Skocz do zawartości

Pojazd zasilany metanem


BOY96

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam takie pytanie, dzwonił wczoraj klient że ma auto sprowadzone z zagranicy i potrzebuje badanie przed pierwszą rejestracją, w samochodzie ma instalacje na metan i teraz moje pytanie czy miał ktoś kiedyś takie auto? i czy metan a cng to jest różnica? nie mam więcej danych, była tylko krótka rozmowa przez telefon i klient ma przyjechać lecz nie wiem na co zwrócić uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

Pojazd sprowadzony z Niemiec ,posiada wpis w dowodzie Niemieckim - flussiggas [gaz skroplony] czy jest możliwe ,żeby posiadał jeden zbiornik [butlę] firmy STAKO 55 litrów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LPG czy LNG to gaz w fazie ciekłej a zatem proste tłumaczenie z obcego języka może prowadzić do błędnego sklasyfikowania rodzaju gazu. W mojej ocenie najprawdopodobniej chodzi o gaz LPG.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Podepnę się do tematu.

Fiat Ducato Natural Power, 2012, homologacja e3*2007/46*0044*00.

We włoskim dowodzie w pozycji P.3 wpisane METANO (czyli CNG). Brak dodatkowych informacji na temat alternatywnych źródeł zasilania w uwagach.

PC, i uwaga: WK w pozycji P3. wpisał P ('bo inaczej nie może, bo nie ma papierów na gaz'!). Legalizacja zbiorników przez TDT, oczywiście z problemami, bo brak wpisu CNG w PC wyklucza przyjęcie samochodu do badań w TDT. Kopia włoskiego dowodu i wyjaśnienia mailowe załatwiają sprawę.

Kolejny krok: pierwsze badanie techniczne - N - niezgodność dokumentów ze stanem faktycznym.

WK poprawia wpis w PC. Wpisuje CNG.

Błąd poprawiony, wynik badania P.

Po czym WK chce do DR wpisać CNG/P. Co wizyta, co inny urzędnik, to wpisują co innego.

 

Koledzy, ktoś może wrzucić skrin z programu, jakie źródła zasilania pokazuje powyższa homologacja? Z góry dziękuję. Bo to jakaś paranoja się już robi.

Samochód jako główne źródło zasilania ma CNG, nie ma możliwości wybrania, czym jest zasilany. Jeśli ciśnienie w instalacji gazu spadnie poniżej poziomu pozwalającego na zasilanie CNG, komputer automatycznie przestawia samochód w tryb awaryjny (spadek mocy, Vmax, kontrolka na zestawie wskaźników) i przełącza na zasilanie benzyną z rezerwowego 15 l zbiornika paliwa. Przy spalaniu katalogowym ok. 16 l / 100 km wystarczy na dojazd do stacji. Albo i nie ;) Skoro jest spadek mocy, ogólnie osiągów, to nie można tego zasilania traktować jako pełnoprawne!

We Włoszech samochód był zarejestrowany jako jednopaliwowy. Podobno w Niemczech / Holandii również tak się je rejestruje. Chodzi o Ustawę o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.

Pomocy! ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo kumam problem. O co chodzi, o pojazd sprowadzony z Włoch i przedstawiony do 'porazpierwszego' czy o rejestrację jego? Przewija się i włoski dowód i polskie pozwolenie i ustawa o paliwach alternatywnych.

