Grzyws91 Napisano 21 Luty 2018 Share Napisano 21 Luty 2018 Witam, jako, że jestem w trakcie przygotowań do egzaminu diagnosty z ostatniego modułu prosiłbym o weryfikację moich wypocin. Zestawiłem kilka przykładowych pytań, które znalazłem na forum i napisałem na nie odpowiedzi. Postaram się codziennie wrzucać kolejne wraz z moimi rozwiązaniami. Proszę o sprawdzenie i sugestie gdzie co zmienić. Myślę, że przyda się to też innym zdającym teraz i w późniejszym czasie. Pozdrawiam. Pytanie 1. ( pytanie opisowe 14.02.2018 ) Na SKP na okresowe badanie techniczne przyjechał samochód z lawetą piętrową(zdjęcie).Badanie dotyczy samej przyczepy. Wymagane dokumenty potrzebne do OBT. Podaj zakres okresowego badania technicznego. Jakie dokumenty po zakończeniu badania. Ad 1. Wymagane dokumenty - dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe - ważna decyzja i protokół z UDT stwierdzająca sprawność urządzenia Ad 2. Zakres okresowego badania technicznego Pobranie opłaty zgodnie z Dz.U.2004 poz. 223 Pobranie danych z CEPIK zgodnie z Dz.U.2017 poz. 2089 Zakres badania zgodnie z Dz. U. 2015 poz. 776 § 2.1 Ad. 3. Dokumenty po zakończonym badaniu Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym określając wynik pozytywny lub negatywny. W uwagach wpisujemy numer i datę protokołu oraz decyzji UDT. WAŻNE : na przyczepy lub naczepy do przewozu pojazdów, które mają ruchomą platformę do podnoszenia pojazdów musi być protokół i decyzja z UDT. Pytanie 2. ( pytanie opisowe z 14.02.2018 ) Na SKP przyjechał samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 3.5 tony wyposażony w instalacje gazową po wypadku. Napisz jakie dokumenty wymaga diagnosta. Opisz rodzaj badania oraz zakres a w szczególności czynności podczas pomiaru geometrii pojazdu. Jakie dokumenty wystawia diagnosta po przeprowadzonym badaniu. Ad 1. Wymagane dokumenty Ważny protokół i decyzja z TDT na zbiornik Pokwitowanie z Policji Ad 2. Rodzaj badania i zakres Badanie dodatkowe. Zakres badania zgodnie z Dz. U. 2015 poz. 776 § 3 pkt. 1. ppkt. 2). Pomiary geometrii kół jezdnych pojazdu: - wykonuje się na ławach pomiarowych stanowiska kontrolnego po uprzednim wyregulowaniu ciśnienia w ogumieniu do wartości nominalnej dla danego pojazdu, - wykonuje się przy takim stanie obciążenia pojazdu, dla jakiego producent pojazdu podaje mierzone parametry, Pomiary kąta pochylenia kół oraz zbieżność kół wykonuje się po uprzednim skompensowaniu „bicia” kół. Pomiar geometrii ustawienia kół przednich obejmuje : s - pomiar kąta pochylenia koła lewego i prawego, - pomiar kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy kół lewego i prawego, - pomiar zbieżności kół, - pomiar śladowości kół, - pomiar nierównoległości osi. Ad 3. Dokumenty wystawiane przez diagnostę Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym zgodne z Dz. U. 2017 poz. 2089 W zaświadczeniu określamy rodzaj badania jako „dodatkowe”. W uwagach wpisujemy numer i datę protokołu oraz decyzji z TDT na zbiornik. Jak jeszcze należy wypełnić ten protokół ? Pytanie 3. ( pytanie opisowe z 24.01.2018 ) W dniu dzisiejszym na SKP przyjechał samochód Skoda Fabia pierwsza rejestracja 2009 rok wyposażony w instalację gazową. Właściciel pojazdu przedstawił do kontroli następujące dokumenty: - dowód rejestracyjny pojazdu, - karta pojazdu, - instrukcja montażu instalacji gazowej i wyciąg z homologacji, - protokół STAKO na zbiornik, Załączony skan protokołu na zbiornik, w którym data ważności do 2014 roku. Przedstaw szczegółowy opis badania okresowego. Jakie dokumenty wymaga diagnosta. Ad 1. Dokumenty