Skocz do zawartości

ADR od A do Z


Gacek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Po ładnych paru latach od czasu szkoleń i egzaminów trafiłem na stację okręgową. Wiem, że w każdej chwili może się pojawić pojazd ADR. I tu moja prośba. Czy ktoś z szanownych Panów (może Pań) diagnostów może mi powiedzieć co trzeba w świetle dzisiejszych przepisów robić od początku do końca, tzn.:

 

- co kierowca musi dostarczyć do badania? (zaświadczenia itp.);

- co musi być w dowodzie rejestracyjnym już wpisane?;

- co jeśli jakiś wpis jest a kierowca nie chce mieć już możliwości przewozu materiałów niebezpiecznych?;

- jakie jest źródło przepisów odnośnie tego co trzeba robić na przeglądzie pojazdu ADR (pamiętam, że kiedyś to były 2 pomarańczowe książki i wybrane z nich rozdziały)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytasz ogólnie więc ogólnie odpowiem:

 

- odnośnie zaświadczeń to masz w dziale II DzU 996 zał.2 tabela I poz. 6.1

dodatkowo potrzebne jest też zaświadczenie o kategorii skuteczności zwalniacza

 

-w DR nie ma żadnych dodatkowych wpisów odnośnie ADR ale np. cysterny mają wpisane przeznaczenie "przewóz paliw" więc wiadomo, że muszą mieć wykonywane badanie ADR

 

- źródło prawa to oczywiście ustawa o ADR nas interesuje najbardziej część 9

ADR 2013-2015 zmiany.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z szanownych Panów (może Pań) diagnostów może mi powiedzieć co trzeba w świetle dzisiejszych przepisów robić od początku do końca, tzn.:

Dz.U 996 załącznik nr 2 Dział I pkt 6

Wymagania konstrukcyjne masz w umowie ADR część 9 ( konstrukcja i dopuszczenia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

A ja mam taką ściągę i wystarcza.

 

 

WYMAGANIA TECHNICZNE EX/II EX/III AT FL OX

 

Wymagania podane pod 9.2.5 (urzadzenia ograniczajace predkość zgodne z Regulaminem EKG Nr 89 lub Dyrektywa 92/6/EWG) maja zastosowanie do wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1987 r. oraz wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i nieprzekraczajacej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2007 r.

 

 

Układ przeciwpoślizgowy

 

Obowiązuje dla pojazdów EX/III, AT, FL, OX

 

Od dnia 1 stycznia 2010 r., wszystkie pojazdy powinny spełniać wymagania techniczne

Regulaminu EKG Nr 13 lub Dyrektywy 71/320/EWG, wraz ze zmianami obowiazujacymi w dniu ich pierwszej rejestracji lub w dniu dopuszczenia ich do ruchu, jeżeli rejestracja nie jest wymagana. Jednakże, pojazdy te powinny spełniac, co najmniej wymagania techniczne Regulaminu EKG Nr 13 wraz ze zmianami serii 06 lub Dyrektywy 71/320/EWG wraz ze zmianami zawartymi w Dyrektywie 91/422/EWG.

Przyczepy (tj. przyczepy, naczepy, przyczepy z osia centralna) powinny byc wyposażone w układ przeciwposlizgowy kategorii A.

Pojazdy silnikowe powinny byc wyposażone w układ przeciwpoślizgowy kategorii 1.

 

 

Zwalniacz

 

Obowiązuje dla pojazdów EX/III, AT, FL, OX

 

Dotyczy pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton lub przeznaczonych do ciagniecia przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r.

Od dnia 1 stycznia 2010 r., wszystkie pojazdy samochodowe powinny spełniac wymagania techniczne Regulaminu EKG Nr 13 lub Dyrektywy 71/320/EWG, wraz ze zmianami obowiazujacymi w dniu ich pierwszej rejestracji. Jednakże, pojazdy te powinny spełniąc, co najmniej wymagania techniczne Regulaminu EKG Nr 13 wraz z ze zmianami serii 06 lub Dyrektywy 71/320/EWG wraz ze zmianami zawartymi w Dyrektywie 91/422/EWG.

Zwalniacz powinien spełniac wymagania stosownie do badania Typu IIA.

 

 

Ogranicznik prędkości

 

Obowiązuje dla pojazdów EX/II, EX/III, AT, FL, OX

 

Dotyczy wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1987 r. oraz wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i nieprzekraczajacej 12 ton, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2007 r.

 

też polecam stronę: http://www.kormex.pl/Konfigurator_ADR.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

Witam

Dołączam się do prośby kolegi.

Zacząłem również pracę na OSKP.

Koledzy pomóżcie - potrzebuję praktycznych wskazówek jak krok po kroku podejść do dodatkowego badania.

Wiem, że kierowca musi dostarczyć odpowiednie zaświadczenia ale co dalej. Zgodnie z cz.9 ADR sprawdzamy wszystko po kolei ? Elektryczne przewody - jak są poprowadzone, itd.

Potrzebuję praktycznych wskazówek jak Wy podchodzicie do tego tematu.

Jak podejść do badania samego ciągnika ? Czy musi mieć wyposażenie tak jak zespół pojazdów (gaśnice, trójkąty, apteczki) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak podejść do badania samego ciągnika ? Czy musi mieć wyposażenie tak jak zespół pojazdów (gaśnice, trójkąty, apteczki)

 

42a) ciągnik samochodowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy i ciągnik balastowy

 

Dz.u.poz.951 ze zm.

§ 11. 1. Pojazd samochodowy wyposaża się:

 

13) w trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu; przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego;

14) w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia; przepisu nie stosuje się do motocykla;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kiedy nie ma adnotacji ADR w dowodzie rejestracyjnym :razz: ? Zaliczyłem małą wpadke bo kazałem klientowi po badaniu jechać do WK po taka adnotację i dostałem zje...kę :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po kiego każda cięzarówka pod ADR co do mnie zajeżdża ma takową adnotację?

Tu pewnie działa prawo lokalne :? , jaz nam taki WK, w którym wszystkie pojazdy straży pożarnej mają wpisane w adnotacjach "UPRZYWILEJOWANY"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu - nie znów w tak dalekiej przeszłości była adnotacja "mat.n." (materiały niebezpieczne). Ale już od ładnych kilku lat tego nie ma. Jak komuś zależy to sprawdzę potem kiedy to znikło. ADR jako takiego w DR nie było nigdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Koledzy mam pytanie

Klient ma ciągnik siodłowy (fabrycznie nie był przystosowany do ADR). Chce go doposażyć aby wozić materiały tylko klasy AT.

Czy musi mieć tachograf z oznaczeniem EX?

Wyłącznika głównego w kabinie chyba nie musi zakładać ?

Czy musi zmienić tabliczkę znamionową na odpowiednią z adnotacją o ADR ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tacho EX nie musi być, ale ABS kat 1 i zwalniacz zgodny z EKGONZ 13 musi...dodatkowo zaświadczenie od producenta na te podzespoły, imho nie do zrobienia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.