Skocz do zawartości
pawel_2407

Przyczepa SAM lekka ciężarowa z DMC>750kg i OBT bezterminowe vs WK

Rekomendowane odpowiedzi

pawel_2407
Napisano (edytowane)

Witajcie!

 

Rozważam zakup dla celów rolniczych przyczepy (tzw. dwukółki), która ku mojemu zdziwieniu ma w DR wpisane:

1. rodzaj: przyczepa lekka SAM (w serwisie Historia Pojazdu opisane jako: przyczepa lekka, ciężarowa SAM)

2. DŁ = 1500kg

3. Brak wpisanych MW i DMC

4. OBT: bezterminowe

Dodam jeszcze, że jak dotąd przyczepa ma jednego właściciela od ponad 30 lat i obecny DR jest wystawiony grubo przed 1990 rokiem.

Wiem, że dane dziwaczne, ale widziałem DR na własne oczy i właśnie takie dane tam są.

 

I tu pojawia się pytanie - czy przerejestrowując taką przyczepę po zakupie na siebie w WK, w świetle braku wpisanych dwóch mas (MW i DMC) oraz jawnej sprzeczności (przyczepa lekka vs ładowność 1500kg), czy jest ryzyko, że WK zakwestionuje status przyczepy lekkiej i/lub OBT bezterminowe? Jakie reperkusje grożą w takiej sytuacji?

 

I dodatkowe pytanie:

Czy względnie można sporządzić dla celów rejestracji jakiś dokument/oświadczenie "prostujące" sytuację w kierunku zarejestrowania jako ciężarowa rolnicza z BT co 2 lata tak, aby móc utrzymać chociaż DŁ na niezmienionym poziomie, lub chociażby, aby DMC mogło mieć 1500kg?

 

Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam!

Paweł

Edytowane przez pawel_2407

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Rozumiem, że "DŁ" to dla Ciebie ładowność?? I tam stoi, że jest to 1500kg?

 

Tak - oczywiście, że WK to zakwestionuje i skieruje na SKP celem ustalenia poprawnych danych. Na SKP poproszą o opinię rzeczoznawcy. A tu już może zdarzyć się wszystko i może właśnie dlatego od tego ostatniego warto zacząć - żeby ocenił jak zakwalifikuje i jak określi parametry tego cuda...

 

A ile waży ta przyczepka? Bo ważenie i tak będzie niezbędne, więc może warto na dzień dobry samemu sprawdzić.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pawel_2407

blakop, dzięki za odpowiedź.

 

Nie mam póki co możliwości jej zważenia. Wziąwszy pod uwagę wielkość tej przyczepy i konstrukcję oceniam ją na mniej więcej 400-500kg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Jaka jest data pierwszej rejestracji

Bo ktoś dał d.... w tym czasie przy rejestrowaniu tej przyczepki - powinna być jako przyczepa bo rolniczych jeszcze nie było - i wtedy wszystko by było OK

Dz.U. 1983 nr 70 poz. 317 paragraf 43 pp.4

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19830700317/O/D19830317.pdf

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pawel_2407

Pierwsza rejestracja jest w 1986 roku. I z tego roku jest aktualny DR.

 

Jak to się będzie odnosiło w kontekście Ustawy przytoczonej przez IVVO i jakie obecnie możliwości rejestracji by to dawało przy zmianie właściciela? 
Byłbym zmuszony do rejestracji na ciężarową nierolniczą (OBT co rok), czy jeszcze jest opcja na rolniczą z OBT co 2 lata?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO
Napisano (edytowane)

Kolego raczej o CEP bym si nie martwi  - ktoś kto wprowadzał do CEP ten pojazd kapnął się iż jest błąd  przy rejestracji i te 1500 wrzucił jako długość a nie DMC - jak pisałem wcześniej błąd był przy rejestracji i teraz to bym poczekał jak odniesie się do tego Michał - on przypuszczam  miał już taki "kwiatek " 

Edytowane przez IVVO
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Kluczowe pytanie czy ta przyczepa posiada hamulce?

