elltry Napisano 19 Styczeń 2023 Share Napisano 19 Styczeń 2023 Pytanie dość nietypowe - mam możliwość zakupu pojazdu SAM i kilka pytań z tym związanych - szczególnie w kontekście przeglądów i używania zgodnie z literą prawa. Czy w ogóle jest sens w takie coś się pchać. Pojazd ma służyć typowo "koło domu", z możliwością przemieszczania się po drodze publicznej (bardzo niewielkiego odcinka, ale jednak publicznej). Pacjent - pojazd SAM, pierwsza rejestracja w 1992 roku, w papierach motocykl 124ccm, 10 kW. W rzeczywistości jest to coś co w dzisiejszych czasach można by śmiało nazwać quadem czyli "pojazd samochodowy inny" czterokołowiec. Taki samodzieknie skonstruowany pojazd na bazie silnika motocyklowego i ramy własnego pomysłu. Tabliczkę zastępczą ma, na niej wybite: Sam czterokołowiec, numer identyfikacyjny: krótki 8 znakowy, rok prod, tabliczka wykonana przez: dwie litery dwie cyfry. Pojazd posiada nowy typ dowodu rej., białe tablice, ważny przegląd i OC. W dowodzie brak wypełnionego pola K z nr homologacji i J z kategorią. Pojazd ma oświetlenie, klakson, kierunkowskazy itd. Ogólnie wygląda to naprawdę normalnie jak na produkcję własną jakiegoś domorosłego inżyniera. I teraz pytania które mnie nurtują: 1. Jaki numer powinien być wybity na ramie? Bo tego nr nie widziałem, nie wiem czy w ogóle ma. A zakładam że mimo że jest to SAM to też jakieś oznaczenia powinien mieć. I gdzie ich szukać? 2. W naszym prawie nie występuje coś takiego jak motocykl na 4 kołach (nawet dość dziwnie w ogóle to brzmi). Trojkołowe motocyle są - kat. L4e lub L5e ale to nie jest taki pojazd. Czy w ogole da się zmienić takiego SAMa na samochodowy inny L7e? Wystarczyłaby opinia rzeczoznawcy i nowy przegląd (zmiany konstrukcyje) pod kątem spełnienia warunków L7e? 3. Zakładając że kupię "to coś" i przerejestuje na siebie (aktualnie ma ważne badania techniczne) to co w przyszłości - wszakże nie jest to motocykl ale z drugiej strony w 1992 roku nie było czegoś takiego jak samochodowy inny i ktoś go tak skasyfikował a nie inaczej (np. ciągnik rolniczy). Czy jadac na przeglad od razu diagnosta wystawi negatyw? 4. Jak w ogóle w dzisiejszych czasach SAMy przechodzą BT (odcianajc się od tego trudnego przypadku co wyżej opisałem)? Jest to problematyczne dla diagnostów / wlasocieli tak jak np w przypadku quadów zarejestrowanych niegdyś jako ciągniki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 19 Styczeń 2023 Share Napisano 19 Styczeń 2023 6 godzin temu, elltry napisał: 3. Zakładając że kupię "to coś" i przerejestuje na siebie (aktualnie ma ważne badania techniczne) to co w przyszłości - wszakże nie jest to motocykl ale z drugiej strony w 1992 roku nie było czegoś takiego jak samochodowy inny i ktoś go tak skasyfikował a nie inaczej (np. ciągnik rolniczy). Czy jadac na przeglad od razu diagnosta wystawi negatyw? No raczej w poprzedniej ustawie definicji czterokołowego motoru też nie było. Jak ktoś ma nerwy ze stali*, to w prostowanie może się bawić. *) - czas i ochotę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojteczek Napisano 19 Styczeń 2023 Share Napisano 19 Styczeń 2023 Sam sobie odpowiedziałeś, przepisy nie przewidują motocykla na 4 kołach. Jeżeli zjawi się taki cudak na badaniu to wynik powinien być negatywny za niezgodny rodzaj pojazdu ale z tego co napisałeś ma ważne badanie więc widzisz jak jest. Napisz jaki jest rozstaw kół na każdej z osi, bo może któraś z osi ma tak mały rozstaw kół że można zastąpić te dwa koła jednym i wtedy będzie to już motocykl. Zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne