danielg539 Napisano 15 Wrzesień 2023 Share Napisano 15 Wrzesień 2023 24 minuty temu, adam1501 napisał: jest na pewno dziennik z 1922 roku określający warunki techniczne dla pojazdów na drogach publicznych. Myślę, że odniesienie się do niego nawet dla pierwszych pojazdów jest wystarczające a zapisy tam zawarte są na tyle ogólne, że w zasadzie każdy pojazd z tego okresu je spełnia. Zatem konkluzja jest taka, że każdy pojazd produkowany seryjnie spełnia warunki techniczne przewidziane dla swej epoki a podczas badania zgodności mamy tylko sprawdzić kompletność i działanie wszystkich układów, w który pojazd jest wyposażony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 15 Wrzesień 2023 Share Napisano 15 Wrzesień 2023 Dokładnie tak. Jeżeli w danym okresie pojawiały się jakieś szczegółowe zapisy, to pojazd powinien je spełniać i naszym obowiązkiem jest to zweryfikować czy pojazd je spełnia. Na tym polega istota badania pozwalająca zarejestrować ten pojazd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jasiu24 Napisano 15 Wrzesień 2023 Share Napisano 15 Wrzesień 2023 Panowie wiem, że przepisy swoje a logika swoje, ale na logikę, jeżeli pojazd zabytkowy musiałby spełniać wszystkie wymagania warunków technicznych to po co badanie "spr warunków technicznych dla pojazdu zabytkowego", zwykle okresowe zamykało by sprawę. Do tego jeżeli miałby spełniać wszystkie warunki techniczne to po kiego we wzorze zaświadczenia zapisy o możliwości ograniczenia prędkości, zakaz jazdy po zmroku, autostradzie itp. Jeżeli wszystko spełnia na jakiej podstawie ograniczenia. Logiczne że jeżeli dajemy ograniczenia to dlatego że coś nie uznajemy do końca za bezpieczne, czy nie? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 19 Wrzesień 2023 Share Napisano 19 Wrzesień 2023 Sedno jest takie. Niektóre pojazdy, zwłaszcza te o których wspominałem wcześniej, były produkowane w czasach, kiedy o drogę o twardej nawierzchni było ciężko. Teraz mamy drogi dobrej jakości, o dużych prędkościach przelotowych. Dlatego patrząc na konstrukcję takiego pojazdu i jego możliwości powinniśmy ocenić, czy nadaje się on do poruszania po nich. Karbidowe lampy (bo tego reflektorami nazwać nie można) nie zapewniają odpowiedniej widoczności w obecnych warunkach ruchu. Pojazd o drewnianej konstrukcji ramy, z hamulcami cięgnowymi nie bardzo nadaje się do poruszania po drogach szybkiego ruchu. Można by wymieniać długo, ale od tego diagnosta ma swoją wiedzę i doświadczenie, żeby przy ocenie pojazdu zastosować ewentualne ograniczenia w poruszaniu. Na drugim końcu są stosunkowo młode samochody, których konstrukcja była przewidziana na osiąganie konkretnych parametrów jazdy np. Porsche 928 z początku produkcji. Tu nie ma sensu ograniczać czegokolwiek, bo taki pojazd spokojnie poradzi sobie w normalnym ruchu. W dniu 15.09.2023 o 09:42, adam1501 napisał: Nie grzebałem dokładnie ale jest na pewno dziennik z 1922 roku określający warunki techniczne dla pojazdów na drogach publicznych. Normalnie jakbyś się wstrzelił. Pierwsze polskie przepisy PORD weszły właśnie 1922. I to one regulowały kwestie wyposażenia pojazdów. Tyle tylko, że nie stanowiły dokładnie jakie parametry tj. skuteczność hamulców miały być zachowane. Mówiły jedynie, że mają być i w jakiej liczbie. D19220587.pdf Jako ciekawostka wrzucam pierwszy akt prawny regulujący ruch drogowy w Polsce. 1 3 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radekd2 Napisano 19 Wrzesień 2023 Share Napisano 19 Wrzesień 2023 55 minut temu, aboz napisał: Jako ciekawostka wrzucam pierwszy akt prawny regulujący ruch drogowy w Polsce. Dziękuję! Wydrukowałem, powiesiłem na tablicy ogłoszeń do stosowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 19 Wrzesień 2023 Share Napisano 19 Wrzesień 2023 Jeszcze znalazłem ustawę z dnia 7 października 1921, Dz. U. R. P. nr 89 poz. 656 o przepisach porządkowych na drogach publicznych. D19210656.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czolgista Napisano 19 Wrzesień 2023 Share Napisano 19 Wrzesień 2023 8 godzin temu, aboz napisał: Jako ciekawostka wrzucam pierwszy akt prawny regulujący ruch drogowy w Polsce. Ale to jest ładnym językiem napisane. Nie to co współczesna biegunka legislacyjna... Nawiasem, ciekawe jak to wyglądało w innych krajach, ale wygląda na to, że w "ten dziadowskim kraju" już w latach 20tych XX w. wydawano świadectwa homologacji... p0laczki to jednak mają zamiłowanie do biurokracji 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
