Skocz do zawartości
Majdan

Przekwalifikowanie ciężarowego 4 miejscowego na osobowy 5 miejscowy

Rekomendowane odpowiedzi

Majdan
Napisano (edytowane)

Witam wszystkich forumowiczów,
Przyjechał do mnie klient, Renault Megane z 2014 roku, w dowodzie samochód ciężarowy, 4 miejsca. Założył do tego auta pas biodrowy i ma fakturę za przekwalifikowanie pojazdu tj demontaż kratki i montaż pasa i chce zrobić zmianę konstrukcyjną. Stwierdziłem, że w tym przypadku jest to nie wykonalne bo pas powinien być 3 punktowy montowany w fabryczne punkty i auto powinno mieć środkowy zagłówek. Klient kazał mi pokazać na to podstawę prawną, ale z racji tego, że miałem kolejkę kazałem mu przyjechać później. Powiedzcie mi kto ma rację, bo może i jestem młodym diagnostą, ale to o czym mówiłem kojarzyło mi się z rozmów ze starszymi kolegami. Szukałem na forum ale nie mogłem znaleźć jednoznacznej odpowiedzi, zresztą w dzienniku ustaw pozycja 2022 także, zresztą pozwolę sobie tu zacytować:

 

7) w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa: a) na przednich siedzeniach; warunek stosuje się do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r. i do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 20 października 2007 r., b) na siedzeniach innych niż przednie, skierowanych do przodu; warunek stosuje się do samochodu osobowego zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r. i do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 20 października 2007 r. – przepisów lit. a i b nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym oraz autobusu przeznaczonego do przewozu pasażerów stojących;

8) w pasy bezpieczeństwa na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia; przepis stosuje się do: a) przednich siedzeń w samochodach osobowych, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu: – 30 czerwca 1971 r. – z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 1400 cm3 , – 31 grudnia 1971 r. – z silnikiem o pojemności skokowej od 1000 cm3 do 1400 cm3 , – 30 czerwca 1972 r. – pozostałych, b) siedzeń innych niż przednie – w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r., c) siedzeń w pojazdach innych niż wymienione w lit. a i b, wyposażonych w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa – zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1993 r.; przepisów lit. a–c nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym;

9)37) w  zagłówki na każdym zewnętrznym przednim siedzeniu; przepis stosuje się do samochodu osobowego (kategorii M1 ), samochodu ciężarowego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1 ), autobusu o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii M2 ) oraz samochodu specjalnego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wymienionych kategorii, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.; pojazdy samochodowe mogą być wyposażone w zagłówki, spełniające wymagania Regulaminów nr 17 lub 25 EKG ONZ, na innych siedzeniach niż zewnętrzne przednie;

Edytowane przez Majdan

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Powalczyć możesz tylko w zakresie oryginalności punktów kotwienia pasa, bo jako takiego wymogu odnośnie tego czy pas ma być dwu czy trzy punktowy w przepisach nie znajdziesz.

Jeżeli chodzi o zagłówki to przepisy zostały złagodzone i pojazd środkowego tylnego zagłówka może nie posiadać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafi90

Ja w takim przypadku proszę o potwierdzenie od producenta lub wyciąg z homo że pojazd fabrycznie był wypuszczony w konfiguracji 5 osobowej i że na te 5 miejsc ma fabryczne punkty mocowania siedzeń i punkty kotwiczenia pasów. Bo jeśli nie ma a jakimś cudem pasy są zamontowane to nikt poza producentem miejsc kotwiczenia pasów nie może dorobić. Nie jesteś w stanie określić pewnych cech , prosisz o opinię rzeczoznawcy. Musisz się też nauczyć że "kazać" klient to sobie może żonie w domu a nie Tobie. Przypadek z przed kilku dni. Renault Megane , przyjechało na ZK. Fotele zamontowane pasy też , 5 miejsc. Ja zawsze proszę o kwit od producenta czego wiele osób nie praktykuje i mnie pyta po co, ale ,mniejsza z tym. Co się okazało. Samochód fabrycznie w wersji 2 osobowej, ciężarowej, brak możliwości przystosowania na 5 miejsc. Dla mnie temat się skończył, a gość został z dwu osobowym autem bo handlarz zapewniał że "diagnostyka to panu przerobi na 5 miejsc jak Pan im dorzuci na dobrą flache" :hooray:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
35 minut temu, Rafi90 napisał:

brak możliwości przystosowania na 5 miejsc.

Co się stało z punktami kotwiczenia drugiego rzędu siedzeń i pasów? Producent zdemontował czy też produkuje kilka wersji nadwozi. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafi90

Takich szczegółów nie dostałem, sam byłem ciekaw. Tyle że dla mnie NIE MOŻNA to nie można :hooray: Przynajmniej śpię spokojnie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz
17 godzin temu, Majdan napisał:

auto powinno mieć środkowy zagłówek.

