Skocz do zawartości

Definicja - REJESTRACJA POJAZDU


biker100

Rekomendowane odpowiedzi

Parę postów wyżej napisałem coś takiego:

 

Dokładnie. Zastanawiał się ktoś czasami jaki jest status pojazdu zarejestrowane od lat "na stałe", ale dla którego nagle wydaje się pozwolenie czasowe (np. dojazd na badanie itp.) Co tak naprawdę dzieje się z tym pojazdem od strony rozstrzygnięcia administracyjnego? Niby jest zarejestrowany, a tu nagle kolejna decyzja rozstrzygająca, że jest rejestrowany czasowo? Co z postanowieniem poprzedniej decyzji? Wygasa? No i w drugą stronę - kończy się rejestracja czasowa to co? Postanowienia poprzedniej decyzji znów wracają do mocy?

 

I taki przypadek praktyczny - dostałem decyzję o rejestracji czasowej na 30 dni (no bo tak z automatu wyszło) - ale badanie zrobiłem w godzinę i wracam do WK. Oddaję PC i... No właśnie - decyzja była na 30... Więc jak?

Od strony administracyjnej naprawdę to dziwne wszystko.

 

No i wracam do tego ustami dr inż. Wojciecha Jarosińskiego Kierownika Pracowni DORADZTWA NAUKOWO- TECHNICZNEGO przy ITS. Wydali oficjalną opinię, w której negują w ogóle możliwość rejestracji czasowej w pewnych sytuacjach:

 

"Z zaprezentowanej dość jasno i czytelnie wykładni wynika, że nawet jeśli klient, któremu Policja odebrała DR przyjdzie do WK po PC, to organ rejestrujący nie może mu tego dokumentu wydać (sic!). Albowiem czasowa rejestracja pojazdu już zarejestrowanego prowadzi do podwójnego zarejestrowania tego samego pojazdu, co jest oczywistym absurdem!"

 

Cały wywód dostałem w formie namiarów na stronę dP:

http://www.diagnostasamochodowy.pl/wp-content/uploads/2014/07/Patronat-1.jpg

http://www.diagnostasamochodowy.pl/wp-content/uploads/2014/07/Patronat-2.jpg

http://www.diagnostasamochodowy.pl/wp-content/uploads/2014/07/Patronat-3.jpg

 

Ja nie twierdzę, że z całym wywodem się zgadzam, ale jak dla mnie to masło maślane z tą rejestracją czasową i przy okazji tworzenia definicji warto by to rozważyć, a nie tworzyć jakieś rozbudowane super definicje, że pojazd zarejestrowany to taki który ma DR...

Pozwolenie czasowe powinno być formą zezwolenia na przejazd w określonych warunkach z zachowaniem pewnego ograniczenia form tego poruszania. Do tego powinno się zmierzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 74
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • biker100

    18

  • Olga

    13

  • blakop

    12

  • michal_k

    9

Cały wywód dostałem w formie namiarów na stronę dP:

Oj blakop :

http://wartowiedziec.org/index.php/transport/prawo-i-zarzadzanie/21786-pozwolenie-czasowe-nie-dla-pojazdu-z-zatrzymanym-dowodem-rejestracyjnym

 

[ Dodano: 30-09-2014, 20:47 ]

No i wracam do tego ustami dr inż. Wojciecha Jarosińskiego Kierownika Pracowni DORADZTWA NAUKOWO- TECHNICZNEGO przy ITS. Wydali oficjalną opinię, w której negują w ogóle możliwość rejestracji czasowej w pewnych sytuacjach

O czym do mnie gadasz ? Bo ja takiego pisma nie kojarzę (przynajmniej rozesłanego do stacji pod Patronatem) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Z zaprezentowanej dość jasno i czytelnie wykładni wynika, że nawet jeśli klient, któremu Policja odebrała DR przyjdzie do WK po PC, to organ rejestrujący nie może mu tego dokumentu wydać (sic!). Albowiem czasowa rejestracja pojazdu już zarejestrowanego prowadzi do podwójnego zarejestrowania tego samego pojazdu, co jest oczywistym absurdem!"