yogi1984 Napisano 19 Wrzesień 2023 Share Napisano 19 Wrzesień 2023 5 godzin temu, Czolgista napisał: ten dziadowskim kraju" już w latach 20tych XX w. wydawano świadectwa homologacji... p0laczki to jednak mają zamiłowanie do biurokracji @Czolgistaja cię proszę hamuj troszkę swe pindolenie... Ja wiem że PL ci nie odpowiada,ale to nie powód by ciągle w twych komentarzach powtarzały się teksty niczym ze zdartej płyty. To już naprawdę zaczyna być słabe... Wyprowadź się do DE czy innego kraju co tak często chwalisz i przestań zaśmiecać forum swymi smutkami.... Rozumiem raz czy dwa ale ciągle te same teksty o polaczkach już mnie wkur..... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 15 godzin temu, Czolgista napisał: już w latach 20tych XX w. wydawano świadectwa homologacji O dziwo i badania techniczne też były (coroczne w przypadku pojazdów zarobkowych i co 3 lata w przypadku pojazdów prywatnych). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jasiu24 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 Fajne materiały źródłowe, tylko pamiętajcie, że to materiały bardziej dla rzeczoznawcy tworzącego białą kartę (rys historyczny pojazdu) niż dla nas w trakcie badania. Nas w trakcie badania obwiązują jedynie przepisy które są obowiązujące w dniu tego badania, a nie dawno wygasłe akty. Dlatego w rozporządzeniu o warunkach technicznych mamy dokładnie napisane jakie warunki ma spełniać samochód zależnie od daty pierwszej rejestracji np. od kiedy katalizator, światła asymetryczne, do kiedy mogą być czerwone kierunki z tyłu itd. Rozpatrywanie w stosunku do aktów wygasłych byłoby bardzo trudne o ile w ogóle możliwe. Już nie mówiąc o pojazdach np. z roku 1910 gdy Polski nie było na mapie. jakie przepisy carskie, niemieckie, austriackie? Analizując stare akty prawne ponadto musielibyśmy się odnosić do każdej zmiany przepisów, gdyż w każdej zmianie jest określone co z pojazdami niespełniającymi nowych wymagań. I tak na przykład światła asymetryczne nie wymagały zmiany po wejściu nowych przepisów, a obwiązywały tylko te zarejestrowane po wejściu przepisu, ale już brak kierunkowskazów nakazywał ich uzupełnienie w pewnym okresie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 Teraz, Jasiu24 napisał: Nas w trakcie badania obwiązują jedynie przepisy które są obowiązujące w dniu tego badania, a nie dawno wygasłe akty. "Problem" w tym, że obecne warunki techniczne również nie są obowiązujące, bo nie dotyczą pojazdów zabytkowych. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jasiu24 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 (edytowane) 8 minut temu, michal_k napisał: "Problem" w tym, że obecne warunki techniczne również nie są obowiązujące, bo nie dotyczą pojazdów zabytkowych. Są, co prawda pojazd nie musi ich spełniać, ale zgodnie z rozporządzeniem musimy wypełnić protokół zgodności z przepisami o warunkach technicznych i opisać te niezgodności. Jeżeli jakieś są to określić na jakich zasadach pojazd ma się poruszać po drogach. Edytowane 20 Wrzesień 2023 przez Jasiu24 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 A jeśli pojazd dymi jak czołg i prawie nie hamuje to jakie mu dać ograniczenia ? Skoro pisze że warunki techniczne nie dotyczą pojazdów zabytkowych, to nie dotyczą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mecher Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 18 godzin temu, Czolgista napisał: w "ten dziadowskim kraju" Skoro dziady o nim piszą, to dla nich dziadowski kraj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 13 minut temu, Rafi90 napisał: A jeśli pojazd dymi jak czołg i prawie nie hamuje to jakie mu dać ograniczenia ? Wedle uznania Albo stwierdzić, że nie może być dopuszczony do ruchu jako zabytkowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radekd2 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 Jak mam klienta z pojazdem zabytkowym to nauczony