Skocz do zawartości
robote11

Pytanie opisowe Warszawa 06.02.2019 8:30

Rekomendowane odpowiedzi

robote11
Napisano (edytowane)

Na skp przyjeżdża sam. os.o zapłonie ZI zarejestrowany po raz pierwszy w 2013 roku wyposażony w instalacje paliwa alternatywnego LPG. Opisać sposób pomiaru analizy spalin i przedstawić czynności wstępne przed badaniem.

Edytowane przez robote11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wawok

Pomiar powinien odbywać się przy zachowaniu następujących warunków:
1) układ wydechowy powinien być całkowicie szczelny aż do miejsca poboru spalin (sprawdzanie wizualne i słuchowe); w przypadku utrudnionego dostępu
do końcówki rury wydechowej lub gdy końcowy odcinek rury wydechowej nie jest prosty na długości niezbędnej do przeprowadzania prawidłowego
pomiaru, dopuszcza się szczelne przedłużenie układu wydechowego; należy wówczas dokładnie odwzorować średnicę rury wydechowej;
2) dźwignia zmiany biegów powinna być ustawiona w pozycji neutralnej;
3) hamulec postojowy powinien być włączony;
4) silnik powinien być nagrzany do normalnej temperatury pracy (min. 70°C dla oleju silnikowego, min. 80°C dla płynu chłodzącego); .
Warunki pomiaru
§ 5. Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych powinien być dokonany przyrządem przeznaczonym do pomiaru zawartości w spalinach: tlenku węgla (CO)
zgodnie z § 1, dwutlenku węgla (CO2), węglowodorów (CH-heksan), tlenu (O2) oraz do określania współczynnika nadmiaru powietrza (lambda).
§ 6. Pomiar zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) w spalinach oraz określenie współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) powinny się odbywać
przy zachowaniu warunków określonych w § 2, z tym że temperatura otoczenia podczas pomiarów powinna być wyższa niż 5°C.
Wykonanie pomiaru
§ 7. 1. Pomiar zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) w spalinach powinien być dokonany najpierw przy podwyższonej prędkości obrotowej
silnika (2000–3000 min-1), a następnie przy prędkości obrotowej biegu jałowego, zgodnej z zaleceniami producenta. Pomiary powinny być dokonane
bezpośrednio po sobie, przy czym odczyt wyników pomiaru przy prędkości obrotowej biegu jałowego powinien być dokonany po ustabilizowaniu się wskazań
miernika tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH), w czasie pomiędzy około 30. a 60. sekundą od momentu ustabilizowania się prędkości biegu jałowego.
2. Jeżeli nie jest znana prędkość obrotowa biegu jałowego, zalecana przez producenta, należy przyjmować prędkość zapewniającą równomierną i stabilną pracę
silnika o wartości stosowanej dla silników o zbliżonych danych technicznych.
3. Pomiar współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) powinien być dokonany przy podwyższonej prędkości obrotowej silnika (2000÷3000 min-1); dotyczy to
pojazdu wyposażonego w sondę lambda. Z wyjątkiem pojazdów, dla których pomiar współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) powinien być dokonany
zgodnie z zaleceniami producenta, zatwierdzonymi podczas badań homologacyjnych.
4. Przepisy § 3 ust. 3–5 stosuje się odpowiednio.
5. Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń gazowych OBDII/EOBD konieczne jest
sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują
zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy
negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń
gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący. !!!! dala kazdego paliwa osobny pomiar!!!!!!!!!!!! ja tak napisałem i wynik negatywny

Edytowane przez wawok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leski66
Godzinę temu, wawok napisał:

ja tak napisałem i wynik negatywny

Myślę, że zabrakło

W dniu 7.02.2019 o 21:21, robote11 napisał:

przedstawić czynności wstępne przed badaniem

Osobiści zacząłbym od - ( jak przy " gazie "):

1. Jakiekolwiek badania techniczne pojazdu na stanowisku kontrolnym z nieszczelną instalacją zasilania gazem są zabronione.( czyli trzeba to sprawdzić - ręcznym detektorem gazu )

2 .Przed przystąpieniem do właściwego sprawdzenia należy skontrolować:
- ważność protokołu oraz decyzji wydanej przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej "Dyrektorem TDT", dotyczącej sprawności zbiornika lub butli do           magazynowania gazu na pojeździe;   

