Arton Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Mam na stacji klienta z passatem b5. Samochód po ustawieniu zbieżności, sprawdzony też w u mnie. w czasie jazdy po nierównej drodze przód buja na lewo i prawo. Szukam materiałów na temat ustawiania krzywej zbieżności w tym zawieszeniu (dane regulacyjne, przebieg regulacji) Może tu leży przyczyna? I jeszcze sprawa zbieżności. Autodata podaje dla tego modelu zbieżnośc 2.22 mm +- 0.44mm a na innej stacji zapisana w sprzęcie do geometrii dla tego modelu zbieżnośc to ponad 3mm. Której wartości się trzymać? passat b5 1.8 benz. 1999r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
biker100 Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Ja ustawiałem dla tego modelu w zakresie od 1,10 do 3,30 mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JACEK GUZ Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Passat B5 zbieżność całkowita +0,20" i nigdy nie było problemu Jesli chodzi o bujanie to problem może być ze strony amortyzatorów ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Regan55 Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Passat B5 zbieżność całkowita +0,20" i nigdy nie było problemu Autodata podaje dla tego modelu zbieżnośc 2.22 mm +- 0.44mm a na innej stacji zapisana w sprzęcie do geometrii dla tego modelu zbieżnośc to ponad 3mm. Której wartości się trzymać? passat b5 1.8 benz. 1999r. Tak jak podał "Guzek" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 17 Grudzień 2013 Autor Share Napisano 17 Grudzień 2013 zawieszenie prześwietlone na wylot, wyszła nawet skrzywiona prawa zwrotnica. Amortyzatory w normie, luzów brak. Jest jeszcze jeden szczegół - tylna tuleja prawego dolnego wahacza. Jest tak sztywna ze wcale się nie poddaje przy ruszaniu kołem przód-tył na szarpaku (prawa chodzi ok 1 cm ) I dziś po wyjęciu tego wahacza okazuje się, że jest to jakaś podróba dłuższa od oryginalnego o 5mm z tuleją twardą jak kamień. Czekamy na nowy wahacz [ Dodano: 17-12-2013, 12:02 ] Passat B5 zbieżność całkowita +0,20" i nigdy nie było problemu Autodata podaje dla tego modelu zbieżnośc 2.22 mm +- 0.44mm a na innej stacji zapisana w sprzęcie do geometrii dla tego modelu zbieżnośc to ponad 3mm. Której wartości się trzymać? passat b5 1.8 benz. 1999r. Tak jak podał "Guzek" tak, to takie same parametry Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JACEK GUZ Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Jest tak sztywna ze wcale się nie poddaje przy ruszaniu kołem przód-tył na szarpaku Tu może tkwić problem bo wbrew pozorom zawieszenie musi pracować ,a w tym przypadku auto nirównomiernie wybiera nawierzchnię Daj znać co bedzie po wymianie wahacza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 I spróbuj się przerzucić na stopnie i minuty. Z milimetrami jest różnie, zależy od felg, opon... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 17 Grudzień 2013 Autor Share Napisano 17 Grudzień 2013 kilka lat temu się przestawiłem na stopnie i minuty. Chyba nawet wygodniejsze jednostki niż mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
darkdog Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 kilka lat temu się przestawiłem na stopnie i minuty. Chyba nawet wygodniejsze jednostki niż mm zdecydowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JACEK GUZ Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 kilka lat temu się przestawiłem na stopnie i minuty. Chyba nawet wygodniejsze jednostki niż mm Jeśli ma być dokładnie to tylko tak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Jest jeszcze jeden szczegół - tylna tuleja prawego dolnego wahacza A co ze sworzniami tych dolnych prostych poprzecznych wahaczy? Jeśli sworznie tych wahaczy mają osiowy luz to te wahacze są również do wymiany. Jedyna metoda sprawdzenia to po podniesieniu przodu, poruszanie kołem góra-dół i sprawdzanie czy sworznie nie mają luzu, nie stukają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 17 Grudzień 2013 Autor Share Napisano 17 Grudzień 