Darek :-) Napisano 3 Styczeń 2017 Napisano 3 Styczeń 2017 Mało kto wie jak do tego podejść, w nowych warunkach technicznych nic na ten temat nie piszą, a moim zdaniem może się przydać w pracy: Samochody hybrydowe a badanie na stacji kontroli pojazdów. Metody badania. Podczas badania technicznego samochodu z napędem hybrydowym należy zwrócić uwagę na wymagania postawione przy homologacji , instrukcje serwisowe producenta oraz doświadczenie diagnosty . Należy pamiętać o tym że każdy producent zastosował inne dla siebie rozwiązanie co pociąga za sobą zróżnicowane podejście do każdej marki ( głownie typ napędu ) . Najistotniejszym problemem są rozwiązania związane z wysokim napięciem i obostrzeniami wokół niego w skład których wchodzą prawidłowe oznaczenia z informacjami o wysokim napięciu . Bardzo istotna sprawa jest kontrola stanu przewodów oraz kontrola systemu samodiagnozy . Można wymienić pięć głównych czynności przy badaniu pojazdów z napędem hybrydowym . 1. Identyfikacja Sprawdzenie ogólne oznakowania pojazdu oraz tabliczek ostrzegawczych , jako pomoc mogą posłużyć : - emblemat z napisem HYBRID - pomarańczowe przewody elektryczne po maską - informacje o wysokim napięciu pod maską - dodatkowe wyposażenie ( baterie ) w bagażniku Przewody wysokiego napięcia oraz wszystkie podzespoły podłączone do nich powinny mieć charakterystyczne oznaczenie czarnej błyskawicy na żółtym tle , ich brak można uznać za małą usterkę . 2. Ocena napędu elektrycznego Badaniu podlega cały system okablowania wysokiego napięcia oraz złączy . Złącza powinny być nie uszkodzone a stan izolacji nie naganny . Wszystkie przewody wysokiego napięcia muszą mieć kolor pomarańczowy . Jeżeli w/w elementy budzą naszą wątpliwość należy wycofać pojazd z dalszego użytku . 3. Ocena za pomocą złącza EOBD . Należy skontrolować samochód testerem diagnostycznym na występowanie błędów oraz wykonanie autodiagnostyki . Wszystkie usterki od napędu elektrycznego nie powodującego jego odcięcia - wyłączenia powinny być uznane jako istotne . 4. Ocena komponentów napędu hybrydowego . Należy sprawdzić ogólny stan falownika , silnika elektrycznego , baterii oraz układu chłodzenia czy nie ma śladów mechanicznych uszkodzeń i ognisk korozji . Bardzo ważnym punktem jest kontrola układu chłodzenia baterii , wszystkie przewody wentylacyjne powinny być drożne i nic nie powinno utrudniać wymiany powietrza . Sam falownik może być chłodzony cieczą należy sprawdzić stan płynu w zbiorniczku oraz kontrola ewentualnych wycieków . Układ ten jest nie zależny od chłodzenia silnika spalinowego . Mogą posiadać wspólną chłodnicę . 5. Badanie systemu w ruchu. Kontrola ta daje nam informację na temat jak cały system ze sobą współpracuje , przejście z napędu na napęd , odzyskiwanie energii podczas hamowania . Bardzo pomocne mogą być wyświetlacze zamontowane w każdym z pojazdów które informują nas o aktualnym stanie napędu hybrydowego . ze strony http://wyposazeniewarsztatow.blogspot.com/2014/01/samochody-hybrydowe-badanie-na-stacji_20.html Cytuj
supermajku Napisano 31 Styczeń 2017 Napisano 31 Styczeń 2017 Posiadam, takie samochody tj Toyota Auris 15r i 16r. Co ciekawe w zależności od wersji wyposażenia jest homologowany tylko jeden rozmiar kół. Na ostatnim przeglądzie nie mogłem zmierzyć spalin, a chciałem, w celu sprawdzenia sprawności silnika. Problem stanowi brak obrotomierza, wskaźnika cieczy chłodzącej i możliwości pozostawienia samochodu na biegu jałowym. Poza kontrolą via EOBD Co można zrobić: Aby wymusić włączenie silnika na "P" wciskamy pedał gazu. Niestety obroty będą możliwe do regulacji pedałem w zakresie 2000-3000 obrotów. Jeszcze jeden sposób na wymuszenie pracy silnika to włączenie klimy i ogrzewania na 28*C, można jeszcze włączyć podgrzewanie szyby i fotela aby zużycie prądu było duże, po kilku minutach silnik się uruchomi aby doładować aku. wtedy pracuje na niższych obrotach około 1200-1500 obr. Jesze intensywne kręcenie kierownicą wymusi pracę silnika. Położenie przekładni w pozycji "N" nie ładuje baterii trakcyjnej. Pomiar obrotów przez indukcję z przewodów, brak alternatora aby z np gniazda zapalniczki mierzyć. Olej w sprężarce klimy jest nie przewodzący prąd. Chętnie odpowiem na wszystkie pytania dot aurisa hsd. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.