 

17 godzin temu, Majdan napisał:

w  zagłówki na każdym zewnętrznym przednim siedzeniu; przepis stosuje się do samochodu osobowego (kategorii M1 ), ... pojazdy samochodowe mogą być wyposażone w zagłówki, spełniające wymagania Regulaminów nr 17 lub 25 EKG ONZ, na innych siedzeniach niż zewnętrzne przednie;

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Majdan

Powiem wam tak, kolega Rafi90 jest z tych diagnostow co mowia Panie nie da sie, a ja robilem uprawnienia Rzeczoznawcy samochodowego i jak bylem w kilku fabrykach i sledzilem temat produkcji samochodow to nie spotkalem sie zeby typowe karoserie jak wystepuja w osobowkach nie mialy miejsca na pasy lub do montazu siedzien. Co innego sie ma do aut blaszakow typu Vivaro, Master itd. Ja nie znalazlem jedynie podstawy wymagania od klienta srodkowego 3 punktowego pasa i zaglowka. Bo widzialem juz nawet fiaty np. Panda ktore przyjezdzaly na badanie bez tylnych zaglowkow, a wczesniej mialy ze 3 rozne pieczatki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
yogi1984

Po twoich wpisach obawiam się że jesteś jednym z tych rzeczoznawców co to wychodzą masowo jak z fabryki z jednego takiego stowarzyszania. Na początku pytaniea stwierdzasz że 

W dniu 13.05.2019 o 19:11, Majdan napisał:

Stwierdziłem, że w tym przypadku jest to nie wykonalne bo pas powinien być 3 punktowy montowany w fabryczne punkty i auto powinno mieć środkowy zagłówek.

  A następnie

30 minut temu, Majdan napisał:

Ja nie znalazlem jedynie podstawy wymagania od klienta srodkowego 3 punktowego pasa i zaglowka.

 A to że @Rafi90 tego wymaga to bardzo dobrze,może przynajmniej spać spokojnie i nie myśleć czy w razie w... producent potwierdzi że auto może być np.5 miejscowe a nie 2 jak fabrykę opuściło mimo że ty i 99% reszty tu obecnych wie że to ta sama płyta podłogowa i te same mocowania są w obu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Majdan

Kolego ja nie oceniam skąd ty wyszedłeś i gdzie pracujesz. Ja w moich wypowiedziach zawarłem dwie różne tezy wyjaśnię Ci na jakiej podstawie, mianowicie wycen samochodów już trochę zrobiłem i poleasingowych w szczególności i mam takie spostrzeżenie. W nowszych samochodach (powiedzmy tak na okrągło od 2005 roku) jak są 5 miejscowe to pas jest 3 punktowy, ale w Fabii I i Corsie C pas w tym roczniku jest nadal biodrowy. Odnośnie zagłówków to raz jest ten środkowy, raz go nie ma, w innym przypadku w ogóle nie ma zagłówków tylnej kanapy. Gdzieś czytałem, że diagnosta odmówił rejestracji Fiata Panda sprowadzonego z Francji, bo właśnie nie miał tylnych zagłówków. A z tego co ja się orientuje to Polska jako kraj Unii Europejskiej nie może odmówić rejestracji pojazdu, który był wcześniej zarejestrowany w kraju UE. Więc założyłem ten temat na forum odnośnie tego pasa 3 punktowego i zagłówka środkowego, ale widzę po waszych wypowiedziach nie na temat, że podstawy prawnej na to nie ma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop
21 minut temu, Majdan napisał:

Polska jako kraj Unii Europejskiej nie może odmówić rejestracji pojazdu, który był wcześniej zarejestrowany w kraju UE

 

Bardzo błędne założenie. Owszem - nie można odmówić, ale można mu przedtem postawić dodatkowe warunki dotyczące dostosowania pojazdu. Tak jest np. z anglikami. Zresztą nie wszystkimi, bo ciężarówki z GB nadal w Polsce nie zarejestrujesz. Ale to są rzeczy, które rzeczoznawcy powinni wiedzieć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
duchu
16 minut temu, blakop napisał:

 Zresztą nie wszystkimi, bo ciężarówki z GB nadal w Polsce nie zarejestrujesz. 

Czy na pewno?Nie skróciłes trochę?

Edytowane przez duchu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Jeśli nie mówimy o tym co kto jest gotów klepnąć lub w swej niewiedzy puścić to tak - na pewno żadne inne auto niż M1 nie powinno przejść badania bez przeróbek. A co budzi Twoją wątpliwość?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
duchu
2 godziny temu, blakop napisał:

 auto niż M1 nie powinno przejść badania bez przeróbek. 

Teraz dokończyłeś wypowiedź i czuję się w pełni usatysfakcjonowany  

Edytowane przez duchu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz
1 godzinę temu, duchu napisał:

czuję się w pełni usatysfakcjonowany  

A ja nie, bo jest jeszcze coś takiego jak odstępstwo od warunków technicznych i pomijając kwestie wydawania przez MI decyzji, z którymi jest problem na dzień dzisiejszy, to w pewnych okolicznościach również ciężarowy lub specjalny zostanie dopuszczony do ruchu w Polsce, mimo konstrukcyjnego przystosowania do ruchu lewostronnego ;-)

Edytowane przez aboz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafi90

Ciężarowy  VW LT 3500dmc  z UK, przerobiony  na kierownice po lewej,później opinia rzeczoznawcy , czerwone blachy badanie po zmianach później badanie okresowe i auto jeździ w PL. To stanowisko ITS.

Panie Majdan ja też byłem w fabryce porsche i nadal bez kwitka od producenta powiem "Panie nie da się" i wolno mi :516:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
duchu
35 minut temu, aboz napisał:

A ja nie,

To jeszcze zabytka szarpnij i będziemy coraz bliżej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz
47 minut temu, duchu napisał:

To jeszcze zabytka szarpnij i będziemy coraz bliżej.

 

Godzinę temu, aboz napisał:

;-)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.