Skocz do zawartości

Zabudowa przyczepy na potrzeby karawaningu a przepisy prawne


misiek85

Rekomendowane odpowiedzi

Współpracujmy. Mamy wspólny cel. Jeśli trzeba te badania wykonać to trzeba i już, nie ma dyskusji. Pytanie tylko jak się do nich przygotować. Tutaj potrzebuję waszej pomocy w namierzeniu wymagań do takich badań stateczności i wytrzymałości dla budowanego przeze mnie pojazdu. Dzięki za nią, za pomoc.

Kolego zaczynasz dobrze, bo pytasz, myślisz, zastanawiasz się.... Aby wykonać przebudowę jakiejkolwiek przyczepy (pojazdu) to musisz zacząć od konkretnego planu, następnie wykonać obliczenia (wytrzymałościowe, stateczności w ruchu, uwzględniając warunki techniczne pojazdów), następnie wykonać przebudowę trzymając się ściśle owych wyliczeń. Każdemu mówię, że do tak dużej zmiany konstrukcyjnej wymagam opinii rzeczoznawcy z wyliczeniami wytrzymałościowymi a nie kwitu, na którym rzeczoznawca w trzech zdaniach napisze, że jest dobrze. Jeżeli podejdziesz do tematu po fachowemu to nie będziesz miał problemu z BT, natomiast jak zrobisz na zasadzie, bo u szwagra jest podobnie i działa, to niestety będą problemy. Zrób konkretny plan, znajdź człowieka, który Ci wyliczy co i jak ma wyglądać, następnie na SKP gdzie będziesz wykonywał tę zmianę konstrukcyjną (diagnosta się określi czy chce opinię rzeczoznawcy, czy przyjmie wyliczenia jakie posiadasz i sam je zweryfikuje), po tym wszystkim przystępujesz do realizacji planu i wszyscy szczęśliwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego zaczynasz dobrze

Dzięki kolego adam1501 za nakreślenie planu działania. Zamierzam podejść do sprawy tak:

1. Przejść się na stację diagnostyczną w Częstochowie i pogadać z pracującymi tam diagnostami, dowiedzieć się jakie stawiają mi wymagania.

3. Spełnić te wymagania na papierze (gorzej jak wyjdzie tak, że nie trzeba dawać tak grubych elementów stalowych, jak się powszechnie daje i diagnosta będzie miał obiekcje ;), bo w sumie nie sądzę, żeby firmy produkujące przyczepki zatrudniały inżyniera od analizy wytrzymałościowej ;), ale spróbuję "ugryźć temat").

4. Przedstawić wyniki panom diagnostom ze stacji diagnostycznej.

5. Jeśli wszystko będzie ok, przystąpić do realizacji zgodnie z planami.

6. Zlecić zakładowi mechanicznemu przeróbkę kilku rzeczy, żeby mieć dokument w postaci faktury czy oświadczenia niezbędny do przerejestrowania.

7. Pojechać na stację z już zbudowaną przyczepką kempingową.

8. Jeśli wszystko na SD wypadnie pomyślnie udać się do WK w celu przerejestrowania na upragnioną przyczepkę kempingową.

9. Wypić szampana.

 

adam1501, gdybyś mógł potwierdzić, że wszystko w moim rozumowaniu jest w porządku? Jeśli widzisz jakąś nieprawidłowość lub możliwość uproszczenia postępowania, chętnie wysłucham.

 

Planuję też zadzwonić do lokalnego WK i wypytać jakie dokumenty są wymagane. Czytałem na innych forach, że niezbędne jest posiadanie dokumentów na homologację oświetlenia, osi, zaczepu i hamulców.

 

http://www.powiat-czestochowski.4bip.pl/index.php?idg=8&id=172&x=8&y=5

ZMIANA RODZAJU POJAZDU

 

Właściciel składa:

wniosek o zmianę rodzaju pojazdu

fakturę lub rachunek za przebudowę pojazdu

zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej firmy dokonującej przebudowy

zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym wraz z opisem zmian

 

Wymiary i DMC bym wstępnie zmniejszył do 8 metrów i 1500 kg. Mógłbym wtedy tą przyczepkę pociągnąć pojazdem o dmc 2000kg i nie musiałbym robić dodatkowych uprawnień niż kat. B i wystarczyłyby hamulce najazdowe w przyczepce. Muszę jeszcze rozglądnąć się w dostępnych do tego autach i ich cenach.

