Macintosh Napisano 31 Sierpień 2016 Napisano 31 Sierpień 2016 Panowie, czy w świetle wprowadzonych zmian w rozporzączeniu o warunkach technicznych po 1 lipca, w załączniku dotyczącym danych umieszczanych na tabliczce znamionowej coś się zmienia w sprawie wyznaczania MMC przyczep z hamulcem? W czym rzecz? Z poprzedniej wersji rozporządzenia wynikało, że na tabliczce znamionowej są masy dopuszczalne pojazdu i zespołów pojazdów co rodziło pewne komplikacje przy wyznaczaniu MMC przyczepy , zwłaszcza w pojazdach takich jak VW Sharan. Była słynna teoria o jabłkach i gruszkach i o tym, że od 2 kilogramów jabłek nie można odjąć kilograma gruszek , żeby zostało kilogram jabłek. Z nowej wersji rozporządzenia wynika, że na tabliczce znamionowej są dane odnośnie maksymalnej masy całkowitej , oczywiście mogą być też umieszczone DMC w oddzielnej kolumnie z oznaczenie kraju którego dotyczą. Czy w takim przypadku określanie MMC przyczepy jako różnicy pomiędzy MMC zespołu pojazdów i MMC pojazdu nie jest już błędem? Pytanie dotyczy VW Sharan i pochodnych, gdzie jak wiadomo MMC przyczepy może być 2000 kg a to miało się nijak do danych na tabliczce? Dodatkowo warto nadmienić , że usunięto w nowych rozporządzeniu w par 1. pkt 4 zapis określający maksymalną masę całkowitą . Cytuj
blakop Napisano 31 Sierpień 2016 Napisano 31 Sierpień 2016 Czy w takim przypadku określanie MMC przyczepy jako różnicy pomiędzy MMC zespołu pojazdów i MMC pojazdu nie jest już błędem? Moim zdaniem nadal będzie to błędem. Tego parametru się nie wyznacza i nie oblicza. Jego się co najwyżej ustala- na podstawie danych producenta, katalogowych itd... MMC przyczepy nie jest różnicą pomiędzy MMC zespołu i MMC pojazdu!!! Cytuj
Paprock Napisano 31 Sierpień 2016 Napisano 31 Sierpień 2016 Sharan nie Sharan - to jest jak narazie święte jeszcze: 61) maksymalna masa całkowita – największą masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu; Cytuj
Macintosh Napisano 31 Sierpień 2016 Autor Napisano 31 Sierpień 2016 Czy w takim przypadku określanie MMC przyczepy jako różnicy pomiędzy MMC zespołu pojazdów i MMC pojazdu nie jest już błędem? Moim zdaniem nadal będzie to błędem. Tego parametru się nie wyznacza i nie oblicza. Jego się co najwyżej ustala- na podstawie danych producenta, katalogowych itd... MMC przyczepy nie jest różnicą pomiędzy MMC zespołu i MMC pojazdu!!! To jak się to ma do ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 1230/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r.w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dotyczących mas i wymiarów pojazdów silnikowych oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w pkt 4 załącznika 1 części A jest zapis: Masa zespołu pojazdów Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów nie może przekraczać sumy technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy całkowitej oraz technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy ciągniętej. MC ≤ M+ TM Więc de facto maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów i maksymalna masa całkowita pojazdu są na tabliczce znamionowej. Zgodnie z powyższą zależnością MMC przyczepy musi być mniejsze od MMC zespołu - MMC pojazdu. Być może w/w rozporządzenie nie zostało jeszcze wdrożone? , Czy Koledzy mają jakąś wiedzę na ten temat? Bo powiem szczerze temat jest drażliwy a opinie różne. Cytuj
