michalb82 Napisano 23 Listopad 2016 Napisano 23 Listopad 2016 holender z gazem 2011r opisz sposób pomiaru zanieczyszczeń gazowych Cytuj
mlodydrifter Napisano 23 Listopad 2016 Napisano 23 Listopad 2016 A dokładniej, .. Na badanie techniczne przyjeżdża na lawecie auto sprowadzone z Holandii zarejestrowane w 2011r po raz pierwszy. Opisz szczegółowo analizę spalin dla tego pojazdu. Samochód posiada instalacje gazową, ale nie posiada obrotomierza i nie posiada wskaźnika temperatury. [ Dodano: 23-11-2016, 21:43 ] No i ok, otwarlem akty prawne na tabeli, otworzyłem także akty prawne na badaniu analizatorem. napisałem że układ ssący i wydechowy ma być kompletny, Napisałem że pomiaru dokonuje się po rozgrzaniu oleju i cieczy Skoro nie było wskaźników to napisałem, że możemy skorzystać z odpowiedniej sondy która zmierzy temperaturę oleju, a temperaturę cieczy możemy pozyskać np podłączajac komputer pod obd i odczytujac parametry temperatury. Tak samo z obrotami. później zacząłem pisać w jaki sposób przeprowadzamy badanie, że pierw na podwyższonych obrotach, później na wolnych dla CO. Jeśli chodzi o lambda to tylko na podwyższonych. Napisałem też, że pomiaru dokonujemy na gazie i na benzynie, i że żadna wartość nie może przekraczać ustalonych norm. Napisałem też że ma się nie palić kontrolka, Mill,, . I wiecie co? Nie zdałem... Przepisałem wszystko z książki, własnymi słowami i nie zdałem. Próbując porozmawiać z kierownikiem dostałem odpowiedź, że w takim badaniu trzeba obowiązkowo napisać, że badanie trzeba rozpocząć od podłączenia komputera do obd. i jeśli jest ok to nie robi się badania. A jeśli jest źle to kontynuuje się badanie analizatorem. I wiecie co? Wróciłem do domu, wziąłem w ręce akty prawne a tam po prostu pisze, że można, ale nie trzeba odstąpić od badania analizatorem. Koledzy takie pytanie, jest sens jechać do Warszawy i tam się kłócić. ? Trzeba za każdym razem podpinac kompa i jeśli ok to rezygnować z badania analizatorem? Czy jeśli napisałem o samym analizatorze, to aż taki błąd popełniłem żeby nie zdać? Pozdrawiam Cytuj
lukasz7871 Napisano 23 Listopad 2016 Napisano 23 Listopad 2016 Jeżeli każda stacja byłaby wyposażona w nowe szybkie diagnoskopy to sądzę, że każdy diagnosta by chętnie to robił. Jeżeli pojazd jest wyposażony w OBD/EOBD to sprawdzamy czy wszystkie monitory zostały wykonane oraz czy nie zarejestrowano kodów usterek. Sprawdzamy również status kontorlki MIL, nie tylko czy świeci się, ale też robimy jej test za pomocą diagnoskopu. Jeżeli coś nam nie gra to robimy test czujników tlenu i jeżeli mamy wynik pozytywny możemy odstąpić od pomiaru. To tak dla tych, którzy nie polubili DZ Ustaw. Z doświadczenia wiem, że teraz jest to gówno na smartfona i każdy może sobie błędy usunąć przed OBT i pomiar analizatorem jest niezbędny. A jak to zawsze powtarzano, to są urzędnicy. Tam jest napisane czarno na biały co robimy w jakiej kolejności i tak oni chca to przeczytać u Ciebie na tej kartce. Nieważne jest to , że czas 30 min na takie pytanie nie pozwala myśleć i ładnie pisać, ale trudno. Hajs sie ma zgadzać. jeżeli czyta to jakiś Pan z TDT to niech wie, że pytane w którym wymagacie odpowiedzi szczegółowej to nie jest pytanie na 30 minut, to i tak pikuś bo OBT przed I rejestracją z LPG SZCZEGÓŁOWO znów na te 30 min to jest.. no każdy wie co. Poprawna odpowiedź na to pytanie: Wymagane zaświadczenie wydane w Polsce przez TDT na zbiornik LPG. Identyfikacja zbiornika oraz pomiar szczelności instalacji, dopiero potem wjazd na stację. Warunki wstępne przed pomiarem: -olej70 -ciecz80 -temp otoczenia 5+ -szczelny układ wydechowy To co pisałem wczesniej, czyli MIL, test OBD, czujników Tlenu Analiza spalin wieloskładnikowym analizatorem: -Podłączyć do silnika czujniki pomiarowe wg instrukcji analizatora -przedmuchać wydech wprowadzając na wysokie obroty -I pomiar na paliwie podstawowym *obroty 2-3k, pomiar CO i lambda *obroty bieg jałowy CO wskazanie odczytać 30-60s po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej, Bieg jałowy uznać za obroty na których silnik pracuje równo. II pomiar na zapisalniu LPG analogicznie do pomiaru nr I Wydrukować wynik pomiaru. Ja uzyskałem wynik pozytywny i teraz czekam na praktyczny. Powodzenia życzę [ Dodano: 23-11-2016, 22:55 ] mlodydrifter, Piłowanie golfa na ręcznym pod Tesco to nie drift Cytuj