wymagane - dowód rejestracyjny - ważny protokół i decyzja TDT z badania dla zbiornika gazu Ad 2. Opis badania okresowego Pobieramy dane z CEPIK oraz opłatę zgodnie z Dz. U. 2017 poz. 2089 Przed przystąpienie do badania sprawdzamy szczelność instalacji detektorem gazowym. Sprawdzamy ważność protokołu i decyzji z TDT dla zbiornika gazu. Jeżeli instalacja jest szczelna i wymagane dokumenty są ważne przystępujemy do badania w zakresie zgodnym z : Dz. U. 2015 poz. 776 § 2.1 , dział V oraz sprawdzając warunki zawarte w Dz. U. 2017 poz. 2022 załącznik 9. W tym przypadku odstępujemy od badania ze względu na brak wymaganych dokumentów potwierdzających sprawność zbiornika gazu. Pytanie 4. ( pytanie opisowe z 17.01.2018 ) Na stację kontroli pojazdów przyjeżdża pojazd na badanie okresowe po raz pierwszy w Polsce z instalacją LPG zamontowana 02.03.2014. Jakie dokumenty powinien otrzymać diagnosta przed przystąpieniem do badania. Jakie czynności wykona diagnosta przed przystąpieniem do badania. Opisz szczegółowo badanie instalacji gazowej. Jakie dokumenty wystawi diagnosta. Ad 1. Wymagane dokumenty Dowód rejestracyjny Ważny protokół i decyzja TDT dla zbiornika gazu Ad 2. Czynności przed przystąpieniem do badania Pobranie danych z CEPIK i opłaty za badanie zgodnie z Dz. U. 2017 poz. 2089 Sprawdzenie szczelności instalacji gazowej detektorem gazu. Sprawdzenie ważności protokołu i decyzji wydanej przez Dyrektora TDT dla zbiornika gazu. Ad 3. Opisz szczegółowo badanie instalacji gazowej. Badanie instalacji przeprowadzamy zgodnie z Dz. U. 2015 poz. 776 załącznik 2 Dział 1 Tabela, pkt. 2. oraz Dział V. Ad 4. Jakie dokumenty wystawi diagnosta - zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, w którym określamy wynika badania a w uwagach wpisujemy numer i datę protokołu oraz decyzji TDT na zbiornik, - DIP – Dokument Identyfikacyjny Pojazdu. Pytanie 5. Na SKP przyjechał na badanie samochód osobowy, z zatrzymanym dowodem rejestracyjny przez Policję. W pokwitowaniu wystawionym przez policjanta wymienione były następujące usterki: Brak przedniego kierunkowskazu, a. Pęknięte lewe zewnętrzne lusterko, b. Brak trójkąta ostrzegawczego, c. Wyciek oleju z silnika, d. Nieszczelny tłumik wydechu, e. Brak oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Podaj: 1. Jaki rodzaj badania przeprowadza diagnosta, 2. Jaki jest zakres badania, 3. Jakie dokumenty wystawia diagnosta, 4. Jaką opłatę za badanie pobiera diagnosta, 5. Jakie stacje są uprawnione do przeprowadzenia takiego badania. Ad 1. Diagnosta przeprowadza badanie dodatkowe zgodnie z Dz.U.2015 poz. 776 § 3.1 ppkt. 1 Ad 2. Zakres badania Identyfikacja pojazdu, sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów, w których stwierdzono usterki wymienione w skierowaniu, w sposób określony w pkt. 0 – 10 dział I załącznika nr 1 i w dziale I załącznika nr 2 do Dz. U. 2015 poz. 776 odpowiednio do stwierdzonych usterek. W tym przypadku będzie to : Dział I załącznik 1 pkt. 0, 3.3, 4.7, 6.1.2, 7.4, 8.3.1 Ad 3. Diagnosta wystawia zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym. Określa jego rodzaj jako dodatkowe. W polu „uwagi” wpisuje „ usterki usunięte, ustała przyczyna zatrzymania dowodu rejestracyjnego ”. Ad 4. Diagnosta pobiera opłatę zgodnie z Dz.U.2004 poz. 223 W tym przypadku będzie to 20 zł za każdą usterkę czyli razem 100 zł. ( ? ) Ad 5. Badanie może przeprowadzić Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów oraz Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów. Pytanie 6. ( pytanie opisowe z 13.12.2017 ) W dniu dzisiejszym przyjechał na