DARIO64 Napisano 31 Sierpień 2016 Napisano 31 Sierpień 2016 Technicznie dopuszczalna maksymalna masa Znaczy to samo co :maksymalna masa całkowita . Taki przykład, producent określił MMC pojazdu na 2000kg i MMC przyczepy na 2000kg ,czyli zespół nie może przekroczyć 4000kg . Ale często producenci określają masę zespołu dodając do masy pojazdu z kierowcą , mmc przyczepy i np. wychodzi to tak : 1600kg +2000kg =3600kg . Warunek z dyrektywy jest zachowany .I za chiny nie obliczysz O1 z odejmowania. Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 31 Sierpień 2016 Napisano 31 Sierpień 2016 Dodatkowo warto nadmienić , że usunięto w nowych rozporządzeniu w par 1. pkt 4 zapis określający maksymalną masę całkowitą . Bo jest już od jakiegoś czasu w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 Teraz wszystko jest jaśniejsze. Dziękuję za informację. A czy przy badaniu przed 1 rejestracją, w przypadku np. VW Sharan, gdzie MMC przyczepy w niemieckim DR jest 2000 kg i brak DMC zespołu pojazdów ( a na tabliczce znamionowej MMC=DMC pojazdu 2550, MMC=DMC zespołu 4000 kg) żądacie Koledzy wyciągu ze świadectwa homologacji, czy określacie MMC przyczepy na podstawie danych z niemieckiego dowodu rejestracyjnego? Pytam to temat drażliwy, przynajmniej u nas. Cytuj
markes30 Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 Czytałeś z jakich źródeł informacji ma korzystać diagnosta przy ustalaniu nieznanych danych technicznych ? Jak znajdziesz i zacytujesz od razu zrozumiesz. ( Dz. U. 776 z 2015 ) Cytuj
wojteczek Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 § 2. 1. Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu (§ 1) należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje zawarte w takich źródłach, jak przepisy i dokumenty homologacyjne, dane producenta pojazdu, katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach dotyczących szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a w indywidualnych wypadkach, inne wiarygodne publikacje i dokumenty, dotyczące danego pojazdu lub jego zespołów i elementów. 2. Wszelkie ustalenia powinny być podejmowane: 1) na podstawie przepisów art. 2 pkt 31–58 i art. 66 ust. 6 ustawy; 2) z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z § 2–5 rozporządzenia o warunkach technicznych oraz z ewentualnych warunków dodatkowych dotyczących danego pojazdu; 3) z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. . Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 Czytałeś z jakich źródeł informacji ma korzystać diagnosta przy ustalaniu nieznanych danych technicznych ? Jak znajdziesz i zacytujesz od razu zrozumiesz. ( Dz. U. 776 z 2015 ) Znam, czytam i rozumiem . Pytanie moje związane jest z sytuacja , gdzie jeden z WK nie honoruje informacji zawartych w katalogu np. ITS, z kolei inny żąda wyciągu ze świadectwa homologacji. Po prostu chciałem dowiedzieć się jak to jest robione gdzie indziej. tak dla własnej wiedzy i kolegów ze stacji. ok. nie było pytania. rozumiem Dziękuję za podpowiedzi. Pozdrawiam Cytuj
Paprock Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 A ja chętnie poznałbym taką sytuację. Bo coś mi się zdaję, że "podmieniono" dane przyczepy te niskie z zagranicznego dowodu na wyższe dobrane na "życzenie" klienta z dowolnego katalogu. Bez urazy, bo to tylko gdybanie. Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 nie ma urazy. Sytuacja jest taka: Pierwszy przykład:W niemieckim dowodzie wpisane MMC przyczepy 1800 kg, klient chce MMC mieć 2000 kg bo ma innego Sharana i tam jest 2000 kg. Mówi, że dowiadywał się w serwisie i powiedzieli, że Sharan ma MMC przyczepy 2000 kg. Według instrukcji fabrycznej Sharan z silnikiami benzynowymi maja bodajże MMC przyczepy 1800 kg a te z silnikami diesla 2000 kg.A ten jest z silnikiem diesla.Może silnik był przełożony? - tego nie wiadomo, według katalogu ITS i producenta może być MMC przyczepy 2000 kg, według WK nie moze być. Drugi przykład tez Sharan: jest w dowodzie MMC przyczepy 2000 kg, Dane na TZ MMC pojazdu= 2550kg, MMC zespołu= 4000 kg. Diagnosta wyznacza MMC = DMC przyczepy metodą z par. 14 pkt 7 Rozporzadzenia , czyli DMC przyczepy= DMC