Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Panowie, czy w świetle wprowadzonych zmian w rozporzączeniu o warunkach technicznych po 1 lipca, w załączniku dotyczącym danych umieszczanych na tabliczce znamionowej coś się zmienia w sprawie wyznaczania MMC przyczep z hamulcem?

W czym rzecz?

Z poprzedniej wersji rozporządzenia wynikało, że na tabliczce znamionowej są masy dopuszczalne pojazdu i zespołów pojazdów co rodziło pewne komplikacje przy wyznaczaniu MMC przyczepy , zwłaszcza w pojazdach takich jak VW Sharan. Była słynna teoria o jabłkach i gruszkach i o tym, że od 2 kilogramów jabłek nie można odjąć kilograma gruszek , żeby zostało kilogram jabłek.

Z nowej wersji rozporządzenia wynika, że na tabliczce znamionowej są dane odnośnie maksymalnej masy całkowitej , oczywiście mogą być też umieszczone DMC w oddzielnej kolumnie z oznaczenie kraju którego dotyczą.

Czy w takim przypadku określanie MMC przyczepy jako różnicy pomiędzy MMC zespołu pojazdów i MMC pojazdu nie jest już błędem?

Pytanie dotyczy VW Sharan i pochodnych, gdzie jak wiadomo MMC przyczepy może być 2000 kg a to miało się nijak do danych na tabliczce? Dodatkowo warto nadmienić , że usunięto w nowych rozporządzeniu w par 1. pkt 4 zapis określający maksymalną masę całkowitą .

Napisano
Czy w takim przypadku określanie MMC przyczepy jako różnicy pomiędzy MMC zespołu pojazdów i MMC pojazdu nie jest już błędem?

 

Moim zdaniem nadal będzie to błędem. Tego parametru się nie wyznacza i nie oblicza. Jego się co najwyżej ustala- na podstawie danych producenta, katalogowych itd...

 

MMC przyczepy nie jest różnicą pomiędzy MMC zespołu i MMC pojazdu!!!

Napisano

Sharan nie Sharan - to jest jak narazie święte jeszcze:

 

tam.gif

61) maksymalna masa całkowita – największą masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu;
Napisano
Czy w takim przypadku określanie MMC przyczepy jako różnicy pomiędzy MMC zespołu pojazdów i MMC pojazdu nie jest już błędem?

 

Moim zdaniem nadal będzie to błędem. Tego parametru się nie wyznacza i nie oblicza. Jego się co najwyżej ustala- na podstawie danych producenta, katalogowych itd...

 

MMC przyczepy nie jest różnicą pomiędzy MMC zespołu i MMC pojazdu!!!

 

 

To jak się to ma do ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 1230/2012

z dnia 12 grudnia 2012 r.w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dotyczących mas i wymiarów

pojazdów silnikowych oraz zmieniające dyrektywę

2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

 

w pkt 4 załącznika 1 części A jest zapis:

 

Masa zespołu pojazdów

Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów nie może przekraczać sumy technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy całkowitej oraz technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy ciągniętej.

MC ≤ M+ TM

 

Więc de facto maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów i maksymalna masa całkowita pojazdu są na tabliczce znamionowej. Zgodnie z powyższą zależnością MMC przyczepy musi być mniejsze od MMC zespołu - MMC pojazdu.

 

Być może w/w rozporządzenie nie zostało jeszcze wdrożone? , Czy Koledzy mają jakąś wiedzę na ten temat?

Bo powiem szczerze temat jest drażliwy a opinie różne.

Napisano
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa

Znaczy to samo co :maksymalna masa całkowita .

Taki przykład, producent określił MMC pojazdu na 2000kg i MMC przyczepy na 2000kg ,czyli zespół nie może przekroczyć 4000kg . Ale często producenci określają masę zespołu dodając do masy pojazdu z kierowcą , mmc przyczepy i np. wychodzi to tak : 1600kg +2000kg =3600kg . Warunek z dyrektywy jest zachowany .I za chiny nie obliczysz O1 z odejmowania.