 

Osobiście się z tym nie zgadzam i dlatego właśnie zaproponowałem takie definicje, że pojazd może być zarejestrowany oraz czasowo zarejestrowany jednocześnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O czym do mnie gadasz ? Bo ja takiego pisma nie kojarzę (przynajmniej rozesłanego do stacji pod Patronatem) .

 

A nie wiem. Tak mi ktoś grzecznościowo podsunął z pytaniem - nie analizowałem bo ostatnimi czasy nie miałem do tego głowy. Widać błędnie zaufałem. Nie w tym zresztą rzecz. Jak widać i ZPP podziela ten pogląd.

A czemu nikt do tej pory tu tego nie wrzucił?

 

Inna sprawa to chętnie bym zatem autora zapytał kiedy i jak zatem w ogóle te PC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Z zaprezentowanej dość jasno i czytelnie wykładni wynika, że nawet jeśli klient, któremu Policja odebrała DR przyjdzie do WK po PC, to organ rejestrujący nie może mu tego dokumentu wydać (sic!). Albowiem czasowa rejestracja pojazdu już zarejestrowanego prowadzi do podwójnego zarejestrowania tego samego pojazdu, co jest oczywistym absurdem!"

no to blakop jak to się ma do:

"(...)Rejestracja oraz czasowa rejestracja stanowią zatem dwa odmienne stany prawne, służące różnym celom. Takie rozumienie omawianych przepisów znajduje potwierdzenie w wykładni systemowej wewnętrznej ustawy Prawo o ruchu drogowym. Art. 72 ust. 1 pkt 5 tej ustawy stanowi, iż rejestracji dokonuje się na podstawie dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany. Oznacza to, że o rejestracji można mówić, gdy został wydany dowód rejestracyjny. Ten zaś jest wydawany na podstawie art. 73 ustawy, a nie w oparciu o art. 74 normujący czasową rejestrację. W przypadku czasowej rejestracji nie wydaje się dowodu rejestracyjnego, tylko pozwolenie czasowe. Pozwolenia czasowego nie można zaś utożsamiać z dowodem rejestracyjnym. Z analizowanego przepisu wynika zatem, że czasowa rejestracja nie stanowi o zarejestrowaniu pojazdu. W przeciwnym wypadku regulacja zawarta w art. 74 odnosząca się do czasowej rejestracji pozostawałaby zbędną i jako taka stałaby w oczywistej sprzeczności z zasadą racjonalności ustawodawcy oraz z zasadą, że system sprawny jest spójny, logiczny i zupełny.

(...)Pamiętać przy tym należy, iż nie bez przyczyny racjonalny ustawodawca na gruncie przepisów regulujących problematykę ruchu drogowego posłużył się konstrukcją odesłania do odpowiedniego stosowania, a nie zalecił stosowania bezpośredniego, względnie nie wskazał, iż czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu będą miały taki sam charakter i zakres zarówno w przypadku rejestracji pojazdów jak i w przypadku czasowej rejestracji pojazdów. Dlatego też treść przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów muszą być rozpatrywana łącznie z art.71 ust.1i art. 74 ust.2 pkt 3 u.p.r.d."

 

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CD4QFjAF&url=http%3A%2F%2Forzeczenia.nsa.gov.pl%2Fdoc%2F7C8B29947F.rtf&ei=wH0qVMaIIKrmywPKpYDgBw&usg=AFQjCNGqfnEIiePGHSLKxdDhCK07a3AN9Q&bvm=bv.76477589,d.bGQ&cad=rja

 

http://www.forum.osds.org.pl/viewtopic.php?p=3881#3881

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to jednak na stronach ZPP się pojawiło... :?

