Skocz do zawartości
“Wyzwania współczesnej diagnostyki pojazdów - Hybrydy, Motocykle, Tachografy - Cykl Szkoleń 30 lat IT.NORCOM” - POZNAŃ ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Pytanie dość nietypowe - mam możliwość zakupu pojazdu SAM i kilka pytań z tym związanych - szczególnie w kontekście przeglądów i używania zgodnie z literą prawa. Czy w ogóle jest sens w takie coś się pchać. Pojazd ma służyć typowo "koło domu", z możliwością przemieszczania się po drodze publicznej (bardzo niewielkiego odcinka, ale jednak publicznej).

Pacjent - pojazd SAM, pierwsza rejestracja w 1992 roku, w papierach motocykl 124ccm, 10 kW. W rzeczywistości jest to coś co w dzisiejszych czasach można by śmiało nazwać quadem czyli "pojazd samochodowy inny" czterokołowiec. Taki samodzieknie skonstruowany pojazd na bazie silnika motocyklowego i ramy własnego pomysłu.

Tabliczkę zastępczą ma, na niej wybite: Sam czterokołowiec, numer identyfikacyjny: krótki 8 znakowy, rok prod, tabliczka wykonana przez: dwie litery dwie cyfry.

Pojazd posiada nowy typ dowodu rej., białe tablice, ważny przegląd i OC. W dowodzie brak wypełnionego pola K z nr homologacji i J z kategorią. Pojazd ma oświetlenie, klakson, kierunkowskazy itd. Ogólnie wygląda to naprawdę normalnie jak na produkcję własną jakiegoś domorosłego inżyniera.

I teraz pytania które mnie nurtują:

1. Jaki numer powinien być wybity na ramie? Bo tego nr nie widziałem, nie wiem czy w ogóle ma. A zakładam że mimo że jest to SAM to też jakieś oznaczenia powinien mieć. I gdzie ich szukać?

2. W naszym prawie nie występuje coś takiego jak motocykl na 4 kołach (nawet dość dziwnie w ogóle to brzmi). Trojkołowe motocyle są - kat. L4e lub L5e ale to nie jest taki pojazd. Czy w ogole da się zmienić takiego SAMa na samochodowy inny L7e? Wystarczyłaby opinia rzeczoznawcy i nowy przegląd (zmiany konstrukcyje) pod kątem spełnienia warunków L7e?

3. Zakładając że kupię "to coś" i przerejestuje na siebie (aktualnie ma ważne badania techniczne) to co w przyszłości - wszakże nie jest to motocykl ale z drugiej strony w 1992 roku nie było czegoś takiego jak samochodowy inny i ktoś go tak skasyfikował a nie inaczej (np. ciągnik rolniczy). Czy jadac na przeglad od razu diagnosta wystawi negatyw?

4. Jak w ogóle w dzisiejszych czasach SAMy przechodzą BT (odcianajc się od tego trudnego przypadku co wyżej opisałem)?  Jest to problematyczne dla diagnostów / wlasocieli tak jak np w przypadku quadów zarejestrowanych niegdyś jako ciągniki?

 

 

Napisano
6 godzin temu, elltry napisał:

3. Zakładając że kupię "to coś" i przerejestuje na siebie (aktualnie ma ważne badania techniczne) to co w przyszłości - wszakże nie jest to motocykl ale z drugiej strony w 1992 roku nie było czegoś takiego jak samochodowy inny i ktoś go tak skasyfikował a nie inaczej (np. ciągnik rolniczy). Czy jadac na przeglad od razu diagnosta wystawi negatyw?

No raczej w poprzedniej ustawie definicji czterokołowego motoru też nie było.

Jak ktoś ma nerwy ze stali*, to w prostowanie może się bawić.

*) - czas i ochotę

Napisano

Sam sobie odpowiedziałeś, przepisy nie przewidują motocykla na 4 kołach. Jeżeli zjawi się taki cudak na badaniu to wynik powinien być negatywny za niezgodny rodzaj pojazdu ale z tego co napisałeś ma ważne badanie więc widzisz jak jest.  Napisz jaki jest rozstaw kół na każdej z osi, bo może któraś z osi ma tak mały rozstaw kół że można zastąpić te dwa koła jednym i wtedy będzie to już motocykl. Zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne ale czy wyjdzie z tego samochodowy inny to nie wiem. Musisz lepiej opisać ten pojazd (masy) a najlepiej wkleić zdjęcie.

Napisano
20 minut temu, Paprock napisał:

No raczej w poprzedniej ustawie definicji czterokołowego motoru też nie było.

Dz.U. 1999 nr 91 poz. 1039

Załącznik nr 2

§  1. Dla potrzeb homologacji typu zgodnie z klasyfikacją międzynarodową rozróżnia się następujące kategorie pojazdów:

1. Kategoria L: pojazdy silnikowe mające mniej niż 4 koła, w tym:

6) do kategorii L zalicza się także następujące pojazdy czterokołowe:

b) - "motocykle czterokołowe", których masa własna jest mniejsza od 400 kg (550 kg w przypadku pojazdów do przewozu ładunków), bez uwzględniania masy baterii w przypadku pojazdów elektrycznych, których maksymalna moc netto silnika nie przekracza 15 kW i które zalicza się do kategorii L5; (motocykle trójkołowe).