Dla mnie sprawa prosta jeżeli o samo badanie chodzi. Nie dotykam jakiegokolwiek gazu bez wymaganych dokumentów dopuszczających zbiornik/zbiorniki do eksploatacji. Nie wchodzę w kompetencje TDT-u, klienta, wydziału komunikacji. Ma być protokół wraz z decyzją i GiT. Co do samych paliw, to w dokumentach wystawianych podczas 'porazpierwszego' odznaczyłbym oba silniki a tym samym oba paliwa. Tak bym zrobił. A dla pojaśnienia tematu w uwagach do zaświadczenia i DiP-u to bym dopisał:

„pojazd jednopaliwowy zasilany gazem” oznacza pojazd, który jest zaprojektowany przede wszystkim do stałego zasilania gazem płynnym lub gazem ziemnym/biometanem lub wodorem, ale może również posiadać układ benzynowy tylko do celów awaryjnych lub do rozruchu, przy czym maksymalna pojemność zbiornika na benzynę nie przekracza 15 litrów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @Paprock :)

Skoro post jest mało jasny, to postaram się wyjaśnić.

 

Klientem jestem ja. Trafiłem tu za radą jednego z diagnostów z PSKP, na której od kilku lat robię przeglądy swoich pozostałych pojazdów. Bo w PL jednak CNG to rzadkość. A w kupie, jak wiadomo, siła :)

Kupiłem od włoskiego handlarza samochód jak w poprzednim poście: Fiat Ducato Natural Power, rok 2012.

Samochód był w 2012 zarejestrowany jako nowy we Włoszech, zakładam, że zgodnie z homologacją (bo o ile mi wiadomo tak rejestruje się nowe samochody) nr e3*2007/46*0044*00, jako jednopaliwowy. W pozycji P.3 włoskiego DR jest METANO (czyli CNG). Ani w innej pozycji włoskiego DR, ani w uwagach na nim nie ma ŻADNYCH dodatkowych informacji na temat innego / alternatywnego / awaryjnego źródła zasilania.

Zależy mi na tym, żeby pojazd w PL również był zarejestrowany jako jednopaliwowy. Dlatego kupiłem Ducato, a nie np. Sprintera, który ma przełącznik wyboru rodzaju paliwa, z którego chcemy korzystać, zbiornik benzyny normalnej wielkości (100 l) i na obu paliwach osiąga takie same osiągi - oba paliwa są więc równorzędne. Dlatego też kupiłem Ducato III, a nie II, bo w poprzednim modelu, tak jak w Sprinterze był przełącznik wyboru paliwa.

Znając prodedurę rejestracji udałem się do WK w celu wydania PC, by dokonać legalizacji zbiorników przez TDT. Pani w WK w pozycji P.3 PC wpisała P - znaczy benzyna, bo, jak stwierdziła, nie mając dokumentów do 'gazu' nie może tego gazu wpisać... Bez komentarza. Nie mając dokumentów do haka przepisała go z włoskiego dowodu. A masę własną (o którą również pytałem na forum) wzięła z sufitu...

Mając PC pojechałem do firmy, która zajmuje się przygotowaniem zbiorników do legalizacji przez TDT. Osoba przyjmująca od razu stwierdziła, że inspektor TDT nie przyjmie zbiorników, bo w PC jest wpisana benzyna. Na szczęście miałem kopię włoskiego DR i skończyło się na wyjaśnieniach mailowych i kopii włoskiego DR. Odebrałem samochód z zalegalizowanymi butlami i kompletem dokumentów.

Mając komplet dokumentów z TDT i pojechałem na OSKP. Diagnosta obejrzał samochód, obejrzał papiery po czym stwierdził, że jakikolwiek nie będzie wynik badania technicznego, to jedyne, co może zrobić, to dać N, bo zapis w PC jest niezgodny ze stanem faktycznym. Wyjaśnił dokładnie o co chodzi, zaproponował rozwiązanie, że zrobi badanie i jeśli problemem będzie tylko niezgodność dokumentów, to zgodnie z przepisami da N, ale po poprawieniu wpisu w PC przez WK, który je wydał i pobraniu opłaty wystawi protokół z badania z wynikiem pozytywnym :)

Badanie technicze pojazdu nie wykazało innych usterek. Dostałem więc DIP (z wpisem w pozycji 35: DP / CNG / benzyna bezołowiowa) i protokół z badania technicznego z wynikiem N z powodu niezgodności dokumentów.

