Skocz do zawartości

Przyczepa lekka - DMC 600 kg, nacisk 750 kg


michal_k

Rekomendowane odpowiedzi

Rejestrowałem ostatnio kilka nowych przyczep produkcji krajowej. Zastanawia mnie jedna sprawa - w świadectwie zgodności i oświadczeniu o danych do rejestracji występowała wartość DMC/MMC np. 600 kg, a dopuszczalny nacisk na oś 750 kg. Czym zatem podyktowane jest takie ograniczenie MMC? Jeśli "wytrzymałością" pojazdu, to skąd tak duży dopuszczalny nacisk i jak go uzyskać na drodze? Czy przewiduje się, że przyczepa będzie "podnosiła" pojazd ciągnący przejmując obciążenie tylnej osi? A jeśli jest do ograniczenie DMC/MMC "pod klienta" to czemu nie ograniczają również nacisku?

 

Do tej pory jeśli trafiały się nówki przyczepy o DMC np. 600 kg to nacisk wynosił również 600 kg. A ostatnio jakiś wysyp "słabych" przyczep z dużym naciskiem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym zatem podyktowane jest takie ograniczenie MMC

Wydaje mi się, że chodzi o to, że nie wszystkie pojazdy mogą ciągnąć przyczepę lekką bez hamulca o maksymalnej jej wartości. Konstrukcyjnie przyczepa jest na 750 kg i taki ma maksymalny nacisk, natomiast niektóre pojazdy mogą ciągnąć przyczepę bez hamulca o MMC 600 kg i aby uniknąć wszelkich niedomówień na drodze sprzedawca robi ją na 600 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konstrukcyjnie przyczepa jest na 750 kg i taki ma maksymalny nacisk, natomiast niektóre pojazdy mogą ciągnąć przyczepę bez hamulca o MMC 600 kg i aby uniknąć wszelkich niedomówień na drodze sprzedawca robi ją na 600 kg.

 

No dobra, sprzedawca dopasowuje do klienta, oświadczając, że MMC to 600 kg, czyli teoretycznie konstrukcyjnie tylko tyle wytrzyma przyczepa. Czemu zatem nie ograniczył też nacisku do tych 600 kg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo suma nacisków nie może być mniejsza od DMC, natomiast może być większa. Homologowano zapewne w ramach jednego typu kilka mas i pozostawiono maksymalny nacisk niezmieniony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Homologowano zapewne w ramach jednego typu kilka mas i pozostawiono maksymalny nacisk niezmieniony.

 

Dokładnie. Obniżono DMC/MMC żeby pasowało dla klientów, a kogo reszta interesuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko po co nam o nich piszesz? :)

 

Poczułem nagłą potrzebę uzewnętrznienia się :P

 

 

Czyli jak na drodze mogę wywołać ten nacisk na oś? Załadować przyczepę z tyłu za osią żeby dyszel unosił hak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież tego nacisku nie musisz wywoływać.

 

Ale skoro dopuszczalny to znaczy, że mogę. Dla mnie "na logikę" w przyczepie jednoosiowej nacisk powinien odpowiadać DMC. Natomiast jeśli "sztucznie" obniża się DMC/MMC to również powinna iść za tym inna, mniejsza wartość nacisku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale skoro dopuszczalny to znaczy, że mogę

Dynamicznie, nawet chwilowo przekraczasz... :D

Natomiast jeśli "sztucznie" obniża się DMC/MMC to również powinna iść za tym inna, mniejsza wartość nacisku.

Kilka razy widziałem osobówki, które miały F1-2080 kg, F2-1800 kg (parametry dla przykładu z głowy, choć sens zachowany). Po telefonie do WK okazywało się, że to nie błąd tylko tak są wystawione czy to dokumenty zagraniczne czy też nasze świadectwo. Jaki był zamysł? Ubij, nie mam pojęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

występowała wartość DMC/MMC np. 600 kg, a dopuszczalny nacisk na oś 750 kg.

- może , ktoś szuka furtki , żeby po jakimś czasie , na podstawie innej homologacji (te "same" pojazdy bywają różnie homologowane), wrócić do DMC=750kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załóżmy, że przyczepa ma: F1= 600 kg, 200 kg masy własnej i 400 kg ładowności. Nacisk na oś będzie 600 kg tylko wówczas gdy ładunek będzie równomiernie rozłoży. Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni".

Dla zobrazowania:

http://www.fizykon.org/statyka_osr_ciagle/maszyny_proste_dzwignia_jednostronna_przyklad.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo suma nacisków nie może być mniejsza od DMC, natomiast może być większa.

Amen .

Reszta nadaje się do pitu pitu ,bo się okaże że wszyscy producenci robią wałki i pomyłki . :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni".

No chyba nie myślisz, że w tym przypadku ktoś wpisując Max.nacisk 750 kg, brał właśnie to uwagę,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni".

No chyba nie myślisz, że w tym przypadku ktoś wpisując Max.nacisk 750 kg, brał właśnie to uwagę,,,

Na pewno tego nie brał. Wpisał max jaką ma oś ale dodając jedno do drugiego wiemy, że przyczepę o F1=750kg musimy ładować równomiernie a w przypatku takiej o F1= 600kg mamy pewną dowolność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F1=750kg musimy ładować równomiernie a w przypatku takiej o F1= 600kg mamy pewną dowolność.
chcesz przez to powiedzieć, że przy 600kg nie zadziałają siły tak jak przy 750kg przy nierównomiernym załadunku? Markes30 użyłeś skrótu myślowego, którego nie rozumiem?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F1=750kg musimy ładować równomiernie a w przypatku takiej o F1= 600kg mamy pewną dowolność.
chcesz przez to powiedzieć, że przy 600kg nie zadziałają siły tak jak przy 750kg przy nierównomiernym załadunku? Markes30 użyłeś skrótu myślowego, którego nie rozumiem?

Wyjaśniam skrót myślowy:

Jak na przyczepę F1=750kg nałożysz do max więcej z tyłu niż z przodu (i odwrotnie) to na pewno przekroczysz nacisk na oś a w F1=600kg nie zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast jak te 400 kg załadujesz na tył przyczepki to wówczas nacisk przekroczy 600kg bo zadziała " efekt dźwigni".

 

Czyli tak jak pisałem - żeby osiągnąć taki nacisk przyczepa musi "podnosić" tył pojazdu ciągnącego.

 

Tylko jakoś średnio mi się chce wierzyć w to, że o taką sytuację producentowi chodziło...

 

A czy nie jest tak, że dyszel powinien jednak naciskać na hak, a nie podnosić go?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy nie jest tak, że dyszel powinien jednak naciskać na hak, a nie podnosić go?

Oczywiście, że musi i to masa przynajmniej 25kg!

 

[ Dodano: 30-09-2014, 08:15 ]

6. Minimalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego nie może być mniejsze niż 25 kg, przy czym

producent pojazdu podaje w instrukcji obsługi następujące dane:

1) maksymalne obciążenie urządzenia sprzęgającego;

2) miejsce mocowania tego urządzenia do konstrukcji pojazdu;

3) maksymalną odległość punktu sprzęgnięcia od osi tylnej pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.