Skocz do zawartości

Kara za brak opon zimowych?


berecik

Rekomendowane odpowiedzi

Niemieckie ministerstwo komunikacji planuje zmianę kodeksu drogowego, aby skłonić kierowców do stosowania opon zimowych - podał "Sueddeutsche Zeitung".

Jazda w zimowych warunkach bez zimowych opon ma kosztować 20 euro. Jeżeli brak odpowiedniego ogumienia spowodował zakłócenie w ruchu, właściciel pojazdu może dostać mandat w wysokości 40 euro - dowiedziała się gazeta.

 

O tym, czy naruszono przepisy, decydować będzie na miejscu policja.Izba wyższa parlamentu, Bundesrat, zamierza w połowie grudnia wprowadzić do kodeksu nowy przepis: "Należy dostosować wyposażenie pojazdów drogowych do warunków zimowych". Obowiązkiem kierowcy będzie też posiadanie niezamarzającego płynu do wycieraczek.

 

Ministerstwo zastrzega, że nowe przepisy nie oznaczają wprowadzenia powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Urzędnicy mają kłopot z ustaleniem obowiązującej na terenie całego kraju definicji zimy - wyjaśnia "Sueddeutsche Zeitung".

 

Niemiecki automobilklub ADAC popiera plany zmiany przepisów. Z danych szacunkowych wynika, że 20 milionów z 45,4 milionów samochodów poruszających się po niemieckich drogach nie zmienia opon na zimę.

 

"Sueddeutsche Zeitung" przypomina, że zimowe opony powinny mieć bieżnik o profilu co najmniej 1,6 milimetra, jednak zalecane są cztery milimetry.

 

źródło www.onet.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 77
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • JANUSZ60

    8

  • danielg539

    8

  • Jacdiag

    7

  • kowal

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dzisiaj właśnie zmieniłem obuwie w samochodzie z letnich na zimowe. W każdym bądz razie jeżeli miałoby taki przepis wejść w życie to można potraktować sprawę iż znowu do sejmu zakradł się jakiś lobbista. Przemysł oponiarski i wszystkie firmy które są związane z ogumieniem zacierją już ręce z zysków. Polskie społeczeństwo jest za biedne aby każdy pojazd miał opony zimowe. To nie wina opon, że w dalszym ciągu jest bardzo dużo wypadków, tylko nieodpowiedzialnych kierowców którzy nie potrafią się zachowac stosownie do warunków jazdy.

 

:D Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając tego newsa również miałem nieodpart wrażenie, że za proponowanymi zmianami czai się jakiś producent z branży oponiarskiej. Lecz po przemyśłeniu zacząłem mieć wątpliwości czy nie przesiąkłem czasem typowo polskim przeświadczeniem, iż za każdym razem ktoś musi stać za wprowadzanymi zmianami w prawie. A może oni po prostu dbają o użytkowników dróg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może oni po prostu dbają o użytkowników dróg?

 

To niech je w końcu naprawią. Podatek na paliwo - w drog,i gdzie są te nasze pieniądze które niby miały służyć na poprawienie polskich dróg. To raczej nie wygląda mi na troskę.

 

:D darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Coraz gorzej z ubezpieczycielami , żerują jak sępy , na czym tylko się da, zimówki nie obowiązkowe , ale eksperci mówią że polepszają one przyczepność , więc trzeba skubnąć .

Coraz więcej cwaniactwa , a coraz mniej rzetelności.

Albo pisane małym druczkiem , albo szukanie wydumanych przyczyn.

I tak nadal się okazuje że cwaniactwo popłaca .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zimówki nie obowiązkowe ,

łańcuchy na koła też nie są obowiązkowym wyposażeniem pojazdów a mandat można zainkasować

za wprowadzeniem znaku C 18 pewnie stało lobby kowali :D:lol:

5ae1a3595e9d9_C18.jpg.817ded9e8d9d62d7e6d586435a0ea958.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

łańcuchy na koła też nie są obowiązkowym wyposażeniem pojazdów a mandat można zainkasować

 

Tak ale za to że ktoś nie założy łańcuchów albo zimówek i spowoduje wypadek to jest ewidentną winą kierowcy a nie jak sugeruje jeden pseudo-fachowiec wina diagnosty za którą można odpowiadać karnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

łańcuchy na koła też nie są obowiązkowym wyposażeniem pojazdów a mandat można zainkasować

DZ.U,108 art. 60 ust 3 - zabrania się używania łańcuchów przeciwślizgowych na oponach , jest dozwolone na drogach pokrytych śniegiem.

