Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Legalność - bagażnik dachowy samoróbka?


Wdhiz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

mam multivana VW T3 z wysokim dachem (ok 55 cm) - coś takiego jak na zdjęciu. Niestety nie ma w ofercie bagażników dachowych ani dachowych bocznych (na deski windsurfingowe). Jedyne co znalazłem to bagażniki do busów firmy Amos, niestety trochę za niskie - 35 cm.

Czy mogę legalnie przerobić taki bagażnik podwyższając pałąki, tak, żeby wystawały nad dach busa? Czy na takim bagażniku mogę legalnie przewozić kajaki - będzie to wyglądało mniej więcej tak jak na zdjęciu - strasznie wysoko, choć wciąż poniżej 4 metrów (górna wysokość określona w kodeksie drogowym, art. bodajże 61), odległość wystawania przód-tył zgodna z kodeksem?

Kolega z forum busowego postraszył mnie, że mogę przekroczyć wartości danych homologacyjnych pojazdu - jest coś takiego dla VW T3?

 

Tutaj link do większej ilości zdjęć z takim bagażnikiem (bodajże USA).

bagażnik do wysokiego dachu T3

 

Idąc za ciosem. Zaglądam czasem na forum kamperów i tam sporo osób buduje sobie platformy z tyłu kampera na skutery, rowery itp. Czy takie samoróbki są legalne czy też można spodziewać się zatrzymania DR w trakcie kontroli?

 

pozdr

Piotr

1080507.thumb.jpg.b95068f14d43ca2274fad5640b77e182.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba zacząć od obciążenia dachu, następnie trzeba wziąć pod uwagę fakt, że każda przeróbka jakiegokolwiek urządzenia powoduje utratę wszelkiej odpowiedzialności producenta i wszystko spada na użytkownika w razie W. Kolejnym tematem jest stateczność takiego tworu.

Czy takie samoróbki są legalne czy też można spodziewać się zatrzymania DR w trakcie kontroli?

Jeżeli nie będą wykraczały poza warunki techniczne dla pojazdu (długość, szerokość, ostre krawędzie....) to nie sądzę aby jakikolwiek sierżant zakwestionował to na drodze, choć Brodaty byłby tu bardziej wskazany do odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak OT. Co zwalnia pojazdy specjalne z tych ostrych krawędzi? Dźwig (żuraw) w identyczny sposób miałby rozwiązane linki i tam jest to ok??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znając podejście do naszych przepisów, to jak rowerzysta obetnie sobie łeb na takich linkach, to w przypadku dźwigu - będzie niezachowanie należytej ostrożności przez rowerzystę (pojazd homologowany...... itd). Natomiast jak trafi na, nie daj Boże, Wdhiz z takimi linkami to zaraz będzie larum, że poruszał się skonstruowaną własnoręcznie gilotyną i tylko czyhał na motora lub rower.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co zwalnia pojazdy specjalne z tych ostrych krawędzi? Dźwig (żuraw) w identyczny sposób miałby rozwiązane linki i tam jest to ok??

A czy przypadkiem pojazdy te nie powinny:

"3. Pojazd, który ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym, powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe." (art 54 uPoRD)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dźwig (żuraw) w identyczny sposób miałby rozwiązane linki i tam jest to ok??

 

Niejednego żurawia widziałem i żaden nie miał takich linek rozciągniętych, bo i po miałby je mieć?

 

Zapewne chodzi Ci o o zawieszenie haka... no cóż... jeśli nie widzisz różnic to może czas się braille'a zacząć uczyć... :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewne chodzi Ci o o zawieszenie haka

 

Tak - chodzi o zawieszenie haka. Podobieństwo aż nadto widoczne. Ale nie każdy załapał widzę...

Wiesz - "mądrej głowie dość po słowie - a głupiemu i referatu mało" :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie z punktu widzenia okresowego badania technicznego to takie coś nie przeszkadza, bo to nie jest trwała przeróbka tylko dokładane akcesorium (jak np. relingi dachowe z kufrem). Przecież jak ktoś przyjeżdża ze zwykłym bagażnikiem dachowym albo fotelikiem dla dziecka to nie mamy obowiązku tego sprawdzać. Problem jest tylko z homologacją, bo zgodnie z przepisami każde akcesorium powinno mieć homologację (teoretycznie nawet uchwyt na telefon), więc raczej po drogach nie można się z tym poruszać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzę się na fotkę i zastanawiam czy zmieści się w tym:

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od

przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od

przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

Dario, a ten warunek musi być spełniony jednocześnie z przodu i z tyły?? :x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tyły

A Ty co, Allo Allo ? :lol:

Jakie jednocześnie ?

 

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej

płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów

 

A to to wystające z tyłu chyba można podciągnąć pod ostre krawędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Ty co, Allo Allo ?

Jakie jednocześnie ?

Tam zraz Allo Allo :evil: jak pkt. 2 i 3 wklei się razem bardziej czytelne to jest. :cool: i co najważniejsze pole manewru w tył i przód, a jak się nie mieści to zawsze kątowa na podorędziu jest :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie - ogólnie dziekuję za Wasze odpowiedzi. Wynika z nich, że przy przestrzeganiu ograniczeń określonych w kodeksie drogowym (wysokość maks., wystawanie poza obrys, stabilność) mogę przewozić co chcę i jak chcę. Jak obetnę głowę rowerzyście sznurkami to mam przechlapane ;)

BTW - dawno, daawno temu mocowałem w ten sposób (sznurkami do zderzaka i do haka) dziób kajaka do swojego malucha..., tfu fiata 126p. W ostatnich latach wystarczały taśmy bagażowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi linkami to troszeczkę jak z odciągami w autach terenowych.

Generalnie gonią za to... Choć sam z odciągami przejechałem pół Europy i nikt problemu nie robił - a kontrole były :)

Pozostaje temat jak wspomniałem - wiele pojazdów specjalnych ma podobne "wystające" elementy i nikt z tego problemu nie robi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.