Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Bogusław Maćkowski

Do napisania postu skłoniły mnie coraz częstsze pytania polskich właścicieli aut pracujących za granicą z pojazdem zarejestrowanym w RP.

Przykładowo co zrobić w sytuacji gdzie ktoś przebywa na terenie Niemiec, a za kilka dni kończy się ważność okresowego badania technicznego.

1. Przekroczenie granicy na chwilę obecną  skutkuje 2 tygodniową kwarantanną - wiąże się to z nieprzyjemności ze strony Pracodawcy niemieckiego.

2. Powrót na teren Niemiec również nie jest możliwy ze względów na Covid-19.

Czy istnieje możliwość przedłużenia bądź wydłużenia  obecnego badania technicznego ?  

 

Mam nadzieję, że poniższa odpowiedź będzie pomocna a być może znajdą się inne pomocne w oparciu o wskazane przepisy wskazówki.

Na wstępie zaznaczę, że znalezienie podstaw prawnych jest bardzo trudne, gdyż przepisy są uchylane po 11 dniach i trudno jest znaleźć nowe jeśli powstaną. Zaznaczam zatem, że podaje stan prawny na dzień od 19.04.2020 r. do dnia 25.04.2020 r. - trzeba sprawdzać w systemie LEX dla Urzędów, czy czasami wskazane poniżej podstawy prawne są jeszcze aktualne.

 

W tym miejscu pragnę podziękować za konsultacje Kujawsko-Pomorskiemu Stowarzyszeniu Przewoźników Międzynarodowych w Lipnikach oraz Kujawsko - Pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego w Bydgoszczy.

 

Zgodnie z art. 81 ust. 1 i 5 ustawy 20 czerwca 19978 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 110 z późn. zm) Właściciel m.in. pojazdu samochodowego, jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego, gdzie podczas standardowego okresowego badania ustalany jest następny termin badania jako coroczny.

 

 

Ponadto ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.) przewiduje tylko jedno odstępstwo zapisane w art.  15zzzx. Badanie techniczne pojazdu, którego termin upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, którego właścicielem lub posiadaczem jest osoba przebywająca na obowiązkowej kwarantannie lub poddana leczeniu z powodu COVID-19 w tym okresie, zachowuje ważność przez okres 7 dni od dnia zakończenia leczenia lub zwolnienia z obowiązkowej kwarantanny, jedynie w celu umożliwienia dojazdu na badanie techniczne.

 

 

Zatem okresowe badanie techniczne pojazdu zarejestrowanego w RP, może Właściciel / Użytkownik wykonać wyłącznie w polskich stacjach kontroli pojazdów.

 

 

 

 

Jeżeli ktoś uzna, że ważne badanie techniczne tego pojazdu jest niezbędne za granicą to wówczas (według stanu prawnego na dzień dzisiejszy) prosimy ewentualnie o rozważenie możliwości przewozu pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym przez np. firmę trudniącą się przewozem międzynarodowym rzeczy od granicy Niemieckiej do najbliższej w Polsce stacji kontroli pojazdów i jego zwrot po badaniu technicznym do granicy z Niemcami.

Powyższe reguluje §  2. ust. 11 pkt 2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r., poz. 697 z późń. zm) , gdzie obowiązek odbycia, po przekroczeniu granicy państwowej, obowiązkowej kwarantanny nie stosuje się w przypadku przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wykonywania czynności zawodowych przez kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym.

 

Warto sprawdzić, czy przygraniczne Stacje Kontroli Pojazdów świadczą usługi odbioru pojazdu z granicy z jej przekroczeniem bądź wybrać zaufane Pomoce Drogowe powyżej 3,5t lub znajomego z lawetą pod warunkiem posiadania licencji międzynarodowej. Celowo zaznaczam, że nie może to być "laweta" poniżej 3,5t, gdyż nie posiada licencji międzynarodowej i jej te przepisy nie dotyczą przez co podlegają kwarantannie.

