Skocz do zawartości

wymiana (swap) silnika na inny


przemek4net

Rekomendowane odpowiedzi

hi,

proszę o info i o wskazanie rozporządzenia/ustawy? regulującej zasady "dowolności" zmiany silnika na inny (pojemność/moc/typ paliwa/pochodzenie z auta)

Rozumem, że sama zmiana danych z dow rej powoduje konieczność przeprowadzenia badania

przykład: "bmw serii 5 (model E60) z roku 2006 520d

a) na silnik 3.0d z bmw tej samej generacji

b) na silnik 3.0d z roku np. 2016 z bwm serii 5 ale np model Fxx czy Gxx

c) na silnik z innego bmw  niż seria 5(silnik, który nigdy nie był montowany w żadnym BMW serii 5) 

d) na silnik "z opla"

Inny życiowy przykład: kupa starych nissanów patrolów jezdzi na silnikach 3.0dbmw czy mercedesa - wszystko illegal czy Ci ludzie mają szansę zalegalizować taką zmianę?

Pozdrawiam,

Przemek

p.s.

zakładamy, że silnik został zamontowany zgodnie ze sztuką, bez druciarstwa

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, przemek4net napisał:

zakładamy, że silnik został zamontowany zgodnie ze sztuką, bez druciarstwa

Jak tak to zostało wykonane, to temat wyczerpany. Ale zaraz, zaraz... Wpierwej należałoby udać się na Okręgową Stację Kontroli by zacząć legalizować zmiany, czyli odpowiednie badanie techniczne, które może, lecz nie musi, być podparte opinią rzeczoznawcy. Potem WK, nowy dowód i autem śmigamy.

No jest jescze lista dziwnych sprzetów wymontowanych, których na powrót nie można montować jakby, ale... :silent: O samym silniku tam nic nie wyczyta. Bardziej położono nacisk na katalizatory, recyrkulację spalin, paliwowe przewody...

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20052011666/O/D20051666.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to czy do bmw mozna wlozyc silnik "od opla" , ktory w bmw nigdy montowany nie byl (inna pojemnosc i moc - nigdy nie wystepujaca w bmw) ???? ... hmmm....to może można włożyc lampy od forda i hamulce do citroena? ;) (wszystkie części homologowane do uzycia w EU.. tyle, że w kompletnie innych autach innych producentow

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, przemek4net napisał:

hmmm....to może można włożyc lampy od forda i hamulce do citroena?

Oczywiście. Kolego Ty chcesz zrobić zmiany konstrukcyjne a nie homologować pojazd. Dopóki zmiany konstrukcyjne nie będą zabronione, to można z Fiata 126p zrobić ośmiodrzwiową limuzynę z silnikiem 18 l. pojemności, tylko jest jedno ale, musi taki pojazd spełniać warunki techniczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, adam1501 napisał:

tylko jest jedno ale, musi taki pojazd spełniać warunki techniczne.

I drugie, że musi się jeszcze ktoś pod tym podpisać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, adam1501 napisał:

tylko jest jedno ale, musi taki pojazd spełniać warunki techniczne.

Dodam, że warunki techniczne obowiązujące w dniu przebudowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolisz kolego, że Cię doprecyzuję, za WT:

"...2a.4) Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu. ..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ale jak ktos moze sie podpisac pod zmiana "wsadzam silnik od opla " o pojemności i mocy nigdy nie występującym w "bmw".. przecież taki pojazd (taka kombinacja części) nie spełnia homologacji tego samochodu.(żadnej jego odmiany)

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo jak się z autobusu Made in Jelcz Ogórek samochód ciężarowy lub samochód specjalny - pomocy drogowej na dodatek z żurawiem na pace robi.

Dobra szlifierka kątowa i składam podpis!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, przemek4net napisał:

przecież taki pojazd (taka kombinacja części) nie spełnia homologacji tego samochodu

Napisałem Ci wyżej:

52 minuty temu, adam1501 napisał:

Kolego Ty chcesz zrobić zmiany konstrukcyjne a nie homologować pojazd.

Nie interesuje nas homologacja ani jakieś zgody producenta na zmiany konstrukcyjne w pojeździe. Prawo zezwala na takie zabiegi i kończą się badaniem technicznym, którego zadaniem jest weryfikacja spełnienia WT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a były np u Was nissany patrole z silnikami 3.0D bmw na "legalizacji" zmiany silnika w celu uaktualnienia silnika w karcie pojazdu?

Przemek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście. Na tym polegają ZK. Ideą tego całego zamieszania jest dokonanie fizycznych zmian i ich uprawomocnienie, dlatego dokonuje się badania techniczne po zmianach aby dokumenty pojazdu odzwierciedlały jego parametry techniczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, przemek4net napisał:

zakładamy, że silnik został zamontowany zgodnie ze sztuką, bez druciarstwa

 

jestem pewien ,że gdybym w swoim BMW ( nie mam BMW ale czysto teoretycznie )wymienil silnik na inny BMW to nawet byś tego nie zauważyl na badaniu . nawet gdybym zamontował silnik od innej marki i zrobił to "fachowo " też pewnie byś nie zauważył , chyba ,że jesteś fanem marki BMW albo coś w tym rodzaju .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jest pytanie o oficjalna drogę zgodnie z przepisami a nie "diagnosta nie zauważy bo jest ślepy i na kacu" , "diagnosta szwagier podbije" itp