I chyba tylko tam , do tych linków które podawałeś brakuje tego : źródło: Dziennik warto wiedzieć, wydawca Związek Powiatów Polskich

Patronat dał to w strefie zamkniętej , i raczej to nie wyszło spod ręki pana Jarosińskiego skoro za źródło podają jak wyżej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Olgo pozwolisz, że zacytuję:

Co prawda nie do końca zgadzam się z tym wyrokiem, ale ta część dotycząca właśnie różnicy "stanów prawnych" pojazdów zarejestrowanych na stałe oraz na czasowo mnie zainteresowała. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Czy mógłby mi ktoś zacytować, podać definicję badania technicznego pojazdu?

 

Proszę bardzo:

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/47/UE:

Tytułem wstępu:

(3)Badania zdatności do ruchu drogowego stanowią część szerszego systemu mającego zapewnić, aby pojazdy były utrzymywane w bezpiecznym i akceptowalnym z punktu widzenia ochrony środowiska stanie w trakcie ich użytkowania. System ten powinien obejmować przeprowadzanie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów oraz drogowe kontrole techniczne pojazdów wykorzystywanych do celów komercyjnych w transporcie drogowym, a także przewidywać procedurę rejestracji pojazdów pozwalającą na zatrzymanie dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego, w przypadku gdy pojazd stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego. Badania okresowe pojazdów powinny stanowić główne narzędzie zapewniania zdatności do ruchu drogowego. Kontrole drogowe pojazdów użytkowych powinny być jedynie uzupełnieniem badań okresowych.

 

Dalej w definicjach:

„badanie zdatności do ruchu drogowego” oznacza kontrolę zgodnie z art. 3 pkt 9 dyrektywy 2014/.../UE*;

* Dz.U.: proszę wstawić numer dyrektywy zawartej w dokumencie 2012/0184 (COD).

http://www.eumos.eu/downloads/files/directive2014-47-EU-Pl.pdf

 

W dyrektywie tej można jeszcze przeczytać:

(13)Posiadacz dowodu rejestracyjnego lub – w stosownych przypadkach – podmiot gospodarczy jest odpowiedzialny za utrzymywanie pojazdu w stanie zdatności do ruchu drogowego.

 

9) „badanie przydatności do ruchu drogowego” oznacza sprawdzenie, czy części i elementy pojazdu są zgodne z jego faktycznymi właściwościami w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska określonymi w momencie dokonania homologacji, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do użytku, a także w momencie jego modernizacji;

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/com/com_com%282012%290380_/com_com%282012%290380_pl.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olga napisał/a:

Czy mógłby mi ktoś zacytować, podać definicję badania technicznego pojazdu?

 

 

Proszę bardzo:

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/47/UE:

 

W tym samym akcie prawnym NIE OBOWIĄZUJĄCYM POWSZECHNIE znajdziesz definicję rejestracji. To po co tworzyć nową? 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc się tak nie oburzaj na innych forach, że nikt nic nie robi jak rzucisz temat :)

 

Bo z całym szacunkiem dla Olgi i Michała, których wiedza i zaangażowanie jest trudne do przecenienia. Nie oczekuj, że dwoje, cz troje ludzi ot tak po prostu usiądzie i stworzy tą definicję. To wymaga szerokiej dyskusji, konsultacji w środowisku itd... Tak żeby to była naprawdę przemyślana konstrukcja prawna, zdolna oprzeć się pokusom różnorodności interpretacji prowadzących do diametralnie innych wniosków końcowych.

