Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

metor9

Wymagania dla pojazdu VAT-1 i VAT-2

Polecane posty

metor9

Witam  , wiem że co dla niektórych te pytanie mogą być śmiesznie proste ale mnie nurtują . 

 

1.Czy pojazd powyżej dmc 3,5t może mieć w dowodzie vat-1/2 ? 

 

2.Gdzie mogę znaleźć szczegółowe informacje o wymaganiach technicznych dla pojazdów które mogą mieć VAT-1/2 ? Wertuję dzienniki ustaw i oprócz wymagań z rzędami siedzeń i przegrodami , nie znalazłem nic innego . 

 

Proszę o wyrozumiałość i pozdrawiam .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Po pierwsze primo, to należałoby sobie przewertować te akty prawne, które podano w ostatnim punkcie objaśnień do zaświadczenia.

Po drugie primo, akurat przewalają się po forum dwa problemy w około tematycznej sprawie (VAT, PIT, CIT). Znajdę, to zapodam linki.

Po trzecie primo, fragment z VAT-ustawy:

9. Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
a) agregat elektryczny/spawalniczy,
b) do prac wiertniczych,
c) koparka, koparko-spycharka,
d) ładowarka,
e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
f) żuraw samochodowy
– jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.
10. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:
1) pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;
2) pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
[...] i tak dalej...

 

Wspomniane linki:

https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/11441-rodzaje-badań-do-celow-podatkowych/&do=findComment&comment=216124

 

https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/13764-cit/&do=findComment&comment=262121

 

 

Spać coś nie mogę. :?

Nie wiem co tu dalej objaśniać. Trzeba co nieco przyswoić powoli. Choćby to, że każda osobówka o typie nadwozia wielozadaniowy lub hatchback lub kombi może zostać przerobiona/przemianowana/przebudowana na samochodzik ciężarowy, ale tu uwaga, bo rodzaj nadwozia przeinacza się w podrodzaj, który jest rozpisany w tabelce klasyfikacji rodzajów i podrodzajów pojazdów. Akt prawny nazywa się potocznie Instrukcją Rejestracji gdzie taką tabelkę zapodali. No i po tej klasyfikacji należy przyporządkować do kombiaka/hatchbacka obowiązujący podrodzaj, który najczęściej sprowadza się do VANA. VANY lub WIELOZADANIOWE to z grubsza wszystkie ciężarowe „osobówki”. To też wszystkie ciężarowe auta podobne do Doblo, Knagoo, Berlingo. Tak samo wszystkie blaszaki bardziej lub mniej przeszklone łapią się pod auta ciężarowe.

Druga uwaga to taka, że żadnego blaszaka, ale to żadnego blaszaka nie można klasyfikować w podrodzaju jako FURGON!

Z grubsza pod VATY, PITY, CITY łapią się wszystkie ciężarówki porobione z osobówek. Wszystkie blaszaki. Wszystkie pick-up’y. Wszystkie skrzynie, platformy, plandeki, paki…

Szczegółowiej rzecz biorąc, to pod VAT-1a podpadają ciężarowe „osobówki” z jednym rzędem siedzeń plus krata/przegroda – wiadomo. Wszystkie blaszaki i te wynalazki jak Doblo/Kangoo, oczywiście tylko z jednym rzędem i kratą/przegrodą.

Pod VAT-1b łapią się wszystkie jednorzędowo-siedzeniowe pick-up’y. No przynajmniej ja takim pojazdom słuszny kwit [VAT-1b] wystawiałem. Choć granica między pick-up’em a odkrytym nadwoziem jest bardzo umowna i ledwie widoczna.

No a pod VAT-2 łapie się cała reszta z naciskiem na oddzielenie kabiny od pozostałej części samochodu. Zabudowa nadwozia nie robi różnicy i mało istotna. Może być plandeka, może być skrzynia, może być platforma coś a’la pomoc drogowa.

