Skocz do zawartości

Kwalifikacja wstępna


sad_madman

Rekomendowane odpowiedzi

Może trochę nie w temacie tego forum ale myślę, że może być tutaj ktoś kto coś wie na ten temat.

 

W ustawie z dnia 6 września 2001 r. (z późniejszymi zmianami) o transporcie drogowym

Rozdział 7a

Kierowcy wykonujący przewóz drogowy

Art. 39a. 1. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy

może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta:

1) ukończyła:

a) 18 lat – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla

którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:

– C lub C+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną,

– C1 lub C1+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną

przyśpieszoną,

©Kancelaria Sejmu s. 55/136

2016-02-01

b) 21 lat – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla

którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:

– C lub C+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną

przyśpieszoną,

– D lub D+E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną,

– D1 lub D1+E, o ile przewóz wykonywany jest na liniach regularnych,

których trasa nie przekracza 50 km i o ile kierowca uzyskał

odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,

c) 23 lata – w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla

którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii D lub D+E, o ile

uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną;

2) posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym,

określone w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, z

zastrzeżeniem ust. 1a;

3) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku

kierowcy;

4) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na

stanowisku kierowcy;

5) uzyskała kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyśpieszoną, zwane

dalej „kwalifikacją”;

6) ukończyła szkolenie okresowe.

1a. Kierowca posiadający prawo jazdy kategorii D albo D+E do ukończenia 23.

roku życia może być zatrudniony wyłącznie przy wykonywaniu regularnych

przewozów osób na liniach komunikacyjnych na trasie nieprzekraczającej 50 km.

2. (uchylony).

3. Wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 5 i 6, nie stosuje się do kierowcy

pojazdu:

1) do kierowania którego wymagane jest prawo jazdy kategorii A1, A, B1, B lub

B+E;

2) którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h;

3) wykorzystywanego przez siły zbrojne;

4) obrony cywilnej, jednostek ochrony przeciwpożarowej lub jednostek

odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa lub porządku publicznego;

5) poddawanego testom drogowym do celów rozwoju technicznego przez

producentów, jednostki badawczo-rozwojowe lub szkoły wyższe;

6) odbywającego przejazd bez osób lub ładunku:

a) w celu dokonania jego naprawy lub konserwacji,

b) z miejsca zakupu lub odbioru;

7) używanego w sytuacjach zagrożenia lub przeznaczonego do akcji ratunkowych;

8 ) wykorzystywanego do:

a) nauki jazdy osób ubiegających się o prawo jazdy,

b) szkolenia osób posiadających prawo jazdy,

c) przeprowadzania państwowego egzaminu osób ubiegających się o prawo

jazdy;

9) wykorzystywanego do użytku osobistego w przewozie drogowym osób lub

rzeczy;

10) wykorzystywanego do przewozu materiałów lub urządzeń niezbędnych

kierowcy do jego pracy, pod warunkiem że prowadzenie pojazdu nie jest jego

podstawowym zajęciem

 

Teraz pytanie z tym związane - powiedzmy, że jest firma A która powierza swój autobus firmie B. Firma B musi ten autobus dostarczyć w pewne miejsce (powiedzmy do serwisu). Czy kierowca firmy B posiadający prawo jazdy kategorii D musi posiadać uprawnienia na przewóz osób jeżeli przy okazji tego przejazdu przewozi kilka osób ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwalifkacje wymagane, wówczas przewozu zarobkowego.To że kogoś stać na eksploatacje autobusu lub ciężarówki bo jest pasjonatą. Nie musi posiadać wpisu w PL kod 95.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwalifikacja jest wymagana przy wykonywaniu zawodu kierowcy.

Jak dla mnie przejechanie autobusem do serwisu i zabranie kilku osób jest jak najbardziej przewozem wykonywanym przez osobę wykonując zawód kierowcy. Więc kwalifikacja.

 

Nie mówiąc już o wykonywaniu przewozu bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu osób. Kara - 8 000 zł.

 

Chyba, że każdy z pasażerów będzie trzymał się wersji, że wsiedli przez przypadek i nie płacili za przejazd, a kierowca powie, że to jego hobby :mrgreen: Ale to cienka wersja.

 

Twój opis sytuacji jak dla mnie to ucieczka przed przepisami, wyjazd do serwisu i kilku pasażerów :mrgreen: jest to tak cienkie jak mój opis powyżej.

