Skocz do zawartości

Badanie na szarpakach


Tymon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, czy ja mam obowiązek wykonywać badanie techniczne na niedziałających szarpakach wg.niego tzw. breszką sprawdzić zawieszenie. Jak uważacie mogę odmówić szefowi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

awarii uległy szarpaki, nie chcę wykonywać badań z tego względu. a szef twierdzi że szarpaki są opcjonalne i powinienem to robićłyżką tzn. sprawdzać luzy w zawieszeniu

podstawowa

jak to sie ma do przepisów kojarzy ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A szefuncio zna takie coś :

275
ROZPORZÑDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA1)
z dnia 10 lutego 2006 r.

w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania
 

Czy jest jeszcze w poprzednim wieku, gdzieś tak przed 1995 r. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szef zaiste zna i rację ma. No przynajmniej w przypadku pojazdów do 3,5 t d.m.c., gdzie breszka jak najbardziej sprawdzi się. Koniec tematu. Proszę nie wymyślać przykładów, a jak tak..., a jak bo... i temu podobnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, dominik_z napisał:

Czyli TDT na odbiorze SKP bezprawnie wymaga "szarpaków" na PSKP skoro diagnosta ma sobie radzić breszką?

Nie bezprawnie, tylko zgodnie z wytycznymi określającymi wyposażenie stanowiska kontrolnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. "Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest zalecane, a obowiązkowe w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony."

2. "Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest zalecane, a dozwolone w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony."

Pierwsze zdanie, w którym w kontrze zestawiono "zalecane, a obowiązkowe" użyte jest raz.

Drugie zdanie z kontrą "zalecane, a obowiązkowe" użyto ze cztery razy.

Wiadomym jest, że do zaleceń należy się stosować, czyli traktować je obowiązkowo. (Premier w pandemii namieszał, że jest inaczej, no ale to premier przecież.) I nie ważne, czy to są zalecenia pokontrolne, czy zalecenia wynikające na przykład z ruchu drogowego, że "zalecza się zachowanie szczególnej ostroźności". Natomiast to, co sformułowano w tabelce zezwala na swobodniejsze podejście do stosowania szarpaków. Oczywiście to wszystko, to tylko moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już dostałeś wskazówki, przeczytaj tabelkę. To Ty oceniasz czy jesteś  w stanie sprawdzić na tyle dobrze bez szarpaków żeby się pod tym podpisać, i kolejna sprawa nie napisałeś jaka stacja do 3.5 czy powyżej. Są różne zawieszenia i różnie się je sprawdza. Nie wiem ile masz praktyki ale ci co długo pracują w tej branży to po samej marce i modelu (oczywiście takim popularnym) wiedzą gdzie na ogół występują luzy i jak je sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, adam1501 napisał:

Jaka stacja?

 

15 godzin temu, Tymon napisał:

podstawowa

776 mówi: "...Oględziny pojazdu na kanale przeglądowym lub na dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony ..."

2 godziny temu, Tymon napisał:

Czyli mam prawo odmówić wykonywania badań czy nie?

Teoretycznie tak ze względu na brak sprawnego wyposażenia stacji. W praktyce ta usterka nie przeszkadza w wykonaniu BT zgodnie z przepisami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dosyć często, dodatkowo sprawdzam zawieszenie na lewarku(przy minimalnych luzach). Jednak bez szarpaków, potrzebna jest pomoc drugiej osoby. Jak klientem jest kobieta to jest  problem bez nich się obyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Krzysztof plus napisał:

Jednak bez szarpaków, potrzebna jest pomoc drugiej osoby.

Jak się wie co się robi, to badanie techniczne można wykonać w pojedynkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie ma żadnej nadmiernej gimnastyki. Obowiązkiem jest odciążenie osi tak czy owak więc wzięcie do ręki łyżki montażowej i weryfikacja czy zawieszenie się nie rozpada nie powoduje upadku korony z głowy Pana diagnosty. Niejednokrotnie pracując na stacji podstawowej z pneumatycznym szarpakiem pomijałem go kosztem sprawdzenia ręcznego.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmień pracodawcę. Zaczyna się od szarpaka a skończy: a po co tam kanał brudzić, przyjechał? Znaczy hamulce ma.

Wysłane z mojego SM-A515F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W latach 90 tych miałem praktyki na stacji to szarpaków nikt nie miał samochód podnośnikiem w górę uczniowie kołami ruszali na boki a diagnosta sprawdzał w kanale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.