Napisano
Dodatkowo warto nadmienić , że usunięto w nowych rozporządzeniu w par 1. pkt 4 zapis określający maksymalną masę całkowitą .

Bo jest już od jakiegoś czasu w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym.

Napisano

Teraz wszystko jest jaśniejsze. Dziękuję za informację.

 

A czy przy badaniu przed 1 rejestracją, w przypadku np. VW Sharan, gdzie MMC przyczepy w niemieckim DR jest 2000 kg i brak DMC zespołu pojazdów ( a na tabliczce znamionowej MMC=DMC pojazdu 2550, MMC=DMC zespołu 4000 kg) żądacie Koledzy wyciągu ze świadectwa homologacji, czy określacie MMC przyczepy na podstawie danych z niemieckiego dowodu rejestracyjnego?

Pytam to temat drażliwy, przynajmniej u nas.

Napisano

Czytałeś z jakich źródeł informacji ma korzystać diagnosta przy ustalaniu nieznanych danych technicznych ? Jak znajdziesz i zacytujesz od razu zrozumiesz. ( Dz. U. 776 z 2015 )

Napisano

§ 2. 1. Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu (§ 1) należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje zawarte w takich źródłach, jak przepisy i dokumenty homologacyjne, dane producenta

pojazdu, katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa

w przepisach dotyczących szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a w indywidualnych wypadkach, inne wiarygodne publikacje i dokumenty, dotyczące danego

pojazdu lub jego zespołów i elementów.

2. Wszelkie ustalenia powinny być podejmowane:

1) na podstawie przepisów art. 2 pkt 31–58 i art. 66 ust. 6 ustawy;

2) z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z § 2–5 rozporządzenia o warunkach technicznych oraz z ewentualnych warunków dodatkowych dotyczących danego pojazdu;

3) z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r.

.

Napisano
Czytałeś z jakich źródeł informacji ma korzystać diagnosta przy ustalaniu nieznanych danych technicznych ? Jak znajdziesz i zacytujesz od razu zrozumiesz. ( Dz. U. 776 z 2015 )

 

Znam, czytam i rozumiem . Pytanie moje związane jest z sytuacja , gdzie jeden z WK nie honoruje informacji zawartych w katalogu np. ITS, z kolei inny żąda wyciągu ze świadectwa homologacji. Po prostu chciałem dowiedzieć się jak to jest robione gdzie indziej. tak dla własnej wiedzy i kolegów ze stacji. ok. nie było pytania. rozumiem

 

Dziękuję za podpowiedzi.

Pozdrawiam

Napisano

A ja chętnie poznałbym taką sytuację. Bo coś mi się zdaję, że "podmieniono" dane przyczepy te niskie z zagranicznego dowodu na wyższe dobrane na "życzenie" klienta z dowolnego katalogu. :x

Bez urazy, bo to tylko gdybanie. ;)

Napisano

nie ma urazy.

Sytuacja jest taka:

Pierwszy przykład:W niemieckim dowodzie wpisane MMC przyczepy 1800 kg, klient chce MMC mieć 2000 kg bo ma innego Sharana i tam jest 2000 kg. Mówi, że dowiadywał się w serwisie i powiedzieli, że Sharan ma MMC przyczepy 2000 kg. Według instrukcji fabrycznej Sharan z silnikiami benzynowymi maja bodajże MMC przyczepy 1800 kg a te z silnikami diesla 2000 kg.A ten jest z silnikiem diesla.Może silnik był przełożony? - tego nie wiadomo, według katalogu ITS i producenta może być MMC przyczepy 2000 kg, według WK nie moze być.