Napisano
1 godzinę temu, wojteczek napisał:

Sam sobie odpowiedziałeś, przepisy nie przewidują motocykla na 4 kołach. Jeżeli zjawi się taki cudak na badaniu to wynik powinien być negatywny za niezgodny rodzaj pojazdu ale z tego co napisałeś ma ważne badanie więc widzisz jak jest.  Napisz jaki jest rozstaw kół na każdej z osi, bo może któraś z osi ma tak mały rozstaw kół że można zastąpić te dwa koła jednym i wtedy będzie to już motocykl. Zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne ale czy wyjdzie z tego samochodowy inny to nie wiem. Musisz lepiej opisać ten pojazd (masy) a najlepiej wkleić zdjęcie.

Rozstaw kół tak na oko około 1 metra, może trochę więcej. Tak jak to w quadzie.

Masy  dowodu rejestracyjnego pamiętam - własna 250kg, dopuszczalna całkowita 750kg.

Zdjęcia "cudaka" niestety nie mam. 

 

Godzinę temu, michal_k napisał:

Dz.U. 1999 nr 91 poz. 1039

Załącznik nr 2

§  1. Dla potrzeb homologacji typu zgodnie z klasyfikacją międzynarodową rozróżnia się następujące kategorie pojazdów:

1. Kategoria L: pojazdy silnikowe mające mniej niż 4 koła, w tym:

6) do kategorii L zalicza się także następujące pojazdy czterokołowe:

b) - "motocykle czterokołowe", których masa własna jest mniejsza od 400 kg (550 kg w przypadku pojazdów do przewozu ładunków), bez uwzględniania masy baterii w przypadku pojazdów elektrycznych, których maksymalna moc netto silnika nie przekracza 15 kW i które zalicza się do kategorii L5; (motocykle trójkołowe).

Yyy, czyli istniało w przepisach cos takiego jak motocykl na 4 kołach?? Tyle że cytowany przez Ciebie dokument jest z 1999r a pojazd z 1992.

Napisano
3 minuty temu, elltry napisał:

Yyy, czyli istniało w przepisach cos takiego jak motocykl na 4 kołach??

Niby istniało, ale potem weszły już czterokołowce. Tyle że to przepis dotyczący homologacji, który nie ma nic wspólnego z pojazdem marki SAM.

Prawda jest taka, że pojazd został zarejestrowany w czasach kiedy różne cuda się rejestrowało, a teraz trzeba próbować dopasować to do aktualnej klasyfikacji, co nie zawsze jest proste. Nawet jeśli diagnosta podejmie się sprostowania rodzaju i podrodzaju to niekoniecznie urząd to łyknie ;)

Napisano
9 godzin temu, elltry napisał:

(zmiany konstrukcyje) pod kątem spełnienia warunków L7e?

Ten pojazd nigdy nie będzie miał kategorii homologacyjnej.

44 minuty temu, michal_k napisał:

teraz trzeba próbować dopasować to do aktualnej klasyfikacji, co nie zawsze jest proste.

lub wręcz niemożliwe, ponieważ nie wiem czy nie będzie tu miało zastosowanie rozwiązanie tak jak z betoniarką i pojazdem specjalnym. Skoro wcześniejsze akty zawierały taką informację, że taki pojazd jest motocyklem, to raczej do końca swego żywota nim pozostanie (chyba, że jakieś zmiany konstrukcyjne).

Napisano
W dniu 19.01.2023 o 11:30, adam1501 napisał:

(chyba, że jakieś zmiany konstrukcyjne)

Które mogą jeszcze bardziej skomplikować sytuację, bo pojazd na dzień zmiany będzie musiał odpowiadać aktualnym warunkom technicznym.

Napisano
8 godzin temu, danielg539 napisał:

pojazd na dzień zmiany będzie musiał odpowiadać aktualnym warunkom technicznym.

Ale tylko w odniesieniu do daty pierwszej rejestracji, bo nie mają tu zastosowania np. paragrafy 9, a w nich wymaganie IsoFix. Już nie czarujmy tych ZK.

W dniu 19.01.2023 o 01:57, elltry napisał:

Jaki numer powinien być wybity na ramie?

Zgodny z dokumentami, czyli ten 8 znakowy.

 

W dniu 19.01.2023 o 01:57, elltry napisał:

Bo tego nr nie widziałem, nie wiem czy w ogóle ma. A zakładam że mimo że jest to SAM to też jakieś oznaczenia powinien mieć.

Pojazd jest z czasów, kiedy wielu nie przeszkadzało nienabijanie numeru na ramie, a wystarczył ten na TZ. Może być też tak, że pojazd uległ znacznym modyfikacjom przez ten czas i ma np. nową ramę, na której próżno szukać pierwotnego numeru. Do samów obowiązkowa była dokumentacja fotograficzna i tylko na jej podstawie można by stwierdzić, czy ten pojazd, który jest obecnie, jest tym samym, który został przedstawiony do badania przed rejestracją.

