Skocz do zawartości

Pytanie opisowe Wrocław 05.12.2013


sopel

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Ja już jestem po egzaminie :) .

Pytanie opisowe brzmiało mniej więcej tak.

Na stacje kontroli pojazdów przyjechał multicar o dmc 3640 zarejestrowany 07.2013, którego rozstaw jest tak wąski że nie mieści się na stanowisku rolkowym.

Opisz szczegółowo wstępne czynności związane z obt. Jakiego rodzaju przeprowadzisz badanie skuteczności hamowania hamulca roboczego i awaryjnego, oraz określ czy są sprawne.

To tak z głowy

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisówka niby banalna za to całość zdała tylko jedna osoba we Wrocku o 8 rano plus ok 5-6 osób co zdało podstawe i jakąś tam pojedyńczą część. Część pytań bardzo podchwytliwych na których łatwo sie szlo przejechać część chorych jak np 1 w cześci z ADR`ów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisówka niby banalna za to całość zdała tylko jedna osoba
Część pytań bardzo podchwytliwych na których łatwo sie szlo przejechać
część chorych jak np 1 w cześci z ADR`ów.

Nie to że się czepiam ale według mnie takie komentarze nie pomogą przyszłym zdającym :?

Może lepiej napisać przykładowe podchwytliwe pytanie i jakie były odpowiedzi (ewentualnie jak Ty odpowiedziałeś).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem zamiaru nikogo zniechęcać, bardziej zmotywować do jak najlepszego przygotowania się. Mi się "prawie" udało przypuszczam, że jeden może dwa błędy mniej i teraz siedziałbym w zupełnie innym nastroju. To było akurat moje pierwsze podejście do egzaminu i z tego stresu za dużo pytań nie zapamiętałem. Było parę pytań gdzie trzeba było znać dany przepis od kiedy się go stosuje czy dla jakiego pojazdu. Treść pytań na pewno nie będzie taka sama bo pisze z pamięci.

Badaniu okresowemu podlega:

A- pojazd zabytkowy wykorzystywany w celach zarobkowych

Odpowiedź B i C była przyczepa lekka nie pamiętam dokładnie czym się różniły dane odpowiedzi

Sporo pytań było z zakresu ochrony środowiska np

Badanie poziomu hałasu zewnętrznego w autobusie gdzie z powodu zabudowy(koło, zbiornik paliwa) nie można było przeprowadzić badania z odległości 0,5m należało zaznaczyć odpowiedź jak takie badanie przeprowadzić

Jak się postępuje w przypadku badania samochodu, mającego układ wydechowy o dwu lub więcej wylotach w odległości większej niż 0,3m

O ile nie może różnic się poziom zmierzonego hałasu w motocyklu od wartości podanej w homologacji 1,3 czy 5 Db.

Poziom CO w motocyklu zarejestrowanym chyba w 2008r o ile się nie mylę, w każdym bądź razie na pewno był zarejestrowany po 1 maja 2004r

I ostatnie jakie pamiętam z ochrony środowiska to na jakich obrotach silnika sprawdzamy współczynnik nadmiaru powietrza.

To była grupa pytań najłatwiejszych. Było tez pytanie o kabinę kiedy jest źle:

A- jeżeli nie ma ogrzewania przed 1 stycznia 1984,

B- jeżeli zawiasy bocznych drzwi znajdują się z przodu

C- kabina jest skorodowana są jakieś dziury nie pamiętam dokładnie tej odpowiedzi.

Było też pytanie z dodatkowych warunków dla autobusów, który przekraczał 6m długości używany był w komunikacji miejskiej i podmiejskiej, liczba miejsc stojących i siedzących powyżej 22, w co powinien być wyposażony:

A- apteczkę,

B- zasłony w bocznych szybach jeżeli szyby nie są przyciemniane,

C- naklejkę mówiąca o ilości miejsc przewidzianych do stania i siedzenia.