krzysztofk89 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 jest sens jechać do Warszawy i tam się kłócić. ? Żaden. To i tak, że kierownik chciał z Tobą rozmawiać po egzaminie co mogłeś zrobić źle... Analizujesz swój egzamin, podchodzisz kolejny raz lepiej przygotowany i to wszystko . Cytuj
adam1501 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Próbując porozmawiać z kierownikiem dostałem odpowiedź, że w takim badaniu trzeba obowiązkowo napisać, że badanie trzeba rozpocząć od podłączenia komputera do obd. i jeśli jest ok to nie robi się badania. A jeśli jest źle to kontynuuje się badanie analizatorem. A mi się wydaje, że nie czytacie dokładnie pytań, a następnie piszecie głupoty Opisz szczegółowo analizę spalin dla tego pojazdu Czy tak brzmiało dokładnie pytanie?? Zwróćcie uwagę na to co napisał @lukasz7871 A jak to zawsze powtarzano, to są urzędnicy. Tam jest napisane czarno na biały co robimy w jakiej kolejności i tak oni chca to przeczytać u Ciebie na tej kartce. Cytuj
markes30 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Na badanie techniczne przyjeżdża na lawecie auto sprowadzone z Holandii zarejestrowane w 2011r po raz pierwszy. Opisz szczegółowo analizę spalin dla tego pojazdu. Samochód posiada instalacje gazową, ale nie posiada obrotomierza i nie posiada wskaźnika temperatury. Poprawna odpowiedź (moim zdaniem) na to pytanie: Wymagane zaświadczenie wydane w Polsce przez TDT na zbiornik LPG. Identyfikacja zbiornika oraz sprawdzenie szczelności instalacji, dopiero potem wjazd na stację. Warunki wstępne przed pomiarem: -olej70 -ciecz80 -temp otoczenia 5+ -szczelny układ wydechowy Dz. U. 776 z 2015 z pózn. zm. Dział IV par 7 pkt 5 Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń gazowych OBDII/EOBD konieczne jest (niezgodność treści rozporządzenia z tabelą 8,2,1,2) sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący. Analiza spalin wieloskładnikowym analizatorem: -Podłączyć do silnika sondy pomiarowe (temperatury i obrotów) wg instrukcji analizatora -przedmuchać wydech wprowadzając na wysokie obroty -I pomiar na paliwie podstawowym *obroty 2-3k, pomiar CO i lambda *obroty bieg jałowy CO wskazanie odczytać 30-60s po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej, Bieg jałowy uznać za obroty na których silnik pracuje równo. II pomiar na LPG analogicznie do pomiaru nr I Wydrukować wynik pomiaru na wniosek klienta. Cytuj
Dionizy62 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 W pytaniu nic nie było o OBD, więc nie potrzebnie ruszałeś temat. Cytuj
Paprock Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 (niezgodność treści rozporządzenia z tabelą 8,2,1,2) - a można poprosić o wyraźne wskazanie tejże niezgodności między poniższymi zapisami właśnie: 8.2.1.2. Emisja zanieczyszczeń gazowychPomiar z użyciem analizatora spalin, a w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić poprzez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania. Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika. 5. Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń gazowych OBDII/EOBD konieczne jest sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący. Cytuj
maly Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Witam kolegów z wczorajszego egzaminu. Ja niestety tez poległem na opisie. Napisałem coś takiego: zakładam że pomiaru zanieczyszczeń gazowych przeprowadzamy podczas badania okresowego więc potrzebujemy protokół z TDT na zbiornik waży w dniu badania.Przed wjazdem na stanowisko sprawdzamy szczelność instalacji gazowej na wolnym powietrzu za pomocą urządzenia lub roztworu wody z mydłem. Kontrolę szczelności instalacji gazowej przeprowadzamy zgodnie z zał.V(jakiekolwiek badania techniczne pojazdu na stanowisku kontrolnym z nieszczelną instalacją gazową są zabronione).Sprawdzamy ważność protokołu TDT na zbiornik i tabliczkę znamionową zbiornika. Po sprawdzeniu szczelności sprawdzamy stan ukł. wydechowego dolotowego, odbiorniki elektryczne wyłączone, dźwignia zm. biegów w pozycji neutralnej, urządzenie rozruchowe wyłączone, hamulec postojowy włączony. Silnik nagrzany do temp. 70 olej, 80 ciecz chłodząca w przypadku gdy nie mamy wskaźnika temp w samochodzie możemy zastosować sondę z