badanie okresowe autobus szkolny klasy M3 zarejestrowany po raz pierwszy w 2012 roku: 1. Jakie dokumenty wymaga diagnosta do przeprowadzenia badania, 2. Jakie wymagania dodatkowe musi spełnić, 3. Opisać szczegółowo badanie, 4. Co wystawiamy po badaniu i jaki wyznaczymy termin następnego badania. Ad 1. Wymagane dokumenty Dowód rejestracyjny Ad 2. Dodatkowe wymagania Nalepka potwierdzająca zainstalowanie ogranicznika prędkości. Dodatkowe wymagania zgodnie z Dz.U.2016 poz. 2022 rozdział 5. Ad 3. Pobieramy opłatę zgodnie z Dz.U.2004 poz. 223 Pobieramy dane z CEPIK zgodnie z Dz.U.2017 poz. 1 Badanie okresowy przeprowadzamy zgodnie z Dz.U.2015 poz.776 § 2 pkt.1 oraz sprawdzając warunki dodatkowe dla autobusu szkolnego zgodnie z Dz.U.2016 poz.2022 rozdział 5. Ad 4. Po badaniu wystawiamy zaświadczenie z przeprowadzonego badania technicznego. Określamy jego wynik pozytywny lub negatywny. Termin następnego badania wyznaczamy za pół roku od dnia przeprowadzania badania technicznego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 21 Luty 2018 Share Napisano 21 Luty 2018 Na SKP przyjechał samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 3.5 tony wyposażony w instalacje gazową po wypadku Ad 1. Wymagane dokumenty Ważny protokół i decyzja z TDT na zbiornik Wydany po dniu skierowania na badanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 21 Luty 2018 Share Napisano 21 Luty 2018 W pytaniu nie ma mowy o tym, że to badanie na skierowanie Mógł przyjechać na okresowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 22 Luty 2018 Share Napisano 22 Luty 2018 Mógł przyjechać na okresowe Sugerowałem się tym Opisz rodzaj badania oraz zakres a w szczególności czynności podczas pomiaru geometrii pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter1973 Napisano 22 Luty 2018 Share Napisano 22 Luty 2018 Ad 4. Diagnosta pobiera opłatę zgodnie z Dz.U.2004 poz. 223 W tym przypadku będzie to 20 zł za każdą usterkę czyli razem 100 zł. ( ? ) W tym przypadku będzie to okresowe badanie techniczne za 98 + 1 zl . Suma za usterki nie może przekroczyć wartości badania okresowego . Jest na to paragraf. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 22 Luty 2018 Share Napisano 22 Luty 2018 Jest na to paragraf. Na pewno nie na to W tym przypadku będzie to okresowe badanie techniczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzyws91 Napisano 22 Luty 2018 Autor Share Napisano 22 Luty 2018 Dziękuję za sugestie. Dzisiaj przesyłam kolejne dwa pytania. Pytanie 7. Opisz budowę i zasadę działania elektronicznego ogranicznika prędkości. Opisz kryteria oceny na elektronicznego ogranicznika prędkości na SKP. Elektroniczny ogranicznik prędkości za pośrednictwem sterownika silnika ECU ogranicza dawkę paliwa regulując tym samym prędkość pojazdu. Regulacja ta odbywa się na podstawie danych z tachografu o aktualnej prędkości pojazdu. W nowoczesnych układach zasilania silników wysokoprężnych za aktualną dawkę paliwa odpowiada sterownik. Pedał przyspieszenia nie ma fizycznego połączenia z pompą wtryskową jak to miało miejsce w starszych pojazdach. Obecnie jest to tylko potencjometr dający jeden z wielu innych sygnałów do sterownika na podstawie, których określa jak zachować ma się pojazd. Odpowiednie oprogramowanie pozwala na uzyskanie ograniczenia maksymalnej prędkości pojazdu. Kryteria oceny przeprowadzamy na podstawie Dz.U.2015 poz. 776 Tabela 1 pkt. 7.10. Pytanie 8. Na badanie okresowe przyjechał samochód osobowy. Proszę szczegółowo opisać przebieg badania. Jakie są wymagane dokumenty. Masa własna auta to 1640kg, maksymalna masa zespołu pojazdów 3450kg. W pojeździe zamontowano urządzenie sprzęgające o maksymalnej masie ciągniętej 12kN. Oblicz DMC przyczepy jaka może być ciągnięta przez ten pojazd. 