Pojechałem do WK, pokazałem kwity i poprosiłem o poprawienie wpisu w PC: wpisanie rodzaju paliwa zgodnie z włoskim DR, z którego to dane powinny zostać przepisane do PC. Inny urzędnik, niż poprzednim razem sprawdził dokumenty (włoski DR), zastanawiał się, skąd wzięła się 'pomyłka', po czym skreślił stary wpis i wpisał nowy, zgodnie z włoskim DR: CNG. Opieczętował, więc udałem się na OSKP.

Diagnosta sprawdził, że wszystko jest zgodne, skasował opłatę, wystawił nowy protokół z wynikiem P i dał mi kwity.

Udałem się więc do WK celem zarejestrowania samochodu. Akurat trafiłem do jeszcze innego okienka. Po czym się okazuje, że trzecia osoba w tym samym WK wpisuje trzecią wersję zasilania: CNG/P. Wg mnie niezgodnie ze stanem faktycznym. Samochód jak już wspomniałem nie jest dwupaliwowy. Skończenie się gazu skutkuje automatycznym przejściem komputera w tryb awaryjny, ograniczenem mocy i prędkości samochodu. Kierujący nie ma możliwości wyboru rodzaju paliwa, na którym się porusza. Paliwa nie mogą być traktowane równorzędnie.

Ale zebrane na szybko konsylium urzędników w WK stwierdziło, że ich to nie interesuje, samochód ma dwa zbiorniki paliwa, więc jest dwupaliwowy. I koniec. Nie interesuje ich homologacja (która zakładam, że wskazuje na zasilanie CNG, skoro tylko taki wpis widnieje we włoskim DR w pozycji P.3, ale którą to chciałbym zobaczyć, by mieć podkładkę. Dlatego też poprosiłem o skrina z programu, którego Koledzy Forumowicze używacie na SKP, który utwierdzi mnie w przekonaniu, że mam rację co do rodzaju paliwa w homologacji. Albo też wyprowadzi mnie z błędu). I nie interesuje ich (urzędników w WK) również włoski DR i dane w nim zawarte. Żeby było weselej, poprosiłem o podanie podstawy prawnej, dlaczego WK odmawia wpisania rodzaju zasilania zgodnego ze stanem faktycznym, ale dowiedziałem się, że tego nie dostanę, że mogę po to przyjechać w przyszłym tygodniu (jak się już naradzą i wymyślą, co mogą napisać...).

Byłem w sobotę u lokalnego dealera Fiata, ale niestety pracował tylko ograniczony zespół, nie było nikogo od samochodów dostawczych, ani z serwisu, bym mógł poprosić o sprawdzenie homologacji, albo zasięgnąć języka, w jaki sposób dostać wydruk z homologacji dla swojego konkretnego samochodu.

W międzyczasie udało mi się potwierdzić, że przynajmniej niektóre WK wpisują dla tych samochodów w pozycję P.3 tylko CNG!

Kolejna wizyta u dealera jutro. Ale liczę również, że dostanę informację, jaki rodzaj paliwa po tym numerze homologacji pokazuje program, którego używacie na SKP. Bo może być tak, że homologacja producenta / importera mówią jedno, a program drugie... Pomyłki się zdarzają.

Jak będę mieć wydruk z homologacji i informację od Was, co mówi program, to jak na razie mam dwie możliwości - albo uderzać znowu do WK z kolejną próbą rejestracji samochodu zgodnie z homologacją i stanem faktycznym. Albo uderzać do diagnosty z prośbą o wpisanie w DIPie danych zgodnych z homologacją. Co powinno zamknąć usta WK, bo już wtedy nie będą mieli z czym dyskutować - koronnym argumentem był wpis w DIP w pozycji 35.

Proszę więc o pomoc :) Zarówno w postaci skrina z programu, jak i być może sugestii, jak rozwiązać problem.