 

VAT-1a

Znalezione obrazy dla zapytania seicento ciÄzarowe

Znalezione obrazy dla zapytania berlingo

image.jpeg.fcffa99f61f52c272db4cb7d96304b45.jpeg

 

 

VAT-1b

image.jpeg.88fcd9e772ceace8ec2ccfa73a384308.jpeg

image.jpeg.cfe31eb3bdba61b20b10f3a14db2864c.jpeg

 

VAT-2

Znalezione obrazy dla zapytania ducato

image.jpeg.bd2ac7b52b62e91fedcc85be16c9222b.jpeg

image.jpeg.bad6ebfdab485ec588c483d2b233aa3a.jpeg

  • Piwo 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jast

A kiedyś jeszcze coś było o wymiarach otworu załadunkowego z tyłu pojazdu. Tylko nie pamiętam jaka szerokość i wysokość. Chodzi o podwozia zamknięte.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

No takie wymagania są w dyrektywie zdaje się, ale one nie tyle rozstrzygają VAT, co łapanie się pod ciężarówkę bardziej,

 

3.8.2.2. Kryteria są następujące:


a) musi być możliwy załadunek towarów przez zaprojektowane i skonstruowane w tym celu tylne drzwi, klapę tylną lub drzwi boczne;


b) w przypadku tylnych drzwi lub klapy tylnej otwór ładunkowy musi spełniać następujące wymogi:
(i) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony tylko w jeden rząd siedzeń lub jedno siedzenie kierowcy, minimalna wysokość otworu ładunkowego wynosi 600 mm;
(ii) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony przynajmniej w dwa rzędy siedzeń minimalna wysokość otworu ładunkowego wynosi 800 mm, a powierzchnia tego otworu – przynajmniej 12 800 cm 2 ;


c) przestrzeń ładunkowa musi spełniać następujące wymogi:
„przestrzeń ładunkowa” oznacza część pojazdu znajdującą się za rzędami siedzeń lub za siedzeniem kierowcy, gdy pojazd jest wyposażony tylko w siedzenie kierowcy;
(i) powierzchnia załadunkowa przestrzeni ładunkowej jest zasadniczo płaska;
(ii) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony tylko w jeden rząd siedzeń lub jedno siedzenie, minimalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi 40 % rozstawu osi;
(iii) w przypadku gdy pojazd jest wyposażony przynajmniej w dwa rzędy siedzeń, minimalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi 30 % rozstawu osi;
w przypadku gdy siedzenia w ostatnim rzędzie można łatwo usunąć z pojazdu bez użycia specjalnych narzędzi, wymogi dotyczące długości przestrzeni ładunkowej muszą być spełnione przy wszystkich siedzeniach zamontowanych w pojeździe;
(iv) wymogi dotyczące długości przestrzeni ładunkowej muszą być spełnione w przypadku, gdy pierwszy i ostatni rząd są w swojej normalnej pionowej pozycji do użytku przez pasażerów pojazdu.


3.8.2.3. Szczegółowe warunki dotyczące pomiaru


3.8.2.3.1. Definicje


a) „wysokość otworu ładunkowego” oznacza odległość w pionie między dwiema poziomymi płaszczyznami stycznymi odpowiednio do najwyższego punktu dolnej części otworu drzwiowego i najniższego punktu górnej części otworu drzwiowego;


b) „powierzchnia otworu ładunkowego” oznacza największą powierzchnię rzutu prostopadłego na płaszczyznę pionową, prostopadłą do linii środkowej pojazdu, maksymalnego otworu dozwolonego, gdy tylne drzwi lub klapa tylna są szeroko otwarte;

[...]

  • Piwo 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jast

BRAWO, o to chodziło. Paprock jak zwykle czujny. :hug:Coś takiego było rozpatrywane w przypadku Seicento.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
metor9
Napisano (edytowany)

OK , dziękuję bardzo za tak obszerną wypowiedź

 

1.Czyli z tego wynika nie nie pisze nigdzie o DMC pojazdu ? 

 

 Ale mam  kolejne pytania .

 

2.Czy ciężarowe typu wywrotki o DMC np.powyżej 10ton itp mogą mieć wbity VAT ? 