Jak nie posiada hamulca to pozostaje sklasyfikowanie jej jako przyczepa rolnicza o DMC do 1500 kg.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

W obecnej chwili do czasu rozjaśnienia całej sprawy lepiej na żadną SKP nie jedz bo będzie lipa

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag

Ciężarowa nie rolnicza musi mieć hamulce od 750 kg DMC. Rolnicza bez hamulca ma limit do 1500 kg.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
IVVO

Tylko problem w klasyfikacji w starym DR

Ponieważ już w tamtych latach 83 i wyżej lekka była do 750kg

11 minut temu, danielg539 napisał:

Kluczowe pytanie czy ta przyczepa posiada hamulce

Przyczepa lekka

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pawel_2407

Dzięki za Wasz odzew.

 

W pierwszym poście pod skrótem "DŁ" opisałem "dopuszczalną ładowność".

W CEP (historiapojazdu.gov.pl) jest wpisane obecnie tak:

Masa własna pojazdu: 1 kg

Dopuszczalna ładowność: 1500 kg

 

Przyczepa nie posiada hamulców i nigdy nie posiadała. Jest zwykła rolnicza dwukołówka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

W takiej formie jak wyżej, czyli z ładownością 1500 kg i bez hamulców to zarejestrować się jej nie da.

Jedyna możliwość to to potraktowanie ładowności jako DMC. Wówczas przy DMC 1500 kg ładowność będzie wynosiła ok. 1000 kg a masa własna około 500 kg. Oczywiście pod warunkiem, że zostanie sklasyfikowana jako przyczepa rolnicza.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
16 godzin temu, pawel_2407 napisał:

Rozważam zakup ... 

 

A jak już rozważysz to nie chcę widzieć następnego pytania jak niżej  

 

 

czyli numer ramy ma być odnaleziony oraz tabliczka znamionowa; 

 

ale znając zwyczaje z tamtego okresu to TZ nie była umieszczona, a obecnie jej brak to wynik N na badaniu 

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
duchu
17 godzin temu, pawel_2407 napisał:

1. rodzaj: przyczepa lekka SAM (w serwisie Historia Pojazdu opisane jako: przyczepa lekka, ciężarowa SAM)

2. DŁ = 1500kg

3. Brak wpisanych MW i DMC

4. OBT: bezterminowe

W moim rejonie swego czasu było ich wiele , szczególnie się  uaktywniły po zakazie rej samów. Wszystkie z pierwszej polowy lat 80 tych , bezterminowo  , większość rej : mw 750 /ład 750 i chyba tez wpisy lekka.Prostowaliśmy.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pawel_2407

duchu, czy w każdym takim przypadku konieczny był rzeczoznawca, czy dawało radę wyprostować dane bezpośrednio w samym OSKP?

Czy zdjęcie i/lub zaświadczenie z ważenia przyczepki np. w elewatorze, gdzie jest atestowana waga byłoby wystarczające, aby nie robić MW/ładowność w postaci 750/750, tylko w postaci: MW/(1500-MW)?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

Za dużo niewiadomych w temacie. Trzeba by zerknąć w pierwotne dokumenty (powinny znajdować się w urzędzie). Może być błąd w rodzaju pojazdu (powinna być ciężarowa, a nie lekka - i tak obstawiam), ale może być też błąd w ładowności.

 

Na pewno będziesz musiał wykonać badanie ustalające brakujące dane, a być może również badanie okresowe (jeśli ładowność określono prawidłowo).

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop
5 minut temu, michal_k napisał:

powinny znajdować się w urzędzie

Biorąc pod uwagę lata nie spodziewał bym się niczego w urzędzie.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nikita_Bennet

SAM?? A wirtualne zmiany kontrukcyjne nie wchodzą w rachubę bo ktoś podrzuci ten temat i wszystko się wyprostuje ;);)

Sorki panowie ale wczoraj właśnie miałem DR rolniczej SAM z DMC=1500kg i z opowieści kolegi to dla wzmocnienia miała pod podłogą szyny kolejowe (i nie te z wąskotorówki tylko normalne) a jak ją podczepiali do ciągnika to dyszel turem podnosili więc Masa Własna z DR=500kg to bez tych szyn chyba ;)
Najlepsze że 3 x OBT i każde na rok a kolega robił teraz przed przerejestrowaniem i na 2 lata (czyli prawidłowo).

