Skocz do zawartości
Qnick

Obrysówki migające z kierunkowskazami

Rekomendowane odpowiedzi

Qnick

Witam.

Jak to jest niech mnie kto wyjaśni z tymi lampkami obrysowymi które migają po włączeniu kierunkowskazów. Są nowe pojazdy ciężarowe, naczepy i autobusy w których lampy obrysowe boczne migają jak włączy się kierunkowskaz. Jak włączysz lewy kierunkowskaz to miga lewy bok a jak prawy to prawa strona (dziwne jakby było na odwrót :) ) Podobno Reg 48 UE podobno dopuszcza takie rozwiązanie że może być więcej niż 3 kierunkowskazy na boku (nie sprawdzałem) ale nasze warunki techniczne już nie (chyba że czegoś nie doczytałem) dlatego pytam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
44 minuty temu, Qnick napisał:

czegoś nie doczytałem

raczej tak
 

Cytat

 

§ 13.

2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:
1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
1 godzinę temu, Jacdiag napisał:

raczej tak

A liczba świateł kierunkowskazów ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
smaug

To nie są kierunkowskazy tylko opozycyjne boczne, i liczba kierunkowskazów ich nie dotyczy 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Co ciekawe bywa tak, że pozycyjne boczne mrugają w przeciwnej fazie niż kierunkowskazy, czyli kiedy kierunkowskaz gaśnie one się zapalają.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher
Napisano (edytowane)
39 minut temu, smaug napisał:

...  tylko opozycyjne .... ich nie dotyczy

No nie wiem jak na to zareaguje partia rządząca ... może w ferworze walki o prezydenturę nie zauważą ... :D

Edytowane przez Mecher

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
53 minuty temu, smaug napisał:

To nie są kierunkowskazy tylko opozycyjne boczne,

A mogą być pozycyjne migające :) i raz ta sama lampka świeci a raz miga z kierunkowskazami ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
1 godzinę temu, Qnick napisał:

A mogą być pozycyjne migające

Mogą tylko nasz ustawodawca jakoś to przeoczył...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
2 godziny temu, danielg539 napisał:

Mogą tylko nasz ustawodawca jakoś to przeoczył...

Toć właśnie o to przeoczenie chodzi ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
14 minut temu, Qnick napisał:

o to przeoczenie chodzi

No nie wiem czy można mówić o przeoczeniach, Dz. U. Poz. 2022 w swojej treści został notyfikowany KE, że wdraża dyrektywy PE więc to że w nim samym czegoś nie ma nie znaczy, że to nie istnieje jeżeli jest zapisane w dyrektywach. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
12 minut temu, cezary napisał:

to że w nim samym czegoś nie ma nie znaczy, że to nie istnieje jeżeli jest zapisane w dyrektywach

Nie zdziwię, że za kilka lat wszystkie Dz U będą miały tylko po 2 strony z odwołaniami do europejskich aktów prawnych. Ustawodawca już jest tak znużony pisaniem rozporządzeń, że czas na odpoczynek a obywatele nich sami wertują tysiące stron europejskich aktów prawnych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
28 minut temu, cezary napisał:

więc to że w nim samym czegoś nie ma nie znaczy, że to nie istnieje jeżeli jest zapisane w dyrektywach. 

To niech się ktoś zdecyduje albo stosujemy nasze Dz.U albo Dyrektywy UE a nie raz jedno raz drugie zwłaszcza jak jeszcze pomiędzy nimi są rozbieżności tak jak tu,  wobec tego który przepis ważniejszy nasz Dz.U. czy EU ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
cezary
10 minut temu, Qnick napisał:

który przepis ważniejszy

Było po wielokroć, najpierwsze unijne, później krajowe :wink:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
57 minut temu, cezary napisał:

najpierwsze unijne, później krajowe

To chyba niezgodne z linią obecnej władzy  ;) najpierw krajowe a potem unijne tak mówią cały czas :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
1 godzinę temu, danielg539 napisał:

Nie zdziwię, że za kilka lat wszystkie Dz U będą miały tylko po 2 strony z odwołaniami do europejskich aktów prawnych. Ustawodawca już jest tak znużony pisaniem rozporządzeń, że czas na odpoczynek a obywatele nich sami wertują tysiące stron europejskich aktów prawnych.

Dla mnie miałoby to sens. Po co rozpisywać cały czas coś co już w większości przypadków ujęte jest w rozporządzeniach UE lub Regulaminach EKG ONZ ? Mi najbardziej nie podoba się to, że jako unia mamy jednolity rynek a mimo wszystko w każdy kraju jest inaczej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
1 minutę temu, sad_madman napisał:

Dla mnie miałoby to sens

Może i miało by to sens ale pod warunkiem, że przynajmniej ktoś na czas był by w stanie przetłumaczyć te unijne akty prawne. 

Może idąc za ciosem to każdy obywatel powinien znać język angielski to i bez tłumaczenia by się obyło a rządzącym by pozostało tylko oczekiwanie na wypłatę pensji i tak co miesiąc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mecher
Godzinę temu, danielg539 napisał:

a rządzącym by pozostało tylko oczekiwanie na wypłatę pensji i tak co miesiąc.