1 tona – 9,8 kN Wymagane dokumenty to dowód rejestracyjny pojazd lub inny równoważny dokument. Badanie okresowe rozpoczynamy od pobrania opłaty zgodnie z Dz.U.2004 poz. 223 Pobranie danych z CEPIK zgodnie z Dz.U.2017 poz. 2089 Zakres okresowego badania technicznego zgodnie z Dz.U.2015 poz. 776 § 2 pkt. 1 Po przeprowadzanym badaniu technicznym wystawiamy zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu określając jego wynik. Dla pojazdu określamy DMC przyczepy bez hamulca i z hamulcem. Maksymalna masa ciągnięta urządzenia sprzęgającego wynosi 1,22 tony czyli 1220 kg. Zgodnie z Dz.U.2016 poz. 2022 § 3 pkt. 7 i 8 dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o DMC do 3,5 t, nie może przekroczyć : 1) Wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego ( w tym przypadku 1220 kg ) 2) DMC tych pojazdów 3) Maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta 4) 3500 kg W tym przypadku z wyciągu świadectwa homologacji lub tabliczki znamionowej powinniśmy poszukać informacji na temat maksymalnej masy ciągniętej określonej przez producenta oraz jaka jest DMC tego samochodu osobowego a następnie wybrać wartość najmniejszą. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o DMC do 3,5 t, nie może przekroczyć : 1) Wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego 2) Maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość ( w tym przypadku nie mamy maksymalnej masy ciągniętej, musimy ją ustalić na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub tabliczki znamionowej możemy obliczyć, połowę masy własnej powiększonej o 75 kg, która dla tego pojazdu wynosi 895 kg ) 3) 750 kg Wybieramy wartość najmniejszą. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 22 Luty 2018 Share Napisano 22 Luty 2018 Kolego - z tym pytaniem z przyczepą jest jeden niuans. Co Ty chcesz obliczyć i sprawdzić i po co? Piszesz, że zadaniem jest obliczenie DMC przyczepy. No ok - dla celów obliczeniowych można, tylko po co skoro tego nie wpisuje się do DR? Dla pojazdu nie określamy DMC przyczepy z hamulcem i bez, tylko tylko MMC przyczepu z hamulcem i bez - a to zasadnicza różnica!! Parametry sygnowane literą O1 i O2 to są masy maksymalne - nie dopuszczalne!!! Informację o MMC przyczepy danego pojazdu znajdziesz TYLKO w homologacji (tudzież szczegółowy katalog dla danego pojazdu lub informacja od przedstawiciela producenta) Z tabliczki pojazdu - odejmując masę pojazdu od masy zespołu otrzymasz parametr DMC przyczepy - nie MMC. Dla wielu aut są to różne parametry!!! W tym pytaniu i odpowiedzi na nie zamiennie stosujesz nazwy DMC i MMC (np. skąd wiesz o MMC pojazdu, skoro na tabliczce pojazdu osobowego standardowo są tylko parametry F2 i F3, a nie F1 i "ZESPÓŁ"?). Na tym się bardzo łatwo przejechać - szczególnie na pewnej grupie aut. Trzeba wyraźnie zrozumieć różnicę pomiędzy masami DOPUSZCZALNYMI i MAKSYMALNYMI - bo choć często się one pokrywają, to akurat w kwestii przyczep w pewnych markach akurat te rzeczy nie pokrywają się NIGDY. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 22 Luty 2018 Share Napisano 22 Luty 2018 Z tabliczki pojazdu - odejmując masę pojazdu od masy zespołu otrzymasz parametr DMC przyczepy Też nie zawsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 23 Luty 2018 Share Napisano 23 Luty 2018 Trzeba wyraźnie zrozumieć różnicę pomiędzy masami DOPUSZCZALNYMI i MAKSYMALNYMI Po prostu trzeba nauczyć się na pamięć definicji ustawowych zawartych w Dz. U. poz. 1260 z 2017r. PORD Dział I Art. 2. 54) dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze; 61) maksymalna masa całkowita – największą masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, określoną przez producenta pojazdu; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 23 Luty 2018 Share Napisano 23 Luty 2018 Po prostu trzeba nauczyć się na pamięć definicji ustawowych zawartych w Dz. U. poz. 1260 z 2017r. PORD Dział I Art. 2. I wiedzieć które w którym momencie się stosuje, bo o ile w przypadku samochodów osobowych jedyny niuans to właśnie O1 i O2, to w przypadku innych pojazdów nie wszystko jest takie oczywiste. Przykład to pojazd specjalny, którego G jest równe F1 i nawet obniżenie administracyjne parametrów do dopuszczalnych nie spowoduje, że nie będą one przekroczone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 23 Luty 2018 Share Napisano 23 Luty 2018 którego G jest równe F1 Bo się tak przyjęło. Ale powinna być różnica przynajmniej na kierowcę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 23 Luty 2018 Share Napisano 23 Luty 2018 blakop, przy masie rzędu 50 t. masa kierowcy i ewentualnego pasażera nie ma większego znaczenia. Same podkłady pod podpory potrafią ważyć kilkaset kilogramów. Ale ja nie o tym. Co z tego, że G będzie niższe od F1, skoro i tak będzie przekraczało parametry dopuszczalne, w tym DMC i naciski. Nawet obniżenie ich do mas i nacisków administracyjnych nic w takim przypadku nie da. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 23 Luty 2018 Share Napisano 23 Luty 2018 Tak - oczywiście masz rację. A tak przy okazji - z tymi klockami jak i innymi urządzeniami pomocniczymi i ładunkowymi (podpory, pasy) to też niezła zagwozdka. Do czego je liczyć? Czy jest to wyposażenie pojazdu, czy nie? Przypominam, że przy okazji innej sprawy ministerstwo orzekło ostatnio, że pasy do mocowania ładunku są wyposażeniem pojazdu! Ot i ma nasz kandydat małą próbkę "smaczków" tego zawodu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzyws91 Napisano 25 Luty 2018 Autor Share Napisano 25 Luty 2018 Dziękuję, czyli rozumiem, ze w pytaniu 8. podaję że określamy MMC a nie DMC i opisuje w jaki sposób to robimy tak ? Kolejne pytania i odpowiedzi Pytanie 9. Na SKP przyjechał autobus o DMC 18000 kategorii M3 klasy III wyposażony w instalację CNG. Opisz wymagania dodatkowe jakie musi spełnić. Pojazd musi posiadać ważny protokół i decyzję z TDT na zbiornik gazu. Musi być oznakowany z przodu, z tyłu oraz przy wejściu symbolem CNG. Ogranicznik prędkości jeżeli jest zarejestrowany po raz pierwszy od dnia 01.01.1988 rok. Ponadto musi spełniać warunki określone w Dz.U.2016 poz. 2022 Rozdział 5 Pytanie 10. ( pytanie opisowe 06.12.2017 ) Opisz jak przeprowadzisz analizę spalin w samochodzie osobowym zarejestrowanym po raz pierwszy w 2012 roku z instalacją gazową . Opisz warunki dla jakich przeprowadza się badanie. - przed badaniem sprawdzamy szczelność instalacji analizatorem gazowym - sprawdzamy ważność protokołu i decyzji TDT sprawności zbiornika gazowego - pomiarów dokonujemy zarówno na zasilaniu paliwem bazowym jak i gazowym Warunki dla, których przeprowadzamy badania. - układ dolotowy silnika ( filtr powietrza, kolektor, odpowietrzenie skrzyni korbowej, układ pochłaniania par paliwa, podciśnieniowy układ sterowania wyprzedzenia zapłonu ) oraz układ wydechowy powinien być kompletny i szczelny - odbiorniki energii elektrycznej ( oświetlenie, klimatyzacja ) powinny być wyłączone, włączany okresowo