Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mało kto wie jak do tego podejść, w nowych warunkach technicznych nic na ten temat nie piszą, a moim zdaniem może się przydać w pracy:

 

Samochody hybrydowe a badanie na stacji kontroli pojazdów.

Metody badania.

Podczas badania technicznego samochodu z napędem hybrydowym należy zwrócić uwagę na wymagania postawione przy homologacji , instrukcje serwisowe producenta oraz doświadczenie diagnosty . Należy pamiętać o tym że każdy producent zastosował inne dla siebie rozwiązanie co pociąga za sobą zróżnicowane podejście do każdej marki ( głownie typ napędu ) .

Najistotniejszym problemem są rozwiązania związane z wysokim napięciem i obostrzeniami wokół niego w skład których wchodzą prawidłowe oznaczenia z informacjami o wysokim napięciu . Bardzo istotna sprawa jest kontrola stanu przewodów oraz kontrola systemu samodiagnozy .

Można wymienić pięć głównych czynności przy badaniu pojazdów z napędem hybrydowym .

1. Identyfikacja

Sprawdzenie ogólne oznakowania pojazdu oraz tabliczek ostrzegawczych , jako pomoc mogą posłużyć :

- emblemat z napisem HYBRID

- pomarańczowe przewody elektryczne po maską

- informacje o wysokim napięciu pod maską

- dodatkowe wyposażenie ( baterie ) w bagażniku

Przewody wysokiego napięcia oraz wszystkie podzespoły podłączone do nich powinny mieć charakterystyczne oznaczenie czarnej błyskawicy na żółtym tle , ich brak można uznać za małą usterkę .

2. Ocena napędu elektrycznego

Badaniu podlega cały system okablowania wysokiego napięcia oraz złączy . Złącza powinny być nie uszkodzone a stan izolacji nie naganny . Wszystkie przewody wysokiego napięcia muszą mieć kolor pomarańczowy . Jeżeli w/w elementy budzą naszą wątpliwość należy wycofać pojazd z dalszego użytku .

3. Ocena za pomocą złącza EOBD .

Należy skontrolować samochód testerem diagnostycznym na występowanie błędów oraz wykonanie autodiagnostyki . Wszystkie usterki od napędu elektrycznego nie powodującego jego odcięcia - wyłączenia powinny być uznane jako istotne .

4. Ocena komponentów napędu hybrydowego .

Należy sprawdzić ogólny stan falownika , silnika elektrycznego , baterii oraz układu chłodzenia czy nie ma śladów mechanicznych uszkodzeń i ognisk korozji .

Bardzo ważnym punktem jest kontrola układu chłodzenia baterii , wszystkie przewody wentylacyjne powinny być drożne i nic nie powinno utrudniać wymiany powietrza .

Sam falownik może być chłodzony cieczą należy sprawdzić stan płynu w zbiorniczku oraz kontrola ewentualnych wycieków . Układ ten jest nie zależny od chłodzenia silnika spalinowego . Mogą posiadać wspólną chłodnicę .

5. Badanie systemu w ruchu.

Kontrola ta daje nam informację na temat jak cały system ze sobą współpracuje , przejście z napędu na napęd , odzyskiwanie energii podczas hamowania .

Bardzo pomocne mogą być wyświetlacze zamontowane w każdym z pojazdów które informują nas o aktualnym stanie napędu hybrydowego .

 

ze strony http://wyposazeniewarsztatow.blogspot.com/2014/01/samochody-hybrydowe-badanie-na-stacji_20.html

  • 4 weeks later...
Napisano

Posiadam, takie samochody tj Toyota Auris 15r i 16r.

 

Co ciekawe w zależności od wersji wyposażenia jest homologowany tylko jeden rozmiar kół.

 

Na ostatnim przeglądzie nie mogłem zmierzyć spalin, a chciałem, w celu sprawdzenia sprawności silnika.

Problem stanowi brak obrotomierza, wskaźnika cieczy chłodzącej i możliwości pozostawienia samochodu na biegu jałowym.

Poza kontrolą via EOBD Co można zrobić:

Aby wymusić włączenie silnika na "P" wciskamy pedał gazu. Niestety obroty będą możliwe do regulacji pedałem w zakresie 2000-3000 obrotów. Jeszcze jeden sposób na wymuszenie pracy silnika to włączenie klimy i ogrzewania na 28*C, można jeszcze włączyć podgrzewanie szyby i fotela aby zużycie prądu było duże, po kilku minutach silnik się uruchomi aby doładować aku. wtedy pracuje na niższych obrotach około 1200-1500 obr. Jesze intensywne kręcenie kierownicą wymusi pracę silnika.

 

Położenie przekładni w pozycji "N" nie ładuje baterii trakcyjnej.

 

Pomiar obrotów przez indukcję z przewodów, brak alternatora aby z np gniazda zapalniczki mierzyć.

 

Olej w sprężarce klimy jest nie przewodzący prąd.

 

Chętnie odpowiem na wszystkie pytania dot aurisa hsd.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.