 

Rzeczywiście kiedyś była mowa w przepisach mówiąca o zarobkowym wykonywaniu transportu, ale obecnie każda osoba wykonująca zwód kierowcy musi mieć kwalifikację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale obecnie każda osoba wykonująca zwód kierowcy musi mieć kwalifikację.

 

Czyli jak zrobię sobie C1 i kupie takiego pick-up'a ponad 3,5t i będę go używał całkowicie prywatnie albo campera o analogicznym tonażu to nie muszę mieć kwalifikacji? Jazda z rodziną lub znajomymi na wczasy takim kamperem, albo przewiezienie dla siebie tony węgla nie jest przewozem w myśl tych przepisów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem twego pytania.

Cytujesz moją wypowiedź dotyczącą wykonywania zawodu kierowcy, a z ironią pytasz się o przewóz prywatny.

Według mnie, jeśli Cię żona zatrudni do przewozu węgla lub zawiezienia jej z dziećmi na wczasy to musisz mieć kwalifikację - bo to jest wykonywanie zawodu kierowcy.

Ale jeśli będziesz wiózł węgiel dla siebie całkowicie prywatnie, albo jechał z rodziną na wczasy to nie musisz mieć kwalifikacji.

 

Nie będę cytował art. 39 ust. 3, ponieważ zacytowany jest w pierwszym poście.

Więc w twoim przypadku będzie do pkt. 9.

A w przypadku, o który pytał się sad_madman dotyczył jazdy autobusem do serwisu i przewiezieniu kilku osób Czy kierowca firmy B posiadający prawo jazdy kategorii D musi posiadać uprawnienia na przewóz osób jeżeli przy okazji tego przejazdu przewozi kilka osób ?

jest jasne, że przejazd musi odbywać się bez ładunku i osób pkt. 6 lit. a, bo inaczej nie jest tym przejazdem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a z ironią pytasz się o przewóz prywatny.

 

Nie z ironią, nie wiem skąd to wydedukowałeś, tylko mam taki zamiar i chciałem się zapytać kogoś mądrzejszego w tym temacie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[/i] jest jasne, że przejazd musi odbywać się bez ładunku i osób pkt. 6 lit. a, bo inaczej nie jest tym przejazdem.

Chodzi mi o sytuację, gdzie trzeba dostarczyć autobus w pewne miejsce (np. na tor testowy) ale przy okazji trzeba by kogoś zabrać - po prostu po to aby nie jechać niepotrzebnie osobówką. Moje pytanie raczej dotyczy przewożenia nie więcej niż 2-3 osób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztuka polega na udowodnieniu, że jesteś producentem, jednostką rozwojowo - badawczą lub szkołą wyższą. Katalog jest zamknięty komu przysługuje jazda bez kodu 95.

Wiesz, ja mam u na swoim terenie producenta (ciągników rolniczych) więc temat jest prosty, nazwa firmy - nazwa ciągników rolniczych - producent, wystawiają świadectwa zgodności. Ale nie wiem jak wygląda sytuacja w twoim przypadku.

 

W mojej ocenie (a nie jestem z ITD :-D ) zabranie nawet jednej osoby na dojazd na miejsce testów, tor jest już przewozem. Na torze, który nie jest drogą publiczną problemu nie ma.

 

Może pogadaj z ITD na swoim terenie, bo to oni będą kontrolować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadanie kat D + kursu na przewóz osób do niczego nie upoważnia - obecnie każdy kierowca zawodowy posiada "kartę kierowcy" - wydaje ją urząd na podstawie potwierdzenia zatrudnienia jako kierowca - Jeśli jedziesz autobusem masz mieć licencje wystawioną na danego przewoźnika - karta włożona do tachografu /imienna/ - jeśli choć raz jechałeś w firmie autobusem czy ciężarówką - w firmie ma być twoja teczka z badaniami lekarskimi i psychotechnicznymi oraz komplet dokumentów uprawniających do jazdy + umowa o pracę - nie jest to takie proste - jak nie udokumentuje firma kto jechał samochodem albo będzie brak tarczki bądź wydruku z tacho - to kara - a jak zatrzyma ITD to można spodziewać się kontroli w firmie a wtedy do 35000 w plecy. Osobiście mam wszystkie kategorie od A do T kurs na przewóz osób, kurs na przewóz rzeczy ale nie posiadam karty kierowcy bo nie jestem zatrudniony jako kierowca wiec co najwyżej mogę sobie wjechać na SKP autobusem lub zestawem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj Dąbek... Coś kręcisz...

