Skocz do zawartości

Bus z przyczepą


Busyiarz

Rekomendowane odpowiedzi

Busyiarz

Panowie, czytam te wszystkie przepisy i już mi głowa pęka od naszego rodzimego prawa. Czy jakaś "mądra głowa" może mi to rozjaśnić ?

 

Mam busa, renult trafic, dane z dowodu rej.:

F.1 = 2700KG

F.2 = 2700KG

F.3 = --- (brak wpisu)

G = 1667KG

O.1 = 2000KG

 

Posiadając kategorię B+E jaką maksymalną masę przyczepy (oczywiście z hamulcem) jestem dopuszczony przez prawo ciągnąć ?

Z tego co udało mi się samemu ustalić:

DMC przyczepy musi być niższe niż wartości O.1 oraz DMC pojazdu.

 

liczyłem to tak:

2700KG / 1,33 = 2030KG 

Tym konkretnym busem, z racji O.1=2000KG mogę ciągnąc przyczepę ważącą maksymalnie 2000KG (waga przyczepy i załadunku). Dobrze to rozumiem ?

Co w przypadku gdy bus będzie bez jakiegokolwiek załadunku (pusta paka) i podłączę przyczepę (z załadunkiem) 2000KG. Waga przyczepy będzie większa niż wartość G=1667KG z dowodu rej. To ma znaczenie czy patrzy się tylko żeby DMC przyczepy nie przekraczało wartości O.1 oraz DMC pojazdu.

 

Z góry wielkie dzięki za wyjaśnienie tego zagadnienia. Dotychczas jeździłem samym busem ale w tym roku będę zmuszony podpiąć pod niego przyczepę, którą to właśnie przymierzam się kupić. Być może będę musiał też zmienić busa na coś większego.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
Cytat

W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi;

Czyli w przypadku omawianego busa DMC przyczepy będzie mogło wynosić 2000 kg ale jednocześnie bus będzie musiał być cięższy od przyczepy. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Zapewne temat rozwiąże art. 62 ustawy PoRD: "...1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o całkowitej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusu - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. ..."

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag
Godzinę temu, Busyiarz napisał:

Tym konkretnym busem, z racji O.1=2000KG mogę ciągnąc przyczepę ważącą maksymalnie 2000KG

Wjeżdżając tym zestawem na autostradę musisz mieć aktywnego viaTOLL-a 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k
Godzinę temu, Busyiarz napisał:

Tym konkretnym busem, z racji O.1=2000KG mogę ciągnąc przyczepę ważącą maksymalnie 2000KG (waga przyczepy i załadunku). Dobrze to rozumiem ?

Podaj jeszcze wartość DMC zespołu z tabliczki znamionowej (będzie zaraz pod DMC pojazdu czyli 2700 kg).

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Małe pytanko: czy pojazd o nieokreślonej w DR DMC zestawu ma prawo ciągnąć jakąkolwiek przyczepę? 🤔

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michal_k

Brak wpisu F.3 w DR może być spowodowany błędem albo brakiem danych i nie oznacza automatycznie braku możliwości ciągnięcia przyczepy. Zwłaszcza, że O.1 jest określone.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Busyiarz

@danielg539 @adam1501 @Jacdiag @michalk Panowie, bardzo dziękuje za szybką odpowiedź.

DMC zespołu z tabliczki znamionowej sprawdzę jak dotrę do miejsca spoczynku busa, aktualnie odpoczywa :)

 

Dostałem też taką informację. I chciałbym to z Wami skonfrontować.

'Podczas kontroli liczy się sumę DMC auta i DMC przyczepy, dodatkowo patrzy się czy DMC przyczepy nie przekracza wartości O1 z DR auta.

Nikogo u Nas nie obchodzi realna masa holownika, przyczepy czy zespołu pojazdów tylko DMC.'

 

Jak się do tego odniesiecie ?

Załóżmy, że DMC auta i DMC przyczepy nie przekracza DMC zespołu, dodatkowo DMC przyczepy nie przekracza wartości O1 z DR auta. 

