michal_k Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Rejestrowałem ostatnio kilka nowych przyczep produkcji krajowej. Zastanawia mnie jedna sprawa - w świadectwie zgodności i oświadczeniu o danych do rejestracji występowała wartość DMC/MMC np. 600 kg, a dopuszczalny nacisk na oś 750 kg. Czym zatem podyktowane jest takie ograniczenie MMC? Jeśli "wytrzymałością" pojazdu, to skąd tak duży dopuszczalny nacisk i jak go uzyskać na drodze? Czy przewiduje się, że przyczepa będzie "podnosiła" pojazd ciągnący przejmując obciążenie tylnej osi? A jeśli jest do ograniczenie DMC/MMC "pod klienta" to czemu nie ograniczają również nacisku? Do tej pory jeśli trafiały się nówki przyczepy o DMC np. 600 kg to nacisk wynosił również 600 kg. A ostatnio jakiś wysyp "słabych" przyczep z dużym naciskiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Czym zatem podyktowane jest takie ograniczenie MMC Wydaje mi się, że chodzi o to, że nie wszystkie pojazdy mogą ciągnąć przyczepę lekką bez hamulca o maksymalnej jej wartości. Konstrukcyjnie przyczepa jest na 750 kg i taki ma maksymalny nacisk, natomiast niektóre pojazdy mogą ciągnąć przyczepę bez hamulca o MMC 600 kg i aby uniknąć wszelkich niedomówień na drodze sprzedawca robi ją na 600 kg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 27 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Konstrukcyjnie przyczepa jest na 750 kg i taki ma maksymalny nacisk, natomiast niektóre pojazdy mogą ciągnąć przyczepę bez hamulca o MMC 600 kg i aby uniknąć wszelkich niedomówień na drodze sprzedawca robi ją na 600 kg. No dobra, sprzedawca dopasowuje do klienta, oświadczając, że MMC to 600 kg, czyli teoretycznie konstrukcyjnie tylko tyle wytrzyma przyczepa. Czemu zatem nie ograniczył też nacisku do tych 600 kg? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Wydaje mi się, Masz rację, ze o to chodzi, tylko po co komu nacisk większy od dmc ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Bo suma nacisków nie może być mniejsza od DMC, natomiast może być większa. Homologowano zapewne w ramach jednego typu kilka mas i pozostawiono maksymalny nacisk niezmieniony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Homologowano zapewne w ramach jednego typu kilka mas i pozostawiono maksymalny nacisk niezmieniony. Dokładnie. Obniżono DMC/MMC żeby pasowało dla klientów, a kogo reszta interesuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 27 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 27 Wrzesień 2014 a kogo reszta interesuje? Mnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Mnie Każdy ma jakieś hobby, zainteresowania... Tylko po co nam o nich piszesz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 27 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Tylko po co nam o nich piszesz? Poczułem nagłą potrzebę uzewnętrznienia się Czyli jak na drodze mogę wywołać ten nacisk na oś? Załadować przyczepę z tyłu za osią żeby dyszel unosił hak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Przecież tego nacisku nie musisz wywoływać. Ma on być określony i nie być mniejszy niż DMC. Taka radosna twórczość ustawodawców. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 27 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Przecież tego nacisku nie musisz wywoływać. Ale skoro dopuszczalny to znaczy, że mogę. Dla mnie "na logikę" w przyczepie jednoosiowej nacisk powinien odpowiadać DMC. Natomiast jeśli "sztucznie" obniża się DMC/MMC to również powinna iść za tym inna, mniejsza wartość nacisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Ale skoro dopuszczalny to znaczy, że mogę Dynamicznie, nawet chwilowo przekraczasz... Natomiast jeśli "sztucznie" obniża się DMC/MMC to również powinna iść za tym inna, mniejsza wartość nacisku. Kilka razy widziałem osobówki, które miały F1-2080 kg, F2-1800 kg (parametry dla przykładu z głowy, choć sens zachowany). Po telefonie do WK okazywało się, że to nie błąd tylko tak są wystawione czy to dokumenty zagraniczne czy też nasze świadectwo. Jaki był zamysł? Ubij, nie mam pojęcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 27 Wrzesień 2014 Share Napisano 27 Wrzesień 2014 Nigdy nie wywołasz tego nacisku, bo inne parametry go ograniczają. Gdzie jest powiedziane, że to niewskazane?