Skocz do zawartości

Przystosowanie pojazdu dla osoby niepełnosprawnej.


TeDe

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, mam taki temat z rana. Nigdy tego nie przerabiałem (nie miałem nawet na żadnym szkoleniu czy egzaminie). Szukałem na forum, ale też znaleźć nie mogę.

Pytanie klienta jest takie, jak legalnie może przystosować swoje auto dla niepełnosprawnych? Chodzi o zamontowanie specjalnego urządzenia (samo urządzenie posiada certyfikat ITS), które pozwala ręcznie dodawać gazu i operować hamulcem (nazywa się RGH II). Czy wystarczy mu faktura na zamontowanie tego przez podmiot uprawniony, czy musi mieć opinię rzeczoznawcy jeszcze i czy musi robić po takiej zmianie przegląd na zmiany konstrukcyjne i czy Wydział komunikacji wpisuje taką informację w DR?

Miał ktoś już z czymś takim do czynienia? Pytałem znajomych diagnostów i żaden nie umiał mi odpowiedzieć.

Pozdrawiam

Edytowane przez TeDe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ze dwa Seicenta z takim oprzyrządowaniem i za wiele nie wnikam. Osprzęt też jest atestowany. Były dyskusje prowadzone lecz mało owocne.

Dla tych Seicent ktoś kiedyś wespół z producentem opracował oprzyrządowanie, PFRON to refundował i miał zdaje się jakieś warsztaty wytypowane zajmujące się montażem.

Po mojemu na to nie ma żadnych wymogów jeżeli chodzi o badanie. Jakimś cudem te autka inwalidzki jeżdżą i przechodzą badanie. A przecież nie tylko Seicenta są dla inwalidów przeznaczone, bo można trafić też Mercedesa jak i Toyotę.

 

Może coś więcej tam: https://forum.norcom.pl/index.php?/topic/1382-pojazd-inwalidzki/&do=findComment&comment=10939

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis ten, to znam że się dopuszcza użycie jednej ręki do hamowania w przypadku pojazdu inwalidzkiego... Pytanie jak sprawić żeby uznać go za inwalidzki całkowicie legalnie. Klient boi się szczególnie problemów z ubezpieczalnią w razie jakiejś stłuczki...

Edytowane przez TeDe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie ma takiego czegoś jak inwalidzki rodzaju pojazdu. Pojazd = samochód może być przystosowany w oprzyrządowanie ułatwiające ogarnięcie poruszania się nim przez osobę niepełnosprawną. Obawy związane z ubezpieczeniem rozebrać u agenta najlepiej. Takie auto okleja się odpowiednimi nalepkami i już. I wszystko.

Nie pierwsze, nie ostatnie przepisy dziurawe.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem coś takiego ( oczywiście wł. linka jest Kolega @Rocka Rolla :cool: ) :

 https://motogazeta.mojeauto.pl/Testy_samochodow/Skoda_Roomster_Push_Pull_czyli_wersja_dla_niepelnosprawnych,a,130403.html

 

A tu " mała rozprawka " na ten temat :

 https://forum.osds.org.pl/viewtopic.php?t=1830

:wink:

 

 

--------------------------------

A nick Rocka Rolla się nie podświetla ? ( upss...... przecież to nick nie z tego forum 8/, a Kolega jak najbardziej :wink: ) :ok

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od jednego z tych wymienionych Seicent przejrzałem rejestracyjna dokumentację, a więc wyciąg ze świadectwa homo, jakieś opisy sygnowane PFRON jak to ustrojstwo działa, instrukcję pojazdu, w której czasami ciekawe producenckie wklejki bywają, fakturę i... I echo. Żadnych wpisów, potwierdzeń, opinii nie było co do oprzyrządowania. Przepisy rejestracyjne nie przewidują adnotacji urzędowej dla takiego auta. O nalepce tylko mówią jako sposobie oznakowania. Warunki Techniczne opisują wózek inwalidzki, któremu daleko do samochodu osobowego.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klient przerabia co trzeba i jak trzeba, oznakowuje pojazd zgodnie z obowiązującymi przepisami i korzysta z uprawnień, które się mu należą w związku z niepełnosprawnością. To tyle. Jeśli nie następują żadne zmiany danych zawartych w DR, to nie ma co szukać na SKP. Na OBT sprawdzasz działanie tych przeróbek i określasz wynik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, aboz napisał:

Jeśli nie następują żadne zmiany danych zawartych w DR, to nie ma co szukać na SKP.

Za to nastąpiła bardzo poważna ingerencja w układ hamulcowy, kierowniczy i w układ sterowania oświetleniem i sygnalizacją i nic nie trzeba zgłaszać do WK nie trzeba jechać na SKP i wszystko jest ok. Ale jak zamontuje się HAK i pomimo, że poprawność montażu została potwierdzona badaniem to brak magicznej adnotacji  "HAK" w DR skutkuje wynikiem negatywnym. Takie mamy prawo :shock:

  • Haha 1
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, TeDe napisał:

Klient boi się szczególnie problemów z ubezpieczalnią w razie jakiejś stłuczki...