Po wykonaniu badania okresowego pojazd może być zwrócony właścicielowi oczekującemu po stronie niemieckiej.

Mamy nadzieję, że wkrótce granice zostaną otwarte i wykonywanie badań okresowych polskich pojazdów znajdujących się za granicą wrócą do normy. Może kiedyś normą będzie wykonanie takiego badania na terenie UE?

Analogicznie można zachęcać osoby zagraniczne pracujące w Polsce do sprawdzania stanu prawnego w swoim kraju, czy lokalne przepisy dopuszczają swobodny przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego.

 

Pozostaje mi życzyć zdrowia i spokoju mając nadzieję, że te informacje będą pomocne :-)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Bogusław Maćkowski napisał:

Powrót na teren Niemiec również nie jest możliwy ze względów na Covid-19

 

Czy możesz rozwinąć ten punkt? Pomijając, że pkt 2 w sumie wzajemnie nie gra z pkt 1 to skąd masz takie informacje, że nie można wyjechać z Polski do Niemiec?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bogusław Maćkowski

Wystarczy na bieżąco śledzić informacje i czytać post. Obywatele Polscy przebywający w Niemczech pisząc zapytania podają te 2 punty, które ze sobą grają.

Kto inny to osoba wracająca do kraju, gdzie ma obywatelstwo i wtedy podlega kwarantannie, a co innego to zakaz przekraczania granicy dla cudzoziemców. Proste? Rozwinę dla Blakopa: Polak pracujący w Niemczech to cudzoziemiec i skoro oni dają sygnał, że mają zakaz powrotu to widocznie tak jest według niemieckich przepisów.

Przykładowo obywatel Niemiec pracujący w Polsce przekraczając granicę Polsko - Niemiecką jest cudzoziemcem np. celem wykonania badania technicznego i już nie może przekroczyć granicy Niemiecko - Polskiej. źródło: https://www.gov.pl/web/koronawirus/informacje-dla-podrozujacych

"Zamykamy granice przed koronawirusem

Do 3 maja przedłużamy zamknięcie granic naszego kraju dla cudzoziemców. Wszyscy polscy obywatele oraz uprawnieni do tego cudzoziemcy znajdujący się teraz poza granicami – mogą wracać do Polski. Będą także poddani obowiązkowej 14-dniowej kwarantannie domowej. Zawieszamy międzynarodowe pasażerskie połączenia lotnicze i kolejowe, ale transport cargo działa. Towary będą wyjeżdżały i wjeżdżały do Polski bez zakłóceń."

źródło: https://granica.gov.pl/index.php?v=pl

"JAK PRZEKROCZYĆ GRANICĘ?

Z uwagi na czasowe zawieszenie / ograniczenie ruchu granicznego na przejściach granicznych, zachęcamy do śledzenia aktualnych Komunikatów i Informacji z granicy prezentujących bieżącą sytuację na granicy."

 

W mediach aktualnie jest mnóstwo informacji o protestach na granicy polsko - niemieckiej z powodu jej zamknięcia.

 

Sytuacja jest bardzo dynamiczna. Proszę jednak nie zadawać pytań wprowadzających czytających w błąd i podważających, że coś nie gra.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W pierwszym punkcie piszesz, że po przyjechaniu do kraju Polak pracujący w Niemczech podlega kwarantannie dwutygodniowej, co może się spotkać z przykrościami ze strony niemieckiego pracodawcy z uwagi na tak długą przerwę w pracy.

W drugim jednak punkcie piszesz, że to w sumie bez znaczenia, bo wrócić nawet po tej kwarantannie do Niemiec i tak nie można.

 

No to albo pytający wykazali tu wysoki poziom, albo odpowiadający...

 

Dla Twojej informacji - jak na razie do Niemiec w każdej chwili możesz wjechać jeśli tu pracujesz/mieszkasz i co więcej - nie wiąże się to z żadną kwarantanną w większości przypadków.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.04.2020 o 23:45, Bogusław Maćkowski napisał:

Proszę jednak nie zadawać pytań wprowadzających czytających w błąd i podważających, że coś nie gra.

