykołowych kategorii L5e, chyba że odrębne dyrektywy stanowią inaczej."

Należy uważać - nie znaczy,że z definicji są motocyklami ale mają spełniać wymagania techniczne,stosowane do motocykli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba przecież mieć jakąś podstawę prawną.

Jest

uPoRD art.71

4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego ... . Przepis ten nie dotyczy motocykla.

 

Czterokołowiec nie jest motocyklem.

 

Wybacz, ale czterokołowiec należy do kategorii L7e czyli czterokołowiec, a nie pojazd samochodowy (???).

Nie jest motocyklem, ale musi spełniać wymagania dla motocykla. W wymaganiach dla motocykla nie ma potrzeby wbijania haka do dowodu rejestracyjnego.

 

No i co mam powiedzieć jak mnie policaje zhaltują z zapiętą przyczepką :-)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz, ale czterokołowiec należy do kategorii L7e czyli czterokołowiec, a nie pojazd samochodowy (???).

Poszukaj sobie definicji odnośnie czterokołowców

42b) (11) czterokołowiec - pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:

a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,

b) w przypadku przewozu osób 400 kg;

42c) (12) czterokołowiec lekki - czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz, ale czterokołowiec należy do kategorii L7e czyli czterokołowiec, a nie pojazd samochodowy (???).

 

A odróżniasz rodzaj od podrodzaju? :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Psuj, Grzegorz ładnie mi to wyjaśnił.

 

Dziękuję Grzegorz za cierpliwość, zgadzam się że czterokołowiec to pojazd samochodowy, jak napisałeś wyżej, ale argumentacja

Dokładnie to brzmi tak:

"Te pojazdy należy uważać za motocykle trzykołowe i powinny one spełniać wymagania techniczne stosujące się do motocykli trzykołowych kategorii L5e, chyba że odrębne dyrektywy stanowią inaczej."

Należy uważać - nie znaczy,że z definicji są motocyklami ale mają spełniać wymagania techniczne,stosowane do motocykli.

mówi do mnie dosłownie: mają spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli.

 

Wspomnę, że pojazd samochodowy dla którego wymagania odnośnie haka są jasno sprecyzowane może ciągnąć przyczepę do masy równej DMC (???), a czterokołowiec ma ograniczenie do połowy masy własnej. W praktyce uniemożliwia to ciągnięcie przyczep zgodnie z prawem, bo do czego wykorzystamy i gdzie kupimy przyczepę o DMC 150-200kg (niewiele pozostanie na ładunek).

Ciekawy jestem opinii innych użytkowników, bo mimo Twoich tłumaczeń, to dla mnie w dalszym ciągu "na dwoje babka wróżyła", a przepisy nie powinny pozwalać na nadinterpretację.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy jestem opinii innych użytkowników, bo mimo Twoich tłumaczeń, to dla mnie w dalszym ciągu "na dwoje babka wróżyła", a przepisy nie powinny pozwalać na nadinterpretację.

 

Czemu nie możesz zrozumieć tej prostej rzeczy, że czterokołowiec (czyli pojazd samochodowy inny o podrodzaju czterokołowiec) nie jest motocyklem, ale ma spełniać wymagania techniczne (warunki techniczne, a nie wszystkie inne wymagania ustawowe) dla motocykla?

 

Skoro już ustaliliśmy, że motocyklem nie jest to na podstawie art. 71 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym musi mieć wpis HAK w DR.

 

Analogicznie jest z kategorią prawa jazdy - inna jest dla motocykla, a inna dla czterokołowca, bo czterokołowiec motocyklem nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

, a czterokołowiec ma ograniczenie do połowy masy własnej

Tutaj z interpretacją to nie powinno być problemu :)

Dz.u.poz.951

11. Motocykle, motorowery i pojazdy czterokołowe mogą ciągnąć przyczepę o masie określonej przez producenta, ale

nieprzekraczającej 50% masy pojazdu nieobciążonego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspomnę, że pojazd samochodowy dla którego wymagania odnośnie haka są jasno sprecyzowane może ciągnąć przyczepę do masy równej DMC (???), a czterokołowiec ma ograniczenie do połowy masy własnej.

 

Czterokołowiec jest więc "szczególnym przypadkiem" pojazdu samochodowego, któremu warunki techniczne narzucają mniejszą masę przyczepy niż pozostałym pojazdom.

 

W praktyce uniemożliwia to ciągnięcie przyczep zgodnie z prawem, bo do czego wykorzystamy i gdzie kupimy przyczepę o DMC 150-200kg (niewiele pozostanie na ładunek).

 

A to już problem właściciela gdzie taką przyczepę znajdzie i do czego wykorzysta. Cięższej i tak nie wolno ciągnąć.

 

Reasumując - czterokołowiec na drodze nie jest zbyt użyteczny w zespole z przyczepą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie o tym pisałem Grzegorz.

Ale dla mnie jest to jest poniekąd potwierdzenie mojego punktu widzenia. Czterokołowiec znajduje się w tym przepisie w grupie motocykli i motorowerów, dla której nie ma wymogu wbijania haka w DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale dla mnie jest to jest poniekąd potwierdzenie mojego punktu widzenia.

 

Jesteś w całkowitym błędzie.

 

Czterokołowiec znajduje się w tym przepisie w grupie motocykli i motorowerów, dla której nie ma wymogu wbijania haka w DR.

 

No i co z tego? Dla motocykli nie ma, a dla czterokołowca jest. Ponadto, zauważ, ustawa jest ważniejsza od rozporządzenia i w tym względzie jest jasna - wyłącza z wymogu tylko motocykl, a nie czterokołowca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czterokołowiec znajduje się w tym przepisie w grupie motocykli i motorowerów, dla której nie ma wymogu wbijania haka w DR.

Ten przepis znajduje się w rozporządzeniu.A to nie ma nic wspólnego z zapisem ustawowym odnośnie adnotacji HAK w DR.

Czyli

na podstawie art. 71 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym musi mieć wpis HAK w DR.

 

[ Dodano: 10-11-2013, 16:47 ]

Czterokołowiec znajduje się w tym przepisie w grupie motocykli i motorowerów, dla której nie ma wymogu wbijania haka w DR.

Tak dla pełnego wyjaśnienia to dla motoroweru też nie wymaga się adnotacji HAK w DR ale nie z tego przepisu ale właśnie z art.71 ust.4 który mówi "4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla"-ponieważ motorower nie jest pojazdem samochodowym ani motocyklem.

Mam nadzieję że rozjaśniłem Twoje wątpliwości :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję koledzy za oświecenie :-).

Dwa ostatnie posty trafiły do mnie i pozwoliły mi dokładnie zrozumieć temat.

Niestety, nasze przepisy bywają bardzo skomplikowane i dla zwykłego obywatela czasami wręcz wprowadzające w błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a z quadami z USA które nie były zarejestrowane?

- ale co, to???

Art. 70g.

1. Zakazuje się wprowadzania do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu,

o którym mowa w art. 70j ust. 1, art. 70k ust. 1, art. 70o ust. 1, art. 70zo ust. 1, art. 70zp ust. 1 albo art. 70zu ust. 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.