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marcinnh

Tez mam jedną przyczepe sam na bezterminowo. Po co to chcesz przerejestrowac, jeździj tak tylko ubezpieczenie na siebie i bez kłopotów 

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
24 minuty temu, Marcinnh napisał:

Tez mam jedną przyczepe sam na bezterminowo.

 

Ale jakie DMC?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wrc69

A kogo to obchodzi, jeśli:

23 godziny temu, Marcinnh napisał:

Po co to chcesz przerejestrowac, jeździj tak tylko ubezpieczenie na siebie i bez kłopotów

Problem się zacznie jak jakiś policjant zatrzyma i zabierze DR za brak czegoś (światła, chlapaka czy "bo źle kierowcy z oczu patrzy). Wtedy się zacznie "kibel" na stacji z powodów formalnych: brak TZ czy zeżarty "rudą" numer ramy. Będzie "Panie ratuj".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pawel_2407

Przyczepy bez TZ lub widocznego numeru na ramie w ogóle bym nie tykał, także o to się nie martwcie ;) A w takiej dwukółce, to doczepić da się co najwyżej do stanu opon i/lub oświetlenia. Jeśli jedno i drugie będzie cacy (bo i jest), to na moje nie ma problemu.

Pomysł Marcinnh z jeżdżeniem na DR poprzedniego właściciela wydaje się rozsądny. Wszak przepis o obowiązku przerejestrowania w ciągu 30 dni jest de facto martwy (nie słyszałem, żeby drogówka coś komuś za to wlepiła).

 

Poza planami zakupu w/w dwukółki mam jeszcze jeden świeży nabytek (już kupiony) do przerejestrowania i wiedząc, jakie "Grażynki" pracują w moim WK, coraz bardziej nabieram przekonania, że przy "hurtowym" przerejestrowywaniu dwóch pojazdów, jeszcze mniejszą uwagę poświęcą wpisanym (i niewpisanym) masom.

Pamiętam, jak ze 3 lata temu przy przerejestrowywaniu mojego aktualnego auta, "Grażynki" zapomniały nawet o przepisaniu do systemu dopuszczalnych mas ciągniętej przyczepy. W DR poprzedniego właściciela jak byk pola O1 i O2 miały wpisane wartości. Tymczasem dostaję tymczasowy DR, a tu mas ani widu ani słychu. Poprawić w systemie oczywiście już nie chciały. Skutkiem tego do dziś jeżdżę ze stałym DR, który ma zakreskowane pola O1 i O2, a w/w masy są wpisane odręcznie w adnotacjach (ze stemplem oczywiście).

 

W hipotetycznej sytuacji, jeśli WK by łyknęło stan aktualny (rodzaj: przyczepa lekka, ciężarowa SAM, ładowność = 1500kg; brak wpisanych MW i DMC, OBT: bezterminowe) i wydałoby mi nowy DR, to czy drogówka ma jakieś umocowanie prawne, aby mi to podważyć?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mike_van_mik
W dniu 10.05.2019 o 17:38, blakop napisał:

 ...nie spodziewał bym się niczego w urzędzie.

Cuda czasem się zdarzają :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
2 godziny temu, pawel_2407 napisał:

czy drogówka ma jakieś umocowanie prawne, aby mi to podważyć?

 

TAK
 

Cytat

 

Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu.

 

 

 

i do kompletu jest dodatkowe badanie na SKP za 51 zł

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
duchu
W dniu 10.05.2019 o 17:22, pawel_2407 napisał:

zaświadczenie z ważenia przyczepki postaci: 

Przy odrobinie dobrej chęci jest to do ustalenia na OSKP.

Edytowane przez duchu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.