michGDA Napisano 19 Czerwiec 2015 Share Napisano 19 Czerwiec 2015 Szanowni, jestem właśnie na kupnie haka holowniczego i szczerze mówiąc, to jestem zaskoczony, że jest tak wiele typów, producentów, homologacji, dopuszczeń, certyfikatów a rozpiętość cenowa pomiędzy hakami do tego samego modelu potrafi sięgać kilkuset złotych. W związku z tym chciałem zapytać Was, jako profesjonalistów, jakie są ogólne wymagania co do haka holowniczego w naszym kraju bo nigdzie nie udało mi się znaleźć jakichś przejrzystych przepisów w tym zakresie. Temat wiązki elektrycznej zupełnie pomijam (kupuję dedykowaną) - interesuje mnie więc wyłącznie kwestia "żelastwa". W kwestii certyfikatów/dopuszczeń widzę, że haki mają homologacje albo certyfikaty pimot albo jeszcze jakieś inne, dziwne homologacje ONZ lub jakieś egzotyczne dopuszczenia. I teraz pytania: 1. Jakie są możliwie najmniejsze wymagania certyfikacyjne dla haka holowniczego, aby został dopuszczony do użytku? 2. Czy jest możliwe zalegalizowanie haka bez tabliczki znamionowej? 3. Czy sama tylko tabliczka znamionowa wystarczy do legalizacji? 4. Czy tabliczka musi zawierać jakieś obligatoryjne informacje? 5. Czy hak musi mieć homologację europejską? 6. Jakie inne certyfikaty jeszcze powodują, że hak można dopuścić do użytku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 19 Czerwiec 2015 Share Napisano 19 Czerwiec 2015 § 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiskamogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: 1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”; 2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji; 3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji; 4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji; 5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów. 2. Przepis ust. 1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi. 3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. 6.1.10. Zaczep pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, autobusu, kolejki turystycznejOględziny. a) Niepewne mocowanie do pojazdu. X = Usterka Istotna b) Brak tabliczki znamionowej. X = Usterka Istotna c) Brak certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji. X = Usterka Istotna d) Nieprawidłowe działanie połączenia elektrycznego. X = Usterka Drobna e) Brak adnotacji „HAK” w dowodzie rejestracyjnym. X = Usterka Drobna 10.6. Pojazd wyposażony w „HAK”Kontrola organoleptyczna. a) Nieprawidłowy montaż. X = Usterka Istotna b) Brak tabliczki znamionowej. X = Usterka Istotna c) Brak oznaczenia potwierdzającego spełnienie wymagań homologacyjnych. X = Usterka Istotna http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:31994L0020&from=PL Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.