Dla mnie np to pytanie było podchwytliwe i wiem od chłopaków ze sporo osób się tutaj pomyliło i zaznaczyło apteczkę.

O światłach tez były pytania np.

Światło przeciwmgielne tynele:

A- jest barwy czerwonej sygnałowej,

B- musi być oddalone od STOPU o co najmniej 100mm,

C- nie pamiętam trzeciej odpowiedzi.

Odchylenia strumienia światła mijania w płaszczyźnie poziomej nie może przekroczyć,

A- 3cm na 10m w lewo,

B- 20cm na 10m w prawo,

C- jakaś inna wartość dla zmyły chyba 10cm na10m w prawo.

 

Co do opisówki w treści zadania było jeszcze wspomniane ze układ hamulcowy jest wspomagany pod ciśnieniowo. Trzeba było sprawdzić hamulec roboczy i POSTOJOWY.

 

Pierwsze pytanie na ADR jest nie do powtórzenia(kto był ten wie), ale mnie zniszczyło psychicznie na jego zrozumienie i udzielenie odp potrzebowałem min 5 minut a nie 2. Bardzo rozbudowana treść i odpowiedzi które jak dla mnie wszystkie pasowały. Dotyczyło układu ABS w przyczepach o różnych DMC. Do tego w tekst wmieszane daty i masy, które tylko komplikowały sprawę, a wcale jej nie dotyczyły. Reszta pytań z ADRu była względnie prosta i szlo nadrobić stracony czas na pierwsze pytanie. Nic nie ma co sić załamywać trzeba brać się do dalszej nauki i uzupelnić braki. Powodzenia wszystkim zdającym ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, że jestem przerażony tymi pytaniami. Czy egzamin na diagnostę ma sprawdzać umiejętność logicznego myślenia w warunkach skrajnego skomplikowania pytania (wręcz upodlenia) ???

Pytania powinny byś proste i jednoznaczne. Mogą jak najbardziej dotyczyć kwestii szczegółowych ale nie mogą swym stopniem zagmatwania wprowadzać zdającego w błąd.

Baza pytań powinna być:

1. Oficjalna

2. Nich zawiera nawet 5 tyś pytań

3. Na bieżąco aktualizowana

 

Dzięki temu osoba która opracowała 5 tyś pytań na pewno wystarczająco orientuje się w temacie by być diagnostą. Obecni diagności mieli by interpretacje przepisów stosowaną przez instytucje było nie było kontrolującą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

markes30, nie jest tak źle. W naszym zawodzie szczegóły mogą zmienić bardzo wiele i dlatego pytania mają taką a nie inną formę. Sprawa rozbija się przede wszystkim o daty i wartości wymaganych parametrów. A baza pytań, mam wrażenie jest mniejsza niż te 5 tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 12.12 w Wrocławiu i prawdę mówiąc boje się cholernie.

Cały mój urlop przeznaczyłem na naukę, dziennie od rana siedzę po kilka godzin ile się tylko da na naukę.

 

Pytania podstawowe są dość proste lecz jak czytam co było pozostałe to aż nie dopuszczam do siebie myśli, że po 14 dniach dziennej 10 godzinnej nauki może mi się nie udać...

 

Życzmy sobie powodzenia wzajemnie a Ty kolego, głowa do góry i próbuj dalej.

Panowie damy radę wszyscy. Jak tylko wrócę z egzaminu zaraz zamieszczę pytania które udało mi się zapamiętać.

 

Powodzenia !

 

A jeszcze mam pytanko, która z odpowiedzi jest poprawnych co do ogrzewania, rdzy i zawiasu ? I te pytanie o odchyleniu strumienia światła, gdzie o tym coś pisze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dasz rade :) O ogrzewaniu i drzwiach masz w 951 par8 ust.1 i 2.