pojazdu/1,33 i wychodzi 1917 kg a inny diagnosta twierdzi, że powinno być MMC zespołu - MMC pojazdu, czyli 4000 kg - 2550 kg = 1450 kg - tak na wszelki wypadek bo jak klient będzie jechał Sharanem w 7 osób i podepnie przyczepę o MMC 2000 kg czyli lawetę z autem na niej to może być źle. Czy to jest nadinterpertacja? W DR niemieckim tego Sharana jest liczba miejsc 5 ale klient ma włożone 7 foteli i chce mieć zarejestrowany na 7 foteli i MMC przyczepy 2000 kg. Wiem, że dla większości kolegów temat jest prosty i zrozumiały. jednak dla nas nie do końca. Stąd pytania. opinie Wydziałów Komunikacji może pominę bo nie mam zdania wyrobionego , gdyż w jednym z WK mozna okreslić MMC przyczepy na podstawie dancych z niemieckiego DR a w innym żadają aby ją obnizyć . Tak aby było to zgodne z tym co na TZ. Nie wierzę, że nik z Kolegów nie miał takiej sprawy? Jak tak to chyba u nas jest jakiś ewenement!!!! Dodam, ( co z resztą każdy wie) że w niemieckim DR nie ma pozycji F3. a według informacji jakie posiadamy chodzi o to aby nie przekroczyć z przyczepą masy zespołu pojazdów z TZ, czyli jadąc Sharanem w 7 osób i z bagazem można ciągnąć przyczepę o DMC 1450 kg a jadąc w pojedynkę 2000 kg. Policja sprawdza to na drodze na podstawie danych z DR czyli masy własnej i liczą ilu jest pasażerów i jaka przyczepa i to odnoszą do MMC zespołu z TZ. Cytuj
markes30 Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 gdzie jeden z WK nie honoruje informacji zawartych w katalogu np. ITS, z kolei inny żąda wyciągu ze świadectwa homologacji. Możesz podać podstawę prawną na " nie honorowanie " danych ustalonych zgodnie z rozporządzeniem ? Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 gdzie jeden z WK nie honoruje informacji zawartych w katalogu np. ITS, z kolei inny żąda wyciągu ze świadectwa homologacji. Możesz podać podstawę prawną na " nie honorowanie " danych ustalonych zgodnie z rozporządzeniem ?[/quot Pytasz o sytuację, kiedy dane np w katalogu ITS są inne dla tego konkretnego typu pojazdu aniżeli dane w DR zagranicznym? [ Dodano: 01-09-2016, 10:56 ] Mogę podać podstawę prawną na to kto może gromadzić dane odnośnie danych technicznych pojazdów. I to jest właśnie ITS. Cytuj
markes30 Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 Nie rozumiem. Szukasz danych, które masz zapisane w zagranicznym DR? Przecież o nim również jest w rozporządzeniu i nie trzeba sięgać do katalogu ITS !! Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 Nie rozumiem. Szukasz danych, które masz zapisane w zagranicznym DR? Przecież o nim również jest w rozporządzeniu i nie trzeba sięgać do katalogu ITS !! To jest dla mnie dobra i właściwa informacja. Może ten mój cały zapis wygląda nieco niespójnie. Przepraszam, pisze w tzw. " międzyczasie" .Ale generalnie chodzi o to właśnie. Czyli reasumując : O1 z niemieckiego dowodu rejestracyjnego i powinno być dobrze. To właśnie chciałem wiedzieć. Może pytania są infantylne ale ilość opinii na ten temat też jest znaczna i czasem człowiek " głupieje" jak się za dużo nasłucha. Cytuj
Paprock Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 markes30, przeczytaj jeszcze raz te dwa posty, a zobaczysz że życzeniowo-pretensjonalny klient wychodzi, a przynajmniej niezadowolone zagłębie laweciarzy samochodowych. http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=263093#263093 http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=263104#263104 Na zmianę danych zawartych w zagranicznych dokumentach rejestracyjnych trzeba dość twarde argumenty mieć, a nie zasłaniać się, że ktoś gdzieś tam komuś coś widział, zobaczył, powiedział wespół z katalogiem ITS. Cytuj