 

To dla spokoju swojego i ubezpieczalni - w PJ musi mieć odpowiednie cyferki

 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Można. Identiko jak na filmie przez wyspecjalizowaną firmę, która słuszne certyfikaty posiada zaiste. ;-)

A jak ich nie posiada, no to PIMOT przebada. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Dzisiaj dzwonił do nas klient inwalida. Z powodu braku prawej nogi chce sobie przełożyć pedał gazu na lewa stronę (skrzynia automat). Taka przeróbkę może zrobić każdy warsztat czy tylko jakaś firma wyspecjalizowana w przeróbkach dla inwalidów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Rafi90 napisał:

 i za bardzo stacji kontroli pojazdów się to nie tyczy

poza jednym drobnym szczegółem: żeby w czasie badania być "przytomnym" i nie pomylić gazu z hamulcem 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Witam. Samochód ciężarowy 6 osobowy; za 2 rzędem siedzeń zamontowano stanowisko do przewozu osoby na wózku inwalidzkim wraz z pasami bezpieczeństwa. Sposób montażu potwierdzony przez ITS. Czy po takim zmianach będzie to pojazd 7 osobowy czy jednak dalej zostaje 6 osobowy z możliwością przewozu 1 osoby na wózku inwalidzkim ?? Jaka ilość miejsc siedzących powinna być wpisana do dowodu rejestracyjnego ?? Jeżeli zostaje 6 miejscowy... to z ładowności dalej wychodzi, ze jest to samochód ciężarowy... no a wiadomo, że przegroda musiała zostać usunięta...

Edytowane przez Logen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 miejscowy, osobowy. Liczba miejsc siedzących jest podawana razem z miejscem dla osoby na wózku inwalidzkim a w tym przypadku rozumiem, że miejsce na wózek jest za drugim rzędem siedzeń i nie powstało kosztem eliminacji któregoś z miejsc siedzących.  I jeszcze w przeznaczeniu pojazdu dopisujesz " Przewóz osób niepełnosprawnych"

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilość miejsc zgodnie z zapisem z instrukcji:

"...w rubryce przy kodzie S.1 – wpisuje się jednoznacznie określoną liczbę miejsc siedzących w pojeździe, włączając siedzenie kierowcy; w przypadku motocykla, który może być użytkowany z wózkiem bocznym, wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym w wózku bocznym; w przypadku pojazdu przystosowanego do przewozu wózka inwalidzkiego, wpisuje się liczbę miejsc siedzących łącznie z miejscem siedzącym na wózku inwalidzkim; ..."

Zmiana na osobowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej tak, ponieważ instrukcja mówi, że:

:...w rubryce „PRZEZNACZENIE” – wpisuje się przeznaczenie pojazdu zgodnie z klasyfikacją; przeznaczenie pojazdu wpisuje się w przypadku, gdy przewiduje to klasyfikacja; ..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, adam1501 napisał:

Raczej tak,

To wszystkie autobusy, które mają możliwość przewozu osoby na wózku, również powinny mieć takie przeznaczenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, adam1501 napisał:

Waszej instrukcji.

A może jednak tego przeznaczenia należałoby używać tylko w przypadkach, kiedy pojazd jest "głównie" przystosowany do przewozu osób na wózkach i to jest jego zasadnicze przeznaczenie? A nie dodatkowo, jak w autobusie, który większość miejsc ma "normalnych".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego ta ja nie wiem. To musi sobie urząd rozstrzygnąć. Stosując się do suchego zapisu, to w każdym przypadku powinno się takowe przeznaczenie znaleźć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra ten przypadek już rozgryzłem. Gdzieś tam nawet znalazłem w Rozporządzeniu unijnym 678/2011 informację o tym, że "Przestrzeń przeznaczoną dla pasażera na wózku inwalidzkim traktuje się jako jedno miejsce siedzące". Tutaj jest to w miarę oczywiste mamy 6 miejsc siedzących i za nimi miejsce gdzie można przymocować wózek inwalidzki wraz z pasem bezpieczeństwa. W tym przypadku zawsze w pojeździe może być 6 osób + 1 wózek.

A co w sytuacji, gdy mamy same punkty do przymocowania wózka inwalidzkiego, natomiast żeby przymocować wózek inwalidzki musimy złożyć przednią kanapę i wykorzystać już istniejący pas bezpieczeństwa ?? W tym przypadku powiedzmy, że składamy 2 osobową kanapę tylną i w jej miejscu możemy przewozić osobę na wózku inwalidzkim. Może jechać albo 6 osób albo 4 + 1 na wózku inwalidzkim... W takim przypadku ile miejsc siedzących wpisujemy do dowodu ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.