Skocz do zawartości

Zmiany w:war.tech.poj. i sposobie przep.badań.techn.


Grzegorz Łódź
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 

Dz.u.poz.1077 z 2015r

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1077/1

 

 

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

 

Dz.u.poz.1076 z 2015r

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1076/1

 

I żeby było czytelniej teraz mamy:

 

1.W rozporządzeniu "w sprawie warunków technicznych

pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia"

-Dz.poz.305 z 2015r (tekst jednolity)

PLUS

-Dz.u.poz.1077z 2015r (zmiana)

 

2.W rozporządzeniu "w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów

stosowanych przy tych badaniach"

-Dz.u.poz.776 z 2015r (tekst jednolity)

PLUS

-Dz.u.poz.1076 z 2015r (zmiana)

 

Proszę moderatora o zamknięcie tego tematu.Rozmowy prowadzimy już w istniejących tematach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

No i piwo. :piwo

 

 

A cała reszta zaś dla mnie kapitalna jeżeli idzie o "urządzenie sprzęgające". 8/

A nie można było pokusić się o gwiazdeczkę, że urządzenie sprzęgające niekoniecznie musi być urządzeniem, o którym mowa w artykule 66 ustęp 3 ustawy:

3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.
News[/color] Rozporządzenie § 7 ustęp 8 i 8a"]8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające.

 

8a. W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu,

w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w: (...)

Jak rozumieć to "urządzenie sprzęgające" w przypadku aut nieprzystosowanych do ciągnięcia przyczep?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

I jest taki faktyczny problem, jeśli chodzi o VW Up lub Skoda Citigo. Do nowego samochodu w salonie Pani chciała bagażnik na rowery na hak. Wg salonu jest taka możliwość. Dzwonili do mnie jak to zrobić, skoro fabrycznie nie jest przystosowany pojazd do ciągnięcia przyczep i zamontowany hak będzie służył tylko na bagażnik rowerowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po mojemu to jest tak, że przepisy nie precyzują HAKA jako urządzenia pod bagażnik/platformę rowerową.

HAK to HAK i wiadomo, że służy do targania!

Owszem można założyć bagażnik rowerowy na HAK, ale na stuprocentowy HAK, a stuprocentowy HAK montuje się do pojazdu konstrukcyjnie przystosowanego do ciągnięcia przyczep.

No tak se przynajmniej myślę.

A dla innych kombinacji jest opcja "zintegrowania" z nadwoziem tego cudaka. Poza tym jest jeszcze cały dach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem można założyć bagażnik rowerowy na HAK
pracowano długo nad trzecią tablicą rejestracyjną ,ale przy okazji można było pomyśleć o rozwiązaniu tego problemu - hak do przewozu roweru -nie ciąganie przyczepy .......... :D:D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjmijmy, że klient zakłada sobie coś takiego:

aby nie było, że reklama proszę wpisać w google:

Hak holowniczy VW Up 5D (tylko na bagażnik rowerowy)

Przyjeżdża na przegląd, oczywiście w dowodzie brak wpisu HAK. jak podejść do badania?

wygonić?

 

PS. Ja u siebie chyba będę pierwszy po trzecią tablicę na bagażnik rowerowy bo irytuje mnie, że musiałem dorabiać plastikową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjeżdża na przegląd, oczywiście w dowodzie brak wpisu HAK. jak podejść do badania?

wygonić?

 

Skoro nie jest homologowany do ciągnięcia przyczepy to, moim zdaniem, ten "hak" nie jest HAK-iem służącym do ciągnięcia przyczepy, a jedynie zaczepem (np. służącym do mocowania sztywnego holu albo mocowania bagażnika). Dlatego bym go "pominął".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z uzasadnienia do projektu jasno wynikało że bagażnik rowerowy może być montowany tylko na HAK-u pojazdów przystosowanych do ciągnięcia przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być tak że, klient sprzeda auto następnemu a ten zacznie ciągać nim przyczepę bo przecież hak jest.

 

To powinien zaznajomić się z art. 71 ust. 4 PORD oraz opisami rubryk O.1 i O.2 w DR :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i nie może być brana. Dlatego jasno i specjalnie dopisali to do punktu ósmego jako "podpunkt 8a", z którego prosto wynika co i na czym należy zamocować.

I wychodzi, że jak bagażnik zasłania tablicę rejestracyjną oraz światła to należy zamontować go na stuprocentowym HAKU podpinając się do stuprocentowej HAKOWEJ instalacji elektrycznej nie zapominając, w razie potrzeby, o dodatkowej tablicy rejestracyjnej.