wentylator chłodnicy nie powinien pracować, jeżeli powoduje to przekroczenie wartości dopuszczalnych; dopuszcza się przeprowadzenie pomiarów z włączonymi odbiornikami energii elektrycznej, jeśli wyłączenie ich jest niemożliwe - dźwignia zmiany biegów powinna być ustawiona w pozycji neutralnej - urządzenie rozruchowe powinno być wyłączone - hamulec postojowy powinien być włączony - silnik powinien być rozgrzany do normalnej temperatury pracy ( min. 70 stopni C dla oleju silnikowego, min. 80 stopni C dla płynu chłodzącego ) - sonda analizatora spalin powinna być wprowadzona do rury wydechowej silnika bezpośrednio przed pomiarem na głębokość nie mniejszą niż : 30 cm dla silnika czterosuwowego, 75 cm dla silnika dwusuwowego - temperatura otoczenia nie mniejsza niż 5 stopni C Wykonanie pomiaru: Pomiar zawartości tleku węgla i węglowodorów w spalinach powinien być dokonany najpierw przy podwyższonej prędkości obrotowej silnika (2000-3000 obr/min), a następnie przy prędkości obrotowej biegu jałowego, zgodnej z zaleceniami producenta. Pomiary powinny być dokonane bezpośrednio po sobie, przy czym odczyt wyników pomiaru przy prędkości obrotowej biegu jałowego powinien być dokonany po ustabilizowaniu się wskazań miernika tlenku węgla i węglowodorów, w czasie pomiędzy około 30. a 60. sekundą od momentu ustabilizowania się prędkości biegu jałowego. Jeżeli nie znana jest prędkość obrotowa biegu jałowego, zalecana przez producenta, należy przyjmować prędkość zapewniającą równomierną i stabilną pracę silnika lub o wartości stosowanej dla silników o zbliżonych danych technicznych Pomiar współczynnika nadmiaru powietrza powinien być dokonany przy podwyższonej prędkości obrotowej silnika ( 2000-3000 obr/min ); dotyczy to pojazdu wyposażonego w sondę lambda. Z wyjątkiem pojazdów, dla których pomiar współczynnika nadmiaru powietrza powinien być dokonany zgodnie z zaleceniami producenta, zatwierdzonymi podczas badań homologacyjnych. Prędkość obrotowa silnika powinna być mierzona miernikiem prędkości, podłączony m do silnika w sposób wskazany przez producenta miernika. Można opierać się o wskazania fabrycznie zamontowanego obrotomierza. Jeżeli ze względów konstrukcyjnych nie jesteśmy w stanie podpiąć miernik prędkości obrotowej to dopuszcza się ocenę organoleptyczną. Odczyt wyniku pomiaru powinien być dokonany po ustabilizowaniu się wskazań miernika tlenku węgla, w czasie nieprzekraczającym jednak 30 sekund od momentu ustabilizowania się prędkości obrotowej biegu jałowego. W silnikach wyposażonych w dwudrożny układ wydechowy pomiar powinien być dokonany w obu wylotach, a za wynik przyjmuje się uzyskaną wartość większą. Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń OBDII/EOBD konieczne jest sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący. Ocena wyników pomiaru : Niedopuszczalne jest, gdy: - końcowe wartości pomiarów zawartości CO i CH w spalinach oraz lambda przekraczały wielkości ustalone w rozporządzeniu o warunkach technicznych, - układ dolotowy i wydechowy są nieszczelne - diagnostyka systemów EOBD wykazuje jakiekolwiek błędy, występowały nieprawidłowości w sygnalizacji kontrolki MIL oraz działanie było niezgodne w wymaganiami Regulaminu EKG ONZ Nr 83.05 dla pojazdów dopuszczonych do ruchu. Na wniosek właściciela, posiadacza pojazdu wydaje się wydruk z przyrządu potwierdzający wynik pomiarów lub podaję się je w zaświadczeniu. Pytanie 11. W dniu dzisiejszym na stacje kontroli pojazdów stawił się samochód osoby marki Suzuki Swift, zarejestrowany po raz pierwszy w Niemczech 21 listopada 2011r.,a w kraju 