analizatora spalin włożoną w miejsce bagnetu i mierzącą temp. oleju.Temperatura otoczenia wyższa niż 5 stopni. Pomiaru dokonujemy wieloskładnikowym analizatorem spalin. Sondę analizatora umieszczamy w rurze wydechowej na głębokości nie mniejszej niż 30cm. Pomiar CO w spalinach powinien być dokonany najpierw na podwyższonych obrotach 2-3tys.obr a następnie przy obrotach biegu jałowego. Pomiary powinny być dokonane bezpośrednio po sobie przy czym odczyt wyników pomiaru przy prędkości obrotowej biegu jałowego powinien być dokonany po ustablizowaniu się wskazań CO i HC w czasie pomiędzy 30 a 60s.. W przypadku gdy pojazd nie jest wyposażony w obrotomierz to obroty odczytujemy ze wskazań analizatora spali po wcześniejszym podpięciu sondy obrotów np na przewód wys. napięcia 1 cylindra.Pomiary współczynnika lambda dokonujemy przy prędkości obrotowej 2-3 tys. Pomiarów dokonujemy na paliwie bazowym i na LPG. Ocena wyników pomiaru dokonujemy na podstawie załącznika 2 Dz.u 305. Po zakończeniu egzaminu rozmawiałem z przewodniczącym komisji i po przyciśnięciu go stwierdził że wszyscy bezmyślnie przepisywali Dz.U w wystarczyło napisać :że wykonujemy test OBD i jeżeli wszystko jest ok. tzn prawidlowość działania kontrolki MIL i wszystkie monitory są OK i nie ma kodów usterek, lub test czujników tlenu jest OK to możemy odstąpić od badania analizatorem spalin.Powiedziałem mu że pytanie brzmiało:"opisz szczegółowy przebieg pomiaru zanieczyszczeń gazowych..." wiec to zrobiłem , wzruszył ramionami i powiedział że takie mają wytyczne z TDTu i nic na to nie poradzi i jesli się nie zgadzam to mam pisać do Warszawy. Przed wyruszeniem na Warszawę ustalmy najpierw jak dokładnia brzmiało pytanie bo każdy pisze inną wersję z diabeł jak wiadomo tkwi w szczegółach. Moim zdaniem pytanie brzmiało: opisz szczegółowy przebieg pomiaru zanieczyszczeń gazowych auto sprowadzone z Holandii zarejestrowane w 2011r po raz pierwszy. Samochód posiada instalacje gazową, ale nie posiada obrotomierza i nie posiada wskaźnika temperatury.Pojazd jest wyposażony w sondę lambda. Cytuj
biker100 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Przed wjazdem na stanowisko sprawdzamy szczelność instalacji gazowej na wolnym powietrzu za pomocą urządzenia lub roztworu wody z mydłem. no z tym roztworem to nie wiem: § 5. 1. Kontrola szczelności instalacji zasilania gazem polega na użyciu elektronicznego detektora gazu w miejscach połączeń przewodów i elementów instalacji zasilania gazem, gniazd zaworów bezpieczeństwa i zaworów napełniania oraz elektrozaworów gazowych. Cytuj
krzysztofk89 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 stwierdził że wszyscy bezmyślnie przepisywali Dz.U w wystarczyło napisać HA HA o takiej bezczelności to długo nie słyszałem. Ciekawe skąd kandydaci mają wiedzieć co pisać i w jakiej kolejności, jak TDT nie podaje żadnego klucza odpowiedzi i jedyne czym mają się posiłkować to Dz.U. i własnym doświadczeniem. Cytuj
maly Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 no z tym roztworem to nie wiem: § 5. 1. Kontrola szczelności instalacji zasilania gazem polega na użyciu elektronicznego detektora gazu w miejscach połączeń przewodów i elementów instalacji zasilania gazem, gniazd zaworów bezpieczeństwa i zaworów napełniania oraz elektrozaworów gazowych. a ja wiem bo przepisałem z tabeli punkt 10.5 Cytuj
biker100 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 a ja wiem bo przepisałem z tabeli punkt 10.5 tam stoi "Kontrola szczelności za pomocą urządzeń lub roztworu wodnego mydła." ale ja czepiam się... roztworu wody z mydłem. może wg. sprawdzającego to nie to samo... Cytuj
biker100 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Sprawdzamy ważność protokołu TDT na zbiornik i tabliczkę znamionową zbiornika. a może idzie o to, że wg. ustawy PORD art.81.12 Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego. powinieneś od tego rozpocząć, a nie od sprawdzania szczelności, nie wiem tak gdybam, że może to być przyczyna wyniku "N" z egzaminu. Cytuj