Takich archiwalnych dat było więcej. Od kiedy w przypadku hamulca pneumatycznego, połączenie pojazdu ciągnącego z przyczepą powinno składać się co najmniej z dwóch przewodów(zasilającego i sterującego). Taką datę lepiej znać, żeby później nie tracić czasu na szukanie w dziennikach. Tym bardziej, że poza 9 częścią ADRa musisz się nimi podzielić z drugą osoba. Dla mnie to chore bo trochę czasu przez to przeleciało mnie i koledze, który siedział obok. Jeden z Was korzysta, a drugi w tym czasie czeka i patrzy kątem oka kiedy drugi skończy. Ja sobie powypisywałem daty i uczyłem się ich jak na historii w szkole :D I trochę takich pytań się trafiło na egzaminie. Jeszcze jedno jakie mi się przypomniało to:

Od kiedy w silniku o ZI stosuje się układ pochłaniania par paliwa lub odme. W odpowiedzi na pewno były obydwie daty więc jeśli będziesz tylko kojarzył datę to i tak będziesz musiał zerknąć do 951 żeby się upewnić. Musisz na to uważać bo takich powiązań jest dużo więcej. Na setkach w pytaniu jak powinien działać ogranicznik jedna odpowiedź typowo mechaniczna, że ogranicza dawkę paliwa do minimum w jakiś tam warunkach. Druga o połączenie układu elektrycznego oczywiście tak zakręcona treść odpowiedzi, że najpierw musisz to sobie przetłumaczyć na swój język i po przetłumaczeniu dochodzisz do wniosku, że tak powinien być podłączony tachograf.

Musisz być te 2 godziny skoncentrowany i skupiony. Ja nie kojarzę takiego pytania, żeby data była z kosmosu i z automatu szło odrzucić jedną z odpowiedzi. Daty kojarzyły mi się z innymi przepisami.

Jeszcze kilka dni do egzaminu zostało bedzie dobrze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...

W końcu przyszły wyniki trochę się przeciągnęło przez święta. Podstawa 76% II część 60% reszta zdana, łącznie z opisówką. Szkoda tego jednego błędu, bo wszystko trzeba pisać od nowa 23.01 poprawka oby poszło lepiej niż ostatnio :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że pamiętam na szczęście nie ma tego zbyt dużo. Czuje jednak w kościach, że jakieś jedno czy dwa pytania mogą się trafić z nowości :-P Dzięki ! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Na stację przyjeżdża, multicar o dmc 3 845 kg (pojazd powyżej 3,5 t) o rozstawie osi

wykluczającym przeprowadzenie badania na kanale. Opisz rodzaj oraz szczegółowy zakres

badania. Opisz jak wykonasz badanie skuteczności układu hamulcowego oraz wymień kryteria

oceny tego układu.

Rodzaj badania:

• badanie okresowe pojazdu ciężarowego od 3,5 t do 16 t

Szczegółowy zakres badania okresowego:

• Identyfikacja pojazdu (porównanie nalepek kontrolnych na tablicach rejestracyjnych z nalepką

w dowodzie rejestracyjnym, sprawdzenie tabliczki znamionowej i nr vin w pojeździe z

danymi w dowodzie rejestracyjnym)

• Dodatkowe wyposażenie pojazdu, (jeśli auto posiada gaz to sprawdzamy protokół TDT z

numerami na butli czy są zgodne, następnie sprawdzamy szczelność instalacji gazowej

detektorem gazu i oznaczenie elementów instalacji gazowej znakami homologacyjnymi. Jeżeli

pojazd posiada windę lub żuraw to protokół z UDT ważny w dniu badania.