doświadczeniem, jeszcze przed sprawdzeniem oglądam auto. Jeżeli zachodzi konieczność to tak na wszelki wypadek już wtedy informuję klienta jakie będą najprawdopodobniej ograniczenia i czy decyduje się kontynuować. Żaden się nie zdecydował i pojechali gdzie indziej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czolgista Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 12 godzin temu, yogi1984 napisał: Wyprowadź się do DE czy innego kraju Najpierw trzeba dobrze znać docelowy język i wiedzieć gdzie chce się jechać, potem można myśleć o wyjeździe. Poza tym tutaj mam całkiem dobrą pracę w biurze, a tam musiałbym zasuwać jako robol pospolity, za najniższą. To niby wciąż o 1/3 więcej niż tutaj, ale całościowo to średni interes. 2 godziny temu, danielg539 napisał: O dziwo i badania techniczne też były (coroczne w przypadku pojazdów zarobkowych i co 3 lata No cóż, tak jak napisałem wcześniej, w b0lsdze zamiłowanie do biurokracji jest zakorzenione jak dogmaty religijne. W sumie dobrze to widać w kontekście upadku I RP (m.in. pospolite ruszenia paraliżowane były ówczesną biurokracją). 22 minuty temu, Mecher napisał: Skoro dziady o nim piszą Dziady ten kraj tworzą. Jedne dziady klepią co i jak popadnie, inne dziady udają, że nie widzą rejestrowych anomalii, a jeszcze inne dziady nie widzą co jeździ po drogach. A to tylko malutki wycinek skali dziadowstwa... Generalnie "można przywyknąć" A w temacie zapytam, ile kasujecie za badanie co do zgodności rometa komara? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kosma Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 10 minut temu, Czolgista napisał: Dziady ten kraj tworzą. Czyli ty i ja, i cała reszta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jasiu24 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 (edytowane) 41 minut temu, michal_k napisał: Wedle uznania Albo stwierdzić, że nie może być dopuszczony do ruchu jako zabytkowy. Dokładnie. Jak widać ustawodawca stwierdził, że przeciętny diagnosta ma na tyle wiedzy i zaufania społecznego, że może samodzielnie ocenić czy pojazd jest bezpieczny czy nie, bez tworzenia kolejnej tony przepisów 54 minuty temu, Rafi90 napisał: A jeśli pojazd dymi jak czołg i prawie nie hamuje to jakie mu dać ograniczenia ? Skoro pisze że warunki techniczne nie dotyczą pojazdów zabytkowych, to nie dotyczą Nie dotyczą ale to od Ciebie zależy czy gość będzie się mógł poruszać lub w jaki sposób i nie musisz się tłumaczyć, ani podpierać przepisem, a jedynie swoją wiedzą i doświadczeniem. Hamulce wiadomo albo zakaz, albo ograniczenie do jakiejś prędkości, co do spalin, to nie wiem czy przy ilości zabytków na drogach to ma jakiekolwiek znaczenie dla środowiska, szczególnie po tym co widzę na torach do driftu lub innych pseudosportowych imprezach Edytowane 20 Wrzesień 2023 przez Jasiu24 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mecher Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 28 minut temu, Czolgista napisał: A w temacie zapytam, ile kasujecie za badanie co do zgodności rometa komara? Polaczków pytasz ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 24 minuty temu, Czolgista napisał: ile kasujecie za badanie co do zgodności rometa komara? To zależy który model, bo te na pedały to drożej 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kosma Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 24 minuty temu, michal_k napisał: pedały to drożej Trąci homofobią 😉 😂 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jasiu24 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 50 minut temu, Czolgista napisał: A w temacie zapytam, ile kasujecie za badanie co do zgodności rometa komara? U nas co do zasady przyjęliśmy że dwukrotność OBT dla danego pojazdu. Czyli na dzień dzisiejszy komar 50*2 czyli równo 100 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 4 minuty temu, Jasiu24 napisał: na dzień dzisiejszy komar 50*2 czyli równo 100 A ten na pedały ile? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jasiu24 Napisano 20 Wrzesień 2023 Share Napisano 20 Wrzesień 2023 "a dla kogo ten wywiad?.... .... no to bez kozery powiem pińcet" 🤣 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.