michal_k Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 Taka chyba ciekawostka - czy wiecie skąd się bierze ograniczenie DMC w autobusach dwuosiowych w stosunku do MMC? Np. MMC wynosi 18000 kg, a DMC 17500 kg albo MMC wynosi 19000 kg, a DMC 18600 kg. Wcześniej nie spotkałem się z tym tematem albo nie zwróciłem na to uwagi, a myślę, że będzie się tego pojawiało coraz więcej, zwłaszcza tych z DMC w zakresie 18000-19500 kg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 Nie wiem, po co ktoś wprowadza takie ograniczenia, jeżeli zgodnie z rozporządzeniem o warunkach technicznych pojazdów autobus dwuosiowy może mieć DMC 19500 kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Październik 2017 Autor Share Napisano 23 Październik 2017 zgodnie z rozporządzeniem o warunkach technicznych pojazdów autobus dwuosiowy może mieć DMC 19500 kg Taka i moja pierwsza myśl była. Ale wynika to z czegoś innego. Nie chcę uprzedzać - może ktoś wpadnie na to? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solaris Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 Autobusy dwuosiowe mają przykładowo Maksymalną masę całkowitą 19500 kg przy wykorzystaniu nacisku na oś tylną napędową na poziomie 12500 kg czy nawet 12700 kg. A w Polsce pozwolono by Dopuszczalna masa całkowita wzrosła z 18000 na 19500 kg ale nie pozwolono by wzrósł dopuszczalny nacisk na oś. I ciągle mamy tylko 11500 kg na oś napędową. A taki autobus wykorzystuje swoje 19500 kg ale przy rozkładzie nacisku na oś tylną na poziomie właśnie 12500 czy 12700 kg. Więc u nas obowiązkowo trzeba zaniżyć nacisk do 11500 kg, więc i zaniżają DMC pojazdu z 19500 kg na mniej. Ja w ten sposób to widzę. Natomiast w innych krajach cały nacisk tylnej osi napędowej np. 12500 kg jest dopuszczony także ich przepisami krajowymi, a u nas max. 11500 kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 Ale wynika to z czegoś innego. Przeważnie jak nie wiadomo o co chodzi ,to chodzi o kasę. Podatki ,zezwolenia , zakazy wjazdu itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Październik 2017 Autor Share Napisano 23 Październik 2017 w Polsce pozwolono by Dopuszczalna masa całkowita wzrosła z 18000 na 19500 kg ale nie pozwolono by wzrósł dopuszczalny nacisk na oś. I ciągle mamy tylko 11500 kg na oś napędową. Dokładnie tak. Dzisiaj np. miałem świadectwo zgodności nowego autobusu o MMC równym 18000 kg. Naciski maksymalne - przód 6000 kg, tył 12000 kg. Zgodnie z polskimi warunkami technicznymi dopuszczalny nacisk na tył musiał zostać ograniczony do 11500 kg, więc DMC przyjęto jako sumę dopuszczalnych nacisków, która wynosi 17500 kg. Warto zwracać na to uwagę, bo może się okazać, że błędnie określicie DMC (będzie wyższe niż suma dopuszczalnych nacisków). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solaris Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 Dodam tylko jeszcze, że Dopuszczalne masy na oś napędową wynoszą np. Hiszpania - 13000 kg Francja - 12600 kg Włochy - 12000 kg Kiedy u nas podwyższono DMC autobusu dwuosiowego na 19500 kg, producenci autobusów i tak mówili, że to niewiele im daje aby zrobić więcej miejsc w autobusie bo i tak nie podwyższono nacisku na oś napędową. I te same autobusy za granicą mogą mieć więcej miejsc, a u nas niewiele to da bo autobusy mają nacisk na oś tylną 12000 kg, czy 12500 kg i nie mogą w Polsce tego nacisku skonsumować. I musza obniżać DMC i w gruncie rzeczy przewozić mniej pasażerów Takie mamy dobre drogi bywa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 No a dyrektywa ''masowa'' określa maksymalne dopuszczalne wartości i jest 11,5. Jak widać i w innych krajach przepisy się nie przyjmują . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 [ dopuszczalny nacisk na tył musiał zostać ograniczony do 11500 kg Jeżeli na przedniej osi jedzie 8000 kg to nie ma żadnego problemu z naciskami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 23 Październik 2017 Autor Share Napisano 23 Październik 2017 Problem w tym, że nacisk na przednią oś był mały. W podanych przeze mnie przykładach odpowiednio - 6000 i 7100 kg. Dlatego DMC musiało zostać ograniczone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solaris Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 Tak. Ale jeśli w homologacji najczęściej nacisk na oś przednią jest 6 czy 7 ton, to aby zmienić na 8 ton, musieliby robić nową homologację, montować mocniejszą oś i wszystko to tylko na potrzeby rynku POLSKI. Podczas gdy homologacje europejską już mają, w innych krajach naciski mogą skonsumować po maxie, a u nas nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 23 Październik 2017 Share Napisano 23 Październik 2017 Problem w tym, że nacisk na przednią oś był mały. W podanych przeze mnie przykładach odpowiednio - 6000 i 7100 kg. Dlatego DMC musiało zostać ograniczone. No jeżeli mieli takie nacisk na przednią oś w homologacji czy na TZ to trzeba było ograniczać DMC do poziomu sumy nacisku na przednią oś i dopuszczalnego maksymalnego nacisku na oś tylną. albo występować o odstępstwo. Pytanie tylko jak to ograniczanie ma się do ilości pasażerów i ich bagażu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 24 Październik 2017 Share Napisano 24 Październik 2017 PoRD Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. 