 

A poza tym... Jak śmiecie korzystać z wiedzy pracowników WK?! Czy Wasz statut na to pozwala?? :evil:

 

Przepraszam - wyśmiania niektórych wypowiedzi nie można się oprzeć :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wymaga szerokiej dyskusji, konsultacji w środowisku itd...
blakop, a to co dzieje się tu i teraz jak to nazwiesz? Na pewno szeroką dyskusją? Konsultacjami w środowisku, na pewno.
Bo z całym szacunkiem dla Olgi i Michała
nigdy nie kryłem i nie kwestionowałem sympatii ani wiedzy dla tej "pary".
Przepraszam - wyśmiania niektórych wypowiedzi nie można się oprzeć
przyjęte :cool:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mógłby mi ktoś zacytować, podać definicję badania technicznego pojazdu?

Proszę Cię, nie pozwalaj Nam na powrót do przedszkola,,,

Nie ma jednej definicji, bo badań jest więcej. Czy Ty na prawdę uważasz, że mając hektary tekstów przepisów a w tym Dz. U. 996 , My ciągle jeszcze mamy prawo nie wiedzieć co to badanie techniczne ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olga napisał/a:

Czy mógłby mi ktoś zacytować, podać definicję badania technicznego pojazdu?

 

 

Proszę bardzo:

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/47/UE:

 

W tym samym akcie prawnym NIE OBOWIĄZUJĄCYM POWSZECHNIE znajdziesz definicję rejestracji. To po co tworzyć nową? 8)

To podajcie jaka tam jest ta definicja rejestracji, bo ja z moim netem obecnie niestety nie wszędzie mogę dotrzeć. :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To podajcie jaka tam jest ta definicja rejestracji,

proszę bardzo:

7) „pojazd zarejestrowany w państwie członkowskim” oznacza pojazd, który jest zarejestrowany lub dopuszczony do użytku w państwie członkowskim;

 

 

A poniższe tak z ciekawości:

Artykuł 5

Terminy i częstotliwość badań

1. Pojazdy poddawane są badaniom przydatności do ruchu drogowego w każdą rocznicę daty pierwszej rejestracji, przynajmniej w następujących odstępach czasu:

– pojazdy kategorii L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e i L7e: cztery lata po dacie

pierwszej rejestracji pojazdu, następnie po dwóch latach, a następnie co rok;

– pojazdy kategorii M1, N1 i O2: cztery lata po dacie pierwszej rejestracji pojazdu, następnie po dwóch latach, a następnie co rok;

– pojazdy kategorii M1 zarejestrowane jako taksówki lub ambulanse, pojazdy kategorii M2, M3, N2, N3, T5, O3 i O4: jeden rok po dacie pierwszej rejestracji pojazdu, a następnie co rok.

2. W przypadku gdy pojazd kategorii M1 lub N1 osiągnął przebieg 160000 km w chwili wykonania pierwszego badania przydatności do ruchu drogowego od pierwszej rejestracji pojazdu, kolejne badania przydatności do ruchu drogowego tego pojazdu wykonuje się co rok.

3. Posiadacz dowodu rejestracyjnego może zwrócić się do stacji kontroli pojazdów, lub w stosownym przypadku do właściwego organu, o przeprowadzenie badań przydatności do ruchu drogowego w okresie od początku miesiąca poprzedzającego miesiąc, na który przypada rocznica daty, o której mowa w ust. 1, do końca drugiego miesiąca przypadającego po tej dacie, przy czym nie wpływa to na termin kolejnego badania przydatności do ruchu drogowego.

4. Niezależnie od daty przeprowadzenia ostatniego badania przydatności do ruchu drogowego, właściwy organ może zażądać, aby pojazd został poddany badaniu przydatności do ruchu drogowego lub badaniu dodatkowemu przed terminem, o którym mowa w ust. 1 i 2, w następujących przypadkach:

– po wypadku, w którym poważnemu uszkodzeniu uległy główne elementy odpowiadające za bezpieczeństwo pojazdu, takie jak koła, zawieszenie, strefy zgniotu, układ kierowniczy lub hamulce,

– w przypadku dokonania zmian lub modyfikacji układów i elementów odpowiadających za bezpieczeństwo i ochronę środowiska,

– w przypadku zmiany posiadacza dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.