Skocz do zawartości

Przewóz dzieci - ważny problem


kowal

Rekomendowane odpowiedzi

Foteliki samochodowe dla dzieci 4-12 lat - siedzenia podwyższające

SIEDZENIA PODWYŻSZAJĄCE - HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ

 

Dzieci w wieku od 4 do 12 lat powinny używać dostosowanych do swoich rozmiarów fotelików samochodowych nazywanych siedzeniami podwyższającymi. Jeszcze kilka lat temu funkcjonowały na rynku wyłącznie siedzenia podwyższające zwane potocznie „podstawkami” lub „podpupnikami” nie posiadające oparcia. Okazało się jednak, że jest to rozwiązanie niewystarczające. Tą lukę wypełniły siedzenia podwyższające z wysokim oparciem. (ang. high back booster seat) Foteliki te nie posiadają własnych pasów lecz używane są wraz z 3-punktowym samochodowym pasem bezpieczeństwa. Nazywane są czasem urządzeniami pozycjonującymi. Poprawiają przebieg samochodowego pasa bezpieczeństwa sprawiając, że jego część biodrowa leży płasko na udach, a część barkowa przebiega przez środek klatki piersiowej (mostek) i przez środek barku.

3-punktowe samochodowe pasy bezpieczeństwa zostały bowiem opracowane by zabezpieczać dorosłych o wzroście powyżej 1,5 m. Powtórzmy: dorosłych powyżej 1,5 m. Więc nie tylko o wzrost tu chodzi...

W budowie anatomicznej dziecka od urodzenia aż do okresu dojrzewania występują ogromne różnice w porównaniu do osoby dorosłej. Obejmują one m.in. wielkość i masę głowy w stosunku do reszty ciała, kształt i budowę strukturalną kręgów i kości (tkanka chrzęstna ulegająca całkowitemu skostnieniu dopiero w okresie dojrzewania). Podobnie stopniowo następuje dokonuje się też rozwój mięśni i ścięgien.

POPRAWIAJĄ PRZEBIEG BARKOWEJ CZĘŚĆI PASA

Skupimy się teraz na szerszym przedstawieniu dwóch pryncypialnych różnic anatomicznych, które zadecydowały że foteliki samochodowe dla dzieci stosowane w przedziale wiekowym 4 do 12 lat (15 - 36 kg) posiadają taką a nie inną konstrukcję. Pierwszą z tych różnic, najbardziej oczywistą i wymienioną już powyżej jest wzrost. Używanie 3-punktowego pasa bezpieczeństwa przez osobę niższą niż 150 cm zazwyczaj skutkuje fatalnym, niedopuszczalnym przebiegiem barkowej części pasa. Biegnie on przez szyję lub wręcz przez głowę dziecka. Poza tym, że jest to dla dziecka bardzo niebezpieczne, to jest również bardzo niewygodne. Jak sobie z tym dzieci radzą? Wkładają część barkową pasa pod pachę lub przekładają ją całkiem za plecy. Grozi to w razie wypadku poważnymi obrażeniami po pierwsze na skutek ucisku na brzuch biodrowej części pasa, po drugie na skutek silnego uderzenia głową o kolana. W wielu nowo produkowanych samochodach daje się już w dużym zakresie regulować wysokość górnego punktu mocującego barkową część pasa. Niestety nie jest to na tyle duży zakres regulacji by dopasować ten pas do wzrostu małego dziecka. Takie dopasowanie zapewniają siedzenia podwyższające z oparciem.

Te foteliki samochodowe wyposażone są w specjalne uchwyty (szczeliny lub zaczepy) pozwalające na prawidłowe prowadzenie barkowej części pasa. Jej przebieg można dopasowywać wraz ze wzrostem dziecka regulując wysokość oparcia i/lub zagłówka takiego fotelika. Kiedy zagłówek takiego fotelika znajduje się już w najwyższym możliwym położeniu i zauważamy, że linia ramion dziecka przebiega na wysokości zbliżonej do znajdującej się w zagłówku szczeliny lub uchwytu prowadzącego pas bezpieczeństwa to znaczy, że nadszedł czas na zmianę (dokładne wytyczne należy sprawdzić w instrukcji zakupionego fotelika). Dziecko jest już dostatecznie wysokie, by korzystać z samego siedziska / podstawki / podwyższenia. W fotelikach grup I / II / III oraz II / III należy wówczas zdemontować oparcie.