Natomiast jeżeli HAKA nie ma, albo pojazd jest konstrukcyjnie nieprzystosowany do ciągnięcia przyczep, to dla wszystkich innych chętnych do wożenia rowerów na rowerowe wycieczki ministra była uprzejma i zapodała kombinację integrowania konstrukcji drabinowo-szczebelkowo-patyczakowej z nadwoziem auta.

Nie wspominając o pustym dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dario - możesz to przytoczyć?
Mając na uwadze kwestie zachowania bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, intencją projektodawcy jest to aby były zachowane dotychczasowe przepisy dotyczące urządzenia sprzęgającego. Tak wiec tylko pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy wyposażony w odpowiednie urządzenie sprzęgające może być doposażony w bagażnik montowany z tyłu pojazdu na kuli zaczepu.

Należy zauważyć, iż urządzenie sprzęgające musi spełniać wymagania zawarte w przepisach międzynarodowych (Regulamin EKG ONZ nr 55).

http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520/12272072/12287745/12287746/dokument161859.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ten pojazd nie posiada urządzenia sprzęgającego (bo nie może ciągnąć przyczepy), a jedynie "mocowanie bagażnika" integrujące ten bagażnik z nadwoziem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedynie "mocowanie bagażnika" integrujące ten bagażnik z nadwoziem

Tyle że według ichniego tylko hak może być tym czymś integrującym . Przynajmniej ja tak rozumiem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał - to zdanie do Ciebie dociera w ogóle czy nie?

Jest to zdanie autora przepisu, czyli należy je traktować jak wykładnię autentyczną - niezależnie od tego co Ty akurat myślisz:

 

"Tak wiec tylko pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy wyposażony w odpowiednie urządzenie sprzęgające może być doposażony w bagażnik montowany z tyłu pojazdu na kuli zaczepu."

 

I tyle w temacie. Chce klient model bagażnika na hak - musi być przystosowany. A jak nie to musi kupić inny model bagażnika (mocowany nie na hak).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten w linku jest zintegrowany z nadwoziem:

Masz rację,odniosłem się do projektu ,a finalnie dodali "albo zintegrowany z nadwoziem".

A resztę roztołkował blakop, już nie muszę klikać.

Chce klient model bagażnika na hak - musi być przystosowany. A jak nie to musi kupić inny model bagażnika (mocowany nie na hak).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje zdanie jest takie:

Przyjmijmy, że klient zakłada sobie coś takiego:

aby nie było, że reklama proszę wpisać w google:

Hak holowniczy VW Up 5D (tylko na bagażnik rowerowy)

Zgodnie z prawem nie ma takiego określenia-"hak holowniczy tylko na bagażnik rowerowy".

Jest natomiast określenie-"bagażnik zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego"

A to jest zasadnicza różnica.

I według mnie interpretację zapisu:

"„8a. W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego

albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien

być wyposażony w:"

należy zacząć od wyjaśnienia słowa "zintegrowany"

Zintegrowany-połączony w całość lub będący częścią całości

http://sjp.pwn.pl/sjp/zintegrowany;2546214

 

Czyli mamy dwie możliwości:

-bagażnik zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego (haka)

-bagażnik połączony na stałe z nadwoziem pojazdu,lub inaczej -bagażnik zamocowany do nadwozia (a nie do haka).

Dalsze możliwości według mnie to "kombinowanie"

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No! Tylko czekać, aż ktoś zacznie teorie głosić, że przyheftowany do tylnej belki/wzmocnienia kawałek haka jest pośrednim elementem integracji platformy rowerowej do nadwozia auta. :hah:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aby nie było, że reklama proszę wpisać w google:

Wklepałem, jak chcecie mieć bekę to polecam. Zobaczcie opis. :evil:

Maksymalna masa przyczepy aż 850 kg

Doskonała konstrukcja haka holowniczego Steinhof V-160 pozwala na holowanie ciężkich przyczep o masie aż 850 kg. To oznacza, że sprosta każdemu zadaniu i nigdy Cię nie zawiedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał - to zdanie do Ciebie dociera w ogóle czy nie?

Jest to zdanie autora przepisu, czyli należy je traktować jak wykładnię autentyczną - niezależnie od tego co Ty akurat myślisz:

 

Zobacz brzmienie przepisu w projekcie oraz brzmienie opublikowane - są zupełnie różne. Projekt, a więc i uzasadnienie do niego, dotyczy wyłącznie urządzenia sprzęgającego. Natomiast finalnie dodano jeszcze "integrację z nadwoziem", która może być rozumiana bardzo szeroko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale są dwa elementy takie jak bagażnik i nadwozie. No i trzeba to zintegrować ze sobą i koniec.

W przepisie nic nie stoi o konstrukcjach pomocniczo-pośredniczących w integracji. Po mojemu równa się takie coś zwykłej nadinterpretacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.