 

Drugi przykład tez Sharan: jest w dowodzie MMC przyczepy 2000 kg, Dane na TZ MMC pojazdu= 2550kg, MMC zespołu= 4000 kg. Diagnosta wyznacza MMC = DMC przyczepy metodą z par. 14 pkt 7 Rozporzadzenia , czyli DMC przyczepy= DMC pojazdu/1,33 i wychodzi 1917 kg a inny diagnosta twierdzi, że powinno być MMC zespołu - MMC pojazdu, czyli 4000 kg - 2550 kg = 1450 kg - tak na wszelki wypadek bo jak klient będzie jechał Sharanem w 7 osób i podepnie przyczepę o MMC 2000 kg czyli lawetę z autem na niej to może być źle. Czy to jest nadinterpertacja?

W DR niemieckim tego Sharana jest liczba miejsc 5 ale klient ma włożone 7 foteli i chce mieć zarejestrowany na 7 foteli i MMC przyczepy 2000 kg.

 

Wiem, że dla większości kolegów temat jest prosty i zrozumiały. jednak dla nas nie do końca. Stąd pytania. opinie Wydziałów Komunikacji może pominę bo nie mam zdania wyrobionego , gdyż w jednym z WK mozna okreslić MMC przyczepy na podstawie dancych z niemieckiego DR a w innym żadają aby ją obnizyć . Tak aby było to zgodne z tym co na TZ. Nie wierzę, że nik z Kolegów nie miał takiej sprawy? Jak tak to chyba u nas jest jakiś ewenement!!!!

 

Dodam, ( co z resztą każdy wie) że w niemieckim DR nie ma pozycji F3. a według informacji jakie posiadamy chodzi o to aby nie przekroczyć z przyczepą masy zespołu pojazdów z TZ, czyli jadąc Sharanem w 7 osób i z bagazem można ciągnąć przyczepę o DMC 1450 kg a jadąc w pojedynkę 2000 kg. Policja sprawdza to na drodze na podstawie danych z DR czyli masy własnej i liczą ilu jest pasażerów i jaka przyczepa i to odnoszą do MMC zespołu z TZ.

Napisano
gdzie jeden z WK nie honoruje informacji zawartych w katalogu np. ITS, z kolei inny żąda wyciągu ze świadectwa homologacji.

Możesz podać podstawę prawną na " nie honorowanie " danych ustalonych zgodnie z rozporządzeniem ?

Napisano
gdzie jeden z WK nie honoruje informacji zawartych w katalogu np. ITS, z kolei inny żąda wyciągu ze świadectwa homologacji.

Możesz podać podstawę prawną na " nie honorowanie " danych ustalonych zgodnie z rozporządzeniem ?[/quot

 

Pytasz o sytuację, kiedy dane np w katalogu ITS są inne dla tego konkretnego typu pojazdu aniżeli dane w DR zagranicznym?

 

[ Dodano: 01-09-2016, 10:56 ]

Mogę podać podstawę prawną na to kto może gromadzić dane odnośnie danych technicznych pojazdów. I to jest właśnie ITS.

Napisano

Nie rozumiem. Szukasz danych, które masz zapisane w zagranicznym DR? Przecież o nim również jest w rozporządzeniu i nie trzeba sięgać do katalogu ITS !!

Napisano
Nie rozumiem. Szukasz danych, które masz zapisane w zagranicznym DR? Przecież o nim również jest w rozporządzeniu i nie trzeba sięgać do katalogu ITS !!

 

To jest dla mnie dobra i właściwa informacja. Może ten mój cały zapis wygląda nieco niespójnie. Przepraszam, pisze w tzw. " międzyczasie" .Ale generalnie chodzi o to właśnie. Czyli reasumując : O1 z niemieckiego dowodu rejestracyjnego i powinno być dobrze. To właśnie chciałem wiedzieć. Może pytania są infantylne ale ilość opinii na ten temat też jest znaczna i czasem człowiek " głupieje" jak się za dużo nasłucha.

