Skocz do zawartości

Skoda yeti ciężarowy bezkratkowy na osobowy


Macintosh

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, Panowie być może temat już był, przepraszam na szybko nie mogę odnaleźć.

Chodzi o zmianę rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy SKODA YETI w homologacji ciężarowej nie wymagającej kratki.Czy taka zmiana jest możliwa? Liczba miejsc 5 w wersji ciężarowej. Klient przyjechał zapytać co ma zrobić, chce zmienić rodzaj pojazdu z ciężarowego na osobowy. Na jednej z OSKP powiedziano mu, że skoro nie ma kratki to nie jest potrzebne zaświadczenie o przebudowie wykonane przez odpowiednią firmę z kodem PKD 45.20.Z. Wystarczy badanie dodatkowe badanie techniczne ( liczba miejsc bez zmian ) Z kolei w wydziale komunikacji powiedziano mu, że zmiana rodzaju wiąże się z przebudową, czyli demontażem kratki oddzielającej część bagażową od osobowej i mimo tego, że tej kratki fizycznie nie ma i nigdy nie było musi być zaświadczenie o wykonanej przebudowie ( czyli poświadczenie nieprawdy) . Co z tym fantem zrobić? . Czy w takim razie w takich samochodach ciężarowych bezkratkowych VW Passat, Skoda itp . z homologacją ciężarowa nie można zmienić rodzaju na osobowy?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego opisz w zaświadczeniu o zmianach to co widzisz:

Samochód osobowy, brak przegrody oddzielającej część pasażerską od ładunkowej.

Nie pisz że zdemontowano przegrodę i żadnej nieprawdy nie potwierdzasz tylko potwierdzasz to co widzisz. A jak klient załatwi kwit o demontażu kratki to problem tego co to wystawił. Takie jest moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Powoli!.

Ustawa mówi wyraźnie kto i co może i ani słowem nie wspomina w tej sprawie o kracie/przegrodzie:

4. Zabrania się:

6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:

b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.

Z powyższego jasno wychodzi, że to problem podmiotu co wykombinuje, co zrobi, aby z ciężarowego bezkratkowego wyszedł osobowy.

 

Po mojemu z samochodu należy wyeliminować to co pozwoliło klasyfikować go jako ciężarowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pisz
I. Opis zmian:

Jak dla mnie to znów kombinowanie za prawodawcę,ustawodawcę , właściciela itp.

Wszyscy chcą ułatwić życie właścicielowi kosztem diagnosty .

 

Coś mi się przypomniało . Na żółtej karteluszce wydział tego nie łyknie ? :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś kiedyś miał uzasadnić sens okazywania tak zwanego "oświadczenia o dokonanych zmianach" na stacji podczas badania.

Jak już nawet to "oświadczenie" ktoś okaże to z jego treści i tak nie wynika co samochód miał i jak wyglądał przed dokonaniem zmian.

Podobnie diagnosta nie ma obowiązku znać stanu pojazdu sprzed zmian. Z tego wychodzi, że nie istnieje opis zmian z przeszłości, a tylko tu i na teraz. Mniej więcej tak jak napisał Demart.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Po mojemu z samochodu należy wyeliminować to co pozwoliło klasyfikować go jako ciężarowy.

 

Tak właśnie wytłumaczono to klientowi w wydziale komunikacji.Powiedziano, że musi być demontaż elementu, który odróżnia samochód ciężarowy od osobowego. Inna sprawa , że takiego elementu nie ma i nigdy nie było!!! W takim razie mam pytanie: czy w ogóle można dokonywać takiej zmiany, czy bazowanie na dokumentach z przebudowy ( fikcyjnych) i wykonanie dodatkowego badania technicznego bedzie zgodne z prawem? . Może jest gdzieś w jakiejś Dyrektywie informacja na temat, że samochody z homologacją bezkratkową nie podlegają przebudowie na osobowe? Czy ktoś z Kolegów ma wiedzę na ten temat?