Napisano
15 godzin temu, aboz napisał:

Do samów obowiązkowa była dokumentacja fotograficzna i tylko na jej podstawie można by stwierdzić, czy ten pojazd, który jest obecnie, jest tym samym, który został przedstawiony do badania przed rejestracją

Która była przechowywana na SKP przez 5 lat, tz, że się nie dowiemy jak pojazd wyglądał w momencie rejestracji. Tak na marginesie, to od kiedy obowiązywała dokumentacja fotograficzna i od kiedy mamy taką strukturę numeru nadawanego przez WK jak jest obecnie. Przez przynajmniej 20 lat te przepisy się nie zmieniły.

Napisano
7 godzin temu, danielg539 napisał:

Tak na marginesie, to od kiedy obowiązywała dokumentacja fotograficzna i od kiedy mamy taką strukturę numeru nadawanego przez WK jak jest obecnie.

Trzeba by grzebać w starych przepisach. Jak znajdę czas, to poszukam.

 

8 godzin temu, danielg539 napisał:

Która była przechowywana na SKP przez 5 lat,

A nie było tak, jak w przypadku ZK, że zdjęcia i projekt szły razem z dokumentami z badania?

Napisano
15 godzin temu, aboz napisał:

A nie było tak, jak w przypadku ZK, że zdjęcia i projekt szły razem z dokumentami z badania?

Nie, zdjęcia SAM-ów zostawały na SKP. Niewątpliwie gdyby trafiały one do teczki pojazdu w WK to były by cennym dowodem potwierdzającym jak wyglądał pojazd w momencie jego rejestracji.

  • Lubię 1
  • 1 year later...
Napisano

Witam. Odświeżę nieco temat.

Motocykl SAM trzykołowy I rejestracja 1984rok

Jak ustalić DMC tego pojazdu??

W starym dowodzie rejestracyjnym podana jest ładowność 450kg i nic poza tym.

Masa własna ustalona to 320kg 

na tabliczce brak informacji.

Napisano

Rzeczoznawca. W DMC bym się na bawił na własną rękę nigdy bez podkładki.

Napisano
13 minut temu, Rafi90 napisał:

W DMC bym się na bawił na własną rękę nigdy bez podkładki.

Po co Ci do ustalania DMC "podkładka" ? Warunków technicznych nie znasz, czy co? 

Napisano (edytowane)

Nie rozśmieszaj mnie. Jak ustalasz w SAM-ie DMC na pałę to powodzenia życzę. Kolega się prawie uprawnień pozbył za zawyżone DMC na przyczepie.

Jak masz MMC to nie ma problemu, a jak nie masz to co? Kula i wróżby ?

Edytowane przez Rafi90
Napisano
4 godziny temu, Rafi90 napisał:

Nie rozśmieszaj mnie.

Przecież to Ty mnie rozsmieszasz, a właściwie to siebie ośmieszasz. 

Wróc do definicji pojęć i zobacz co do jest DMC i na podstawie czego się ją ustala oraz czego należy przestrzegać podczas ustalania DMC. 

Ps. Ciężko rozmawiać z kimś kto nie wie co to jest DMC (a w szczególnosci kto je ustala) oraz co to jest MMC (i kto je ustala).

Bo jak chcesz "podkładkę" na DMC to 👏

 

Napisano

Producent czyli w tym przypadku pan Kazio, Wiesio czy jak mu tam było.

6 godzin temu, dominik_z napisał:

Po co Ci do ustalania DMC "podkładka"

A nie pomyliłeś się kolego z ładownością? Pewnie można policzyć bo znamy 2 wartości, ale czy ten pojazd wytrzyma próby drogowe pod pełnym obciążeniem?

Napisano
13 godzin temu, wojteczek napisał:

A nie pomyliłeś się kolego z ładownością?

Chyba logiczne jest, że nie mając MMC nie jesteś w stanie ustalić ani DMC, ani tym samym ładowności (dopuszczalnej/maksymalnej) ?

Cały czas jednak nie uzyskałem odpowiedzi po co "podkładka" na ustalenie DMC :?:

14 godzin temu, Rafi90 napisał:

MMC Sama

O widzisz. To jednak zasadnicza różnica pomiędzy tym kto ustala DMC, a kto MMC.  

Napisano

Skoro mamy parametry ładowność i MW, to z prostej matematyki i definicji ładowności można ustalić DMC. Tu nie trzeba filozofa, ani rzeczoznawcy. Chyba, że ktoś ma wątpliwości co do parametrów, które są znane.

  • Piwo 1
  • Lubię 1
Napisano

Ja nie widziałem tego pojazdu, może to ciężarowy, jeżeli jednak osobowy ta ładowność jest duża.  

Napisano
2 godziny temu, wojteczek napisał:

jeżeli jednak osobowy ta ładowność jest duża.  

Dlatego napisałem, że jeżeli są wątpliwości, to wtedy uruchamia się procedurę ustalenia danych z pomocą rzeczoznawcy.

  • Lubię 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.