Napisano

markes30, przeczytaj jeszcze raz te dwa posty, a zobaczysz że życzeniowo-pretensjonalny klient wychodzi, a przynajmniej niezadowolone zagłębie laweciarzy samochodowych. :x

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=263093#263093

http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=263104#263104

Na zmianę danych zawartych w zagranicznych dokumentach rejestracyjnych trzeba dość twarde argumenty mieć, a nie zasłaniać się, że ktoś gdzieś tam komuś coś widział, zobaczył, powiedział wespół z katalogiem ITS.

Napisano
Policja sprawdza to na drodze na podstawie danych z DR czyli masy własnej i liczą ilu jest pasażerów i jaka przyczepa i to odnoszą do MMC zespołu z TZ.

Policja nie ma zielonego pojęcia o masach i ich zastosowaniu. Na drodze, to kierowca odpowiada za takie załadowanie prowadzonego zespołu pojazdów, aby nie przekroczyć żadnego z parametrów. Tutaj diagnosta nie ma nic do powiedzenia.

 

Czy to jest nadinterpertacja?

Tak. Jeżeli zaczniesz od tego, że nie robimy żadnej wyliczanki i na tym się zatrzymasz, to wszystko staje się jasne. MMC przyczepy określa producent pojazdu, amen. Jak masz problem z ustaleniem masy przyczepy korzystasz z jednego dostępnego źródła - opinii rzeczoznawcy, która stwierdza na podstawie otrzymanych dokumentów od producenta pojazdu, że dany egzemplarz ma taką, a nie inną masę. Każda inna forma określenia tego parametru, ściąga na Ciebie skok adrenaliny w razie W.

Napisano
Dodam, ( co z resztą każdy wie) że w niemieckim DR nie ma pozycji F3.

 

Często, zwłaszcza przy nowszych pojazdach, jest w adnotacjach.

Napisano

Panowie, tak na deser w ramach ciekawostki.

Skan instrukcji dla użytkownika z Renault Espace z oficjalnej strony .

Informacja dla użytkownika co do masy przyczepy z hamulcem.

Nowy Dokument 4.pdf

Napisano
Informacja dla użytkownika co do maksymalnej masy całkowitej przyczepy z hamulcem.

Po pierwsze jest tam masa przyczepy z hamulcem /bez czyli nie wiemy czy max czy dop.

Po drugie- jakieś nowe określenie-maksymalna dopuszczalna masa całkowita :?

Po trzecie-lepiej nie czytać takich :x

Napisano

To jest dla tego modelu, bo już w przypadku Thalii producent nie zastosował odejmowanki i sugerując się powyższym był problem.

 

Znalazłem pismo MI z dnia 2002-05-24 .

Odpowiadajac na pismo nr K5502/H/2002 z dnia 17 kwietnia 2002 r . MI uprzejmie informuje , że w ustawie - Prawo o ruchu drogowym brak jest definicji dopuszczalnej masy zestawu pojazdów , natomiast art 2pkt.55 dokładnie precyzuje rzeczywistą masę samochodu określając ją jako masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim osób i rzeczy.Jednocześnie informujemy ,że art 62 ust1 w/w ustawy mówi że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dmc nie przekraczającej 3.5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego w związku z czym nie ma podstaw do kwestionowania wyciągów ze św . homologacji wystawionych przez firmę renault. W przypadku samochodu THALIA dmc pojazdu wynosi 1460 kg , mmc przyczepy wynosząca 1150 kg jest mniejsza niż 1460 kg a więc zgodnie z przytoczonym art.62 ust. 1 nie zachodzi żadna nieprawidłowość .Maksymalna dopuszcz. masa zespołu pojazdów nie może zostać przekroczona , jednak użytkownik pojazdu osobiście może zdecydować w jakim stopniu chce dociążyć samochód a w jakim ciągniętą przez niego przyczepę oczywiście w granicach regulowanych przez maksymalną dopuszczalną masę pojazdu oraz maks. dmc przyczepy .

To tak w uproszczeniu ponieważ nie dysponuję skanerem .

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.