3. Pojazd zasilany gazem może być używany po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym przewidzianej odrębnymi przepisami.( w DR wpis " Gaz" )

I to tyle do czynności wstępnych " przed badaniem " :wink:

A co do samego pomiaru to :

W dniu 7.02.2019 o 21:21, robote11 napisał:

zarejestrowany po raz pierwszy w 2013 roku

" Tabelka " mówi o wartościach, które nie mogą być przekroczone CO 0,3 % - bieg jałowy; 0,2 % przy 2000-3000 min-1 i λ przy 2000-3000 min-1 0,97-1,03 [ CH - nas nie interesuje ]

Dodatkowo do Twojego opisu można by dołożyć :

1. W silnikach wyposażonych w dwudrożny układ wydechowy pomiar powinien być dokonany w obu wylotach, a za wynik przyjmuje się uzyskaną wartość większą.

2. Sonda analizatora spalin powinna być wprowadzona do rury wydechowej silnika bezpośrednio przed pomiarem na głębokość nie mniejszą niż:

- a) 30 cm dla silnika czterosuwowego,
Wydaje mi się, że głównie skupiłeś się na samym pomiarze i jego warunkach ( OK ), a zapomniałeś o czynnościach wstępnych przed badaniem ( no bo wóz z gazem jest ) :wink:.

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wawok

zapomniałem dodac jako pierwszy punkt - sprawdzamy ważność protokołu i decyzje  tdt na zbiornik - przed wiazdem na stanowisko szczelnosc instalacji

w moim pytaniu było dodatkowo jakie  czynnosci wykonuje przed pomiarem z tąd ta regułka tak zaczołem!!! całom opisówke punkt a) 30 cm dla silników czterosuwowego  tez napisałwm

 

 

Edytowane przez wawok

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop
6 minut temu, wawok napisał:

z tąd

 

7 minut temu, wawok napisał:

zaczołem

 

7 minut temu, wawok napisał:

całom

 

Spróbuj następnym razem poprosić żebyś mógł zaliczyć opisówkę ustnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wawok

ha ha blakop masz jeszcze jakieś konkretne uwagi czy tylko tyle potrafisz  z tego tematu

 

leski 66 . W silnikach wyposażonych w dwudrożny układ wydechowy pomiar powinien być dokonany w obu wylotach, a za wynik przyjmuje się uzyskaną wartość większą. Tego nie napisałem czyż by to było słowo klucz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leski66
57 minut temu, wawok napisał:

Tego nie napisałem (...)

Informacja dość istotna, ale raczej ( takie moje zdanie ) nie " przesądzająca " o wyniku egzaminu :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Natomiast uwierz - że każda osoba czytająca Twoje pisemne wypowiedzi takie jak powyżej (w takiej formie) a będąca chociażby absolwentem gimnazjum choćby dla zasady byłaby skłonna ulać Twoje wypociny :) W każdej branży...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
GrzegorzM
W dniu 9.09.2019 o 18:25, wawok napisał:

zapomniałem dodac jako pierwszy punkt - sprawdzamy ważność protokołu i decyzje  tdt na zbiornik - przed wiazdem na stanowisko szczelnosc instalacji

w moim pytaniu było dodatkowo jakie  czynnosci wykonuje przed pomiarem z tąd ta regułka tak zaczołem!!! całom opisówke punkt a) 30 cm dla silników czterosuwowego  tez napisałwm

 

 

wawok właśnie w tym problem, że tak jak opisałeś to ty opisało 90% egzaminowanych i oblało, między innymi i ja. 
Kolega z kursu, który był razem ze mną opisał to tak "łopatologicznie" jak by był na miejscu i przeprowadzał te czynności na stacji. 
Nie pisał bzdur o dokumentach na ważnośc butli itp. W pytaniu było wymienić czynności przed analizą spalin, czyli między innymi nie świeci się "czek" na desce rozdzielczej, który już daje nam jakieś informacje, ze coś nie dobrego dzieje się z samochdem, wydech, kontrolka MIL o tym, że maszyna do analiza ma być ciągle włączona itp. 
Szczecze zajeło mu to około 10 zdań. Nawet nie zaglądał do dziennika tylko prostymi słowami opisał wszystko. Chyba tu jest problem większości, że przepisują z dzienników, a to na egzaminatorów niestety nie działa.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.