 

W dniu 25.04.2020 o 09:25, Bogusław Maćkowski napisał:

2. Powrót na teren Niemiec również nie jest możliwy ze względów na Covid-19.

Zanim się umieści taką nieprawdziwą informację, to warto może się upewnić. Tym bardziej, że piszesz to jako urzędnik samorządowy. I dynamicznie zmieniająca się sytuacja nie tu nic do rzeczy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno ale - kto powiedział, że auto do 3,5t nie może mieć licencji na transport międzynarodowy?

Czyżby był to rodzaj linku afiliacyjnego do jakiegoś tam stowarzyszenia z Lipinek, które oferuje przewozy wyłącznie większymi pojazdami? :)

 

Ja proponuję Boguś, następnym razem jak chcesz coś skonsultować z fachowcami, to popytaj najpierw na tym forum chociażby :)

 

Poza tym szczerze? Biorąc pod uwagę koszt transportu pojazdu do Polski i z powrotem i niemałe koszty okołotransportowe z tym związane, to ja doradzam przekalkulowanie czy tańszym rozwiązaniem nie jest przyjęcie ewentualnego mandatu na miejscu w Niemczech.

Można się też pokusić o wykonanie badania w Niemczech takiego jak do pierwszej rejestracji (analogicznie jak w odwrotnej sytuacji w Polsce). 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bogusław Maćkowski
W dniu 29.04.2020 o 16:18, blakop napisał:

Jeszcze jedno ale - kto powiedział, że auto do 3,5t nie może mieć licencji na transport międzynarodowy?

W dniu 25.04.2020 o 09:25, Bogusław Maćkowski napisał:

Powyższe reguluje §  2. ust. 11 pkt 2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r., poz. 697 z późń. zm) , gdzie obowiązek odbycia, po przekroczeniu granicy państwowej, obowiązkowej kwarantanny nie stosuje się w przypadku przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wykonywania czynności zawodowych przez kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym.

"Auto" do 3,5t. może mieć licencję na transport? Zechciej podać podstawę prawną????????

Art.  3.  [Wyłączenia ze stosowania ustawy] uotd

1.  Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów:

(...)

2) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy;

(...)

Dla niewtajemniczonych przypomnę, że zespół pojazdów to co innego niż "auto". Te 3,5 t. jest bardzo ważne, gdyż pojazd do 3,5t. podlega wymaganiom §  2. ust. 11 pkt 2) cyt. ustawy.

 

Ani forumowicz Aboz ani Blakop nie pracują w Niemczech mimo to wypowiadają się w sprawie niemieckich przepisów. Jeśli jednak pracują w Niemczech to poprosze podpowiedź wraz z tłumaczneiem i podaniem stanu prawnego na dany dzień, że przepis niemiecki dopuszcza wykonanie okresowego badania pojazdu zarejestrowanego za granicą z wpisem w Cepik i dowód rejestracyjny zagraniczny albo przekraczanie granicy bez kwarantanny. Byłoby to z pewnością bardzo pomocne. Ja ich nie znam, co nie ukrywam, więc opieram się na pisemnych wnioskach Polaków pracujących w Niemczech podających takie informacje i nie ma powodu im nie wierzyć.

 

W dniu 29.04.2020 o 16:18, blakop napisał:

do jakiegoś tam stowarzyszenia z Lipinek,

 

Kolejna wypowiedź świadcząca o braku szacunku dla ustawowych organizacji - chyba tylko Blakop wie gdzie są "Lipinki"???

 

Żadna z wypowiedzi obu forumowiczów nie była pomocna w temacie, aby podpowiedzieć merytorycznie forumowiczom podstawy prawne ułatwiające wykonanie badania.