 

Muszę jeszcze znaleźć wymagania prawne odnośnie wytrzymałości takiej przyczepki. Możecie coś pomóc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem na innych forach, że niezbędne jest posiadanie dokumentów na homologację oświetlenia, osi, zaczepu i hamulców.

To jest zbędne, potwierdzi to diagnosta. Oczywiście musisz te elementy mieć homologowane ale nie musisz posiadać dokumentów na elementach będą naniesione stosowne oznaczenia.

Wymiary i DMC bym wstępnie zmniejszył do 8 metrów i 1500 kg. Mógłbym wtedy do tej przyczepki zapiąć pojazd o dmc 2000kg i zmieściłbym się uprawnieniach prawa jazdy kat. B i hamulcach najazdowych. Muszę jeszcze rozglądnąć się w dostępnych do tego autach.

Cały zabieg musisz przeprowadzić pod kątem pojazdu holującego. Niestety tak duża przyczepa nie łapie się w kat. B prawa jazdy, niezbędne będzie B+E.

3. Spełnić te wymagania na papierze (gorzej jak wyjdzie tak, że nie trzeba dawać tak grubych elementów stalowych, jak się powszechnie daje i diagnosta będzie miał obiekcje ;) , bo w sumie nie sądzę, żeby firmy produkujące przyczepki zatrudniały inżyniera od analizy wytrzymałościowej ;) , ale spróbuję "ugryźć temat").

Jeżeli firma zajmująca się produkcją zabudów lub pojazdów nie zatrudnia inżyniera, który wylicza konstrukcje, to z całym szacunkiem, ale chyba nie zlecisz tego dla kuźni (przepraszam kowali). Jeżeli fachowiec przeliczy konstrukcję i wykaże w obliczeniach, że wystarczające są tak cienkie elementy, to takie mają być - nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki adam1501.

 

Na stronie WK Częstochowa sprawdziłem, że aby zarejestrować pojazd wymagane są dokumenty

POJAZD UŻYWANY (ZAREJESTROWANY W KRAJU)

-dowód rejestracyjny z ważnym conajmniej 30 dni badaniem technicznym (orginał+ksero)

-umowa kupna/darowizny (opłacona w Urzędzie Skarbowym) lub faktura zakupu

-kartę pojazdu - jeżeli była wydana (orginał+ksero)

-tablice rejestracyjne

 

POJAZD SPROWADZONY Z ZAGRANICY

-Dowód własności pojazdu (umowa kupna/sprzedaży, faktura, rachunek)

-Dowód rejestracyjny (jeżeli pojazd był zarejestrowany)

-Zaswiadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego wraz z dokumentem identyfikacyjnym.

-Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy (dotyczący samochodów osobowych sprowadzonych z Unii Europejskiej)

-Zaświadczenie VAT25 z Urzędu Skarbowego

-Dowód opłaty recyklingowej 500 zł dla pojazdów samochodowych do 3500 kg włącznie dopuszczalnej masy całkowitej.

-Dokumenty sporządzone w języku obcym należy złożyć do rejestracji wraz z ich tłumaczeniami na język polski przez tłumacza przysięgłego.

Na co zwrócić uwagę kupując taką używaną przyczepkę? Jestem kompletnym laikiem w tej kwestii :-D Jakich dokumentów będzie oczekiwał ode mnie diagnosta na Badaniu Technicznym? Nigdy takiego badania nie przeprowadzałem, to będzie mój pierwszy raz :)

 

Pomyślę też nad nową przyczepką. Podzwonię po producentach i popytam o ceny. Mógłbym wtedy zrobić dwuosiową z obrotnicą zapinaną na hak i z hamulcami najazdowymi. Zrobiłbym też zaokrąglony tył, żeby nie zachodziła tak narożnikami na zakręcie i dałbym jej może nawet 10 metrów, a co ;)

Zleciłbym też przeróbki pod kątem zabudowy kempingowej, np. mocowanie kontenera do ramy podwozia, a kontener sam bym sobie wybudował do uzgodnionych wcześniej z producentem wymiarów, sam też ocieplił i wyposażył. Najlepsza chyba opcja. Odejdzie mi bujanie się po kraju i kupowanie kotka w worku. I diagnosta będzie szczęśliwy, i ludzie bezpieczni :) Zaoszczędzę też trochę czasu. Kwestia tylko kosztów. Mam na ten etap około 10 tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary i DMC bym wstępnie zmniejszył do 8 metrów i 1500 kg.