ale czy wyjdzie z tego samochodowy inny to nie wiem. Musisz lepiej opisać ten pojazd (masy) a najlepiej wkleić zdjęcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 19 Styczeń 2023 Share Napisano 19 Styczeń 2023 20 minut temu, Paprock napisał: No raczej w poprzedniej ustawie definicji czterokołowego motoru też nie było. Dz.U. 1999 nr 91 poz. 1039 Załącznik nr 2 § 1. Dla potrzeb homologacji typu zgodnie z klasyfikacją międzynarodową rozróżnia się następujące kategorie pojazdów: 1. Kategoria L: pojazdy silnikowe mające mniej niż 4 koła, w tym: 6) do kategorii L zalicza się także następujące pojazdy czterokołowe: b) - "motocykle czterokołowe", których masa własna jest mniejsza od 400 kg (550 kg w przypadku pojazdów do przewozu ładunków), bez uwzględniania masy baterii w przypadku pojazdów elektrycznych, których maksymalna moc netto silnika nie przekracza 15 kW i które zalicza się do kategorii L5; (motocykle trójkołowe). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
elltry Napisano 19 Styczeń 2023 Autor Share Napisano 19 Styczeń 2023 1 godzinę temu, wojteczek napisał: Sam sobie odpowiedziałeś, przepisy nie przewidują motocykla na 4 kołach. Jeżeli zjawi się taki cudak na badaniu to wynik powinien być negatywny za niezgodny rodzaj pojazdu ale z tego co napisałeś ma ważne badanie więc widzisz jak jest. Napisz jaki jest rozstaw kół na każdej z osi, bo może któraś z osi ma tak mały rozstaw kół że można zastąpić te dwa koła jednym i wtedy będzie to już motocykl. Zmiany konstrukcyjne są dopuszczalne ale czy wyjdzie z tego samochodowy inny to nie wiem. Musisz lepiej opisać ten pojazd (masy) a najlepiej wkleić zdjęcie. Rozstaw kół tak na oko około 1 metra, może trochę więcej. Tak jak to w quadzie. Masy dowodu rejestracyjnego pamiętam - własna 250kg, dopuszczalna całkowita 750kg. Zdjęcia "cudaka" niestety nie mam. Godzinę temu, michal_k napisał: Dz.U. 1999 nr 91 poz. 1039 Załącznik nr 2 § 1. Dla potrzeb homologacji typu zgodnie z klasyfikacją międzynarodową rozróżnia się następujące kategorie pojazdów: 1. Kategoria L: pojazdy silnikowe mające mniej niż 4 koła, w tym: 6) do kategorii L zalicza się także następujące pojazdy czterokołowe: b) - "motocykle czterokołowe", których masa własna jest mniejsza od 400 kg (550 kg w przypadku pojazdów do przewozu ładunków), bez uwzględniania masy baterii w przypadku pojazdów elektrycznych, których maksymalna moc netto silnika nie przekracza 15 kW i które zalicza się do kategorii L5; (motocykle trójkołowe). Yyy, czyli istniało w przepisach cos takiego jak motocykl na 4 kołach?? Tyle że cytowany przez Ciebie dokument jest z 1999r a pojazd z 1992. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 19 Styczeń 2023 Share Napisano 19 Styczeń 2023 3 minuty temu, elltry napisał: Yyy, czyli istniało w przepisach cos takiego jak motocykl na 4 kołach?? Niby istniało, ale potem weszły już czterokołowce. Tyle że to przepis dotyczący homologacji, który nie ma nic wspólnego z pojazdem marki SAM. Prawda jest taka, że pojazd został zarejestrowany w czasach kiedy różne cuda się rejestrowało, a teraz trzeba próbować dopasować to do aktualnej klasyfikacji, co nie zawsze jest proste. Nawet jeśli diagnosta podejmie się sprostowania rodzaju i podrodzaju to niekoniecznie urząd to łyknie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 19 Styczeń 2023 Share Napisano 19 Styczeń 2023 9 godzin temu, elltry napisał: (zmiany konstrukcyje) pod kątem spełnienia warunków L7e? Ten pojazd nigdy nie będzie miał kategorii homologacyjnej. 