2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby: 1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 24 Październik 2017 Share Napisano 24 Październik 2017 Tak tylko w autobusie turystycznym rozmieszczenie "ładunku" determinuję miejsca siedzące i nie przesuniesz nacisku na oś przednią. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 24 Październik 2017 Share Napisano 24 Październik 2017 markes30, ale łatwiej uzyskać stałe wartości nacisków niż w autobusie miejskim lub podmiejskim, gdzie migracja pasażerów cały czas zmienia obciążenia osi. Przy odpowiednim zaprojektowaniu autobusu można spokojnie dać większy nacisk na oś przednią niż 6000 kg. A problem mas to nie tylko ilość miejsc w autobusie. Kiedyś rozmawiałem z właścicielem firmy, która wozi turystów na narty do Francji i Włoch. Jemu te 19500 ratuje teraz życie, przy ilości sprzętu jaki klienci zabierają na pokład. Przy pełnej przyczepce hamowanej o DMC 3,5 t. zawsze miał 200-500 kg przeładunku w samym autobusie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mike_van_mik Napisano 7 Listopad 2018 Share Napisano 7 Listopad 2018 Hej mam pytanie. Autobus 100 km/h Na TZ takie masy mam wypisane: 18000kg 19700 kg 1 7100kg 7100kg 2 11500kg 12600kg Rozumiem ze w 1 kolumnie to masy konstrukcyjne a w 2 administracyjne. Pytanie pierwsze - jakie masy wpisujemy w zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym autobusu tempo 100 (rubryka maksymalna masa calkowita i dopuszczalna masa calkowita) Pytanie drugie - co wpisujemy w rubrykę dopuszczalny nacisk osi przedniej, osi tylnej 1 i osi tylnej 2. Rozumiem ze musi być w kN dlatego mnożymy liczbę np 7100 x 9.8 i wychodzi 69.58 kN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 8 Listopad 2018 Share Napisano 8 Listopad 2018 (edytowane) Odwrotnie. Pierwsza kolumna to dane administracyjne (choć na dzień dzisiejszy nie aktualne). Ad1 - obie masy, tak jak są opisane rubryki. Ad2 - dla osi tylnej 1 wpisujesz wartość dla dopuszczalbego nacisku osi tylnej, wg przelicznika na kN. Dla osi 2 wstawiasz "x" bo ta wartość nie dotyczy tego pojazdu, ponieważ z tyłu ma tylko jedną oś. Edytowane 8 Listopad 2018 przez adam1501 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mike_van_mik Napisano 8 Listopad 2018 Share Napisano 8 Listopad 2018 Czyli rozumiem ze MMC to 18000 kg a 19700 kg to DMC. Nacisk osi przedniej 7100kg czyli 69.58kN a nacisk osi tylnej 11500 kg czy 12600kg wpisujemy ??? I oś tylna 2 wpisujemy x . Dobrze rozumiem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 8 Listopad 2018 Share Napisano 8 Listopad 2018 Nie. Widzę, że chyba nie bardzo rozumiesz słowo pisane. Zapoznaj się z zał. 4 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. I chyba masz problem z rozróżnieniem co to jest DMC, a co MMC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 8 Listopad 2018 Share Napisano 8 Listopad 2018 3 godziny temu, mike_van_mik napisał: Czyli rozumiem ze MMC to Maksymalna Masa Całkowita - czyli wartość określona przez producenta pojazdu. 3 godziny temu, mike_van_mik napisał: DMC Dopuszczalna Masa Całkowita - czyli wartość ograniczona przepisami prawa. 3 godziny temu, mike_van_mik napisał: a nacisk osi tylnej Wpisujesz zgodnie z opisem wiersza zaświadczenia, czyli Dopuszczalny nacisk osi tylnej 1 - 112,7 kN (11 500 kg) - zgodnie z warunkami technicznymi dla pojedynczej osi napędowej - chyba, że ta oś nie jest napędowa wówczas stosujesz zakres dla osi nie napędowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 8 Listopad 2018 Share Napisano 8 Listopad 2018 23 godziny temu, mike_van_mik napisał: (rubryka maksymalna masa calkowita i dopuszczalna masa calkowita) mmc powinno być w DR w rubryce F.1 = 19700 kg dmc powinno być w DR w rubryce F.2 = 18000 kg ( może być 18600 kg wg najnowszych przepisów ) dopuszczalny nacisk osi 1 = 69,58 kN dopuszczalny nacisk osi tylnej 1 = 112,70 kN dopuszczalny nacisk osi tylnej 2 = X 13 godzin temu, mike_van_mik napisał: Czyli rozumiem ze MMC to 18000 kg a 19700 kg to DMC. żle rozumiesz bo DMC nie może być większe od MMC . może być najwyżej równe MMC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Demart Napisano 9 Listopad 2018 Share Napisano 9 Listopad 2018 8 godzin temu, piter1973 napisał: mmc powinno być w DR w rubryce F.1 = 19700 kg dmc powinno być w DR w rubryce F.2 = 18000 kg ( może być 18600 kg wg najnowszych przepisów ) A nie przypadkiem F2-19500. Autobus o dwóch osiach-19,5 tony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirek_handlarz Napisano 9 Listopad 2018 Share Napisano 9 Listopad 2018 18 600 bo 7 100 + 11 500 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Demart Napisano 9 Listopad 2018 Share Napisano 9 Listopad 2018 A no tak. Nie popatrzałem na naciski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 9 Listopad 2018 Share Napisano 9 Listopad 2018 8 godzin temu, piter1973 napisał: może być 18600 kg wg najnowszych przepisów Ale na to musi być nowa TZ. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.