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DMG1 Napisano 28 Wrzesień 2014 Share Napisano 28 Wrzesień 2014 występowała wartość DMC/MMC np. 600 kg, a dopuszczalny nacisk na oś 750 kg. - może , ktoś szuka furtki , żeby po jakimś czasie , na podstawie innej homologacji (te "same" pojazdy bywają różnie homologowane), wrócić do DMC=750kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 28 Wrzesień 2014 Share Napisano 28 Wrzesień 2014 Rejestrowałem ostatnio kilka nowych przyczep produkcji krajowej. Zastanawia mnie jedna sprawa - w świadectwie zgodności i oświadczeniu o danych do rejestracji występowała wartość DMC/MMC np. 600 kg, a dopuszczalny nacisk na oś 750 kg. Nie znam się ale może "błąd" pochodzi z tego,że oś przyczepy jako element oddzielny (wyprodukowany przez inną firmę) posiada swoje parametry. Np.tutaj znalazłem http://goliat.com.pl/os-niehamowana-przyczepy-al-ko-750kg-standard,3,5298,3164 Nawet taka oś posiada swoją tabliczkę https://www.google.pl/search?q=tabliczka+znamionowa+osi+przyczepy&client=firefox-a&hs=XbL&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&tbm=isch&imgil=ilHXRylt3BCpaM%253A%253BygxLqPTLZTsRVM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Farchiwum.allegro.pl%25252Foferta%25252Fprzyczepa-750kg-os-al-ko-4x98-niehamowna-1180-mm-i3612389198.html&source=iu&pf=m&fir=ilHXRylt3BCpaM%253A%252CygxLqPTLZTsRVM%252C_&usg=__NP0ZOo6vfdXTKEvS0k3JXvgf5Ig%3D&biw=1280&bih=647&ved=0CCsQyjc&ei=3FsoVPj9Lcv4yQOs54H4CQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=ilHXRylt3BCpaM%253A%3BygxLqPTLZTsRVM%3Bhttp%253A%252F%252Fimg828.imageshack.us%252Fimg828%252F4489%252F17171440104.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Farchiwum.allegro.pl%252Foferta%252Fprzyczepa-750kg-os-al-ko-4x98-niehamowna-1180-mm-i3612389198.html%3B640%3B480 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 Załóżmy, że przyczepa ma: F1= 600 kg, 200 kg masy własnej i 400 kg ładowności. Nacisk na oś będzie 600 kg tylko wówczas gdy ładunek będzie równomiernie rozłoży. Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni". Dla zobrazowania: http://www.fizykon.org/statyka_osr_ciagle/maszyny_proste_dzwignia_jednostronna_przyklad.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 Bo suma nacisków nie może być mniejsza od DMC, natomiast może być większa. Amen . Reszta nadaje się do pitu pitu ,bo się okaże że wszyscy producenci robią wałki i pomyłki . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 Jednak co rzeczoznawca to rzeczoznawca Zadowolony z odpowiedzi Michał? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni". No chyba nie myślisz, że w tym przypadku ktoś wpisując Max.nacisk 750 kg, brał właśnie to uwagę,,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni". No chyba nie myślisz, że w tym przypadku ktoś wpisując Max.nacisk 750 kg, brał właśnie to uwagę,,, Na pewno tego nie brał. Wpisał max jaką ma oś ale dodając jedno do drugiego wiemy, że przyczepę o F1=750kg musimy ładować równomiernie a w przypatku takiej o F1= 600kg mamy pewną dowolność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
biker100 Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 F1=750kg musimy ładować równomiernie a w przypatku takiej o F1= 600kg mamy pewną dowolność. chcesz przez to powiedzieć, że przy 600kg nie zadziałają siły tak jak przy 750kg przy nierównomiernym załadunku? Markes30 użyłeś skrótu myślowego, którego nie rozumiem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 F1=750kg musimy ładować równomiernie a w przypatku takiej o F1= 600kg mamy pewną dowolność. chcesz przez to powiedzieć, że przy 600kg nie zadziałają siły tak jak przy 750kg przy nierównomiernym załadunku? Markes30 użyłeś skrótu myślowego, którego nie rozumiem? Wyjaśniam skrót myślowy: Jak na przyczepę F1=750kg nałożysz do max więcej z tyłu niż z przodu (i odwrotnie) to na pewno przekroczysz nacisk na oś a w F1=600kg nie zawsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 29 Wrzesień 2014 Share Napisano 29 Wrzesień 2014 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=34059#34059 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 29 Wrzesień 2014 Autor Share Napisano 29 Wrzesień 2014 Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni". Czyli tak jak pisałem - żeby osiągnąć taki nacisk przyczepa musi "podnosić" tył pojazdu ciągnącego. Tylko jakoś średnio mi się chce wierzyć w to, że o taką sytuację producentowi chodziło... A czy nie jest tak, że dyszel powinien jednak naciskać na hak, a nie podnosić go? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 30 Wrzesień 2014 Share Napisano 30 Wrzesień 2014 A czy nie jest tak, że dyszel powinien jednak naciskać na hak, a nie podnosić go? Oczywiście, że musi i to masa przynajmniej 25kg! [ Dodano: 30-09-2014, 08:15 ] 6. Minimalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego nie może być mniejsze niż 25 kg, przy czymproducent pojazdu podaje w instrukcji obsługi następujące dane: 1) maksymalne obciążenie urządzenia sprzęgającego; 2) miejsce mocowania tego urządzenia do konstrukcji pojazdu; 3) maksymalną odległość punktu sprzęgnięcia od osi tylnej pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.