 

3.Na szkoleniu uczono mnie że teraz po zmianach nie ma nic innego oprócz VAT 1 i 2 . A tutaj przytacza pan przykłady 1a/1b , więc jak z tym jest :D

 

 

I jeżeli na badanie przyjedzie ktoś z powiedzmy zVAT-4 to , ignorujemy to robimy normalne badanie ? Czy trzeba w zaświadczeniu wpisać ze pojazd nie spełnia wymagań dla VAT-4 , pownieważ vat-4 stracił ważność ? 

 

I przepraszam ze zadaje takie pytania , ale moich szkoleniowców nie mam co pytać , ponieważ ich odpowiedzi są takie na odwal się.

 

 

Edytowano przez metor9
  • Polub 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
IVVO

2-nie

3-1a van, wielozadaniowy 1b - pick -up

4-tak wpisujemy w uwagach

  • Piwo 1
  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
metor9

IVVO , czy mógłbyś rozwinąć dlaczego 2-nie ? 

  • Polub 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock
47 minut temu, metor9 napisał:

3.Na szkoleniu uczono mnie że teraz po zmianach nie ma nic innego oprócz VAT 1 i 2 . A tutaj przytacza pan przykłady 1a/1b , więc jak z tym jest :D

 

- jest jak jest. Objaśnienia do zaświadczenia mówią jasno co wpisać. Podobnie jasno treść adnotacji do dowodu mówi, co urząd ma wpisać:

w) „VAT - ...” – wpisując właściwy pkt: 1 albo 2 – dotyczy pojazdów spełniających wymagania określone odpowiednio w art. 86a ust. 9 pkt 1 albo 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, 846, 960 i 1052),

No tak mówi instrukcja, ale przecież można jasną treść jeszcze ciut bardziej rozjaśnić rozbijając punkt pierwszy na literki. Nie ma to żadnego wpływu na vatowskie stawki, a ułatwia tylko wyobraźnię (urzędnikowi) z jakim pojazdem walczył diagnosta przy VACIE.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

KOLEGO! 😤

 

Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535

USTAWA

z dnia 11 marca 2004 r.

o podatku od towarów i usług

DZIAŁ I

Przepisy ogólne

 

 

Art. 1. 1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

2. Podatek od towarów i usług stanowi dochód budżetu państwa.

Art. 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

[…]

34) pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

 

  • Super 1
  • Piwo 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
metor9

I tyle w temacie! wyczerpaliście moje pytania .Dziękuję i pozdrawiam :D

  • Super 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Łódź
57 minut temu, metor9 napisał:

I tyle w temacie

Nie tak szybko Kolego.Wiem podziękowałeś.Ale mam ale:

Jak sam napisałeś

2 godziny temu, metor9 napisał:

moich szkoleniowców nie mam co pytać , ponieważ ich odpowiedzi są takie na odwal się

a zapłaciłeś kupę kasy a tu pomoc otrzymałeś za friko, dlatego uważam że tak po ludzku,zwyczajnie przez grzeczność Kolegą którzy przyczynili się do rozwiania Twoich wątpliwości ,po prostu wirtualne piwko należy się. No mam rację czy nie?😉

  • Super 1
  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Logen
Napisano (edytowany)
2 godziny temu, Paprock napisał:

Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535

USTAWA

z dnia 11 marca 2004 r.

o podatku od towarów i usług

DZIAŁ I

Przepisy ogólne

 

 

Art. 1. 1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

2. Podatek od towarów i usług stanowi dochód budżetu państwa.

Art. 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

[…]

34) pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

 To jak to w końcu dokładnie jest z tym VAT-em dla pojazdów powyżej 3.5 tony ?? Trochę VATów zrobiłem, pare ciężarówek widziałem... ale VAT to tylko widziałem i robiłem tylko w pojazdach do 3,5 tony...

Edytowano przez Logen

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek_handlarz

Bo powyżej 3,5 do odliczenia Vat w ciężarówkach stosuje się zasady ogólne. Do 3,5 T chodzi o ograniczenie ilości uprzywilejowanych do pełnego odliczania VAT.