2013 Jest jeszcze jeden szczegół - tylna tuleja prawego dolnego wahacza A co ze sworzniami tych dolnych prostych poprzecznych wahaczy? Jeśli sworznie tych wahaczy mają osiowy luz to te wahacze są również do wymiany. Jedyna metoda sprawdzenia to po podniesieniu przodu, poruszanie kołem góra-dół i sprawdzanie czy sworznie nie mają luzu, nie stukają. to też sprawdziłem, wszystko sztywne jak .... na filmach dla dorosłych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Regan55 Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Jedyna metoda sprawdzenia to po podniesieniu przodu, poruszanie kołem góra-dół i sprawdzanie czy sworznie nie mają luzu, nie stukają. Tutaj bym z tobą dyskutował na temat tej jedynej metody bo:moją jedyna metodą to przód w góre i sprawdzenie przy pomocy odpowiedniego przedłuzenia reki.Oczywiscie trzeba wiedziec gdzie to przedłuzenie reki wlozyć i luzy wyłapujesz jak na patelni.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Szukam materiałów na temat ustawiania krzywej zbieżności w tym zawieszeniu Ustawiałem to kiedyś. Ustawianie polega tym że ustawiasz zbieżność na stojącym pojeździe na obrotnicach a potem podnosisz pojazd chyba o 60 mm do góry i sprawdzasz jak zmienia się zbieżność. Ja robiłem to urządzeniu JeanBean (chyba jakoś tak się to nazywało) i tam w programie była właśnie taka procedura do tych pojazdów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 17 Grudzień 2013 Autor Share Napisano 17 Grudzień 2013 Szukam materiałów na temat ustawiania krzywej zbieżności w tym zawieszeniu Ustawiałem to kiedyś. Ustawianie polega tym że ustawiasz zbieżność na stojącym pojeździe na obrotnicach a potem podnosisz pojazd chyba o 60 mm do góry i sprawdzasz jak zmienia się zbieżność. Ja robiłem to urządzeniu JeanBean (chyba jakoś tak się to nazywało) i tam w programie była właśnie taka procedura do tych pojazdów. i właśnie to mnie interesuje. O ile trzeba podnieść i jaka wtedy ma być zbieżność dla danego modelu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JACEK GUZ Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 O ile trzeba podnieść i jaka wtedy ma być zbieżność dla danego modelu Nic nie podnosisz ,ustaw tak jak napisałem i ma byc dobrze Wierz mi w swoim zawodowym życiu ustawiłem takich B5 i innych A4,A6,Superb setki sztuk i nigdy nie miałem problemów z reklamacją Jeśli nic nie ma luzów to zawieszenie jest tak skonstruowane że w różnej odchyłce wysokości nie będzie istotnej zmiany geometrii pojazdu , W końcu ktos podając dane regulacyjne wziął to wszystko pod uwagę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Jedyna metoda sprawdzenia to po podniesieniu przodu, poruszanie kołem góra-dół i sprawdzanie czy sworznie nie mają luzu, nie stukają. Tutaj bym z tobą dyskutował na temat tej jedynej metody bo:moją jedyna metodą to przód w góre i sprawdzenie przy pomocy odpowiedniego przedłuzenia reki.Oczywiscie trzeba wiedziec gdzie to przedłuzenie reki wlozyć i luzy wyłapujesz jak na patelni.. Wcale nie napisałem, że koło poruszasz góra-dół bez "przedłużenia ręki". Robimy to brechą/łomikiem włożonym pod podniesione koło przednie [ Dodano: 17-12-2013, 23:07 ] O ile trzeba podnieść i jaka wtedy ma być zbieżność dla danego modelu To nie takie proste. Trzeba użyć do tego dodatkowego oprzyrządowania : Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qnick Napisano 17 Grudzień 2013 Share Napisano 17 Grudzień 2013 Szukam materiałów na temat ustawiania krzywej zbieżnoś. O ile trzeba podnieść i jaka wtedy ma być zbieżność dla danego modelu Przecież pisałem że o 60 mm a do podnoszenia ja miałem taką belkę jak Marek1, tu zapodał w załączniku. O ile się miało zmienić nie pamiętam bo to dość dawno temu robiłem poza tym na monitorze urządzenia miało być na zielonym polu wskazanie więc ile to było nikt nie patrzył. Pamiętam tylko że strasznie ciężko było się wcelować żeby na opuszczonym i podniesionym było dobrze. Zawsze w jednej pozycji pojazdu trochę wychodziło poza tolerancję. Przez