Skocz do zawartości

Opisówka Kraków 07.03.2018


Ramzesik

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiejsze pytanie opisowe z Krakowa. Co prawda nie moje tylko kolegi ale wstawiam.

Opisz jak wykonasz sprawdzenie równomierności i skuteczności hamowania w autobusie bus100 kategorii m3 na urządzeniu rolkowym. Opisz jak dokonasz badania owalizacji tarcz i pomiarów oporu toczenia.

Ktoś chętny i prawidłowo odpowie?

Według mnie zaczynamy od sprawdzenia ciśnienia w ogumienia. Tolerancja 0.2 MPa. Skuteczność i równomierność w 776 w hamulcach jest. Wjeżdżamy na rolki i naciskamy lekko hamulec komputer pokaże bicie kola. Dopuszczalne 0.3. Powyżej negatyw. Owalizacje też tam sprawdzamy komputer nam wszystko mówi więc jak to opisać? Gdzie haczyk w pytaniu? Chyba że w dzienniku ustaw jest opisane jak to dokładnie zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie ;

Przygotowanie pojazdu;

 

spr. i regulacja ciśnienia w ogumieniu

spr. stanu opon

spr. szczelności instalacji sprężonego powietrza

spr. wydatek sprężarki

spr. organoleptycznie układ hamulcowy

zamontować czujnik pomiaru ciśnienia na wyjściu ze zbiornika powietrza oraz na wyjściu z siłowników pneumatycznych ukł. hamulcowego badanej osi

 

Wykonanie pomiaru;

do urządzenia pomiarowego wpisać DMC autobusu

wjechać na rolki badaną osią i je uruchomić

hamować do maksymalnej siły lub zablokowania kół

zapamiętać siły hamowania i ciśnienia w czujnikach ciśnienia na badanej osi i w zbiorniku

przekładając czujniki ciśnienia wykonać to samo na następnej osi( i tak na wszystkich hamowanych osiach)

 

Zapamiętane wyniki porównać z warunkami technicznymi badanego autobusu(różnica sił hamowania) i producenta autobusu (ciśnienie dolne regulowane lub określone przez producenta) oraz czy spadek ciśnienia na 1 pełne zahamowanie przekracza 0,06 Mpa.

 

Co do reszty - za mało danych odnośnie tego autobusu. :cool:

 

Pomiar owalizacji;

przy włączonych rolkach naciskasz lekko na pedał hamulca przez ok. 4-5 sek, w tym czasie urządzenie mierzy największą i najmniejszą siłę hamowania, różnica wskazuje na owalizację bębnów lub bicie tarcz.

 

pomiar oporów toczenia;

nie naciskając na pedał hamulca odczytujesz siłę hamowania, która będzie wartością oporów toczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

poniżej przedstawiam to co odpowiedziałem na egzaminie i otrzymałem wynik pozytywny :)

 

Pytanie :

 

Opisz jak na badaniu okresowym dokonasz sprawdzenia układu hamulcowego na urządzeniu rolkowym do oceny skuteczności i równomierności sił hamowania dla autobusu tempo 100, klasy II kategorii M3 z pneumatycznym układem hamulcowym.

Opisz jak sprawdzisz owalizację i opory toczenia.

 

Przed pomiarem przygotowujemy pojazd :

- sprawdzamy ciśnienie w ogumieniu ( musi być w zakresie +/- 0,2 bar )

- sprawdzamy czy w układzie hamulcowym nie występują nadmierne wycieki powietrza z elementów układu

- montujemy czujniki ciśnienia zbiorniku sprężonego powietrza

- montujemy czujniki ciśnienia na siłownikach kół badanej osi

- wjeżdżamy na rolki.

 

W przypadku hamulca roboczego siła hamowania jest sumą sił hamowania każdej osi. Siła hamowania osi to suma sił hamowania każdego koła.

Podczas pomiaru dla danej osi zapisujemy wartości ciśnienia z czujników.

Po przepięciu czujników ciśnienia na następną oś dokonujemy badania sił dla kolejnej osi.

Hamujemy na granicy zablokowania koła kiedy mamy największą siłę hamowania.

 

Badanie hamulca awaryjnego dokonujemy najpierw dla jednego potem dla drugiego koła, uruchamiając tylko jeden zestaw rolek. Wartość siły hamowania to suma sił z każdego koła na który działa hamulec awaryjny.

 

Badanie hamulca postojowego wykonujemy analogicznie jak hamulca awaryjnego. Siła hamowania jest równa sumie sił każdego koła na który działa hamulec postojowy.

 

Opory toczenia sprawdzany wjeżdżając badaną osią na rolki i sprawdzając siły hamowania bez naciskania pedału hamulca.

 

Owalizację ( dotyczy tylko hamulca bębnowych ) sprawdzamy wjeżdżając badaną osią na rolki, następnie delikatnie naciskamy na pedał hamulca i przy nie zmieniający się położeniu pedału, obserwujemy czy siła hamowania na kołach jest równa. Jeżeli wartości cyklicznie wzrastają i maleją to świadczy to o owalizacji bębna hamulcowego.