 

Bo raz piszesz że:

 

Chyba, że każdy z pasażerów będzie trzymał się wersji, że wsiedli przez przypadek i nie płacili za przejazd, a kierowca powie, że to jego hobby :mrgreen: Ale to cienka wersja.

 

A za chwilę, że:

 

zabranie nawet jednej osoby na dojazd na miejsce testów, tor jest już przewozem

 

 

NO TO JAK W KOŃCU?? :o

 

Jadę sobie autobusem na ten tor testów. Jestem kierowcą i mam kat.D. Nic poza tym nie mam. I jadąc na ten tor szef mojej firmy mi mówi - "Panie Błażeju - ja pojadę na te testy z panem, bo chcę zobaczyć na czym te testy polegają - aha - mój zastępca pan Iksiński oraz księgowy Pan Malinowski też pojadą z nami"

 

I teraz słucham. Taki przejazd na tenże tor pod który Twój cytata się łapie? :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadanie kat D + kursu na przewóz osób do niczego nie upoważnia

Ależ upowaznia- ja mam i C i D i poruszam sie takimi pojazdami nie posiadajac szkolen okresowych i to LEGAL.

 

[ Dodano: 18-02-2016, 12:31 ]

obecnie każdy kierowca zawodowy posiada "kartę kierowcy" - wydaje ją urząd na podstawie potwierdzenia zatrudnienia jako kierowca

nie kazdy kierowca ja musi posiadać, jezeli jeżdzi na starym tacho to nie ma takiego obowiązku. Wyrabia ja PWPW.

 

[ Dodano: 18-02-2016, 12:34 ]

Jeśli jedziesz autobusem masz mieć licencje wystawioną na danego przewoźnika - karta włożona do tachografu /imienna/

Jest grupa wyjatków, min rolnictwo, nauka i egzaminowanie, przewóz pojazdu z miejsca zakupu do nabywcy. Nie zawsze tez musi być licencja- czasem to będzie wypis z zaswiadczenia na potrzeby własne.

 

[ Dodano: 18-02-2016, 12:39 ]

będzie brak tarczki bądź wydruku z tacho - to kara - a jak zatrzyma ITD to można spodziewać się kontroli w firmie a wtedy do 35000 w plecy.

Kary są uzaleznione m.in od ilosci pracowników i od miejsca kontroli- na drodze lub w firmie.

Jak pisałem nie zawsze bedą tarczki lub karta wymagana- np pomoc drogowa .

 

[ Dodano: 18-02-2016, 12:41 ]

P Osobiście mam wszystkie kategorie od A do T

Od A-T to za wiele nie masz-ABT?

 

[ Dodano: 18-02-2016, 12:45 ]

Osobiście mam wszystkie kategorie od A do T kurs na przewóz osób, kurs na przewóz rzeczy ale nie posiadam karty kierowcy bo nie jestem zatrudniony jako kierowca wiec co najwyżej mogę sobie wjechać na SKP autobusem lub zestawem

Karty nie musisz posiadać. W skrocie to badania ,umowa nawet na zlecenie i za kółko. Ale z takimi papierami to ty to wiesz przecież :D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duchu,

Sorry -wiesz że dzwoni tylko nie za bardzo w którym kościele - polecam lekturę - ustawa o transporcie drogowym chyba z 2005 lub 2006

 

[ Dodano: 18-02-2016, 14:00 ]

Od A-T to za wiele nie masz-ABT

Między literami A do T są jeszcze B C D E :D - poszedłeś jakimś skrótem myślowym

 

[ Dodano: 18-02-2016, 14:04 ]

Wyrabia ja PWPW.

Teraz wszystko jest drukowane tam - organem wykonawczym jest UM wydział transportu

Jest grupa wyjatków,

Jeszcze nie spotkałem autobusu "na potrzeby własne" - gdyż - to co przewozisz na potrzeby własne musi być twoją własnością

 

[ Dodano: 18-02-2016, 14:08 ]

Karty nie musisz posiadać.

Na tachografie tarczowym - świadectwo kwalifikacji /pojazdy chyba do połowy 2006/ takowe posiadam - wszystko powyżej ustawowo - cyfrowy - czyli karta kierowcy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

duchu,

Sorry -wiesz że dzwoni tylko nie za bardzo w którym kościele - polecam lekturę - ustawa o transporcie drogowym chyba z 2005 lub 2006

No to teraz mnie rozbawiłes-przez ponad dekadę z tego żyłem, moge nie być na bierzaco ze swieżymi zmianami ale podstawy spoko.