maly Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 powinieneś od tego rozpocząć, a nie od sprawdzania szczelności, nie wiem tak gdybam, że może to być przyczyna wyniku "N" z egzaminu. żeby zdać tak jak już wcześniej pisałem i co potwierdził przewodniczący komisji trzebabyło napisać wykonujemy test OBD i jeżeli wszystko jest ok. tzn prawidlowość działania kontrolki MIL i wszystkie monitory są OK i nie ma kodów usterek, lub test czujników tlenu jest OK to możemy odstąpić od badania analizatorem spalin to tak w skrócie. Cytuj
markes30 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 (niezgodność treści rozporządzenia z tabelą 8,2,1,2) - a można poprosić o wyraźne wskazanie tejże niezgodności między poniższymi zapisami właśnie: 8.2.1.2. Emisja zanieczyszczeń gazowychPomiar z użyciem analizatora spalin, a w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić poprzez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania. Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika. 5. Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń gazowych OBDII/EOBD konieczne jest sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący. Różnicę pogrubiłem. Cytuj
Paprock Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 To ja pogrubię ten kawałek: 8.2.1.2. Emisja zanieczyszczeń gazowych Pomiar z użyciem analizatora spalin, a w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić poprzez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania. Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika. Cytuj
markes30 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Ty mnie nie musisz pogrubiać ja to wiem tylko kandydaci na diagnostów mają z tym problem. Nie można była zamiast "można sprawić" napisać konsekwentnie " koniecznie trzeba sprawdzić". Czy tak powinno być, że nauczonego kandydata na diagnostę uwala się na takim niuansie w niuansie? Cytuj
Paprock Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Niuan niuansem, tylko że ten niuans dwa razy jest w rozporządzeniu zwanym zakresem wskazany. Raz, leci w treści paragrafów po kolei, a dwa, z zapisów w tabeli znów jest wskazywany do paragrafów po kolei. To gdzie ta niezgodność jest w końcu? Cytuj
jarek1 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 A INDYFIKACJA POJAZDU CZYLI NR VIN ITP? Cytuj
lukasz7871 Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 W pytaniu nie było nic o lawecie oraz nic o analizie spalin. opisz szczegółowo procedurę pomiaru zanieczyszczeń gazowych. A jednym z czujników badającym sład spalin w pojeździ jest sonda lambda. Pytanie z lawetą może było wcześniej. tutaj mowa o 23.11.16. Cytuj
sznykol Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Ja też poległem na tej opisówce. Teraz jest juz tyle wersji jaka jest poprawna odp ze juz sam nie wiem co myśleć. Ja napisalem tak: wymagane dokumenty: wazny protokół TDT i holenderski dowód rejestracyjny (tutaj nie dopisalem zeby sprawdzic numer czy zgodny ze zbiornikiem) i to pewnie mnie juz skreslilo nastepnie szczelny uklad wydechowy i dolotowy , temp otoczenia pow. 5 stopni, olej 70, plyn 80 pierwszy pomiar na podwyzszonych CO i lambda i normy podalem z tabelki pozniej na biegu jalowym miedzy 30 a 60 sek po pomiarze na podwyzszonych i o OBD naisalem po tym pomiarze dopiero no i wydruk na zyczenie teraz dopiero wiem co pomieszalem ale powiem ze te 30 min na to pytanie to za malo, nie bylo czasu pomyslec tylko caly czas pisalem no i w koncu dziadek lesny z TDT juz mi kartke wyrwal masakra nie dopisalem ze pomiaru dokonujemy na benzynie i na gazie wiem ze jeden chlopak tez tego nie napisal z tego co mowil i jemu zaliczyli to bardzo ciekawe jak podchodza do tego sprawdzania Nie wiecie czy we Wrocławiu nie lepiej zdawac opisówke? słyszalem ze nie sa tacy szczegółowi jak w Krakowie Cytuj
maly Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Pytanie do kolegów już diagnostów jest sens odwoływać się i jechać do Warszawy, bo mnie jakoś korci może ktoś jeszcze chciałby się odwołać ? Cytuj
Grzegorz Łódź Napisano 24 Listopad 2016 Napisano 24 Listopad 2016 Ja tam nie chce się wtrącać ale, nie zastanowiło Was przypadkiem: -data pierwszej rejestracji pojazdu -"pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych"- o jakie zanieczyszczenia chodzi? co sprawdzamy i dlaczego? są jakieś normy i czego się odnoszą? Bo ja tak widzę,że każdy pisze jak to robi ale nie wiadomo w jakim celu.Według mnie trzeba te otrzymane wyniki z czymś porównać i ocenić czy jest P czy N. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.