 

PS. mandat w Niemczech za brak badań nie jest żadnym rozwiązaniem szczególnie dla osoby, która będzie poszkodowana w kolizji drogowej.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
blakop

Od generalnej zasady o przewozach są wyjątki, o których powinieneś wiedzieć (a dotyczą pośrednictwa w przewozach, czyli spedycji i wtedy tonaż pojazdu nie ma znaczenia). Dlatego wprowadziłeś ludzi w błąd!!!

 

Poza tym jak chcesz być taki pomocny to racz dopisać, że można już pojechać do kraju bez obowiązku poddania się kwarantannie jeśli przedstawi się zaświadczenie od pracodawcy, że jest się zatrudnionym na terenie Niemiec (nie dotyczy pracowników sektora medycznego).

 

Nie masz jak widzę pojęcia gdzie mieszkam i pracuję, więc po co takie rzeczy wygadujesz?

 

Niemcy to kraj federalny i każdy kraj związkowy sam decyduje o poziomie lock-down'u. Ba - nawet poszczególne gminy mogą to robić i decydować o tym, że kwarantanna obowiązuje, lub nie. Nie ma przepisu federalnego, który obligowałby do poddania się kwarantannie po wjeździe do Niemiec. Tylko nieliczne gminy na terenie całych Niemiec wprowadziły taki obowiązek. W większości kraju takiego obowiązku NIE MA. Zresztą - nawet tam gdzie wprowadzano takie restrykcje i tak były liczne zwolnienia - m.in. dla pracowników właśnie...

 

Także Boguś pomysł z wysyłaniem samochodu paczką do Polski na badanie no był jaki był... Niech inni ocenią czy pomocny.

Reszty szkoda komentować :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aboz

Po pierwsze odniosłem się wyłącznie do kwestii możliwości przekroczenia granicy polsko-niemieckiej i Twojego wprowadzania w błąd użytkowników niniejszego forum stwierdzeniem:

W dniu 25.04.2020 o 09:25, Bogusław Maćkowski napisał:

2. Powrót na teren Niemiec również nie jest możliwy ze względów na Covid-19.

które jest kłamstwem.

Po drugie, nie muszę pracować czy mieszkać w Niemczech, żeby doskonale znać sytuację na granicy. I to raczej urzędnik państwowy czy samorządowy powinien znać podstawy swoich stwierdzeń, głoszonych publicznie. Także pozdrawiam ozięble i bez odbioru.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 3 weeks later...
Bogusław Maćkowski

Licencja na pośrednictwo to tylko uprawnienie do pośredniczenia w zlecaniu transportu przedsiębiorcom posiadającym licencję na wykonywanie transportu drogowego a nie zezwolenie do wykonywania transportu drogowego tak słowem wstępu.

Aktualizacja z oficjalnych źródeł co do przekraczania granicy od 22.05.2020r.

źródło: https://www.gov.pl/web/mswia/nowe-zasady-przekraczania-granicy

Zmiana rozporządzenia w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych przejściach granicznych.rozszerza katalog osób uprawnionych do wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o:

  • kierowców wykonujących transport międzynarodowy, podróżujących tranzytem przez terytorium RP innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy (w celu odbioru odpoczynku lub po odebraniu odpoczynku);
  • uczniów i studentów pobierających naukę w Rzeczypospolitej Polskiej;
  • obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Konfederacji Szwajcarskiej w celu przejazdu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do miejsca zamieszkania lub pobytu (trwającego nie dłużej niż 12 godzin liczonych od momentu przekroczenia granicy RP) oraz ich małżonków i dzieci.

Osoby te są zwolnione z odbywania kwarantanny na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Potrzeba uwzględnienia uczniów i studentów wśród kategorii osób uprawnionych do przekraczania granicy państwowej wynika z przyjętego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej harmonogramu egzaminów zewnętrznych dla uczniów, którzy ukończyli naukę w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (w okresie od 8 czerwca do 28 sierpnia br.).

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.