2012r. Podczas badania hamulców w/w pojazdu na stanowisku rolkowym do kontroli działania hamulców ,przy zmierzonej sile nacisku na pedał hamulca roboczego mniejszej od 50 daN, doszło do zablokowania kół jednej osi ,a zmierzone siły hamowania wynosiły: na oś nr 1 lewe koło 3,2 kN prawe koło 2,24 kN łączna siła hamowania oś nr 1: 5,44kN przy zmierzonym nacisku na pedał hamulca 45 daN oś nr 2 zmierzona siła hamowania wynosiła ,lewe koło 0,98kN ,prawe koło 1,4 kN łączna siła hamowania osi nr 2: 2,38 kN przy zmierzonym nacisku na pedał hamulca 36 daN. DMC pojazdu wynosi :1965kg. Opisz i uzasadnij sposób dalszego postępowania diagnosty, po stwierdzeniu powyższych wyników pomiaru. Ocena skuteczności i równomierności hamowania. Obliczenie różnicy siły hamowania na kołach jednej osi, różnica nie może przekraczać 30 %. Oś przednia : różnica wynosi 30 % spełniony warunek Oś tylna : różnica wynosi 30 % spełniony warunek Obliczenie wskaźnika siły hamowania Dla rozpatrywanego pojazdu minimum 50 % DMC pojazdu 19,65 kN z=(∑▒T)/P*100%=(3,2+2,24+0,98+1,4)/(19,65)*100=39,8 % nie spełnia Obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowania Na początek wyznaczamy obliczeniową siłę hamowania T^*=∑▒(T*(P_d/P_z ) ) T^*=5,44*50/45+2,38*50/36=6,04+3,31=9,35 kN z^*=((9,35)/(19,65))*100=47,6 % nie spełnia Wskaźnik skuteczności hamowania i obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowania są mniejsze niż minimalna dopuszczalna wartość. Jest to usterka istotna. Po zakończeniu badania wystawiamy zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym określając wynik jako negatywny i w uwagach wpisujemy wartości wskaźnika skuteczności hamowania uzyskane przez pojazd oraz wszystkie inne usterki stwierdzone podczas badania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 25 Luty 2018 Share Napisano 25 Luty 2018 określamy MMC a nie DMC i opisuje w jaki sposób to robimy tak ? Tak - dla potrzeb rejestracji określa się obecnie wyłącznie MMC przyczep. Określa - na podstawie dostępnych danych (DR, katalog, homologacja) - bo z pozostałych mas wyliczyć się tego NIE DA. Taki jest sens. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jast Napisano 26 Luty 2018 Share Napisano 26 Luty 2018 Pytanie 10. Pomiar szczelności instalacji gazowej nie wykonujemy analizatorem spalin tylko wykrywaczem nieszczelności instalacji gazowej popularnie zwanej czujnikiem np. CG-1S. lub pianką np. mydlaną. Analizatorem dokonujesz pomiaru składu spalin zarówno na paliwie bazowym jak i gazowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzyws91 Napisano 26 Luty 2018 Autor Share Napisano 26 Luty 2018 Ale gafa, myślałem w głowie o detektorze gazowym a napisałem analizator spalin Pewnie dlatego że przed chwilą o nim pisałem Dziękuję za czujność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hanzo_hazashi Napisano 28 Luty 2018 Share Napisano 28 Luty 2018 2) w przypadku okresowego badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pobranie danych następuje po przeprowadzeniu badania i jest poprzedzone wprowadzeniem danych badanego pojazdu, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy.” - bo cos mi sie nie zgadzało logicznie... [ Dodano: 28-02-2018, 10:28 ] A i Dziennik Ustaw zawierajacy cennik to poz.2261-to ważne przyjacielu,nawet nie wiesz jak ważne.A tak w ogóle to dziekuję za Twoją prace. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