kilka lat ustawiania tylko ze dwa auta wyszły mi tak całkiem dobrze reszta była prawie dobrze najważniejsze że nikt nie narzekał po ustawianiu i darło opon. Reasumując możesz się z tym pobawić jak masz czas i ochotę jak nie masz to zrób tak jak Ci inni tu radzą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marbie Napisano 18 Grudzień 2013 Share Napisano 18 Grudzień 2013 Krzywą zbieżności to sie martwisz dopiero jak samochód wodzi na lewo prawo przy hamowaniu lub rozpędzaniu, oczywiscie po uprzednim wyeliminowaniu jakichkolwiek luzów. Co do twojego przypadku to twarda jedna tuleja na 100% jest przyczyną tych kłopotów, ona musi się poddawać to nie rajdówka. Jeżeli końcówki drążka są już stare to nie wiem czy sprawdzałeś jak duzy luz mają na gwincie zatopionym w gumie przy wyjściu z końcówki drążka. Ja zawsze ustawiam połówkowa zbiezność na +10' i zawsze jest ok. [ Dodano: 18-12-2013, 09:17 ] Jedyna metoda sprawdzenia to po podniesieniu przodu, poruszanie kołem góra-dół i sprawdzanie czy sworznie nie mają luzu, nie stukają. Szarpanie na zahamowanych kołach, a później bez i nie ma siły żeby nie pokazało luzów. No chyba że jakieś kiepskie szarpaki do osobówek co szarpią z prędkoscią światła Na szarpakach pod ciężarowe zawsze luzy wykryjesz, no może tu być wyjątkiem dolny sworzeń w MB 124 lub W210 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 18 Grudzień 2013 Autor Share Napisano 18 Grudzień 2013 Sprawa rozwiązana Przyczyną była właśnie krzywa zbieżności. Wymiana wahacza na nowy z oryginalną tuleja miękka tuleja jedynie znacznie wygłuszyła odgłosy przy pokonywaniu nierówności. Nie miało to zadnego wpływu na niestabilne zachowanie na drodze. Krzywą zbieżności reguluje się przesuwając końcówkę drążka w górę lub w dół w gnieździe zwrotnicy, jest tam ok 5mm zakres regulacji. Po początkowym ustawieniu zbieżność wynosiła 0.20' i zbieżności połówkowe po 0.10' na stronę. Po podniesieniu samochodu o 6cm jak tu jeden z kolegów podpowiedział zbieżność wzrosła do 1.21' i połówkowa lewego koła 0.14" połówkowa prawego koła 1.08" !!!. Aby to skorygować musiałem lewą koncówke drążka podciągnąć w zwrotnicy do końca w góre a prawa do końca w dół. Po ponownym opuszczeniu samochodu i ustawieniu zbieżności podniesienie o 6cm dało zbieznosć całkowita 0.53" zb. połówkową lewego koła 0.21" i połówkowa prawego koła 0.31". Ideału nie ma ale jazda próbna wykazała, że właśnie to było przyczyna tych wahan przodu samochodu na boki przy jeździe po nierównej nawierzchni. Może się komuś przyda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ijm Napisano 18 Grudzień 2013 Share Napisano 18 Grudzień 2013 zbieżności podniesienie o 6mmCzy 60 mm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 18 Grudzień 2013 Share Napisano 18 Grudzień 2013 Po podniesieniu samochodu Karoseria o 6 cm, czy koła nad ziemię? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 18 Grudzień 2013 Autor Share Napisano 18 Grudzień 2013 zbieżności podniesienie o 6mmCzy 60 mm? 60mm, źle napisąłem. Podnosimy 6cm lub 60mm nadwozie z przodu, koła cały czas stoją na obrotnicach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 18 Grudzień 2013 Share Napisano 18 Grudzień 2013 nadwozie z przodu W jakiś konkretnych miejscach? Bo w zależności jak daleko od osi to te 60mm będzie miało różne wartości kątowe... Swoją szosą musiał bym się zagłębić w Huntera, nie wierzę, ze nie ma tam gdzieś tej procedury... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arton Napisano 18 Grudzień 2013 Autor Share Napisano 18 Grudzień 2013 podnosiłem z przodu, od spodu są takie aluminiowe wsporniki przy tylnych tulejach belki. A pomiar robiłem zwyczajnie mierzac od podnośnika do obranego punktu na przednim błotniku tuż nad progiem. Przebieg tej regulacji to moja inwencja twórcza wiec mimo wszystko apel do kolegów: jeżeli macie jakiś dostęp do opisanej procedury wg producenta wraz z wymaganymi wymiarami to proszę o udostępnienie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.