POPRAWIAJĄ PRZEBIEG BIODROWEJ CZĘŚĆI PASA

Drugą z tych różnic, która sprawia że dziecko jest bardziej podatne na obrażenia jest nierozwinięta miednica. Podstawowa, kluczowa różnica pomiędzy miednicą dorosłego a miednicą dziecka polega na tym, że miednica dziecka nie ma wyróżniającej się struktury znanej jako grzebień biodrowy łac. crista iliaca. Ta formacja kostna, a w szczególności kolec biodrowy przedni górny łac. spina iliaca anterior superior zapobiega zsuwaniu się pasa bezpieczeństwa do góry. Część biodrowa pasa opiera się o niego zapobiegając uszkodzeniu organów wewnętrznych jamy brzusznej u dorosłych pasażerów podczas kolizji. Ponadto talerze kości biodrowej nie są u dzieci dostatecznie wytrzymałe. Miednica dziecka do 9-go, 10-go roku życia ma również bardzo zaokrąglony kształt. Dopiero podczas okresu dojrzewania miednica uzyskuje „dorosły” kształt z w pełni rozwiniętym grzebieniem biodrowym. Dlatego też konieczne jest wymuszenie nieco innego przebiegu biodrowej części pasa bezpieczeństwa, którym przymocowane jest dziecko. Dzięki odpowiednio wyprofilowanym uchwytom w siedzisku fotelika pas ten prowadzony jest poniżej miednicy, tak by leżał płasko na udach dziecka. Takie jego ułożenie eliminuje ryzyko obrażeń nie tylko miednicy ale również (a raczej przede wszystkim) obrażeń narządów wewnętrznych jamy brzusznej.

PRAWIDŁOWY PRZEBIEG PASA

Powtórzmy zatem na koniec tych rozważań raz jeszcze, że prawidłowy przebieg 3-punktowego pasa bezpieczeństwa mocującego dziecko w foteliku – siedzeniu podwyższającym z oparciem powinien być taki, że jego część biodrowa leży płasko na udach, a część barkowa przebiega przez środek klatki piersiowej (mostek) i przez środek barku. Samo siedzisko / podstawka / podpupnik bez oparcia można stosować dopiero wtedy, gdy wzrost dziecka zapewnia prawidłowy przebieg barkowej części pasa bezpieczeństwa.

WIĘKSZA WYGODA

Siedzenia podwyższające z oparciem (foteliki samochodowe grupy II/III) to nie tylko większe bezpieczeństwo, to również podwyższona wygoda. Dziecko siedząc na podwyższeniu może spokojnie obserwować to co dzieje się za oknem. Może siedzieć ze swobodnie zgiętymi nogami a jego łydki nie są uciskane przez krawędź siedzenia samochodowego.

ZWRÓĆ UWAGĘ NA WYNIKI TESTÓW

Jeśli chcesz wybrać odpowiedni i dobry fotelik dla Twojego dziecka odwiedź stronę z wynikami testów. [zobacz testy] Baza danych fotelik.info obejmuje wszystkie foteliki samochodowe dla dzieci testowane przez ADAC (Niemcy) i OEAMTC (Austria). Niebawem zostanie uzupełniona o wyniki testów przeprowadzanych przez AA (Wielka Brytania) i NHTSA (USA)

 

Wykorzystano: Butovitsch Temm T., Jalakas I., A SAFETY MANUAL CHILDREN IN CARS, Volvo Car Corporation, Borås Sweden, 2003, tłumaczenie: P.K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.