Prawko ci policzyłem wg mozliwosci- kolejnosci zdawania (stopnia trudnosci-prestiżu -jak chcesz).

Karta kierowcy, no niestety wyrabia i wystawia PWPW- przyjdzie ci pocztą do domu- nie wiem skąd to UM .

Autobus na potrzeby własne-żaden problem- przykład: firma produkcyjna posiadająca autobus pracowniczy.

Z ustawy: 4) niezarobkowy przewóz drogowy — przewóz na potrzeby własne — każdy przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:

 

a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników,

 

b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi,

 

c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego — rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin.

Tachograf tarczowy-a co to takiego? Analogowy owszem wiem.jest jeszcze sporo pojazdów z takim-nie ma obowiązku wyrabiania karty.

Tacho analogowe- swiadectwo kwalifikacji-to dwa inne tematy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego wyjąłeś z całej ustawy tylko kawałeczek - a gdzie reszta :D

...Przy czym pracownik, który będzie wykonywał przewóz na potrzeby własne firmy, nie musi być zatrudniony na stanowisku kierowcy. Natomiast powinien spełniać wymagania przewidziane dla kierowców w ustawie o transporcie drogowym. Powinien posiadać odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdem, zaświadczenie o przejściu badań psychologicznych i zdrowotnych, spełniać wymogi dotyczące wieku oraz szkoleń i kwalifikacji wstępnej.

 

Kwalifikacja wstępna - tzw. pełna - 280 godzin

 

 

Kwalifikacja wstępna to szkolenie dla osób chcących wykonywać pracę w transporcie drogowym, które uprawnienia do kierowania pojazdami:

 

kat. C (ewentualnie C1) zdobyły po 10. września 2009

 

lub

kat. D (ewentualnie D1) zdobyły po 10. września 2008

Osoby, które zdobyły uprawnienia kat. C (lub C1) do 10 września 2009 (włącznie) lub uprawnienia kat. D (lub D1) do 10. września 2008 (włącznie) muszą odbyć w odpowiednim terminie szkolenie okresowe.

 

Terminem „kwalifikacja wstępna” określa się w prawie 280 godzin zajęć dydaktycznych (260 godzin teorii i 20 godzin praktyki – na część praktyczną składa się 16 godzin jazdy w ruchu miejskim i 4 godziny jazdy w warunkach specjalnych, które można zastąpić 2 godzinami jazdy

na symulatorze).

Szkolenia okresowe

 

Jeśli:

uprawnienia kat. C lub C1 uzyskałeś do dnia 10.09.2009 (włącznie)

uprawnienia kat. D lub D1 uzyskałeś do dnia 10.09.2008 (włącznie)

uprawnienia uzyskałeś po tych datach oraz ukończyłeś kwalifikację wstępną/wstępną przyspieszoną/uzupełniającą/uzupełniającą przyspieszoną i zbliża się 5 lat od dnia uzyskania po raz pierwszy Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej

- musisz ukończyć szkolenie okresowe.

 

Szkolenie okresowe to odpowiednik urządzanych do 2010 roku kursów dokształcających na przewóz rzeczy/osób. Szkolenie okresowe musi przejść każdy kierowca co 5 lat. W przypadku kierowców, którzy mieli obowiązek ukończenia kwalifikacji wstępnej, pierwsze szkolenie trzeba odbyć w ciągu 5 lat od dnia uzyskania Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej. Kierowcy, którzy nie podlegają kwalifikacji wstępnej, pierwsze szkolenie muszą odbyć w terminach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego wyjąłeś z całej ustawy tylko kawałeczek - a gdzie reszta :D.........

IVVO ,chłopie co ty mi tu pitolisz. Ja zakwestionowałem twój pierwszy post,dałem argumenty ,które chciałeś podważyć w swoim drugim poście. Myślę że i wtedy się obroniłem. Teraz mi wylatujesz z kwalifikacją? Przespałem jakiś wątek,może lunatykiem jestem?Raczej uraziłem twoje ego i teraz na siłę coś próbujesz mi udowodnić?

 

[ Dodano: 18-02-2016, 22:43 ]

ustawa o transporcie drogowym chyba z 2005 lub 2006

Na marginesie ustawa z dnia 6 września 2001 r .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.