Skocz do zawartości

Zużycie opon a legalizacja/kalibracja tachografu


rzakol49

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

interesuje mnie kwestia stopnia zużycia opon osi napędowej (wysokość bieżnika) ale w kontekście :

 

1) czy podczas legalizacji tachografu ciągnika siodłowego sprawdza się wysokość bieżników wszystkich opon osi napędowej?

2) czy weryfikowana jest różnica w wysokościach bieżników pomiędzy poszczególnymi oponami?

3) czy istnieją wytyczne (w przepisach dotyczących kontroli tachografów) dotyczące dopuszczalnych różnić w wysokościach bieżników?

4) jak w praktyce wygląga sprawa obliczania faktycznego obwodu tocznego opony?

 

Będę wdzięczny za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W praktyce to wygląda inaczej niż piszesz :lol: Wiem zaraz znajdą się tu tacy co mikrometrem opony by mierzyli, ale niestety. Czynności kontrolne to czasem naklejenie nalepki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1-Nie 

2-Tak, rozmiar ma być taki sam wszystkich kół na osi napędowej taka też informacja o rozmiarze umieszczona jest na nalepce.

3-Tak istnieją,jak w każdym urządzeniu pomiarowym.

4-Wylicza się"K" w praktyce jest to odcinek testowy na którym zlicza się impulsy względem przebytej drogi.

Potem już tylko matematyka,wpis do tacho,nalepka i po temacie.

Edytowane przez yogi1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, rzakol49 napisał:

4) jak w praktyce wygląga sprawa obliczania faktycznego obwodu tocznego opony?

 

może np. przy pomocy kalkulatora zamienników opon

Opona oryginalna 355/80R22    Zamiennik  355/75R22

Średnica koła 1126,8 mm   1091,3 mm

Różnica w średnicy koła -35,5 mm  (to tak, jakby z oryginalnej "zdarło" 18 mm bieżnika)

Różnica w prędkości  -3,253%

Różnica w prędkości: 100 km/h / 96,74
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie tak.

Kalkulator podaje statyczne wymiary opony. Nas interesuje obwód toczny.

Dla zobrazowania: promień toczny opony wynosi około 0,97r. (Gdzie "r" to promień statyczny).

Piszę około, bo promienie toczne podaje się w katalogach dla poszczególnych opon, choć istnieją metody ich wyznaczania.

Pierwszy z brzegu za Wujkiem Googlem:

http://www.iepim.uniwersytetradom.pl/dokumenty/BSiTR/Inst 2.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.