Czy taki zestaw jest ok ? Czy liczyć się z tym, że będzie problem w przypadku skierowania na wagę i realna masa przyczepy okaże się większa od aktualnej masy auta/holownika. Jak wyglądają takie kontrolę pojazdów do 3,5 tony w naszym pięknym kraju ? Faktycznie służby potrafią skierować zestaw do dokładnego przeważenia czy polega to raczej na kontroli wszystkich wartości z DR.

 

Dodatkowo podpytam o auta terenowe 4x4. Czy to prawda, że w tym przypadku holownik może ciągnąć 150% DMC przyczepy ? 

 

Proszę o wyrozumiałość ale naprawdę jestem zielony w tym temacie. 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
8 godzin temu, Busyiarz napisał:

Czy taki zestaw jest ok ?

Tak.

8 godzin temu, Busyiarz napisał:

Czy liczyć się z tym, że będzie problem w przypadku skierowania na wagę i realna masa przyczepy okaże się większa od aktualnej masy auta/holownika.

Oczywiście, na podstawie ustawy, którą przytoczyłem powyżej.

8 godzin temu, Busyiarz napisał:

Jak wyglądają takie kontrolę pojazdów do 3,5 tony w naszym pięknym kraju ?

Jakby Ci to powiedzieć żeby nikogo nie urazić... Bedzie "akcja bus" i będą problemy, na co dzień nikt nie zwróci uwagi.

8 godzin temu, Busyiarz napisał:

Czy to prawda, że w tym przypadku holownik może ciągnąć 150% DMC przyczepy ? 

Tak ale przy spełnieniu pozostałych warunków.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
12 godzin temu, Busyiarz napisał:

Nikogo u Nas nie obchodzi realna masa holownika, przyczepy czy zespołu pojazdów tylko DMC.'

Wszystko do czasu, czyli np. do jakiejś tragedii na drodze a potem to już policja lub prokuratura może wyegzekwować zapomniane przepisy

Dość często widzę takie zestawy na drodze złożone z autolawety zabudowanej na Sprinterze czy Daily (pojazdy w wersji 3,5t), która przewozi pojazd osobowy a do tego ciągnie lawetę z dwoma samochodami osobowymi (laweta wyposażona w hamulec najazdowy).

Masa rzeczywista takiego zespołu pojazdów jakieś 8-9 ton a do tego przyczepa bywa cięższa od pojazdu ciągnącego i jakoś organom kontroli ruchu drogowego takie pojazdy nie przeszkadzają.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Busyiarz

Dzięki raz jeszcze za informację. W busie nie znalazłem tabliczki, auto było dosyć zdezolowane kiedy je kupiłem więc możliwe, że tabliczki już nie było. Busa raczej i tak nie użyje jako holownik. Muszę rozejrzeć się za czymś innym (bus albo pickup 4x4).

@danielg539 celuję w zestaw ok 5 ton więc na taki hardcore jaki opisałeś nie odważyłbym się pakować.

Duże auto terenowe to niegłupia opcja jako holownik ale musiałbym celować w pickupa, żeby wrzucić na niego jeszcze kosiarkę 350kg. Do tego laweta samochodowa i w drogę. Laweta z ciągnikiem jakieś 2,5 tony i holownik też coś koło tej wartości. 

Czyli w przypadku terenówki 4x4 DMC zestawu może być równe DMC przyczepy ? Ten przelicznik 1,33 też ma tu zastosowanie ?

Musze zacząć się powoli rozglądać za sprzętem. Dzięki za pomoc. W razie czego będę jeszcze podpytywał...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
4 minuty temu, Busyiarz napisał:

Ten przelicznik 1,33 też ma tu zastosowanie ?

Jeżeli hamulce w przyczepie są najazdowe to tak.

Nie bez przyczyny w USA (ojczyzna picpup'a) są rozpowszechnione hamulce elektryczne w przyczepach.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.