• Ogumienie (sprawdzamy czy bieżnik na jednej osi jest taki sam, czy obie opony są tej samej

firmy i ten sam model, głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm na ¾ opony,

sprawdzamy indeks nośności i prędkości, wyrównujemy ciśnienie w oponach)

• Światła pojazdu (sprawdzenie działania wszystkich świateł i kierunkowskazów)

• Układ hamulcowy (sprawdzamy hamulce opóźnieniomierzem, ponieważ nie da się zbadać na

rolkach skuteczności siły hamowania hamulca roboczego i postojowego)

• Układ kierowniczy (sprawdzenie luzów na przekładni kierowniczej, drążkach i końcówkach

kierowniczych, wycieków z przekładni, działania wspomagania kierownicy, jeśli pojazd go

posiada, kontrola organoleptyczna)

• Podwozie i zawieszenie (sprawdzenie luzów w zawieszeniu, stan korozji pojazdu, stan układu

wydechowego, przewodów hamulcowych i paliwowych, organoleptyczne sprawdzenie

zawieszenia)

• Instalacje elektryczną (organoleptyczne sprawdzenie przewodów elektrycznych, brak

iskrzenia, zwarć, pourywanych przewodów)

Nadwozie i osprzęt (sprawdzenie organoleptyczne, sprawdzenie czy nie wystają ostre krawędzie, czy

nadwozie nie ma śladów uszkodzeń np. pęknięte lusterka, brak zderzaka itp.)

Analiza spalin lub zadymienie spalin (w zależności od rodzaju silnika robimy analizę bądź

zadymienie spalin, które musi być zgodne z tabelą wartości tego badania).

Jeżeli dźwięk klaksonu lub hałas zewnętrzny, jaki wytwarza pojazd wzbudzają podejrzenie wtedy

wykonujemy poziom hałasu zewnętrznego i klaksonu.

Sprawdzenie układu hamulcowego wykonujemy za pomocą opóźnieniomierza:

Opis badania opóźnieniomierzem:

1. droga na odcinku do wykonania pomiaru powinna być sucha, twarda, równa, odcinek drogi do

badania nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego

2. ciśnienie w oponach nie różni się od nominalnego o więcej i 0,02 MPa

3. maksymalny nacisk na pedał hamulca w trakcie hamowania nie może przekraczać: hamulec

roboczy 70kg, awaryjny 60kg

4. opóźnieniomierz powinien być zamocowany w sposób wskazany przez producenta i

wycechowany w m/s2 lub w %

5. pojazd powinien prowadzić kierowca pojazdu lub diagnosta

6. pojazd obciążony ładunkiem o masie równej jego dopuszczalnej ładowności

7. kierujący pojazdem powinien hamować tylko hamulcem badanym, przy czym sprzęgło może

być włączone

8. pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej 30 km/h

9. nie wymaga się hamowania aż do zatrzymania pojazdu

10. zmierzone opóźnienie jest nie mniejsze od wymaganego oraz nie nastąpiła zmiana położenia

osi kierunku poruszania się pojazdu podczas hamowania o więcej niż 0,5 m względem

kierunku początkowego (przy niekorygowanym kierownicą kierunku jazdy)

Kryteria oceny:

Jeśli badany pojazd jest pojazdem ciężarowym o DMC pow. 3,5 tony zarejestrowanym po dniu

01.01.1999r to musi uzyskać wskaźnik skuteczności hamowania hamulcem:

• roboczym 43%

• postojowym 22%

oraz musi być spełniony punkt 10 powyżej, aby uznać, że badanie opóźnieniomierzem ma wynik

pozytywny. Niespełnienie tych wymagań zaliczamy do grupy usterek istotnych.

 

 

 

I teraz mam pytanie: czy w odp nie jest błąd typu że jest: " o rozstawie osi uniemożliwiajacym badanie" a powinno być rozstawie kół? Oraz jeśli faktycznie nie może wjechac na kanał to jak sprawdzić luzy w zawieszeniu i ukł kier?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oraz jeśli faktycznie nie może wjechac na kanał to jak sprawdzić luzy w zawieszeniu i ukł kier?

Widziałeś jak wygląda Multicar? On się mieści na kanale ale tylko zewnętrznymi bliźniakami, dlatego możesz luzy sprawdzać do woli (ostatecznie zakrywając kanał) ale na urządzenie rolkowe nie najedziesz, bo wewnętrzne bliźniaki wystają poza urządzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.