  • Piwo 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Tamte nie podlegają pod to VATOWSKIE badanie. Tam ulgi/zwolnienia od zobowiązań podatkowych wynikają zaiste z rodzaju prowadzonej działalności. Pewnie większość tych pojazdów podpada pod ustawę o Transporcie Drogowym i szereg innych przepisów, w tym skarbowych. To co nas jako diagnostów obliguje do wykonywania VAT-badań, to tylko tym pojazdom, o których wyżej. Do trzech i pół tony i tyle.

  • Super 1
  • Piwo 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
metor9

Oczywiście wirtualne piwo należy się :D Najbardziej chodziło mi o DMC a VAT , widzę że mogę liczyć na to forum , jeszcze raz dzięki :D

  • Super 1
  • Haha 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Grzegorz Łódź

Aj tam.....jednak nie nadajemy na tych samych falach.Dobra może z biegiem się wyrobisz.Jest ok.

  • Super 1
  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Koledzy z podstawowych stacji apel wpisujcie podrodzaj VAN , WIELOZADANIOWY przy tzw pierwszym, ponieważ zamykacie klientom drogę do badania VAT.Nagminnie wpisywany jest w blaszakach FURGON

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Nie tak ten apel powinien brzmieć. Apel powinien brzmieć podobnie do informacji zawartej w oświadczeniu o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów, czyli mniej więcej tak: Dokument Identyfikacyjny Pojazdu należy wypełniać zgodnie z obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisów!

 

Oświadczam o dodatkowych, wynikających z obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisów, danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji, który odpowiada pod każdym względem typowi opisanemu w świadectwie homologacji typu WE pojazdu/świadectwie homologacji typu pojazdu nr …... z dnia …..., które zostało uznane przez ministra właściwego do spraw transportu w drodze decyzji nr …… z dnia …….**)

 

Tylko odwieczny dylemat (poruszany obecnie na forum), czy ichni typ nadwozia to nasz podrodzaj? 8/

Ale OK. Wiadomo o co kaman, a chodzi o to, że w podrodzaju furgon zamiast van.

 

A przykładowy FURGON po Polsku wygląda tak:

 

image.jpeg

 

NIE KLEPAĆ BEZMYŚLNIE WSZYSTKIEGO Z ZAGRANICZNEGO DOWODU!!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
1 godzinę temu, mirek.g napisał:

ponieważ zamykacie klientom drogę do badania VAT

Ostatnio miałem przypadek, gdzie klient przyjechał na ustalenie danych dla pojazdu zarejestrowanego. Chodziło o to, abym furgona określił jako VANa. Tak uczyniłem i po wizycie klienta w WK stał się właściwy do VATu. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Nie jestem pewny czy to zgodne z prawem ale to jest moje zdanie.Ustalenie danych mam na myśli

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Też z kilka razy wyprostowałem furgona na vana zawsze z prośbą/zaleceniem do pani z WK aby sobie na kompie otworzyła jedną i tą samą dyrektywę, raz po angielsku a raz po hiszpańsku, i sama zobaczyła czym się różni furgon od vana! :evil::evil::evil:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
adam1501
1 minutę temu, mirek.g napisał:

Nie jestem pewny czy to zgodne z prawem

A kto to zweryfikuje i w jakim celu... 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Czytający ten wątek urzędnik kontroli skarbowej.

Ja pytam klienta zawsze o powód zmiany konstrukcyjnej (nie wiem jak można inaczej zmienić podrodzaj), czy wystarczy: "bo VAT odliczać chcę"???

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
michal_k
6 minut temu, wrc69 napisał:

(nie wiem jak można inaczej zmienić podrodzaj)

 

Można sprostować błędnie określony podrodzaj.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wrc69

Spoko. Następnym razem tak zasugeruję klientowi i pogonię go w poprzek Polski żeby tam diagnosta (który robił Pierwsze sprowadzonego) sprostował błędnie określony podrodzaj.

Albo w pojeździe z badaniem Pierwszym wykonanym przed 8 (ośmioma laty, widzę w "historiapojazdu.gov.pl"), gdzieś w Pipidowie Dolnym. Super Porada Miesiąca...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.