Proszę o rozwinięcie tematu zwłaszcza o tym DMC :nook

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na co zwrócić uwagę kupując taką używaną przyczepkę? Jestem kompletnym laikiem w tej kwestii :-D Jakich dokumentów będzie oczekiwał ode mnie diagnosta na Badaniu Technicznym? Nigdy takiego badania nie przeprowadzałem, to będzie mój pierwszy raz :)

Przede wszystkim na jej wielkość i ładowność oraz sposób zamocowania kontenera. Najpierw musisz być zdeklarowany co do tej zabudowy a następnie jak chcesz ją zamocować i na tej podstawie dobierasz-szukasz przyczepy. Możesz zamocować na stałe i wówczas potrzebne będą zmiany konstrukcyjne ale również może to być mocowane czasowo i wówczas kontener będzie ładunkiem tej przyczepy i nie będziesz musiał dokonywać zmian konstrukcyjnych (urzędowych-przyczepa specjalna), a tylko fizycznie przebudować przyczepę ciężarową do zamocowania kontenera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Misiek85! Przepraszam za to co napiszę, ale mam niejasne podejrzenie, że nie do końca masz wyobrażenie ile waży konstrukcja o takich rozmiarach. Pisząc o 1500kg DMC piszesz niedorzeczności. Poza tym pisałem już wcześniej, że przyczepa o takich rozmiarach nie może być lżejsza niż 4-5 ton bo inaczej wiatr ją przewróci a jeśli to będzie przyczepa z osią centralną to przewróci także pojazd ciągnący, nawet jeśli będzie to kilkutonowe auto.

Można zbudować taką przyczepę ale nie w tych ramach wymiarowo-masowych a jakich piszesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zbudować taką przyczepę ale nie w tych ramach wymiarowo-masowych a jakich piszesz.

Jak się nie da ,jak się da.Co prawda nie chata mieszkalna ,ale chodzi o wymiary i masy.

 

przyczepy przestrzenne

 

przestrzenne01.jpg

 

To grupa przyczep do ładunków lekkich a bardzo objętościowych np.styropiany, pianki, wełny.

Przyczepy przestrzenne budowane są o DMC od 1600kg do 3500kg w wersjach z hamulcem najazdowym dwu lub trzy osiowe oraz powyżej 3500kg z hamulcem pneumatycznym dwu lub trzy osiowe.

Jako nieliczni budujemy przyczepy gdzie wysokość załadunkowa to 353cm natomiast długość zależy od samochodu ciągnącego przyczepę i nie może przekroczyć

długości zestawu 18,75m szerokość nie może przekroczyć 2,55m

Przyczepy te mogą występować z plandeką: dzielone lub przesuwne boki, przesuwny dach itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się nie da ,jak się da.
Chyba nie o takiej rozmawiamy :) Najpierw musielibyśmy wziąć konkretną przyczepę i ją zważyć oraz pomierzyć. Miałem dużo z takimi przyczepami do czynienia i wiem, że to co piszą producenci a to co konkretnie stoi na placu to często dwie różne rzeczy :) Pewnie, że można wykonać konstrukcję z aluminium i zmieścić się w tych 1500kg, ale jeśli dołożysz wyposażenie przyczepy i normalne ściany to niestety...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to co piszą producenci a to co konkretnie stoi na placu to często dwie różne rzeczy :)

 

Oczywiście. Bo producenci wiedzą, że np. kontrola wagi przyczepy nie jest elementem OBT :)

 

Z kolei ITD i inni skupiają się na wlepieniu mandatu i statystykami. Jakoś nie słyszałem, żeby po takim zatrzymaniu ktoś przyczepił się do właściciela homologacji za podanie niewłaściwych danych :x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie słyszałem, żeby po takim zatrzymaniu ktoś przyczepił się do właściciela homologacji za podanie niewłaściwych danych :x
I tu jest sęk pogrzebany...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.