 

Rozmawiałem z Kolegą z innego powiatu, który miał taki przypadek . powiedział, że konsultował to z WK i powiedziano mu, że dokument o przebudowie musi być bo to wynika z ustawy PoRD.Wtedy wykonuje dodatkowe badanie i z ich strony problemu nie będzie. Ale wiadomo, że różne WK mogą mieć różne zdanie w tej sprawie. A podstawę prawną warto mieć.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy bazowanie na dokumentach z przebudowy ( fikcyjnych) i wykonanie dodatkowego badania technicznego bedzie zgodne z prawem?

 

No naprawdę trudne pytanie zadałeś... Czy potwierdzanie fikcyjnych zmian jest zgodne z prawem... No faktycznie - trzeba będzie o tym pomyśleć.

 

Może jest gdzieś w jakiejś Dyrektywie informacja na temat, że samochody z homologacją bezkratkową nie podlegają przebudowie na osobowe?

 

Nie nie ma.

 

Więc jak koniecznie chcesz pomagać klientowi to rozgrzeszenia na forum nie szukaj 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedż sam sobie napisałeś ...

 

... Z kolei w wydziale komunikacji powiedziano mu, że zmiana rodzaju wiąże się z przebudową, czyli demontażem kratki oddzielającej część bagażową od osobowej i mimo tego, że tej kratki fizycznie nie ma i nigdy nie było musi być zaświadczenie o wykonanej przebudowie...

 

Z powyższego jasno wynika co należy zrobić ... bo to WK decyduje, ten który zadecydował co powyżej.

 

No chyba iż klient coś pomieszał, ale wtedy telefon do WK wyjaśni sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SKODA YETI w homologacji ciężarowej nie wymagającej kratki

Czy to nie jest podobny samochód do "żółtego seicento"?

Czy jak ja napiszę, że "wymagano" do homologacji to już jest inne zdanie?

To kto ma rację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zaświadczeniu trzeba napisać że pojazd spełnia wymagania dla poj. osobowego. Zmian nie dokonywano.

Jak kiedyś były auta z kratką i klient chciał osobówkę, ale i kratkę chciał sobie zostawić bo woził psa w bagażniku? Nic nie stoi na przeszkodzie żeby osobówka miała kratkę...

I tu analogicznie pojazd spełnia wymagania dla auta osobowego i ciężarowego. WK robi pod górkę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zaświadczeniu trzeba napisać że pojazd spełnia wymagania dla poj. osobowego. Zmian nie dokonywano.

 

Skoro zmian nie dokonywano to nie ma podstawy do zmiany danych w DR.

 

WK robi pod górkę...

 

Zgodnie z prawem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko krata/przegroda istnieje w diagnostycznym świecie.

Tu, poniżej jasno wskazano jakie wytyczne z dyrektywy musi spełniać samochód osobowy aby stał się ciężarowym. Dlatego po mojemu i tylko po mojemu podmiot z ustawy ma tak wykonać kontr-zmianę rodzaju pojazdu aby wyszło legalne nie spełnienie tych wytycznych, co słusznym opisem zgodnie z prawem potwierdzi diagnosta dodatkowym badaniem.

§ 9a.31) W samochodzie osobowym (kategorii M1) o rodzaju nadwozia AB, AC, AF mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na dostosowaniu do wymagań jak dla samochodów ciężarowych,

jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r.

ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów,

powodujące zmianę rodzaju pojazdu na samochód ciężarowy o podrodzaju van, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musimy rozróżnić dwa światy - prawa i fikcji literackiej.

 

W pierwszym diagnosta widzi w DR numer św. homologacji, więc sprawdzi czy faktycznie przegroda była czy też jej nie było. Jeśli producent takowej nie przewidział dla tego pojazdu, to mamy po ptokach, czyli po naszemu N, bo żadne zmiany nie nastąpiły. I to pomimo fikcji literackiej, jaką stworzył podmiot uprawniony. Jest sposób, aby... A nie, nie będę kombinatorom ułatwiał życia.

 

W drugim, diagnosta o wzroku kreta (tzw. kretyn, czyli osoba z wybiórczym niedowidzeniem) bierze fikcję literacką za rzeczywistość i wystawia zaświadczenie z wynikiem P. W całym tym procederze bierze również udział rzeczony wcześniej WK, który udaje, że kiedyś zarejestrował inny pojazd niż ma go teraz do zmiany.