Jeszcze jest zapis Minister Transportu w drodze rozporządzenia określi.........Skoro określił taki znak , to należy się do niego stosować , gdyż jest on w przepisach ruchu drogowego

:D:lol:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 months later...

Bez zimówek lepiej nie szaleć

 

Polskie zakłady ubezpieczeń nie uzależniają wypłaty odszkodowania ani jego wysokości od zamontowania w pojeździe opon zimowych. Ich brak w pewnych wypadkach może jednak pozbawić odszkodowania lub je ograniczyć.

 

PZU na przykład, nie uzależnia wypłaty odszkodowania od zamontowania w pojeździe opon zimowych (lub letnich). — Także w przeanalizowanych przez nas ogólnych warunkach ubezpieczenia autocasco kilku zakładów ubezpieczeniowych nie natrafiliśmy na postanowienia mówiące o braku odpowiedzialności lub jej ograniczeniu z powodu niewłaściwie dobranych opon do pory roku — poinformowała „Rz” Agnieszka Rosa, z biura prasowego PZU SA.O ile przy ubezpieczeniu AC nie można wykluczyć zamieszczenia w tzw. powinnościach ubezpieczonego, obowiązku zakładanie zimówek już teraz (np. przy specjalnych samochodach np. terenówkach) to warunki ubezpieczenia OC (od odpowiedzialności cywilnej) określa ustawa, i przy niech nie ma mowy o takim wymogu. Zatem w Polsce nie ma wprost zapisanego prawnego obowiązku dostosowania rodzaju ogumienia do pory roku.

 

Mimo tego, coraz częściej pojawiają się informacje, że towarzystwa ubezpieczeń zmniejszają wysokość odszkodowania z powodu braku opon zimowych w trakcie kolizji czy wypadku, a to z tego powodu, że właściciel auta przez ich nieposiadanie przyczynił się do kolizji. — Na jakiej podstawie, przecież jazda na zimówkach nie jest w Polsce obowiązkowa — pyta „Rz” Janusz Z. z Tarnowa.

 

Pomijając ewentualne przypadki naciągania klientów, czy swego rodzaju blefu negocjacyjnego ze strony zakładów ubezpieczeń (które mogą przecież kalkulować, że znaczna część poszkodowanych kierowców nigdy nie pójdzie do sądu po „dopłatę”), towarzystwa ubezpieczeń nie są pozbawione zupełnie prawnych argumentów.

 

Po pierwsze, przy ubezpieczeniu OC mogą powoływać się właśnie na przyczynienie się poszkodowanego do szkody, na art. 362 kodeksu cywilnego. Stanowi on, że jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności i stopnia winy obu stron. — Zarzut braku zimówek, pojawiają się zwłaszcza przy kolizjach z udziałem większej liczny auta. Sprawca (jego ubezpieczyciel) mówi np., że gdyby poszkodowany miał zimówki to by szybciej wyhamował po uderzeniu i nie rozbił kolejnego auta — wskazuje mec. Wiesława Góral, specjalistka prawa ubezpieczeń.

 

— Przy AC nie ma mowy o przyczynieniu się (sprawcą jest ubezpieczony), ale argument z zimówkami można wywieść na postawie ogólniejszej normy mianowicie: art. 827 kc., który mówi, że co do zasady odszkodowanie nie należy się w razie rażącego niedbalstwa poszkodowanego — wskazuje dr Marcin Orlicki z Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

 

Według mec. Macieja Kacprzaka, przy wypadku na oblodzonej drodze na Mazowszu zarzut braku zimówek można uznać za mało poważny, ale przy wyjeździe w zaśnieżone góry, w region gdzie powszechnie je się zakłada, ich brak można potraktować właśnie jako lekkomyślność i podstawę odmowy odszkodowania.

 

Marek Domagalski

 

Link do źródła: http://www.rp.pl/artykul/201341,222764_Bez_zimowek_lepiej_nie_szalec.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Zimówki obowiązkowe w Niemczech

Władze w Niemczech wprowadziły przepis nakazujący jazdę na oponach zimowych, gdy na drogach pojawi się śnieg lub błoto pośniegowe.

 

W warunkach zimowych dopuszczone do ruchu zostały także opony całoroczne, oznaczone symbolem M+S. Kierowca przyłapany na jeździe samochodem z ogumieniem letnim, będzie musiał zapłacić mandat w wysokości 40 euro.