To do tej pory tak nie było/jest  ? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

Co to są "obrysówki"?

Na pewno idzie o światła obrysowe?

A może chodzi o światła pozycyjne boczne?

Zagadka: znajdź różnice między światłami obrysowymi a pozycyjnymi.

No i zasadnicze pytanie, jakiego pojazdu dotyczy problem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
4 godziny temu, Paprock napisał:

jakiego pojazdu dotyczy problem?

 

W dniu 29.06.2020 o 07:34, Qnick napisał:

nowe pojazdy ciężarowe, naczepy i autobusy

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paprock

...aaa..., że takie wynalazki.

No to nowe wynalazki tak są opisane:

Dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 o długości:

a) od 6 m do 9 m dopuszcza się jedno dodatkowe światło kierunkowskazu umieszczone na każdym boku pojazdu lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu,

b) przekraczającej 9 m dopuszcza się dodatkowe, rozmieszczone równomiernie, trzy światła kierunkowskazu umieszczone po obu stronach lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.

Dla pojazdów kategorii O2 o długości przekraczającej 9 m dopuszcza się do trzech świateł kierunkowskazu, umieszczonych na każdym boku pojazdu

oraz dla pojazdów kategorii O3 i O4 dopuszcza się rozmieszczone równomiernie trzy światła kierunkowskazu lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne, umieszczone po obu stronach, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w 3 dodatkowe kierunkowskazy, boczne światła pozycyjne powinny świecić światłem ciągłym.

  • Piwo 1
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539

Zatem nastała nowa moda i cięcie kosztów bo w roli kierunkowskazów bocznych można zastosować światła pozycyjne boczne, które i tak pojazd musi posiadać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
radekd2

Tak samo jak w osobówkach. W nowych autach coraz częściej widać jak białe światła dzienne gasną, a na ich miejsce zapalają się pomarańczowe kierunkowskazy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Qnick
Napisano (edytowane)
4 godziny temu, Paprock napisał:

b) przekraczającej 9 m dopuszcza się dodatkowe, rozmieszczone równomiernie, trzy światła kierunkowskazu umieszczone po obu stronach lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.

No ja miałem akurat autobus 2 osie 12 m długi a tych świateł "kierunkowo-pozycyjnych" miał 5 po boku i dodatkowo wyżej  przed I osią kierunkowskaz boczny i tak mnie to zastanowiło :) 

Edytowane przez Qnick

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sad_madman
W dniu 29.06.2020 o 18:13, danielg539 napisał:

Może i miało by to sens ale pod warunkiem, że przynajmniej ktoś na czas był by w stanie przetłumaczyć te unijne akty prawne. 

Może idąc za ciosem to każdy obywatel powinien znać język angielski to i bez tłumaczenia by się obyło a rządzącym by pozostało tylko oczekiwanie na wypłatę pensji i tak co miesiąc.

Zakładam, że nie od razu każdy przepis trzeba implementować do naszego porządku prawnego. Problem jest jeszcze z tłumaczeniami - o ile dyrektywy czy rozporządzenia jeszcze są tłumaczone bez żadnego dopisku o ważności takiego aktu to w przypadku regulaminów ekg onz są tylko trzy oficjalne języki: angielski/francuski/rosyjski a reszta tłumaczeń ma dopiski o braku skutku prawnego (dlatego jak zawsze czytałem wersje angielską i polską jednocześnie bo błędy w niej niestety były).  Znowu w dyrektywach i rozporządzeniach brak mocy prawnej występuje w przypadku wersji skonsolidowanych co naprawdę może skomplikować życie. Jeżeli ktoś zacznie czytać 2007/46/EC to dużo wiadomo, że lepiej skorzystać z wersji ujednoliconej niż podstawowej która została zmieniano 34 razy. 

Znasz jakiegoś szarego obywatela, który kiedyś siedział sobie i pomyślał - poczytam sobie warunki techniczne pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia ? Nie ma takich obywateli. Każdy czytający ma w tym jakiś cel bo nie ukrywajmy ale przysłowiowemu Kowalskiego taka wiedza do jazdy passatem nie jest potrzebna. Już nie wspomnę, że czasami sami diagności nie znają zapisów z tego dziennika ustaw jak i innych które dotyczą ich pracy. Tak naprawdę jeżeli ktoś interesuje się tym aktem prawnym to albo chciałby coś zbudować (no ale SAM-y już odpadły a koszty homologacji porażają), przeprowadzić zmiany konstrukcyjne lub kłócić się z diagnostą. 

Czy diagnosta musiałby to wszystko "ogarnąć" aby móc wykonywać swoją pracę ? Nie sądzę. Tutaj chodzi o poszatkowanie wszystkich informacji na odpowiednie kategorie przez jakąś instytucję lub firmę (a wiem, że są takie które się zajmują takimi rzeczami) i wtedy diagnosta nie musi np. czytać Regulaminu 48 w sprawie oświetlenia tylko ma "Checklistę" typu "Światła kierunkowskazów w pojeździe kategorii M3", w przypadku autobusów miałby np. "checklistę" typu "Wymiary siedzeń w pojeździe kategorii M3" itp...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.