 

Kurtynaaaaa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio mieliśmy takiego Paseratti - ta sama sytuacja. Niestety u nas badania nie dostał - powód, brak wykonanych zmian w pojeździe... Pojechał szukać szczęścia gdzie indziej.

 

Swoją drogą poradziłem kierowcy odpuszczenie tematu, bo co mu da zmiana na osobowy? Nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to mam opisać co zostało czym zastąpione.

- no dobrze, to może od początku. Co i czym zostało zastąpione, że tematyczne auto zhomologowało się jako ciężarowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

Wracając do tematu. I pomijając wcześniejsze wywody Kolegów na temat szukania " rozgrzeszenia :) i niższych kosztów ubezpieczenia:) " samochód posiadał homologację zgodną z Dyrektywą 2007/46/WE z dnia 5 wrzesnia 2007 r. zgodnie z którą na podstawie par 58 pkt 3. Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.... Dz.U z 2016 poz 2022 z późn . zm. może nie spełniać warunku posiadania trwałej przegrody pomiędzy częścią osobową a ładunkową ( opisanego w par 8 ust.4. pkt 7 tego rozporządzenia). W przedstawionej przez Klienta homologacji nie było ani słowa o tym, czy kratka była , czy nie jej nie było.Był tylko numer homologacji, dane techniczne pojazdu z numerem VIN i liczba miejsc 5. Rozporządzenie mówi tylko o tym, że może przegrody nie nie być. Klient mówił, że jej nie było od nowości . Ma jeszcze przyjechać.Poprosiłem go kilka dni celem wyjaśnienia sprawy. Klient chce zmienić rodzaj z ciężarowego na osobowo bo odkupił samochód od firmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wszystko pięknie, tylko że nasze warunki zezwalają na odstępstwo od przegrody/kraty, a dyrektywa naciska, żeby auto w coś zamian było wyposażone, czyli w uchwyty.

I teraz zasadnicza sprawa co czym zostało zastąpione aby wyszło auto osobowe?

Po mojemu i tylko po mojemu w opisie zmian napisałbym, że w przedstawionym do badania pojeździe przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie dokonał zmiany rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy. Czyli zastąpił rodzaj rodzajem, żeby nie było, że nie było. ;)

Pojazd nie posiada trwałej kraty, przegrody, ściany, ani żadnych elementów służących do mocowania ładunku, które pozwalałyby klasyfikować go jako ciężarowy.

I tak dalej...

II. Ocena dokonanych zmian

1. Dokonane zmiany są zgodne z przepisami ustawy i rozporządzenia o warunkach technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgodną z Dyrektywą 2007/46/WE z dnia 5 wrzesnia 2007 r. zgodnie z którą na podstawie par 58 pkt 3. Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.... Dz.U z 2016 poz 2022 z późn . zm. może nie spełniać warunku posiadania trwałej przegrody pomiędzy częścią osobową a ładunkową ( opisanego w par 8 ust.4. pkt 7 tego rozporządzenia).
A czy możesz jeszcze zacytować
par 8 ust.4. pkt 7 tego rozporządzenia
:?:

I jeszcze jedno: na który paragraf dyrektywy się powołujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o paragraf Dyrektywy tylko o paragraf Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych .... Dz.U 2022 z 2016 roku. . Który mówi, w par 8 ust. 4 " Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom:" a pkt 7 że: " w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po praz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 roku do dnia 31 grudnia 2016 roku".

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi też chodzi o ten zapis 8)

a pkt 7 że: " w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po praz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 roku do dnia 31 grudnia 2016 roku".

mam nadzieje, że rozumiesz różnicę pomiędzy określeniami "może" / "powinno"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myślę sobie, że kolega Macintosh komplet przepisów poniższych miał na myśli zezwalających na wyeliminowanie kraty/przegrody:

§ 8.

4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom:

7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 30 maja 1999 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.;

 

§ 58.

3. Samochody ciężarowe objęte świadectwem homologacji typu pojazdu wydanym zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i zarejestrowane po raz pierwszy po dniu 29 kwietnia 2009 r. mogą nie spełniać warunku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 7.

Tylko nadal pozostaje otwarte pytanie czy coś w zamian kraty musiało być zamontowane, bo jakby te "elementy mocujące" pojawiły się całkiem nie tak dawno w naszym rozporządzeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.