 

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Droga oficjalna zapisana jest w artykule 66 ustawy PoRD, który mówi, że pojazd ma być bezpieczny, nie narażać nikogo na utratę zdrowia lub życia, nie powodować niszczenia drogi, nie hałasować ani ujemnie wpływać na środowisko. Potem są artykuły o rejestracji i homologacji. Nawet "SAMA" ze szwagrem w garażu można poskładać i poddać go jednostkowemu dopuszczeniu zamiast homologacji. Jak zespół garażowy chciałby większe ilości samchodów robić, to wtedy musiałby się postarać o dokumenty dla krótkich serii, a jak już na masową skalę produkować auta, no to sorry-gregorry Dyrektor TDT pomoże poddając produkcję ho-mo-lo-ga-cji. W tym samym artukule wyraźnie rozpisano czego się w pojazdach zabrania i ani słowa o konstrukcyjnych zmianach, także hulaj dusza piekła nie ma. Szczegóły co do zmian zawarto w rozporządzeniu w skrócie zwanym "warunkami technicznym pojazdów" i dobrze by było aby garażowa robota ramy tych warunków trzymała. Pisałem wyżej: był autobus a jest żuraw. Przecież w życiu nikt takiego zestawu nie homologował, a przecież jeździ i śmiga całkiem legalnie. A w prawie drogowym mowa o homologacji istnieje prawie od zawsze. Także wymieniać motor zgodnie z wcześniej wspomnianymi warunkami i litanią gratów, których użyć na powrót nie warto. :silent:

Oczywiście takim zmainom ma przewodzić zdrowy rozsądek, wiedza i sprawdzona technika. Trytytki odpadają jak i montaż dwusuwa.

 

Ze strony: https://www.kpk.bialystok.pl/o-firmie/

Zabytkowy Holownik Jelcz

 

Ten przykład doskonale obrazuję również poruszony wątek lamp/świateł. Przecież w życiu autobus takich świateł nie miał jak nosi ta skrzynia

 A tu taka ciekawostka, że na dzikim zachodzie dużo można: https://autokult.pl/ma-dwa-14-litrowe-silniki-i-prawie-4000-km-ciezarowka-peterbuilt-359-nie-bierze-jencow,6809226838079617a

Po przedłużeniu, ciężarówka mierzy 13,4 m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, przemek4net napisał:

to jest pytanie o oficjalna drogę zgodnie z przepisami

Pytanie jaką normę EURO będzie spełniał pojazd, EURO 6 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co nas obchodzi norma EURO, w jaki sposób chcesz w warunkach SKP to zweryfikować??? My mamy sprawdzić czy mieści się w normie analiza/zadymienie zgodnie z WT. Po opuszczeniu fabryki i zarejestrowaniu pojazdu jego homologację można wyrzucić do kosza, już do niczego nie jest potrzebna, od tej pory właściciel musi go utrzymać w stanie spełniającym WT a nie homologację.

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, adam1501 napisał:

norma EURO, w jaki sposób chcesz w warunkach SKP to zweryfikować?

Nie ma możliwości, więc nie podejmowałbym się.

43 minuty temu, adam1501 napisał:

Po opuszczeniu fabryki i zarejestrowaniu pojazdu jego homologację można wyrzucić do kosza,

Naprawdę?

 

W dniu 21.11.2022 o 12:02, adam1501 napisał:

powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu. ..."

Jeżeli nie mogę potwierdzić spełniania powyższego warunku, to się po prostu nie podejmuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, kosma napisał:

Naprawdę?

Posiadasz homologację pojazdu po czternastej zmianie konstrukcyjnej, co ona jest warta? Do czego w dalszym życiu potrzebujesz tej homologacji, nawet jak nie będziesz wykonywał jakichkolwiek zmian, to możesz ją sobie w ramki oprawić lub użyć w wiadomym miejscu.

34 minuty temu, kosma napisał:

Jeżeli nie mogę potwierdzić spełniania powyższego warunku, to się po prostu nie podejmuję.

Czego się nie podejmujesz? Dopisałem Ci tylko, że to co napisałeś

W dniu 21.11.2022 o 11:56, kosma napisał:

Dodam, że warunki techniczne obowiązujące w dniu przebudowy.

Mają zastosowanie tylko przy zmianach konstrukcyjnych kiedy następuje zmiana rodzaju pojazdu. W każdym innym wariancie zapis ten nie obowiązuje.

  • Polub 1
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sam widzisz cytowany przepis obowiązuje przy zmianie rodzaju pojazdu. A w omawianym temacie idzie o zmianę silnika, a nie zmianę rodzaju pojazdu!!!

38 minut temu, kosma napisał:

Jeżeli nie mogę potwierdzić spełniania powyższego warunku, to się po prostu nie podejmuję.

Mowa do #Kosmy co do powyższego cytatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Paprock napisał:

Jak sam widzisz cytowany przepis obowiązuje przy zmianie rodzaju pojazdu.

Słusznie, zagalopowałem się, nie jest to zmiana rodzaju pojazdu.

Ale co do normy EURO, to po różnych "przygodach" mamy świadomość, że pojazd może nie spełniać normy, chociaż taki wpis może być w DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.