 

Przepisy nie ustalają konkretnego okresu w ciągu roku, kiedy to auto powinno mieć założone opony zimowe, lecz mówią wyłącznie o tym, że samochód z oponami letnimi nie może się poruszać po drogach podczas opadów śniegu, przy gołoledzi lub gdy na jezdni zalega błoto pośniegowe.

 

Nowy przepis oznacza, że wszyscy kierowcy wjeżdżający do Niemiec, również z Polski, muszą się dostosować do tych zasad.

 

 

http://www.motofakty.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znowu temat wraca - tym razem opony zimowe u naszych sąsiadów (Niemcy) Czyżby dziennikarze kierują artykuł do Niemców wracających do domu :D ?

 

http://www.sfora.pl/Jedziesz-autem-do-Niemiec-Uwazaj-na-nowe-przepisy-a26863[/url] "]Jedziesz autem do Niemiec? Uważaj na nowe przepisy inaczej czeka cię spory wydatek.

 

Kierowcy złapani na jeździe na oponach letnich w śniegu, lodzie, lub błocie pośniegowym zapłacą 40 euro grzywny - to nowe przepisy, które wchodzą w życie od 4 grudnia.

 

Dodatkowo, jeżeli ktoś spowoduje utrudnienia w ruchu właśnie ze względu na brak zimówek - zapłaci 80 euro grzywny. Dodatkowo dostanie jeden punkt karny - pisze thelocal.de

 

Przepisy będą obowiązywać od października do Wielkanocy.

 

Opony używane zimą w Niemczech muszą mieć symbole: M+S, M.S. lub M&S. Ich profil musi mieć co najmniej 1,6 mm., specjaliści zalecają jednak 4 mm - pisze dw-world.de

 

Na nowych przepisach zarabiają sprzedawcy opon. Ceny zimówek poszły w górę od pięciu do dziesięciu procent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony używane zimą w Niemczech muszą mieć symbole: M+S, M.S. lub M&S. Ich profil musi mieć co najmniej 1,6 mm., specjaliści zalecają jednak 4 mm

 

1,6 mm :-o to stanowczo za mało jak na opone zimową, nawet te 4 mm to na trudne warunki drogowe też jest mało :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głębokość bieżnika zależy też od wieku opony i jej producenta bo nawet 4mm w starej oponie nie da rady w śniegu a poza tym opony niektórych producentów już po dwóch sezonach dają ciała na śniegu :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poza tym opony niektórych producentów już po dwóch sezonach dają ciała na śniegu

 

Jakich producentów ogumienia masz nz myśli?

Ja spotkałem się z negatywna ocena opon Barum :( .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobne efekty z szybkim starzeniem się gumy wykazują opony z chin.Po 2 latach guma twardnie i na wodzie zachowują się jak łyse ,a najlepsze z tego jest to że bieżnik wolno się ściera. Wytłumacz potem laikowi że głębokośc bieżnika w tym przypadku już nie ma znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytłumacz potem laikowi że głębokośc bieżnika w tym przypadku już nie ma znaczenia.

zrozumie to, gdy będzie szukał blacharza i lakiernika :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja Barumki zamontowałem żonie i całą zimę marudziła że są śliskie itd, a ja oczywiście że jak nie umie jeździć zimą to na autobus aż kiedyś musiałem jej samochodem pojechać i doznałem szoku kiedy nie mogłem się zatrzymać wyjeżdzając z podwórka,a potem przed skrzyżowaniem. Wróciłem do domu zestresowany i długoo musiałem przepraszać. Zamontowałem jej zwykłe Dębice Frigo i już nie marudzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobne efekty z szybkim starzeniem się gumy wykazują opony z chin.

 

Na chińskich zimówkach śmigam trzeci sezon - jednym słowem, rewelacyjne (oczywiście kupiłem nowe).

 

Letnie również mam chińszczyznę, dwie zeszło roczne a dwie tego roczne - również bardzo dobre.

 

Ja z czystym sumieniem polecam tanie opony z alledrogo. Zresztą większość "renomowanych" firm tez ma fabryki u żółtków... :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne że tak. Produkuje się tam, gdzie tania siła robocza przekazując technologię. Podrzuć Adminie nazwę tego wynalazku. Potrzebuję komplet opon do jednego z moich wozideł...

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

większość "renomowanych" firm tez ma fabryki u żółtków...

Chińskie fabryki produkujące opony renomowanych firm mają nowe linie produkcyjne i przy zachowaniu technologii produkcji ich jakość czasami przewyższa opony produkowane w Europie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.