Skocz do zawartości

Pojazdy Mercedesa


kowal

Rekomendowane odpowiedzi

vis_ciez_specj_niebezp.jpg

 

Transport materiałów niebezpiecznych

 

Fabryczne przygotowanie pojazdu spełnia najostrzejsze wymogi w tym zakresie

 

Uniwersalność pojazdów ciężarowych marki Mercedes-Benz również polega na tym, że każdy z typoszeregów pojazdów może mieć zastosowanie w wąskich branżach transportu specjalistycznego. Do jednej z nich należy transport materiałów niebezpiecznych w tym gazów skroplonych, paliw, materiałów wybuchowych i całej gamy środków chemicznych (ADR). Pojazdy te spełniaja nie tylko wymogi dotyczące instalacji elektrycznej pojazdu jak prowadzenie przewodów w niepalnej izolacji, wyłączniki główne, wykonanie i izolacja układów wydechowych od bezpośredniego kontaktu z przewożonym materiałem niebezpiecznym, specjalna konstrukcja kabin kierowcy a także specjalne niepalne materiały stanowiące wykończenie kabin. Także moduły sterujące pojazdów są odpowiednio przygotowane fabrycznie do podwyższonych wymagań. Wszystkie typoszeregi pojazdów Atego, Atego od 18 t, Axor i Actros mają do dyspozycji skuteczny 2-stopniowy hamulec silnikowy (klapa dławiąca wypływ spalin w kolektorze wydechowym oraz zawór dekompresyjny w komorze spalania), który gwarantuje spełnienie wymagań przepisów ADR w odniesieniu do hamulca silnikowego i gwarantuje utrzymanie predkości pojazdu na pochyłości przy realizacji dopuszczalnej masy zestawu. Hamulec silnikowy pojazdu wyposażony w klapę dławiącą w układzie wydechowym oraz zawór dekompresyjny uruchamiane są 2-stopniową dźwignią umieszczoną przy kolumnie kierownicy. Dla typoszeregów Axor oraz Actros został opracowany nowy typ hamulca silnikowego o nazwie własnej "Turbobrake". Hamulec ten działa w oparciu o turbosprężarkę o zmiennej geometrii w fazie hamowania silnikiem. Jest on zintegrowany z turbosprężarką silnika i powoduje on dynamiczne doładowanie silnika, w wyniku czego następuje wyhamowywanie układu tłokowo-korbowego. Brak przyrostu masy własnej silnika oraz bardzo wysoka moc hamowania tego hamulca sięgająca 450 kW (600 KM) predestynują go do stosowania w pojazdach do transportu ADR. Ponadto w porównaniu z opcjonalnym retarderem (dostępnym dla typoszeregów Atego od 18t, Axor i Actros) rozwiązanie to jest lżejsze o 80 kg, dostępne za dużo niższą cenę oraz prostsze technicznie. Retarder hydrauliczny firmy Voith typ R 115H, dostępny jako opcja w pojazdach Mercedes-Benz, jest najbardziej skutecznym hamulcem oddziałującym na układ napędowy pojazdu do transportu ADR. Jego wysoka moc hamowania rzędu 650 - 700 kW oraz duża skuteczność w zakresie niższych prędkości obrotowych silnika predestynują go do zastosowania w pojazdach do dystrybucji paliw i gazów. W zakresie wszystkich typów pojazdów ciężarowych są oferowane wyposażenia dodatkowe, które obejmują klasy ADR: EK1 ADR klasa typu EX/II, włącznie z klasą AT. EK2 ADR klasa typu EX/III, włącznie z klasą EX/II i AT. EK3 ADR klasa typu FL, włącznie z klasą AT Wymagana przy transporcie np. benzyny, gazów skroplonych. EK4 ADR klasa typu OX, włącznie z klasą AT. Wymagana przy transporcie związków bromu i chloru. EK5 ADR klasa typu AT Wymagana przy transporcie oleju napędowego, oleju opałowego.

 

© 2005 DaimlerChrysler Automotive Polska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.