Skocz do zawartości

Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Bogusław Maćkowski
===========================
Jeśli uznacie to Państwo za zasadne zachęcam do włączenia się w kampanię informacyjną poprzez np. ustne informowanie klientów bądź wydruk w kolorze załączonych grafik i wywieszenie ich w pobliżu tablicy ogłoszeń na stacji kontroli pojazdów. Bardzo istotne zmiany w ruchu drogowym pozytywnie wpływające na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, a nawet ludzkie życie. Od teraz pojazd uprzywilejowany już nie prosi o pierwszeństwo tylko każdy  z kierowców jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa co poprawi czas dotarcia służb ratunkowych. Natomiast dla kulturalnych kierowców obowiązek jazdy na suwak nie będzie czymś nowym :-)
===========================
 
Życie ma pierwszeństwo – kampania edukacyjna Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
 

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wspólnie z Urzędem Miasta Bydgoszczy uprzejmie informują, w szczególności kierowców o wprowadzeniu z dniem 6 grudnia 2019 r. zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym wprowadzających nowe rozwiązania oraz będące uzupełnieniem dotychczasowych regulacji prawnych obowiązujących w Polsce, które byłyby pomocne w zapewnieniu krótszego czasu przejazdu służb ratowniczych podejmujących działania ratunkowe w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego tzw. „korytarz życia” oraz które zapewniałyby bardziej płynny i bezpieczny ruchu na drogach zmniejszając tym samym długości zatorów drogowych wprowadzających tzw. „jazdę na suwak”.

 

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami informacyjnymi.

jazda_na_suwak.jpg.13864e5cb4bdf53725db4aa35a069d58.jpg

korytarz_zycia2.jpg.6f66af17470cddc3bb49172f944acb50.jpg

 

Film Życie ma pierwszeństwo

 

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1990 z późn. zm.) stan prawny od dnia 6 grudnia 2019 r.:

 

 Art.  9.  [Obowiązek ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu; korytarz życia]

1.  Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

2.  W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:

1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;

2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.

3.  Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w sposób, o którym mowa w ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.

4.  Przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej.

 

Art.  22.  [Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu; zakazy zawracania; jazda na suwak]

 

1.  Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2.  Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;

2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

3.  Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.

4.  Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

5.  Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

6.  Zabrania się zawracania:

1) w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej;

2) na autostradzie;

3) na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego;

4) w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko pięknie i nawet jasno (jak dla mnie) ale co to za "warunki znacznego zmniejszenia prędkości"?

Obawiam się oszołomów, co do niecnych celów tak zwany pas rozbiegowy zaczną wykorzystywać.:?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bogusław Maćkowski
8 godzin temu, Paprock napisał:

ale co to za "warunki znacznego zmniejszenia prędkości"?

Tutaj tak to opisano:

"Po drugie, jazda na suwak dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, w których ruch jest spowolniony. I nie chodzi o spowolnienie z 70 km/h do np. 40 km/h tylko o zator. Innymi słowy jazda na suwak będzie obowiązywała wyłącznie na zakorkowanych ulicach." 

źródło: http://moto.pl/MotoPL/7,88389,25481506,jazda-na-suwak-i-korytarz-zycia-obowiazkowe-od-6-grudnia-jutro.html

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.