adam1501 Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 Policja sprawdza to na drodze na podstawie danych z DR czyli masy własnej i liczą ilu jest pasażerów i jaka przyczepa i to odnoszą do MMC zespołu z TZ. Policja nie ma zielonego pojęcia o masach i ich zastosowaniu. Na drodze, to kierowca odpowiada za takie załadowanie prowadzonego zespołu pojazdów, aby nie przekroczyć żadnego z parametrów. Tutaj diagnosta nie ma nic do powiedzenia. Czy to jest nadinterpertacja? Tak. Jeżeli zaczniesz od tego, że nie robimy żadnej wyliczanki i na tym się zatrzymasz, to wszystko staje się jasne. MMC przyczepy określa producent pojazdu, amen. Jak masz problem z ustaleniem masy przyczepy korzystasz z jednego dostępnego źródła - opinii rzeczoznawcy, która stwierdza na podstawie otrzymanych dokumentów od producenta pojazdu, że dany egzemplarz ma taką, a nie inną masę. Każda inna forma określenia tego parametru, ściąga na Ciebie skok adrenaliny w razie W. Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 Dzięki serdeczne za pomoc. Pozdrawiam Cytuj
michal_k Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 Dodam, ( co z resztą każdy wie) że w niemieckim DR nie ma pozycji F3. Często, zwłaszcza przy nowszych pojazdach, jest w adnotacjach. Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 Panowie, tak na deser w ramach ciekawostki. Skan instrukcji dla użytkownika z Renault Espace z oficjalnej strony . Informacja dla użytkownika co do masy przyczepy z hamulcem. Nowy Dokument 4.pdf Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 Informacja dla użytkownika co do maksymalnej masy całkowitej przyczepy z hamulcem. Po pierwsze jest tam masa przyczepy z hamulcem /bez czyli nie wiemy czy max czy dop. Po drugie- jakieś nowe określenie-maksymalna dopuszczalna masa całkowita Po trzecie-lepiej nie czytać takich Cytuj
Macintosh Napisano 1 Wrzesień 2016 Autor Napisano 1 Wrzesień 2016 Dlatego zamieściłem w ramach ciekawostki Cytuj
adam1501 Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 To jest dla tego modelu, bo już w przypadku Thalii producent nie zastosował odejmowanki i sugerując się powyższym był problem. Znalazłem pismo MI z dnia 2002-05-24 .Odpowiadajac na pismo nr K5502/H/2002 z dnia 17 kwietnia 2002 r . MI uprzejmie informuje , że w ustawie - Prawo o ruchu drogowym brak jest definicji dopuszczalnej masy zestawu pojazdów , natomiast art 2pkt.55 dokładnie precyzuje rzeczywistą masę samochodu określając ją jako masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim osób i rzeczy.Jednocześnie informujemy ,że art 62 ust1 w/w ustawy mówi że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dmc nie przekraczającej 3.5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego w związku z czym nie ma podstaw do kwestionowania wyciągów ze św . homologacji wystawionych przez firmę renault. W przypadku samochodu THALIA dmc pojazdu wynosi 1460 kg , mmc przyczepy wynosząca 1150 kg jest mniejsza niż 1460 kg a więc zgodnie z przytoczonym art.62 ust. 1 nie zachodzi żadna nieprawidłowość .Maksymalna dopuszcz. masa zespołu pojazdów nie może zostać przekroczona , jednak użytkownik pojazdu osobiście może zdecydować w jakim stopniu chce dociążyć samochód a w jakim ciągniętą przez niego przyczepę oczywiście w granicach regulowanych przez maksymalną dopuszczalną masę pojazdu oraz maks. dmc przyczepy . To tak w uproszczeniu ponieważ nie dysponuję skanerem . Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 1 Wrzesień 2016 Napisano 1 Wrzesień 2016 Kolego Macintosh, przeczytaj dokładnie to http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/viewtopic.php?p=222726#222726 zanim moderator straci cierpliwość. "Jeżeli odpowiedź dotyczy ostatniego wpisu - cytowanie go w całości może doprowadzić do pojawienia się "czerwonego paska"" Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.