bohdang Napisano 18 Listopad 2005 Share Napisano 18 Listopad 2005 Szanowni koledzy! Mam pytanie: czy ktoś z Was posiada lub ma dostęp do przepisów (czy wytycznych) dotyczących możliwości montowania w samochodach dodatkowych zbiorników paliwa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek :-) Napisano 21 Listopad 2005 Share Napisano 21 Listopad 2005 ROZPORZADZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badan technicznych pojazdów orazwzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2003 r.) Na podstawie art. 81 ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z pózn. zm.2)) zarzadza sie, co nastepuje: ZAŁACZNIK Nr 1 WYKAZ CZYNNOSCI KONTROLNYCH ORAZ METODY l KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA BADANIA TECHNICZNEGO 6.6 Zbiornik paliwa i przewody Ogledziny. 1. Nadmierna korozja zbiornika. 2. Nieszczelny zbiornik lub przewody. 3. Ocieranie przewodów o ruchome części podwozia. 4. Niewłasciwe umieszczenie zbiornika. Według tego rozporządzenia N , ponieważ jeżeli pojazd konstrukcyjnie posiada jeden zbiornik to zamontowanie następnego to zmiana konstrukcji pojazdu. A to wiąże się z opinią rzeczoznawcy. Jeżeli takową opinię posiada to P zakładając pkt.1-4 Do tego wystawiasz załącznik 10 Opis zmnian dokonanych w pojeździe. WZÓR OPISU ZMIAN DOKONANYCH W POJEZDZIE .................................... (pieczatka stacji kontroli pojazdów) OPIS ZMIAN DOKONANYCH W POJEZDZIE Załacznik do zaswiadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym nr .... z dnia ............... pojazdu ............................. o nr rejestracyjnym ........... (marka, typ, model pojazdu) I. Opis zmian: ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... II. Ocena dokonanych zmian:*) 1. Dokonane zmiany sa zgodne z przepisami ustawy i rozporzadzenia o warunkach technicznych. 2. Dokonane zmiany nie spełniaja wymagan przepisów ustawy i rozporzadzenia o warunkach technicznych ze wzgledu na: ......................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... III. Nowe dane techniczne pojazdu po dokonaniu zmian: 1. Marka pojazdu ............................................. 2. Model pojazdu ............................................. 3. Rodzaj pojazdu ............................................ 4. Podrodzaj ................................................. 5. Przeznaczenie ............................................. 6. Barwa nadwozia**) .......................................... 7. Masa własna ................................................kg 8. Dopuszczalna ładownosc .................................... kg (administracyjna - przewidziana przepisami krajowymi) 9. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ....................... kg (administracyjna - przewidziana przepisami krajowymi) 10. Liczba miejsc siedzacych, właczajac siedzenie kierowcy.... 11. Liczba miejsc stojacych, jeeli wystepuje ................ 12. Dopuszczalna masa całkowita ciagnietej przyczepy (z hamulcem)... kg 13. Najwiekszy dopuszczalny nacisk osi ....................... kN (administracyjny - przewidziany przepisami krajowymi, na osi, dla której jest najwiekszy) 14. Pojemnosc silnika ........................................ cm3/kW 15. Rodzaj silnika / rodzaj paliwa ................./......... 16. Długosc .................................................. m 17. Szerokosc ................................................ m 18. Wysokosc ................................................. m 19. Rok produkcji lub modelu ................................. 20. .......................................................... IV. Uwagi: 1. ....................................................... (nr i data opinii rzeczoznawcy samochodowego, jeeli jej adano) 2. ....................................................... (nazwisko i imie rzeczoznawcy samochodowego, firma) 3. ....................................................... (tresc opinii rzeczoznawcy samochodowego) ............. ........................... ..................... (data badania) (pieczatka identyfikacyjna (podpis, pieczatka imienna uprawnionego diagnosty) uprawnionego diagnosty) UWAGA: W pozycjach niedotyczacych danego rodzaju pojazdu naley umiescic znak "X". ________ *) Niepotrzebne skreslic. **) Wskazac tylko jeden z podstawowych kolorów, np.: biały, 7ółty, pomaranczowy, czerwony, purpurowy/fioletowy, niebieski, zielony, szary, brazowy, czarny. I to wszystko. Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 21 Listopad 2005 Share Napisano 21 Listopad 2005 WZÓR OPISU ZMIAN DOKONANYCH W POJEZDZIE To już nie było niezbędne A + i tak masz ode mnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 21 Listopad 2005 Share Napisano 21 Listopad 2005 No dobrze ,ale gdzie jest mowa o pojemności - wiele pojazdów cieżarowycz ma pozmieniane zbiorniki , czy przyjeżdzają i zgłaszają to jako zmiany konstrukcyjne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 21 Listopad 2005 Share Napisano 21 Listopad 2005 Darek napisał/a:WZÓR OPISU ZMIAN DOKONANYCH W POJEZDZIE To już nie było niezbędne Ostra walka o punkty... No dobrze ,ale gdzie jest mowa o pojemności Na pewno w ciężarówce zmiana o kilkanaście litrów jest niezauważalna, ale wymiana 600 na 1200 l wyraźnie widać przeróbki i tu: 4. Niewłasciwe umieszczenie zbiornika A w osobówce to wogóle nie wsadzi się innego baku bez przeróbek... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Darek :-) Napisano 21 Listopad 2005 Share Napisano 21 Listopad 2005 Od określenia pojemności, położenia, sprawdzenia sposobu montowania zbiornika do ramy pojazdu, zastosowania właściwych taśm, uchwytów, śrub, nakrętek jest rzeczoznawca samochodwy, który sporządza orzeczenie ze zmiany konstrukcyjnej, w którym stwierdza iż zostały zastosowane zgodnie z PN materiały i że ten zbiornik jest właściwie zamocowany i nie zagraża bezpieczeństwu jazdy.On ten dokument podbija swoją pieczątką, która ma numer i znajduje się w rejestrze rzecoznawców RP. Diagnosta ogranicza się do wystawienia opisu zmian dokonanych w pojeździe, podstęplowaniu dowodu rejestracyjnego, wpisu w rejestrze badań diagnostycznych i oczywiście sprawdzeniu pojazdu. Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 21 Listopad 2005 Autor Share Napisano 21 Listopad 2005 Wszystko to wygląda fajnie i prosto, istnieje tylko jedno "ale" : ITD zakwestionowała wszystko to co opisał Darek -była opinia rzeczoznawcy, była zmiana masy własnej i ładowności (nie było wpisu w DR i Karcie pojazdu o dodatkowym zbiorniku) , chociaż nie była to bezpośrednia przyczyna kwestionowania legalności zbiornika. ITD uzasadniła swoją decyzję (negującą możliwość montażu dodatkowego, czy też zmiany zbiornika na większy) tym, że kontrolowany pojazd w świadectwie homologacji ma określony jeden zbiornik o określonej pojemnosci i zdaniem ITD montaż innego czy dodatkowego zbiornika wymaga uzyskania nowej homologacji. (Oczywiście cały czas mówimy o zbiorniku atestowanym - broń Boże "samoróbki") Reasumując : jesteśmy (jako OSKP) wyrocznią np. w sprawie określenia czy pojazd jest samochodem ciężarowym (ustawa o VAT) , możemy zaakceptować zmiany konstrukcyjne powodujące zmianę rodzaju pojazdu (a także inne zmiany) , ale - o dziwo! nie możemy uznać za zgodne z przepisami zmiany "w dziedzinie" zbiornika paliwa. To jest nasza cała "Polska" - zawsze ktoś może coś uznawać lub nie uznawać, według własnego "widzimisię". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 21 Listopad 2005 Share Napisano 21 Listopad 2005 ITD zakwestionowała wszystko to co opisał Darek No i OK - ale co - było odwołanie od decyzji ITD ? Musieli podać wykładnie prawną - a więc na co się powołali ? Może podrążmy temat dalej - wydaje się być ciekawy ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michuszczecin Napisano 22 Listopad 2005 Share Napisano 22 Listopad 2005 Ciekawy jestem jak my na stacji mamy rozpoznać jaki zbiornik był zamontowany wg. homologacji. Może powinniśmy żądać homologacji przy badaniu samochodu ciężarowego? W przypadku kiedy są dwa zbiorniki wiedomo, ale jak mamy jeden jak mamy rozpoznać że ktoś sobie założył większy lub mniejszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 22 Listopad 2005 Autor Share Napisano 22 Listopad 2005 Właśnie - wszystkie te niejasności biorą się stąd, że w naszym kraju brak jest jasnych przepisów.To zaś powoduje możliwość ich interpretacji przez chyba wszystkich w/g własnego "widzimisię". We wspomnianym przeze mnie przypadku ITD w odpowiedzi na odwołanie klienta w sprawie zbiornika powołała się na zapis w rozporządzeniu o warunkach technicznych, mówiący o tym że elementy wyposażenia pojazdu mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu muszą być homologowane, a te najważniejsze (m. in. zbiornik paliwa) zgodne ze świadectwem homologacji wydanym na dany typ pojazdu. Ponieważ akurat ja wykonywałem badanie pojazdu po zmianie zbiornika (oczywiście w oparciu o opinię rzeczoznawcy) więc po całej tej awanturze - spotkałem się z pretensjami (uważam - słusznymi) ze strony klienta. Postanowiłem więc poprosić o interpretację ITD. Otrzymałem odpowiedź, że ITD nie jest organem dopuszczającym pojazdy do ruchu tylko kontrolującym poprawność wykonywania transportu drogowego. Z moim pytaniem odesłano mnie do MI (obecnie MTiB). Tam oczywiście zapytanie utkwiło i mimo kolejnych próśb - tkwi do dziś (niedługo minie okrągła rocznica). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 22 Listopad 2005 Share Napisano 22 Listopad 2005 Tam oczywiście zapytanie utkwiło i mimo kolejnych próśb - tkwi do dziś (niedługo minie okrągła rocznica). Hmmm, nie wiem, co powiedzieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 24 Listopad 2005 Share Napisano 24 Listopad 2005 Hmmm, nie wiem, co powiedzieć Jak to nie wiesz "To jest Polska stary..." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smolow Napisano 24 Listopad 2005 Share Napisano 24 Listopad 2005 Przynajmniej w niektórych częściach kraju ITD jako tako działa, ja miałem klienta który ma sporo zestawów, ale czasy są coraz trudniejsze więc żeby nietankować drogiego ON zamonowano dodatkowy zbiornik (niestety bez homologacji bo pospawany przez pana X) we wszystkich samochodach. Cóż ja klienta straciłem ale minęły już dwa lata a somochody ciągle jeżdzą po drodze i są oczywiście rejestrowane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
gladki Napisano 24 Listopad 2005 Share Napisano 24 Listopad 2005 smutne ale prawdziwe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.