Z góry dziękuję ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, raffa napisał:

Ale liczę również, że dostanę informację, jaki rodzaj paliwa po tym numerze homologacji pokazuje program, którego używacie na SKP.

Proszę :

Fiat.thumb.JPG.58d44349e8341aa77225bac296e6cea9.JPG

:smile:

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, raffa napisał:

Dostałem więc DIP (z wpisem w pozycji 35: DP / CNG / benzyna bezołowiowa)

A co z tym??? Nie wypada by był JP-CNG? Wtedy i  WK problemu by nie było...A tak wpisano(i słusznie) co diagnosta w DiP zapodał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@leski66@yogi1984teraz już wiem, gdzie jest błąd ;) Nie byłem pewien, co oznacza DP...

Dzięki wielkie. Po pracy jadę więc na stację prostować DiP zgodnie z homologacją :)

A jutro do WK. Tylko nadal nie rozumiem, dlaczego każdy jeden urzędnik w pozycji P.3 wpisywał inną wartość...

Pozdrawiam

Edytowane przez raffa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, raffa napisał:

Po pracy jadę więc na stację prostować DiP zgodnie z homologacją

Spokojnie ( fakt,że pod tym numerem homo był tylko jeden z CNG ), trza jednak jeszcze sprawdzić czy wariant i wersja z homo jest " pasowna " z twoim pojazdem.

Jak tak to :

54 minuty temu, raffa napisał:

Po pracy jadę więc na stację prostować DiP zgodnie z homologacją

Powodzenia i dzięki za :piwo

:smile:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

e3*2007/46*0044*00

 

[P.3] PALIWO 1......................: GAZ ZIEMNY SPRĘŻONY (METAN)
PALIWO 2............................: NIE DOTYCZY
PALIWO 3............................: NIE DOTYCZY


[K] Numer homologacji...............: Nr: e3*2007/46*0044*00
Data udzielenia.....................: 2010-07-13
[D.1] Marka, [D.3] Model, [D.2] Typ.: FIAT, DUCATO, 250
Rodzaj, podrodzaj, przeznaczenie....: SAMOCHÓD CIĘŻAROWY, VAN, ---

 

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu masz opis tego skąd wziął to Paprock i jak to brzmi:

Regulamin nr 83 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń w zależności od paliwa zasilającego silnik [2019/253]

2.22.

„Pojazd jednopaliwowy” oznacza pojazd, który jest zaprojektowany do zasilania jednym rodzajem paliwa.

2.22.1.

„Pojazd jednopaliwowy na gaz” oznacza pojazd, który jest zaprojektowany przede wszystkim do stałego zasilania gazem płynnym lub gazem ziemnym/biometanem lub wodorem, ale może również posiadać układ benzynowy tylko do celów awaryjnych lub do rozruchu, przy czym maksymalna pojemność zbiornika na benzynę nie przekracza 15 litrów.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki raz jeszcze.

FAP nie może podobno wystawić duplikatu homologacji na samochód sprzedany poza polskim rynkiem. Dostałem za to zaświadczenie, że homologacja pierwotna była wystawiona na samochód jednopaliwowy zasilany CNG. Ta informacja + regulamin 83 + program na stacji zdziałały cuda, diagnosta wystawił poprawiony DIP.

Z poprawionym DIPem trafiłem do WK. Zostawiłem im Regulamin 83, żeby wiedzieli, że takie same przepisy obowiązują u nas i w innych państwach UE. I wyszedłem w tablicami i wpisem CNG w dowodzie rejestracyjnym.

Pozdrawiam :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, raffa napisał:

(...) żeby wiedzieli, że takie same przepisy obowiązują u nas i w innych państwach UE

No... w sumie...chociaż niekoniecznie....[ ( toć " kucharka " już nakreśliła... ) ] :silent:

:evil:8/:evil:

Wracając do " sprawy " - No i Git ! :smile:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.