44 minuty temu, michal_k napisał: teraz trzeba próbować dopasować to do aktualnej klasyfikacji, co nie zawsze jest proste. lub wręcz niemożliwe, ponieważ nie wiem czy nie będzie tu miało zastosowanie rozwiązanie tak jak z betoniarką i pojazdem specjalnym. Skoro wcześniejsze akty zawierały taką informację, że taki pojazd jest motocyklem, to raczej do końca swego żywota nim pozostanie (chyba, że jakieś zmiany konstrukcyjne). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 23 Styczeń 2023 Share Napisano 23 Styczeń 2023 W dniu 19.01.2023 o 11:30, adam1501 napisał: (chyba, że jakieś zmiany konstrukcyjne) Które mogą jeszcze bardziej skomplikować sytuację, bo pojazd na dzień zmiany będzie musiał odpowiadać aktualnym warunkom technicznym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 23 Styczeń 2023 Share Napisano 23 Styczeń 2023 8 godzin temu, danielg539 napisał: pojazd na dzień zmiany będzie musiał odpowiadać aktualnym warunkom technicznym. Ale tylko w odniesieniu do daty pierwszej rejestracji, bo nie mają tu zastosowania np. paragrafy 9, a w nich wymaganie IsoFix. Już nie czarujmy tych ZK. W dniu 19.01.2023 o 01:57, elltry napisał: Jaki numer powinien być wybity na ramie? Zgodny z dokumentami, czyli ten 8 znakowy. W dniu 19.01.2023 o 01:57, elltry napisał: Bo tego nr nie widziałem, nie wiem czy w ogóle ma. A zakładam że mimo że jest to SAM to też jakieś oznaczenia powinien mieć. Pojazd jest z czasów, kiedy wielu nie przeszkadzało nienabijanie numeru na ramie, a wystarczył ten na TZ. Może być też tak, że pojazd uległ znacznym modyfikacjom przez ten czas i ma np. nową ramę, na której próżno szukać pierwotnego numeru. Do samów obowiązkowa była dokumentacja fotograficzna i tylko na jej podstawie można by stwierdzić, czy ten pojazd, który jest obecnie, jest tym samym, który został przedstawiony do badania przed rejestracją. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 24 Styczeń 2023 Share Napisano 24 Styczeń 2023 15 godzin temu, aboz napisał: Do samów obowiązkowa była dokumentacja fotograficzna i tylko na jej podstawie można by stwierdzić, czy ten pojazd, który jest obecnie, jest tym samym, który został przedstawiony do badania przed rejestracją Która była przechowywana na SKP przez 5 lat, tz, że się nie dowiemy jak pojazd wyglądał w momencie rejestracji. Tak na marginesie, to od kiedy obowiązywała dokumentacja fotograficzna i od kiedy mamy taką strukturę numeru nadawanego przez WK jak jest obecnie. Przez przynajmniej 20 lat te przepisy się nie zmieniły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 24 Styczeń 2023 Share Napisano 24 Styczeń 2023 7 godzin temu, danielg539 napisał: Tak na marginesie, to od kiedy obowiązywała dokumentacja fotograficzna i od kiedy mamy taką strukturę numeru nadawanego przez WK jak jest obecnie. Trzeba by grzebać w starych przepisach. Jak znajdę czas, to poszukam. 8 godzin temu, danielg539 napisał: Która była przechowywana na SKP przez 5 lat, A nie było tak, jak w przypadku ZK, że zdjęcia i projekt szły razem z dokumentami z badania? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 25 Styczeń 2023 Share Napisano 25 Styczeń 2023 15 godzin temu, aboz napisał: A nie było tak, jak w przypadku ZK, że zdjęcia i projekt szły razem z dokumentami z badania? Nie, zdjęcia SAM-ów zostawały na SKP. Niewątpliwie gdyby trafiały one do teczki pojazdu w WK to były by cennym dowodem potwierdzającym jak wyglądał pojazd w momencie jego rejestracji. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid1987 Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień Witam. Odświeżę nieco temat. Motocykl SAM trzykołowy I rejestracja 1984rok Jak ustalić DMC tego pojazdu?? W starym dowodzie rejestracyjnym podana jest ładowność 450kg i nic poza tym. Masa własna ustalona to 320kg na tabliczce brak informacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TED Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień Jak dla mnie rzeczoznawca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień Rzeczoznawca. W DMC bym się na bawił na własną rękę nigdy bez podkładki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dominik_z Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień 13 minut temu, Rafi90 napisał: W DMC bym się na bawił na własną rękę nigdy bez podkładki. Po co Ci do ustalania DMC "podkładka" ? Warunków technicznych nie znasz, czy co? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień (edytowane) Nie rozśmieszaj mnie. Jak ustalasz w SAM-ie DMC na pałę to powodzenia życzę. Kolega się prawie uprawnień pozbył za zawyżone DMC na przyczepie. Jak masz MMC to nie ma problemu, a jak nie masz to co? Kula i wróżby ? Edytowane 27 Sierpień przez Rafi90 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dominik_z Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień 4 godziny temu, Rafi90 napisał: Nie rozśmieszaj mnie. Przecież to Ty mnie rozsmieszasz, a właściwie to siebie ośmieszasz. Wróc do definicji pojęć i zobacz co do jest DMC i na podstawie czego się ją ustala oraz czego należy przestrzegać podczas ustalania DMC. Ps. Ciężko rozmawiać z kimś kto nie wie co to jest DMC (a w szczególnosci kto je ustala) oraz co to jest MMC (i kto je ustala). Bo jak chcesz "podkładkę" na DMC to 👏 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rafi90 Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień No to kto ustala MMC Sama ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojteczek Napisano 27 Sierpień Share Napisano 27 Sierpień Producent czyli w tym przypadku pan Kazio, Wiesio czy jak mu tam było. 6 godzin temu, dominik_z napisał: Po co Ci do ustalania DMC "podkładka" A nie pomyliłeś się kolego z ładownością? Pewnie można policzyć bo znamy 2 wartości, ale czy ten pojazd wytrzyma próby drogowe pod pełnym obciążeniem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dominik_z Napisano 28 Sierpień Share Napisano 28 Sierpień 13 godzin temu, wojteczek napisał: A nie pomyliłeś się kolego z ładownością? Chyba logiczne jest, że nie mając MMC nie jesteś w stanie ustalić ani DMC, ani tym samym ładowności (dopuszczalnej/maksymalnej) ? Cały czas jednak nie uzyskałem odpowiedzi po co "podkładka" na ustalenie DMC 14 godzin temu, Rafi90 napisał: MMC Sama O widzisz. To jednak zasadnicza różnica pomiędzy tym kto ustala DMC, a kto MMC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 28 Sierpień Share Napisano 28 Sierpień Skoro mamy parametry ładowność i MW, to z prostej matematyki i definicji ładowności można ustalić DMC. Tu nie trzeba filozofa, ani rzeczoznawcy. Chyba, że ktoś ma wątpliwości co do parametrów, które są znane. 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojteczek Napisano 28 Sierpień Share Napisano 28 Sierpień Ja nie widziałem tego pojazdu, może to ciężarowy, jeżeli jednak osobowy ta ładowność jest duża. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 28 Sierpień Share Napisano 28 Sierpień 2 godziny temu, wojteczek napisał: jeżeli jednak osobowy ta ładowność jest duża. Dlatego napisałem, że jeżeli są wątpliwości, to wtedy uruchamia się procedurę ustalenia danych z pomocą rzeczoznawcy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.