 

Ocenę skuteczności i równomierności hamowania dokonujemy na podstawie Dz.U.2015 poz. 776 dział II paragraf 4.1

 

 

Pozdrawiam !

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bicie kola. Dopuszczalne 0.3.

Wartość ta nie jest sztywna i zależna od sposobu pomiaru i algorytmu urządzenia.

Owalizację ( dotyczy tylko hamulca bębnowych )

Prawidłowo nazywa się to pomiarem wahania siły hamowania i dotyczy obu rodzajów hamulców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wahania sił hamowania są skutkiem owalizacji bębnów

Nie tylko bębnów. W badaniach technicznych mierzymy wahania siły hamowania a nie geometrię elemntów ciernych układu hamulcowego. My tak do końca nie wiemy co jest przyczyną wahań tej siły. Równie dobrze może być punktowa zmiana współczynnika tarcia (poprzez np. wtarcie materiału ciernego), geometria jest wzorcowa a wahania będą występować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...
W dniu 12.03.2018 o 07:14, adam1501 napisał:

bicie kola. Dopuszczalne 0.3.

Skąd ta wartość? rozporządzenie, numer bardzo proszę..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.03.2021 o 16:12, technomart napisał:

Skąd ta wartość?

Autor cytowanych słów też ci nie odpisze raczej. Ostatnio na forum był trzy lata temu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) nie zauważyłem że cytuję cytat. a co do tej wartości granicznej, czy ktoś mógłby się do tego ustosunkować?

Poz. 996 zał1 dział I  (tabela) 1.2.1. pkt e)  "Nadmierne wahania siły hamowania w czasie każdego pełnego obrotu koła." -UI  - na podstawie doświadczenia wg uznania  diagnosty? czy jakieś specjalne wytyczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na moich rolkach , przy badaniu owalizacji bębna czy też krzywizny tarcz ( wahanie sił hamowania ) jest taka zielona skala . w tej skali trzeba przytrzymać chwilę lekko wciśnięty hamulec , zielona skala zgaśnie i można sprawdzić właściwe siły hamowania .jeśli wahania wykraczają poza tę zieloną skalę to uważam wahania za nadmierne. duże wahania mogą być też spowodowane uszkodzeniem łożyska czy też piasty koła .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.03.2021 o 09:46, technomart napisał:

czy ktoś mógłby się do tego ustosunkować?

Oczywiście. Na dzień dzisiejszy nie ma jednoznacznie określonych wartości granicznych, ponieważ producent rolek jest zobowiązany do pomiaru tej wartości ale nie ma określonej jednej metody (takiej jak np. metoda Eusama) Dlatego należy stosować się do tego co podaje producent urządzenia i wypracować sobie własne kryteria oceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, adam1501 napisał:

Dlatego należy stosować się do tego co podaje producent urządzenia i wypracować sobie własne kryteria oceny.

jak przy lekko wciśniętym pedale hamulca(oś pojazdu na urządzeniu rolkowym) nie czuje pulsowania pedału hamulca, ruchu na kole kierownicy to uważam, że owalizacja jest dopuszczalna.  

Oczywiście biorę też pod uwagę wynik pomiaru z urządzenia rolkowego. Ale z doświadczenia jeżeli nie ma objawów wyżej wspomnianych wynik jest również na zielono (maha).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, adam1501 napisał:

Na dzień dzisiejszy nie ma jednoznacznie określonych wartości granicznych, ponieważ producent rolek jest zobowiązany do pomiaru tej wartości ale nie ma określonej jednej metody

Ciężko by było określić parametry owalizacji, gdyż nie wszystkie urządzenia ją mierzą - mam tu na myśli linie diagnostyczne nie posiadające rolek hamulcowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz napisać w jaki sposób? Przyznam, że nigdy nie miałem styczności z takim urządzeniem, ale jakoś nie potrafię sobie tego wyobrazić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie. Wyobraź sobie pojazd z tak słabymi hamulcami (lub słabo wciśniętym pedałem, że przejedzie przez płyty z jakimiś tam siłami. Następnie przyjrzysz się wykresowi i gotowe. Oczywiście rolki są do tego idealne ale nie jedyne. Mając bardzo dobrze przygotowane podłoże można też uzyskać wynik z opóźnieniomierza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam raczej to nie realne aby w tak krótkim interwale czasowym zahamować a następnie utrzymać nacisk na pedał hamulca na stałym poziomie tak aby koło pojazdu wykonało przynajmniej 1 obrót. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się, robiłem takie pomiary. Problemem jest raczej uzyskanie wyniku. Starsze generacje tych urządzeń nie miały możliwości drukowania wykresów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się tak wydaje, choć jak wcześniej zaznaczyłem to nie miałem z tym urządzeniem styczności.

3 minuty temu, IVVO napisał:

Heka i owalizacja - niemiarodajne totalnie

Tez mi się tak wydaje, choć nie miałem styczności z tą linią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.