soraj Napisano 28 Luty 2018 Share Napisano 28 Luty 2018 Grzywus91 też przymeirzam sie do poprawki opisowego i jedyne co wg mnie mogę Ci powiedzieć, to że robisz bład w opisie badania technicznego podając jego zakres tylko paragraf 2.1 (przytaczam tu Twoje badanie dla przyczepy do przewozu aut z pierwszego pytania w twoim poscie) jest to opisane wg mnie zbyt ogólnie i nie wystarczająco. Powinienes wymienic podpunkty tabeli jakim podlega dany pojazd przy badaniu. Dlaczego? np wspomniana przyczepa. Zakres badania działu pierwszego załącznik 1 ( tabela) nie jest w całości dla przyczepy, i tak omijasz niektóre punkty których nie dotyczy . I ja bym chociaż wysilił sie i napisał podstawowe głowne punkty tabeli bez podpunktow jak nie chcesz lać wody... ALE.. niektórym sprawdzającym może wystaczyc tylko podanie dziennika i paragrafu bez pisania tabel.. tu jest loteria i podejście subiektywne oceniajacego Pytanie nr 2 co do pomiaru geometrii pojazdu to wg mnie: - cisnienie w kołach - przednie koła na obrotnicach - ugiać kilkakrotnie zawieszenie w celu jego rozluznienia - spr luz na układzie kierowniczym -obciążyć według danych producenta - załozyć uchwyty na koła dokonać spr. kompensacji bicia kół - wypoziomowac głowce pomiarowe i dokonac pomiarów - pomiar należy zacząć od ustawienia geometri kół tylnych: zmierzyć kąt odchylenia koła lewego oraz prawego -pomiar zbierzności kół tylnych nastepnie dokonać pomairu zbierzności kół przednich pomiar pochylenia kąta koła lewego oraz prawego pomiar wyprzedzenia kąta zwrotnicy koła lewego oraz prawego pomiar zbierzności kól przednich nastepnie przeprowadzamy badanie Śladowości kół osi przedniej oraz tylnej ( jest to symetrycznośc kół miedzy strona lewą oraz prawą nierównoległośc osi wyznaczamy odchylenie gemoetryczne osi jazdy od od osi symetrii pojazdu porównujemy dane z danymi producenta pytanie 3. jeżeli przytaczasz przebiega badania z jakiej ustawy zrób to też w przypadku odstapienia od badania Na końcu odpowiedzi w przypadku braku dokumentu z TDT na zbiornik odstepujemy od badania na podstawie Prawa o Ruchu Drogowym art. 81 punkt 12. pytanie 10. Czy ktoś wie jaka jest minimalna ilośc pomiarów przy badaniu analizy spalin , skoro mówimy o liczbie mnogiej dla kazdego paliwa oraz każdej rury wydechowej jeżeli jest wiecej niż jedna ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hanzo_hazashi Napisano 1 Marzec 2018 Share Napisano 1 Marzec 2018 Papiery na zbiornik z tdt musza byc wydane po dniu wypadku. W powypadkowym dochodzi takze wyrywkowe sprawdzenie dokrecenia srub elementow ukl.kierowniczego i zawieszenia kluczem dynamometrycznym. Niech mnie ktos poprawi jezeli sie myle... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 1 Marzec 2018 Share Napisano 1 Marzec 2018 Papiery na zbiornik z tdt musza byc wydane po dniu wypadku. A jak klient kupi nowy zbiornik wyprodukowany dzień/tydzień/miesiąc przed wypadkiem??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hanzo_hazashi Napisano 1 Marzec 2018 Share Napisano 1 Marzec 2018 Nie znalazłem podstawy prawnej ale swego czasu spierałem sie o to z panem Karpinskim z ITS. Podobno nawet faktura na montaz zbiornika po dniu zdarzenia nie prostuje sprawy.Moze ktos z szanownych Panów weteranow wie lepiej cos o tym zagadnieniu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 1 Marzec 2018 Share Napisano 1 Marzec 2018 Przepis jest jaki jest i literalnie "kwity" muszą być po dacie "dzwona". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 1 Marzec 2018 Share Napisano 1 Marzec 2018 jak klient kupi nowy zbiornik wyprodukowany dzień/tydzień/miesiąc przed wypadkiem??? Jest taki jeden nadzór u którego ten wariant nie przechodzi . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.