berecik Napisano 5 Grudzień 2005 Share Napisano 5 Grudzień 2005 Wykorzystanie związku chemicznego występującego w moczu pomoże zmniejszyć emisję tlenków azotu z silników Diesla o 80 proc. - informuje ostatni "New Scientist". Konwertery katalityczne stosowane w silnikach benzynowych nie działają w przypadku diesli - nie pozwala na to zbyt duża koncentracja tlenu w ich gazach wydechowych - przypominają uczeni z holenderskiego narodowego laboratorium TNO. Tymczasem europejskie regulacje dotyczące emisji spalin, które mają wejść w życie w 2006 r., będą wymagały znacznego ograniczenia ilości tlenków azotu wydalanych z dieslowskich silników. Eksperci z Holandii i USA opracowali system, który wstrzykuje roztwór mocznika do konwertera. Mocznik to bogaty w azot związek, kiedyś uzyskiwany ze zwierzęcego moczu, a obecnie produkowany syntetycznie (w reakcji amoniaku i dwutlenku węgla) i używany jako składnik nawozów. Wewnątrz konwertera ciepło gazów spalinowych zamienia mocznik w amoniak. Ten zaś reaguje ze szkodliwymi tlenkami azotu. Produktem reakcji jest nieszkodliwy azot i para wodna. Zastosowanie takiego systemu pozwala ograniczyć ilość wydalanych z samochodu tlenków azotu o 80 proc. - zapowiadają wynalazcy. Samochód z systemem wykorzystującym mocznik już istnieje. Powstał w Holandii i obecnie przechodzi próby na europejskich drogach. Specjaliści TNO wyliczyli, że samochód z silnikem Diesla, z 900- litrowym zbiornikiem paliwa na roztwór mocznika będzie potrzebował dodatkowego 50-litrowego zbiornika. Jedna z firm paliwowych rozważa możliwość dystrybucji mocznika w sieci stacji benzynowych. Ray Holloway, kierownik Brytyjskiego Stowarzyszenia Dostawców Benzyny mówi, że instalacja jednej pompy będzie kosztować około tysiąca funtów. (PAP) Źródło: PAP 27.9.2001r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.